Iš už Atlanto atgabenamos nenaujos transporto priemonės nuo šiol keliuose galės pasirodyti tik atlikus kėbulo geometrijos patikrą.
Įvedė naujus saugiklius
Nuo šių metų įsigaliojo susisiekimo ministro įsakymas, kuriuo keičiama naudotų automobilių, į Lietuvą atkeliaujančių iš trečiųjų šalių, patikra. Nuo šiol bus vertinama ne tik tokių transporto priemonių atitiktis europietiškiems techniniams reikalavimams, bet ir mašinos ratų bei ratų ašių išdėstymo parametrai.
Lig šiol iš trečiųjų šalių (daugiausia iš JAV) atgabentus automobilius Lietuvoje būdavo galima eksploatuoti atlikus individualią patikrą. Techninių apžiūrų centrų kontrolieriai tikrindavo mašinų apšvietimo ir šviesos signalizacijos prietaisų konstrukciją, skaičių, išdėstymą ir spalvinę gamą. Taip pat – transporto priemonių atitiktį kitiems techniniams reikalavimams.
Jei šiuos dalykus galima laikyti daugiau formaliomis Europos Bendrijos automobilių gamintojų rinkos apsaugos priemonėmis, nauji reikalavimai tiesiogiai susiję su eismo saugumu.
Lietuvos techninės apžiūros įmonių asociacijos "Transeksta" direktoriaus Gintauto Šlėderio teigimu, ratų suvedimas, ratų išvirtimas ir rato posūkio ašies išilginio posvyrio (vadinamojo kasterio) kampo matavimai atskleidžia, ar automobilio kėbulas nėra deformuotas.
"Dažniausiai plika akimi galima pastebėti tik pačias didžiausias deformacijas ar remonto dirbtuvių broką. Tuo tarpu automobilio ilgaamžiškumui, valdymo kokybei ir saugumui lemiamos reikšmės gali turėti viso labo kelių milimetrų ar laipsnių nukrypimas nuo normos", – pastebėjo G.Šlėderis.
Nesudėtinga patikros tvarka
Dabar, atvykdami į Techninių apžiūrų (TA) centrą, automobilių iš trečiųjų šalių importuotojai turės pateikti pažymą apie transporto priemonės ratų ir ratų ašių išdėstymo parametrų atitiktį gamintojo nustatytiems reikalavimams.
Tokias pažymas išduoti gali bet kuri serviso įmonė, turinti šiems darbams skirtą technologinę įrangą, techninę dokumentaciją (moderniuose kėbulo geometrijos matavimo įrenginiuose yra duomenų bazės su informacija, kokios markės, kokio modelio, kokie ratų suvedimo bei išvirtimo kampai turėtų būti) ir tinkamai parengtą personalą.
Jei įmonė atitinka šiuos reikalavimus, tereikia informuoti asociaciją "Transeksta" apie pasirengimą atlikti ratų geometrijos matavimus ir išduoti minėtas pažymas. Patikrinus serviso įmonės atitikimą nustatytiems reikalavimams, pradėti teikti paslaugas naudotus automobilius iš trečiųjų šalių gabenantiems verslininkams būtų galima tą pačią dieną. "Transekstos" direktorius G.Šlėderis patikino, kad gauti šį leidimą galės praktiškai visi norintys automobilių remontininkai, nes reikalavimai iš tiesų nesudėtingi, o jokių papildomų investicijų daryti nereikia.
Įmonių, turinčių teisę išduoti pažymas apie ratų geometrijos parametrų atitiktį gamintojo nustatytiems reikalavimams, sąrašas bus skelbiamas ir nuolat atnaujinamas asociacijos "Transeksta" interneto svetainėje.
Ekspertų apgauti nepavyks
Svarbu ir tai, kad įvedus naują tvarką ir sugriežtinus reikalavimus amerikietiškiems ar iš kitų EB nepriklausančių šalių importuojamiems automobiliams, tokių transporto priemonių legalizavimas Lietuvoje nepabrangs.
"Susitikę su Lietuvos autoverslininkų asociacijos nariais sutarėme, kad ratų geometrijos parametrų atitikties gamintojo nustatytiems reikalavimams matavimai ir pažymos išdavimas kainuos ne daugiau kaip 60–70 litų. Kai kuriais atvejais kainos greičiausiai bus dar mažesnės. Tuo tarpu lig šiol galiojusios transporto priemonių atitikties įvertinimo procedūros ir ekspertizės kainos sumažinamos daugiau nei perpus, nuo 400–500 litų iki 200 litų. Vadinasi, naująja tvarka turėtų būti patenkinti tiek naudotų automobilių importuotojai, tiek jų pirkėjai, gausiantys kur kas daugiau objektyvios informacijos apie nusižiūrėtą mašiną", – pastebėjo G.Šlėderis.
TA centrų ekspertai pastebėjo, kad jei remontuojant avariją patyrusį automobilį kėbulo geometrija nėra tiksliai atstatoma, gauti gerus rezultatus matuojant ratų suvedimą, išvirtimą ir vadinamąjį kasterį, galima nebent tuo atveju, jei keičiami patys matavimo taškai. Tačiau tokias gudrybes dažniausiai lengviau pastebėti nei pačias kėbulo deformacijas. Todėl net jei į TA centrą bus pristatomas protokolas, su esą teisingais ratų geometrijos matavimo rezultatais, į techninės patikros lapą kontrolierius įrašys atitinkamą pastabą.
Tikrinti derėtų kasmet
Bendrovės "Transporto studijos" Autotransporto ekspertizės ir įvertinimo sektoriaus vadovo Ramūno Vėlavičiaus manymu, ratų geometrijos patikrą servise patartina atlikti kasmet visiems automobiliams.
"Žinoma, tai priklauso nuo to, kokiomis sąlygomis ir kaip intensyviai automobilis eksploatuojamas. Jei daugiausia važinėjama tvarkingais magistraliniais keliais, jei pavyksta išvengti stipresnių smūgių į šaligatvių bordiūrus ar pernelyg vėlai pastebėtas duobes asfalte, gali būti, kad ratų suvedimas, išvirtimas bei traukos kampas bus nepakitęs ir po dvejų ar net trejų eksploatacijos metų. Tačiau vertėtų atkreipti dėmesį, kad solidūs automobilių remontininkai garantiją ratų geometrijai teikia tik pusei metų arba iki bus nuvažiuota 10 tūkst. kilometrų", – dėstė R.Vėlavičius.
Pasak specialistų, pirmas signalas, kad automobilio ratų suvedimą reikia koreguoti, – juntama mašinos trauka į vieną kurią nors pusę, kai važiuojant lygiu ir tiesiu keliu paleidžiamas vairas, o automobilis nerieda tiesiai, bet krypsta į šalį. Nekreipiant dėmesio į tokius nukrypimus gerokai sparčiau dėvisi padangos. Tačiau dar svarbiau yra tai, kad automobilis kur kas prasčiau valdomas.
Automobilių iš JAV mažėja
Praėjusiais metais iš JAV į Lietuvą gabenamų automobilių srautas gerokai sumenko. Galima spėti, kad didžiausią įtaką tam turėjo drastiškai kritusios naujų mašinų kainos, taip pat išperkamosios nuomos bendrovių veiksmai.
Iš finansinių problemų turinčių klientų susigrąžinusios apynaujes mašinas jos tapo ne tik oficialių gamintojų atstovybių, bet ir automobilių turguose dirbančių verslininkų konkurentais.
Apie transporto priemones, kurias galima parsigabenti iš dar didesnių ekonominių bėdų turinčios Latvijos, apskritai sklando legendos, esą ten tik keletą tūkstančių kilometrų nuvažiavusį automobilį įmanoma nusipirkti kone perpus pigiau nei oficialių atstovų salone.
Naujausi komentarai