Neįvertina padarinių
Eismo įvykis nė vienam iš jo dalyvių nėra maloni patirtis – nei nukentėjusiajam, nei kaltininkui, tačiau tai yra kasdienio eismo dalis ir su tuo tenka susidurti bei tam pasiruošti.
Pirmiausia – turėti eismo įvykio deklaraciją, kurios dabar draudimo įmonių atstovai neduoda kartu su draudimo polisu, kaskart jį užsisakant. Jo draudimo įmonės klientas gali pareikalauti įsigydamas transporto priemonės valdytojo civilinės atsakomybės arba kasko draudimą, arba parsisiųsti iš interneto. Neoficialiai kalbama, kad, neduodamos eismo įvykio deklaracijos popierinės versijos, draudimo bendrovės taupo pinigus. Nesvarbu, kokiu būdu gausite eismo įvykio deklaraciją, tačiau svarbu, kad eismo įvykio deklaracijos formos du egzemplioriai visuomet būtų automobilyje, nes, įvykus avarijai, nereikės ieškoti vietos, iš kur gauti dokumentą, kuriame bus galima aprašyti eismo įvykį, o ir vietos manipuliacijoms bus mažiau, nei pildant ant balto popieriaus lapo. Manipuliuoti dažniausiai linkę eismo įvykių kaltininkai, kurie bando spėti pasinaudoti nukentėjusiojo sutrikimu, siūlydami susitarti, nes esą eismo įvykio metu nukentėjusiojo automobiliui padaryta žala yra minimali.
"Niekuomet nesutikite su tokiu siūlymu", – "Kauno dienai" tvirtina automobilių serviso "Autobroliai" vadovas Eimantas Jazokas. Automobilių remonto specialisto teigimu, iš pirmo žvilgsnio net ir nedideli pažeidimai, tokie kaip sulankstytas automobilio buferis ar įlenktas kėbulas, gali daryti įtaką automobilio saugumui. Be to, neįmanoma nustatyti žalos dydžio, nenuardžius automobilio kėbulo detalių. Vidutinė žala po autoįvykio dabar siekia apie 800 eurų. "Mūsų servise ne kartą buvo remontuojamas automobilis, kuriam po avarijos, atrodė, tereikėjo ištiesinti buferį ar palyginti įlenktą sparną, tačiau, numontavus šias dalis nuo automobilio, paaiškėjo, kad sugadinimai kur kas rimtesni, nei jo savininkas tikėjosi", – patirtimi dalijosi pašnekovas.
Dažniausiai avarijos kaltininkas nukentėjusiajam pasiūlo keliasdešimt ar šimtą eurų tvirtindamas, kad ištiesinti įlenktą vietą brangiai nekainuos, tačiau pradėjus darbus paaiškėja, kad automobilio remonto suma kelis kartus viršija sumą, gautą iš eismo įvykio kaltininko. "Patarsiu paprastai – kad ir koks menkas automobilio pažeidimas atrodytų, visuomet pildykite eismo įvykio deklaraciją ir automobilio taisyti vykite į servisą", – pasakojo E.Jazokas.
Manipuliacijos skaičiais
Serviso vadovas patarė nesusižavėti ir galimybe gauti pinigų sumą, kurią apskaičiavo draudimo bendrovės ekspertai, apžiūrėję automobilį po avarijos ir įvertinę žalą. "Neretai žmogus bando sutaupyti galvodamas, kad pats ras, kur automobilį pataisyti pigiau, ir viliasi, kad visų iš draudimo bendrovės gautų pinigų automobilio remontui neprireiks ir jų liks kitoms reikmėms. Galiu užtikrinti, kad visi, kurie taip galvoja, labai nusivilia susidūrę su realybe", – tvirtina automobilių remonto specialistas.
Draudimo bendrovių žalų ekspertai vertina tik plika akimi matomus automobilio pažeidimus – įkainojami kosmetiniai automobilio kėbulo sugadinimai, tačiau neatsižvelgiama, kiek įtakos eismo įvykis galėjo turėti automobilio geometrijai. "Būna, kad, numontavus sulankstytas skardas, matome, kad pažeista ir transporto priemonės geometrija, įlenktas rėmas, kurį reikia tiesinti, po to dažyti arba net keisti. Jeigu žmogus nusprendžia imti draudimo pasiūlytą išmoką, už visus šiuos remonto darbus jam tenka susimokėti iš savo kišenės arba važiuoti pas draudiką, kad šis automobiliui per avariją padarytą žalą įvertintų dar kartą", – teigė E.Jazokas. Radę didesnių pažeidimų, nei iš anksto manyta, automobilių serviso atstovai susisiekia su draudiku, užregistruoja pažeidimus ir susitaria dėl apmokėjimo.
Pašnekovas atskleidė ir dar vieną sunkiai pastebimą dalyką – draudimo bendrovės pinigus, skirtus automobilio remontui, savo klientui išmoka be PVM, kuris siekia 21 proc., taigi automobilį remontuodami legaliame servise jūs iškart pritrūksite penktadalio sumos.
Beje, draudimo bendrovės, vertindamos žalą, taiko ne tokias pat nuostolių apskaičiavimo metodikas. "Pavyzdžiui, jeigu nusprendėte pasiimti draudimo išmoką ir savarankiškai vežti automobilį remontuoti Kaune, nustebsite sužinoję, kad draudimo bendrovė suskaičiavo mažesnius valandinius serviso darbo įkainius", – pasakojo pokalbininkas. Taip nutinka todėl, kad, vertindami sugaištas valandas automobiliui remontuoti, draudikai ima viso Kauno regiono automobilių serviso darbų valandos vidurkį. Natūralu, kad vidurkis yra maždaug 30–40 proc. mažesnis nei servisų Kauno mieste.
Pasislėpę gedimai
Pagal savo metodikas draudimo bendrovės vertina ir remontui sunaudotas medžiagas, dažus, gruntą, glaistą, todėl draudikų suvestinėse šie produktai yra kone 10–15 proc. pigesni. Toks įkainis taikomas, kai draudimo bendrovės moka servisui, kai pinigai automobiliui remontuoti išmokami automobilio savininkui, kaina sumažinama ir iki 50 proc.
Automobilio savininkas, išskyrus kai kuriuos atvejus, kai automobilis draustas kasko draudimu, turi teisę pats pasirinkti servisą, kuriame jis remontuos automobilį. Tai nebūtinai turi būti oficialus gamintojo atstovo autoservisas. "Svarbu, kad užsakovas paslaugas gautų iš vienų rankų – tame pačiame servise iki galo būtų suremontuojamas ir automobilio kėbulas, ir važiuoklė", – atkreipė dėmesį E.Jazokas. Pasak jo, tik taip būsite garantuoti, kad visi darbai atlikti tinkamai ir nepadaryta klaidų, nes visas automobilio remonto procesas stebimas ir kontroliuojamas nuo pradžios iki pabaigos.
"Remontuojant automobilį dažnai atsiranda specifinių problemų, kurios lyg yla iš maišo išlenda tada, kai automobilį pradedama rimtai tvarkyti", – atkreipė dėmesį E.Jazokas. Ne vienus metus automobilių remonto dirbtuvėse dirbantis vyras pateikė ir pavyzdį. "Sakykime, kad avarijos metu automobilis gavo smūgį į ratą. Po kiek laiko, kaip smūgio padarinys, pradėjo ūžti rato guolis – tokiais atvejais jį keičiame nauju neoriginaliu analogu su garantija, nes surandame ir dalis, kurios pagal vertę atitinka buvusias automobilyje iki avarijos ir primokėti nereikia", – pasakojo "Autobrolių" vadovas.
Dalys naujomis originaliomis paprastai nekeičiamos, nes už jas savininkui gali tekti primokėti. Priklausomai nuo automobilio amžiaus ir variklio galios jau virš metų senumo automobiliams yra proporcingai skaičiuojamas detalių nusidėvėjimas. "Tai reiškia, kad skiriama sumai kiekvienai keičiamai detalei turi maksimalias ribas, į kurias klientai pageidauja, kad tilptume ir nereiktų primokėti", – pasakoja E.Jazokas.
Pavyzdžiui, populiariausiems Lietuvoje 10–15 metų automobiliams šis rodiklis siekia nuo 50 iki 70 proc.
Tačiau dažniausiai reikiamas dalis serviso specialistams pavyksta surasti iki šios maksimalios ribos ir primokėti nereikia.
Naujausi komentarai