Kainos
Pasaulis – ant degalų krizės slenksčio
![]() |
| Brangstant degalams, galbūt grįšime prie kinkomojo transporto? Liudo Dambrausko nuotrauka |
Rekordinės kainos Lietuvos mažmeninėje prekyboje – naftos brangimo pasaulio biržoje pasekmė. Per porą savaičių biržose buvo pasiektas neregėtas rekordas. Aukščiausios rūšies „brand“ naftos barelis dabar kainuoja 54 JAV dolerius, kitų rūšių – 49 dol. Vakarų Europos, o paskui ir Lietuvos analitikai kalba apie galimas naftos brangimo pasekmes pasaulio ekonomikai. Jie sako, kad po kelių mėnesių pasaulis sureaguos masiškai brangindamas paslaugas, sulėtės augimo tempai.
Degalų brangimas jau atsiliepia ir Lietuvos transporto paslaugoms. Spalio 7 d. „Klaipėda“ rašė, kad taksi firmos, autobusų parkai, vežėjai maršrutiniais mikroautobusais, krovinių gabenimo sausuma kompanijos jau svarsto mokesčio už paslaugas didinimo klausimą. Po to brangs aviacijos paslaugos, nes dauguma lainerių naudoja žibalą, kuris taip pat pabrango.
Pranašauja visuotinę krizę
Kas sukėlė naftos kainų didėjimą? Ne tik tai, kad okupuotame Irake partizanai nuolat sprogdina naftotiekius, kartkartėmis kyla neramumų Nigerijoje ir Venesueloje, niekaip nenusistovi kompanijos „Jukos“ stabilumas. Pagrindiniai Artimųjų Rytų ir Rusijos naftos gavybos rajonai yra stabilūs. Analitikai nurodo pagrindinę priežastį – ne karinę. Pasaulyje, ypač JAV, Kinijoje ir Japonijoje, smarkiai padidėjo naftos vartojimas, vadinasi, – ir paklausa.
Tačiau naftos atsargos nėra beribės. Amerikietis mokslininkas Kingas M. Hubertas sakė, kad iki 2003 metų žmonija suvartos 80 proc. pasaulio naftos atsargų (likusių 20 proc. dar teks ieškoti vandenynų dugne). Dr. Kolinas Kempbelas iš JAV tvirtina, jog maksimaliai naftos bus išgaunama 2005 metais. Po to naftos atsargos kasmet mažės 2 proc. Profesorius Eikas Aivengas sakė, kad dar iki 2010 metų visuotinė naftos paklausa viršys pasaulinę gavybą, kurios tempai mažės, todėl ištiks pasaulinė krizė. Rusijos ekonomistas Andrejus Parševas mano, kad Rusijoje naftos liko vos 20 metų. Pasaulio naftos atsargų „prieaugis“ naujų telkinių atradimo sąskaita sudaro tik 0,8 proc. per metus. Geologai tiesiog nespėja atrasti naujų telkinių.
Tarptautinės naftos paklausos konjunktūros tyrimų asociacijos (ASPO) duomenimis, 2014 metais prasidės visos planetos krizė, nes naftos vartojimas viršys gavybą. Ar dabartinis kainų didėjimas nerodo, kad naftos paklausa jau ėmė pranokti gavybos apimtis, jos jau trūksta?
„Pagrindinė priežastis, dėl kurios naftos kainos išsilaiko rekordinio lygio, – nepakankama naftos gavyba“, - konstatavo Deividas Tartelis, banko „Comonwealth bank of Australia“ analitikas.
Nėra išeities?
Išeitis paprasta – ekonomiški automobiliai su benzininiais ir dyzeliniais varikliais. O svarbiausia – ieškoti alternatyvių energijos šaltinių (vandenilio varomi varikliai) ir modernizuoti esamus (elektrinės ir branduolinės jėgainės). „Būtina atsisakyti beprasmiško mazuto deginimo šiluminėse elektrinėse ir pereiti prie termobranduolinės energijos“, - mano rusų akademikas Jevgenijus Velichovas.
VFR gamtos apsaugos ministras Jurgenas Tritinas dar 2002 metais perėjimo nuo naftos prie alternatyvių energijos nešėjų problemos sprendimui skyrė 30 mln. eurų. JAV jau prieš trisdešimt metų, po 1973 metų Artimųjų Rytų krizės, pradėjo ruoštis visuotinei krizei. Tada JAV užkonservavo visus naftingo Teksaso gręžinius, o naftą pradėjo pirkti iš arabų, Kolumbijoje ir Nigerijoje. Lietuvos naftos verslovės privatizuotos, gavyba vyksta visu pajėgumu. Šiomis dienomis paaiškėjo, kad naftos gavybos tempai Lietuvoje sumažėjo 20 proc., nes ištirtieji telkiniai senka (tiesa, naftininkai paskelbė, kad rugsėjį prie Švėkšnos rastas naujas telkinys).
„Didžiulės naftos ir dujų atsargos gali glūdėti maždaug 30 km gylyje, - neseniai paskelbė Amerikos mokslinis žurnalas „Proceedings of the National Academy of sciences“. Žurnale rašoma, kad tai dar neįrodyta, tačiau yra duomenų, leidžiančių spėti, kad vulkaniniai procesai gali skatinti naftos susidarymą gelmėje. Nafta susidaro organiniu būdu, pūvant gyviems organizmams. JAV mokslininkai spėjo, kad nafta ir dujos gali susidaryti ir neorganiniu būdu – veikiant 100 tūkst. atmosferų slėgiui ir 1500 laipsnių temperatūrai. „Jeigu pasitvirtins ir tokio neorganinio naftos susidarymo versija, tai turės milžiniškos reikšmės pasaulio ekologijai ir ekonomikai“, - sakė dr. Frimanas Disonas iš Prinstono universiteto.
Dujos kaip alternatyva... dujoms
Lietuvoje labiausiai brango populiariausių rūšių degalai – dyzelinas ir suskystintos dujos. Labiausiai pribloškia dujų brangimas – per pusmetį 50 proc.! Kodėl brangsta automobilių dujos – juk ne visos jų rūšys gaunamos iš naftos? Iš naftos, kuri pabrango, gaminant benziną ir dyzeliną gaunamos suskystintos dujos (butanas arba propanas). Tačiau automobiliai gali naudoti ir pigesnes gamtines dujas – metaną (jos dažnai vadinamos šalutinėmis, nes išgaunamos kartu su nafta, deginamos fakeluose.) Metano nereikia gaminti, jo atsargos milžiniškos. Tik reikia kitokios įrangos, didesnių dujų balionų.
Metanas aktyviai naudojamas Latvijoje, Rusijoje, Vokietijoje, Švedijoje, kitose šalyse. Baškirijoje pradėti gaminti nauji autobusai, naudojantys tik metaną, nes ten planuojama, kad visas viešasis transportas naudos pigius ir ekologiškus degalus. Lietuvoje neliko nė vienos automobilių dujų stoties, prekiaujančios metanu. Bendrovė „Lietuvos dujos“ metano prekybą nutraukė 1994 metais. „Prekiauti metanu automobiliams nenaudinga, nes neišliko degalinių tinklas, - sakė dujų įrangą montuojančios įmonės savininkas Liudas Dagys. - O šių dujų kaina nepriklauso nuo naftos svyravimo pasaulyje, jos labai pigios.“ Gali būti, jog kol vartotojai pirks brangias suskystintas dujas, niekas nepanorės prekiauti pigiomis gamtinėmis dujomis.

Naujausi komentarai