Metų automobilio rinkimų užkulisiai: objektyvumo neištrynė nei pykčiai, nei avarijos

Lietuvos "Metų automobilio 2021" rinkimų atomazga šiemet buvo tokia intriguojanti, kad prireikė net pratęsimo. Prestižinis konkursas baigėsi lygiosiomis, tad organizatoriams teko pasitelkti papildomus rodiklius. Tačiau per 24 metų renginio istoriją yra nutikę kur kas daugiau įdomių situacijų.

Nuo pat 1997 m. vykstančiame Lietuvos metų automobilio konkurse atverstas naujas lapas. Pirmą kartą renginio istorijoje karūnuotas elektra varomas modelis – "Volkswagen ID.3". Finaliniame etape į šį garbingą titulą pretendavo septyni automobiliai, išrinkti po beveik mėnesį trukusių testų ir patikrų.

Kiekvienas iš dešimties komisijos narių finalinį rinkimų vakarą privalėjo išdalyti 25 balus šiems septyniems modeliams. Susumavus rezultatus paaiškėjo, kad Lietuvos metų automobiliu pretenduoja tapti ne vienas, o du dalyviai. Tokiu atveju, pagal nuostatus, pergalė skiriama tam modeliui, kuriam komisija savo balsavimuose skyrė daugiau pirmųjų vietų. Vis dėlto akibrokštas laukė ir čia, nes abu kandidatai pirmųjų vietų surinko vienodai. Teko skaičiuoti antrąsias vietas, o po šių skaičiavimų paaiškėjo, kad vos vienu balu atsiliko "Peugeot 2008".

"Tokia atomazga buvo vos antrą kartą istorijoje. Kažkada lygiąsias balsuojant surinko, atrodo, "Peugeot" prieš "Renault Laguna". Tada teko skaičiuoti pirmąsias vietas ir baigtis tapo aiški. Šįsyk netgi to nepakako, teko lyginti ir antrąsias vietas. Tik tada viskas išsisprendė VW naudai", – komentavo Lietuvos žurnalistų autoklubo, organizuojančio rinkimus, prezidentas Valdas Valiukevičius.

Be minėtų modelių, į finalą pateko: "CUPRA Formentor", "Porsche Taycan", "Renault Captur", "Škoda Octavia" ir "Toyota Yaris".

Nuo 1997 m. rengiamą pirmąjį Lietuvos metų automobilio konkursą laimėjo A klasės "Mercedes-Benz" modelis. Pernai triumfavo prancūziškas mažylis "Renault Clio". Šiemet vėl išmušė vokiečių valanda. Rinkimų principas iki pat šių dienų išliko toks pat, paremtas prestižinių Europos metų automobilio rinkimų modeliu. Siekiant maksimaliai suvienodinti visų automobilių galimybes, ant jų ratų buvo montuojamos to paties modelio padangos, o į degalų bakus pilamas vieno tiekėjo benzinas ir dyzelinas.

Valdas Valiukevičius. P. Peleckio / Fotobanko nuotr.

– Ar jūsų paties nenustebino šiemetinio konkurso rezultatai? – paklausėme V.Valiukevičiaus.

– Nenustebino, nes aš balsavau lygiai taip pat, kaip ir išsidėstė laureatai. Ir mano balų skirtumas buvo labai nedidelis. Labiau nustebino pats dalyvių sąrašas, nes jame buvo elektromobilių antplūdis. Anksčiau tokių būdavo po vieną du. Atitinkamai, mus pačius nustebino ir patys elektromobiliai. Aš į elektrinį VW sėdau vakare, tai tamsoje jis atrodė tiesiog kaip kosminis laivelis. Modernus prietaisų skydas, futuristinis vaizdas salone ir išorėje labai paperka. Po to, grįžus prie tradicinių automobilių, atrodo, kad grįžti šiek tiek į praeitį. Todėl baiminausi, kad tų elektromobilių neišrinktume per daug. Juk pripažinkime, kad tai labiau ateities automobilis, be to, lietuviams dar brangokas, o dabartinis automobilis yra kiek kitoks. Vadinasi, mes balsavome už ateitį.

– Rinkimai skaičiuoja jau 24-us metus. Tai įspūdingas ilgaamžiškumas. Kaip per tą laiką keitėsi patys rinkimai, komisija, vertinimo kriterijai ir t.t.?

– Nuo pirmųjų rinkimų likę du komisijos nariai – Renaldas Gabartas (buvęs "Kauno dienos" žurnalistas) ir aš. Be mūsų, yra dar būrys narių: ir patyrusių kolegų, ir jaunimo. Tad natūralu, kad mūsų nuomonės ir požiūriai kartais gerokai skiriasi. Kad suprastumėte narių skirtingumą, pasakysiu, kad kai kuriems jų buityje puikiausiai užtenka "Renault Twingo" (nykštukinis miesto automobiliukas), kad tilptų visa šeima ir manta, o, tarkime, man, net sėdint vienam, ir mano "Audi A6" (verslo klasės sedanas) nėra per didelis.

– Visuose rinkimuose: ir politiniuose, ir automobilių – labai svarbu užtikrinti nešališkumą. Kokie yra jūsų vertinimo kriterijai, pačios vertinimo procedūros?

– Teorinei daliai turime didžiulės apimties kiekvieno automobilio aprašus. Kiekvienas privalome juos išstudijuoti, palyginti technines charakteristikas, papildomą įrangą, kainas, servisų tinklus, jų prieinamumą ir t.t.. Daug dėmesio skiriame ir praktiniams vairavimo pojūčiams. Kasmet rengiame specialias bandymų stovyklas, kuriose atliekame testavimus. Tarkime, paimame kelis vieno segmento automobilius. Jomis važiuojame tuo pačiu maršrutu ir pasikeisdami lyginame savo įspūdžius, įvardijame pranašumus ir trūkumus. Taip peržiūrime visus segmentus. Ne veltui mūsų finaliniame septynete atsiduria visų segmentų atstovai. O iš jų jau renkamas tas pats pačiausias.

Rinkimai blogi tuo, kad nugalėtojas juose yra tik vienas, o titulo vertų dalyvių – bent keletas.

– Per ilgą konkurso laikotarpį ne kartą sulaukėte automobilių įmonių pagyrų, tačiau neabejoju, kad pasitaikė ir priekaištų…

– Rinkimai blogi tuo, kad nugalėtojas juose yra tik vienas, o titulo vertų dalyvių – bent keletas. Kaip ir gražuolių konkurse: gražių merginų daug, bet reikia išrinkti vieną. Natūralu, kad ir nepasitenkinimas neišvengiamas. Tačiau yra ir papildomų nominacijų, kurios taip pat svarbios. Tarkime, sportiškiausias modelis, geriausias verslo klasės automobilis, geriausias dizainas ir t.t. Man atrodo, kad toks laimėtas vardas automobiliui yra pranašumas. Pavyzdžiui, kai kažkada Metų šeimos automobiliu buvo išrinktas "Peugeot 5008", šio gamintojo atstovai Lietuvoje sumaniai tuo pasinaudojo savo pardavimams. Neabejoju, kad nemažai šeimų tąsyk pasirinko būtent šią mašiną. Tad daug kas priklauso būtent nuo pardavėjų. Kai kurie jų yra sumanūs ir aktyviai naudojasi mūsų suteikiamais pranašumais, o kai kurie to nepadaro.

V. Pilkausko nuotr.

– Tačiau abejingų turbūt nelieka?

– O taip, be aistrų neįmanoma. Ir dar kokių! (Juokiasi) Vieną kartą mus tiesiog ant scenos išvadino slabakais (silpnavaliais – aut. past). Nesakysiu, kurios firmos atstovas, bet jis žengė ant scenos tikėdamasis laimėti titulą, nes, atrodo, tas modelis Europoje buvo išrinktas Metų automobiliu. Bet Lietuvoje jis užėmė antrąją vietą, ir tai, beje, taip pat yra geras pasiekimas. Tačiau žmogus nesusitvardė ir, atsiėmęs prizą, mums rėžė: "Slabakai!" Kitas atstovas mums parašė viešą laišką, kuriame pareiškė esąs labai nepatenkintas rinkimais, išdėstė sąmokslo teoriją, kad neva čia vyksta kažkokie užkulisiniai suokalbiai. Būna, kad kažkuri įmonė užpyksta, nedalyvauja kitame konkurse, bet, emocijoms atlėgus, grįžta ir įsitikina, kad mūsų balsavime viską lemia objektyvūs ir pasverti kriterijai. Aišku, ir mes turime būti diplomatais. Vienais metais rinkimų finalo dalyviui skyriau 0 balų, nes mano sudarytame finaliniame septynete jo nebuvo. Buvau įsitikinęs, kad jis finalo nevertas. Kolegos manė kitaip ir jį išrinko. Nors savo sprendimą argumentavau logiškai, tos mašinos atstovas tai priėmė asmeniškai, labai supyko ir su manimi ilgai nesišnekėjo. Tačiau praėjo kažkiek laiko ir, emocijoms atslūgus, vėl bendraujame. Kita vertus, aš savo išvadas irgi pasidariau. Nuo to laiko nulių stengiuosi neberašyti (šypsosi).

Vieną kartą mus tiesiog ant scenos išvadino slabakais.

– Prisipažinkite atvirai, ar per visą istoriją yra teko pašalinti komisijos narį dėl tendencingų sprendimų, neobjektyvumo ar nekvalifikuotumo?

– Pirmiausia, reikia suprasti, kad mes, komisijos nariai, nelaikome savęs dievais, bet konkurso vardą branginame. Todėl, priimdami savo sprendimus, privalome vadovautis objektyviais kriterijais ir profesionalumu. Kalbant apie pačias procedūras, komisijos nariai perrenkami kiekvienais metais. Rugsėjį vyksta Lietuvos žurnalistų autoklubo visuotinis susirinkimas, kur keturios dešimtys narių balsuoja, kuris kolega yra vertas tos atsakomybės. Buvo situacijų, kai komisijos nariai nebūdavo perrenkami. Be to, mes patys visuomet įdėmiai stebime konkurso eigą ir savo viduje taip pat sprendžiame iškilusias problemas.

– Testuojamais automobiliais nuvažiuojate šimtus ar net tūkstančius kilometrų. Tikriausiai pasitaiko ir nuotykių kelyje?

– Per visą laiką yra įvykę gal trys keturios rimtesnės avarijos. Galiu drąsiai pasakyti, kad mūsų komisijos nariai – sąmoningi, atsakingi vairuotojai, tačiau visko pasitaiko. Sykį žvyrkelyje netoli vieno Vilniaus viešbučių vienas ramiausių kolegų sugebėjo apversti didžiausią ir saugiausią to konkurso automobilį "Nissan Maxima". Gelbėjo į kelią išbėgusį šuniuką ir atsidūrė griovyje. Kitas atvejis – miške prie Druskininkų į mūsų testuotą automobilį rėžėsi ne savo puse važiavę vietiniai "džigitai". Naujutėlis "Nissan Qashqai" buvo sudaužytas taip,  kad nebuvo galima suremontuoti. Laimei, mūsų komisijos narys sužeistas nebuvo. Tiesa, finansiškai nei mes, nei gamintojo atstovai nenukentėjo, nes nuostoliai teko draudimo kompanijai.


Laureatų sąrašas:

"Metų automobilis": "Volkswagen ID.3"

"Metų vairas" (nominacija už nuopelnus automobilių sporte): Benediktas Vanagas

"Metų elektromobilis": "Volkswagen ID.3"

"Metų visureigis": "Land Rover Defender".

"Metų miesto visureigis": "Peugeot 2008".

"Šeimos automobilis": "Ford Kuga"

"Išmaniausias automobilis": "Porsche Taycan"

"Saugiausias automobilis": "Porsche Taycan"

"Verslo klasės automobilis": "Mercedes-Benz E klasė"

"Metų atnaujinimas": "Mercedes-Benz E klasė"

"Už dizainą": "Porsche Taycan"

"Sportiškiausias automobilis": "Porsche Taycan"

"Tautos automobilis": "VW Tiguan"



NAUJAUSI KOMENTARAI

Bele kas

Bele kas portretas
Kinkursus laimi tas kas daugiausiai susimoka...
VISI KOMENTARAI 1
  • Skelbimai
  • Pranešk
    naujieną
  • Portalo
    svečias
  • Orai
  • TV
    programa
  • Žaidimai
  • Horoskopai
  • Facebook
  • Twitter
  • RSS

Galerijos

Daugiau straipsnių