Naudingos smulkmenos Pereiti į pagrindinį turinį

Naudingos smulkmenos

2007-12-12 00:00

Jei būtų surengti naudingiausios vairuotojui modernaus automobilio elektroninės sistemos rinkimai, superfinale greičiausiai susigrumtų blokuoti stabdžių neleidžianti ABS ir ultragarso automobilių statymo sistema (UPS). Pirmoji, nors ir nesutrumpina stabdymo kelio, leidžia mašiną vairuoti pačiose kebliausiose situacijose. Antroji atlieka „akių pakaušyje“ funkciją ir gerokai palengvina manevravimą ankštose erdvėse.

Jei būtų surengti naudingiausios vairuotojui modernaus automobilio elektroninės sistemos rinkimai, superfinale greičiausiai susigrumtų blokuoti stabdžių neleidžianti ABS ir ultragarso automobilių statymo sistema (UPS). Pirmoji, nors ir nesutrumpina stabdymo kelio, leidžia mašiną vairuoti pačiose kebliausiose situacijose. Antroji atlieka „akių pakaušyje“ funkciją ir gerokai palengvina manevravimą ankštose erdvėse.

Elektroninis šikšnosparnis

Svarbiausios automobilių statymo pagalbos sistemos sudedamosios dalys yra trys: į automobilio buferius montuojami ultragarso jutikliai, miniatiūrinis procesorius ir vairuotojo informavimo įrenginys. Pastarojo funkciją gali atlikti paprasčiausias zumeris, pradedantis skleisti specifinį garso signalą artėjant prie kliūties, šviesos diodų arba nedidukas skystųjų kristalų ekranas, kuriame parodoma, kur yra kliūtis ir koks atstumas likęs iki jos. Automobilių statymo pagalbos sistema aktyvuojama įjungus atbulinės eigos pavarą.

Davikliai fiksuoja visus objektus, pradedant šaligatvio bordiūru ar nediduku tvorastulpiu ir baigiant netikėtai judėjimo trajektorijoje atsidūrusiu naminiu gyvūnėliu ar vaiku. Ultragarso „regėjimo“ laukas yra maždaug 2,5 m – jutikliai kaip šikšnosparniai siunčia ultragarso signalus ir fiksuoja atsispindėjusį aidą. Garso ar vaizdo įspėjimo signalas vairuotojui duodamas prie kliūties priartėjus arčiau nei per metrą. Kai iki jos lieka maždaug 20–25 cm, pasigirsta ištisinis garso signalas, o informaciniame monitoriuje įsižiebia raudonos šviesos.

Tokia sistema gerokai sumažina įtampą, apninkančią mažiau patyrusius vairuotojus, bandant įsprausti automobilį ankštoje stovėjimo aikštelėje, ir apsaugo nuo daugybės netikėtumų. Tai ypač aktualu blogo matomumo sąlygomis, tamsoje, lyjant, sningant, apledėjus galiniam langui ir išoriniams veidrodėliams. Ultragarso jutikliai veikia praktiškai bet kokiomis oro sąlygomis: nuo labai žemos (-40˚C) iki ypač aukštos (+85˚C) temperatūros, esant dideliam drėgnumui ir užterštumui.

Pasidaryk pats

Automobilių statymo pagalbos sistemos gali būti montuojamos į visus automobilius. Naujos kartos prabangesnėse mašinose jos neretai siūlomos jau bazinės komplektacijos modeliuose, tačiau dažniausiai – kaip papildoma įranga. Priklausomai nuo automobilio markės už ultragarso „akis“ prašoma maždaug nuo 900 iki 7000 litų (pačios brangiausios versijos veikia su vaizdo kameromis, o informacija pateikiama į navigacijos sistemos monitorių).

Pinigai gana dideli, todėl neretai perkantieji naujus keturračius, net ir žinodami visus UPS privalumus, šios sistemos neužsisako, o įsimontuoja ją savarankiškai. „Ratus“ konsultavęs bendrovės „Automobilių kryptis“ direktoriaus pavaduotojas Evaldas Ladukas pripažino, kad įmontuoti automobilių statymo pagalbos sistemą kur kas lengviau nei primityviausią automobilių signalizaciją.

„Montuojant automobilių statymo pagalbos sistemą reikia automobilio buferiuose išgręžti skylutes davikliams ir jų laidus sujungti su procesoriumi. Jis paprastai montuojamas mašinos gale, todėl sistemą patogu prijungti prie atbulinės eigos lemputės maitinimo laido. Ekranas tvirtinamas vairuotojui patogioje vietoje ant galinio stiklo, prie galinio vaizdo veidrodėlio ar ant prietaisų skydelio. Tai tikrai nesudėtinga, todėl automobilių statymo pagalbos sistemas siūlo praktiškai visos su automobilių elektronika dirbančios įmonės“, – tvirtino E.Ladukas.

Nudažius jutiklius kėbulo spalva, galutinis vaizdas ir funkcionalumas praktiškai nesiskiria nuo gamyklinės sistemos.

Kainos skiriasi

Priklausomai nuo gamintojo ir pasirinktos sistemos sudėtingumo (2, 4, 6 arba 8 jutikliai, kurie gali būti montuojami ir į priekinį buferį; kai kurios sistemos informuoja ir apie vertikalias kliūtis), kainuoja nuo 260 litų. Populiariausių UPS su 4 davikliais sistemų kaina su montavimo darbais svyruoja nuo 600 iki 1200 litų.

„Priklausomai nuo automobilio markės ir modelio, UPS montuojant savarankiškai galima sutaupyti kone du trečdalius tos kainos, kurią reikėtų mokėti prestižinių mašinų gamintojams“, – skaičiavo E.Ladukas.

Pašnekovas atkreipė dėmesį, kad net ir gerai veikianti automobilių statymo pagalbos sistema padeda išvengti daugybės įvairiausių incidentų ir kainuoja mažiau nei galimas kėbulo įbrėžimų ar įlenkimų remontas. Tai ypač aktualu vairuojantiems didelius automobilius, kuriuose matomumas yra prastas.

UPS sistemą įgudęs meistras paprastai sumontuoja per 3–5 valandas, o prie sudėtingesnių tenka gaišti beveik visą dieną. Pasak E.Laduko, susidomėjimas automobilių statymo pagalbos sistemomis pamažu auga – jomis domisi maždaug 2 iš 10 į bendrovės „Automobilių kryptis“ dirbtuves užsukančių vairuotojų.

Naujausi komentarai

Komentarai

  • HTML žymės neleidžiamos.

Komentarai

  • HTML žymės neleidžiamos.
Atšaukti
Komentarų nėra

Daugiau naujienų