Automobilių sporto pasaulyje, kaip visuose kituose kasdienybės užkaboriuose, labai daug neteisybės. Kai po lenktynių čempionai ant podiumo maudosi šampano pursluose, pergalę pasiekti padėję techniką prižiūrėję mechanikai dažniausiai stoviniuoja šlovės šešėlyje. Nuskalbtų kombinezonų kišenėse slepia sunkiai nuplaunamas rankas ir paprastai net tokiomis akimirkomis dar turi daugybę pareigų bei nebaigtų darbų.
Būtent taip viskas buvo ir prieš porą savaičių griaudėjusiose "Omnitel 1000 km lenktynėse". Tiesa, Palangoje dar nepasibaigus ištvermės varžyboms, keleto komandų mechanikai vis dėlto sulaukė neįprastai daug dėmesio dėl vienos priežasties – jų sukonstruotos savadarbės mašinos trasoje ratus suko greičiau nei gamykliniai automobiliai.
Improvizacija "Lotus" tema
Vienu didžiausių pastarojo tūkstančio kilometrų žiedinių lenktynių maratono siurprizų renginį stebėję specialistai vadino komandos "Autoralis 1" pasirodymą. Keturi bičiuliai, jaunystėje daug laiko praleidę kartingo trasose, su viename sostinės Antakalnio kiemų sukonstruotu legendinio "Lotus Seven" prototipu sugebėjo užimti 11-ą vietą bendroje įskaitoje ir 5-ą X1 klasėje (šiai klasei priskirtais automobiliais važiavusios komandos užėmė 1, 3, 4 ir 6 vietas bendroje įskaitoje). Žinant, kiek varžovų su kokia technika sugebėjo įveikti "Autoralio 1" ekipą, vilniečių kvarteto pasirodymas atrodo kaip nedidelis stebuklas. Savadarbe mašina jie aplenkė beveik 40 komandų, startavusių su favoritais vadintais "Porsche", "Ferrari", "Honda", BMW, "Renault", "Audi", "Seat" ir "Volkswagen" automobiliais. Juolab kad artimiausi varžovai nutolo mažiausiai penkiais ratais tik todėl, kad po incidento trasoje teko virinti stipriai apgadintą priekinę šakę.
Pasakodamas, kaip pavyko pasiekti tokio rezultato, vienas "Sava Lotus Tiger" vardu pakrikštyto prototipo konstruktorių, 26 metų Marius Batūra teigė, jog visas klaidas, kurios paprastai ištinka panašius technikos maniakus, su bičiuliais jau buvo padaręs rinkdamas ankstesnius automobilius.
"Pirmas projektas ant ratų nuleistas prieš daugiau nei dvejus metus. Tačiau ištraukę mašiną iš garažo pamatėme, jog galutinis rezultatas tėra didelė ir sunki pabaisa, todėl netrukus ją sunaikinom. Po to sukonstravom dar du "Kit Car" tipo automobilius. Vienas jų su "Nissan 200sx" agregatais, lig šiol važinėja gatvėmis. Dar esu sukonstravęs automobiliuką "Smart", kuriame įmontavau sportinio motociklo variklį. Ši mašina iškeliavo į Austriją", – prisiminė Marius.
Pašnekovas teigė, kad Skandinavijos šalių technikos mokyklose panašūs projektai įgyvendinami nuolat, skatinant studentus prisijaukinti geležį ir perprasti skirtingų automobilio agregatų veikimo principus.
Lietuviškas automobilis
Sprendimą konstruoti specialiai 1000 km lenktynėms skirtą mašiną Marius su bičiuliu Audriumi Lipkevičiumi priėmė praėjusių metų gruodį. Pasitarę su žinomu kartingo ??? Tadu Vaitkevičiumi (drauge važiavo Rokas Gerasimavičius, Jonas Šurna ir Rokas Markevičius) vaikinai nusprendė konstruoti prototipą "Lotus Seven" naudodami "Honda S2000" agregatus. Juos bandė pritaikyti prie Lenkijoje įsigyto rėmo, tačiau dėl specifinių poreikių ir originalių pakeitimų, iš pirminio "Kit Car'o" paketo liko tik automobilio šoninės skardos.
"Perdarėme absoliučiai viską, todėl ateityje konstruodami ką nors panašaus, iš karto pirksime vamzdžius rėmui, o ne kokius nors pusfabrikačius. Kadangi konstrukcijos atsparumo skaičiavimą reikia daryti bet kokiu atveju, pradėję nuo nulio tik sutaupytume laiko", – dėstė M.Batūra.
Svarbiausius būsimo lenktyninio automobilio agregatus, kaip ir "donoru" tapusią "Hondą S2000", vaikinai parsisiuntė iš JAV. Lietuvoje pirko tik tas detales, kurias, ar atitinka reglamentą, vertina lenktynių organizatorių techninė komisija.
Pasak M.Batūros, taip elgdamiesi sutaupė nemažai pinigų, nes beveik visas sportinis inventorius Lietuvoje parduodamas su itin dideliais antkainiais.
"Kadangi ištvermės lenktynėse svarbiausia patikimumas, mes praktiškai nekeitėme variklio ir transmisijos parametrų, prie jų pritaikėme visas laikančiąsias konstrukcijas. Kad viskas veiks taip, kaip mes planavome, netikėjo niekas – net komandos bičiuliai, važiavę standartiniais kėbuliniais automobiliais. Tačiau rezultatas buvo visiškai atvirkščias – pasiekėme finišą, o kolegos sustojo pusiaukelėje", – pasakojo "Sava Lotus Tiger" konstruktorius.
Legalizavimo rūpesčiai
M.Batūra prisipažino, kad idėjos gaminti originalius "Lotus Seven" prototipus pusiau serijiniu būdu, atsisakyta labai seniai.
"Viena vertus, Lietuvoje tokiais projektais kol kas domimasi labai menkai. Be to, įteisinti tokią mašiną kaip visavertę transporto priemonę būtų labai sunku. Tarkim, vien tik patikrinti stabdžių sistemą, kuri montuojama be jokių pakeitimų, atestuotoje laboratorijoje kainuoja maždaug 10 tūkst. litų. O Lenkijoje visiškai pakanka tradicinės techninės apžiūros. Jei ateityje konstruosime ką nors panašaus, greičiausiai gabensime mašiną pas kaimynus, registruosime ir tik vėliau gabensime į Lietuvą", – samprotavo M.Batūra.
Kad tokių užsakymų tikrai bus, galima spėti pasiklausius išbandžiusiųjų "Lotus Seven" prototipą įspūdžių (mašiną jie lygina su didžiuliu gokartu) ir įvertinus tokio automobilio kainą. Atsižvelgiant į tai, koks automobilis pasirinktas kaip "donoras", "Kit Car'o" kaina yra apie 30 tūkst. litų. Jei užsakymas nesudėtingas, originalų automobilį sukonstruoti galima per 6–7 savaites.
Bieso eksperimentas
Dar vienas ištvermės lenktynių automobilis keistuolis – "Mitsubishi Colt EVO VIII", į Palangą atkeliavo iš vieno labiausiai tituluotų ralio pasaulio meistrų, Dariaus Biesevičiaus dirbtuvių.
"Tiesą sakant, mašiną ruošėme ralio varžyboms, o į 1000 km lenktynes atkeliavome turėdami gana paprastą priežastį – rasti rėmėjų šiam renginiui gerokai lengviau, nei visiems kitiems automobilių sporto renginiams kartu. Kadangi mūsų projektas daug kam pasirodė įdomus, ryžomės mašiną pritaikyti asfalto trasai ir išbandyti, ar ji patikima", – atviravo D.Biesevičius.
Paklaustas, ar lūkesčiai, puoselėti prieš lenktynes, pasiteisino, Biesu pravardžiuojamas technikos guru prisipažino, kad labiausiai nusivylė kvalifikacinėse lenktynėse. Kad galėtų startuoti ištvermės maratone, jiems pritrūko vos penkių dešimtųjų sekundės dalių.
"Iš pradžių jautėmės bjauriai. Susitaikyti su mintimi, kad galėsime startuoti tik 100 ratų lenktynėse, buvo sunku. Vėliau, kai paguodos varžybose įveikėme varžovus, nuotaika pagerėjo. Bent jau negudravome ir į kvalifikacines lenktynes nekvietėme profesionalaus sportininko – viską pasiekėme savo jėgomis", – pasakojo D.Biesevičius.
Pristatydamas originalų automobilį pašnekovas teigė, kad mintis jį konstruoti kilo ieškant būdų, kaip panaudoti dirbtuvėse susikaupusias atsargines "kovinių" ralio mašinų detales. Daugelis jų, nors ir geros kokybės, buvo nenaujos, todėl sunku parduoti. Tačiau iš šių agregatų pagaminus važiuojantį automobilį, padėtis iš esmės pasikeitė.
"Automobilis turintis "Mitsubishi Colt" variklį su turbina (motoro pajėgumas – 318 AG) ir visų varančiųjų ratų "Mitsubishi Lancer EVO VIII" važiuoklę nuo klasikinio ralio automobilio skiriasi tik šiek tiek mažesniu svoriu ir kėbulo dydžiu. Kas su juo startuos ralyje, dar nežinau, bet neabejoju, kad taip tikrai nutiks", – prognozavo D.Biesevičius.
Iniciatyva sveikintina
Technikos ekspertas ir automobilių lenktynių treneris Jonas Dereškevičius, komentuodamas savadarbių automobilių pasirodymą 1000 km lenktynėse teigė, kad visus mechanikų eksperimentus reikia sveikinti.
"Iš esmės abiejų komandų sprendimai pasiteisino – automobiliai buvo greiti ir patikimi. Be to, labai svarbu, kad juos konstravę žmonės įgijo patirties, patobulėjo ir galbūt savo pavyzdžiu įkvėpė kitus besidominčius lenktynėmis", – samprotavo J.Dereškevičius.
Gyvenimas po mirties
Tiksliai išversti į lietuvių kalbą anglišką terminą "Kit Car" gana sudėtinga, tačiau besidomintys automobilizmu, ko gero žino, kad taip vadinami iš detalių komplektų surinkti automobiliai. Norintiems važinėti daug originalių detalių turinčiais keturračiais paprastai siūlomas tik norimo automobilio rėmas, kėbulas, važiuoklė, pirkėjui pageidaujant – variklis ir transmisija. Turint pakankamai konstravimo įgūdžių ir užsispyrimo, tokią geležies krūvą paversti važiuojančiu automobiliu galima per keletą savaičių. Kai kuriems modeliams surinkti pakanka maždaug 100 darbo valandų.
Anglijoje, kur tokie surinkti automobiliai yra itin populiarūs, paprastai detalių komplektų siūlo klasikinių sportinių automobilių gerbėjams. Bene dažniausiai atliekamos konstruktorių improvizacija – legendinis "Lotus Seven" modelis. 1957-aisiais dienos šviesą išvydęs rodsteris pagamintas vadovaujantis principu – mažiau kėbulo, daugiau variklio – sverdavo mažiau nei 400 kg. Todėl net ir turėdamas iš dalies silpną jėgos agregatą vairuotojus pakerėdavo dinaminėmis charakteristikomis ir valdymo galimybėmis.
Šiuo metu be didesnių pakeitimų legendinius "Lotus Seven" gamina beveik pusantro šimto nedidelių įmonių.
Naujausi komentarai