Ketvirtadienį Seimo Liberalų sąjūdžio frakcijos nario Andriaus Bagdono pateikta iniciatyva nesulaukė pritarimo po pateikimo ir buvo grąžinta iniciatoriui tobulinti. Ją palaikė 25 Seimo nariai, prieš buvo 10, susilaikė 27 parlamentarai.
Tai buvo jau antras nesėkmingas bandymas inicijuoti automobilių techninės apžiūros sistemos reformą. Pernai gruodį tai numatančios įstatymo pataisos irgi nesulaukė Seimo pritarimo.
Seimo narys A. Bagdonas siūlė, kad automobilių techninės apžiūros paslaugas galėtų teikti daugiau įmonių, pavyzdžiui, autoservisai. Pateikdamas įstatymų pataisas jis sakė, kad siekiama visiems 1,5 mln. vairuotojų sumažinti eiles, atliekant techninę apžiūrą, ir sudaryti patogią galimybę rinktis.
„Šiuo metu techninės apžiūros centrai yra suskirstyti regioniniu principu. Didmiesčiuose, kur vairuotojų yra daugiau, jie turi vienintelį pasirinkimą – užsiregistruoti ir laukti eilėse į patikros centrus. Nustačius net ir menkiausius neatitikimus, pakartotinei techninės apžiūros paslaugai grįžta apie pusę visų vairuotojų, kurie iš naujo privalo užsiregistruoti ir laukti eilėse. Tuo metu, pavyzdžiui, Lenkijoje kvalifikuoti autoservisai turi galimybę teikti šią paslaugą, tad atvykus į autoservisą ir nustačius smulkius neatitikimus šie yra greitai pašalinami vietoje“, – sako A. Bagdonas.
Jo duomenimis, tokios šalys, kaip Didžioji Britanija, Norvegija ar Švedija, taiko panašų techninės apžiūros paslaugų teikimo modelį.
Anot A. Bagdono, atsisakius techninių apžiūrų centrų kiekio ribojimo regioniniu principu, atsirastų galimybė ir kitoms akredituotoms įmonėms teikti tokias paslaugas. Jo teigimu, norintys užsiimti tokia veikla techninės apžiūros paslaugų teikėjai turėtų atitikti europinius standartus ir Nacionalinio akreditavimo biuro reikalavimus.
Pasak A. Bagdono, dar 2019 metais Konkurencijos taryba siūlė atsisakyti privalomąją techninę apžiūrą vykdančių įmonių skaičiaus.
„Šiais metais Konkurencija taryba taip pat patvirtino, kad dabartinė sistema prieštarauja Konkurencijos įstatymui“, – pateikdamas projektą sakė A. Bagdonas.
„Dėkoju, kad vystote mano idėją. Ar nereikėtų svarstyti galimybės, kad bet kurios Europos Sąjungos valstybės servisuose būtų galima atlikti automobilio techninę apžiūrą?“, – svarstė Seimo narys liberalas Viktoras Pranckietis.
Seimo narys Algirdas Stončaitis pastebėjo, kad, jo teigimu, neapgalvotos reformos pasekmės gali būti ilgalaikės ir skaudžios, nes dabartinė sistema yra saugi, funkcionuoja daug metų.
Prieš pasisakęs konservatorius Andrius Vyšniauskas nemano, kad įstatymo pataisos paskatintų konkurenciją.
„Nesutinku, kad atsiras konkurencija, manau, kad augs kaina. Taip pat kokybės klausimas išlieka labai didelis. Šiuo metu techninės apžiūros paslaugas galima gauti ir mažesniuose miesteliuose. Manau, kad sunaikinus dabartinę sistemą, ten neliks techninės apžiūros centrų, tai bus tik didžiųjų miestų klausimas“, – sakė A. Vyšniauskas.
Jeigu Seimas būtų pritaręs Transporto veiklos pagrindų įstatymo pakeitimams, įstatyme neliktų pareigos Vyriausybei ar jos įgaliotai institucijai nustatyti transporto priemonių valstybinę techninę apžiūrą vykdančių įmonių skaičių ir jų išdėstymą šalies teritorijoje.
Saugaus eismo automobilių keliais įstatymo pakeitimu buvo siūloma koreguoti privalomosios transporto priemonių techninės apžiūros įmonės apibrėžimą, atveriant kelią tokias paslaugas teikti ir Europos sąjungoje įsisteigusiems juridiniams asmenims.
Seimo pritarimo nesulaukė ir Administracinių nusižengimų kodekso pakeitimai, kuriais buvo siūloma numatyti iki 5 tūkst. eurų siekiančias baudas už transporto priemonių techninės apžiūros reikalavimų nesilaikymą.
„Siekiant išvengti piktnaudžiavimo ir galimų pavojų eismo dalyviams, siūloma numatyti nuobaudas tiek dabartiniams techninės apžiūros paslaugų teikėjams, tiek naujiems rinkos dalyviams už išduotą leidimą techniškai netvarkingai transporto priemonei“, – pateikdamas projektą sakė A.Bagdonas.
Galiojančiame Administracinių nusižengimų kodekse nėra numatytos baudos privalomosios transporto priemonių techninės apžiūros įmonėms.
Naujausi komentarai