Skaitmeninė techninė apžiūra Pereiti į pagrindinį turinį

Skaitmeninė techninė apžiūra

2008-07-09 09:00
Skaitmeninė techninė apžiūra
Skaitmeninė techninė apžiūra / Tomo Raginos nuotr.

Ieš­kant būdų, kaip spręsti įvai­raus mas­to au­to­mo­bi­liz­mo pro­ble­mas, Lie­tu­vo­je iki šiol gręžio­ja­ma­si į Eu­ropą. Ta­čiau yra ma­žiau­siai vie­na sri­tis, ku­rio­je pa­tir­ties pa­si­sem­ti no­rin­tys Se­no­jo že­my­no trans­por­to eks­per­tai grei­tai galės ke­liau­ti į mūsų šalį. Trans­por­to prie­mo­nių tech­ni­nes ap­žiū­ras (TA) vyk­dan­čias įmo­nes vie­ni­jan­čios aso­cia­ci­jos „Tran­seks­ta" spe­cia­lis­tai su­kūrė ir pa­si­rengė dieg­ti bendrą in­for­ma­cinę sis­temą, ku­rią nau­do­jant be­veik ne­bus da­ro­ma klaidų ar gud­rau­ja­ma.

Tiks­las - ob­jek­ty­vu­mas

„Tran­seks­tos" va­do­vai tei­gia pra­dėję pa­sku­tinį am­bi­cin­go pro­jek­to etapą ir ke­ti­na iki kitų metų pa­bai­gos vi­siš­kai kom­piu­te­ri­zuo­ti kont­ro­lie­rių dar­bo vie­tas vi­so­se ša­lies tech­ninės pa­tik­ros sto­ty­se. Iš jų gau­ta in­for­ma­ci­ja aki­mirks­niu pa­teks į vieną duo­menų bazę ir bus nuo­lat at­nau­ji­na­ma.

Pa­sak „Tran­seks­tos" pre­zi­den­to An­ta­no Da­dur­kos, duo­me­nims apie ap­žiū­ri­mus au­to­mo­bi­lius iš TA sto­čių pa­te­kus į vieną in­for­ma­cinę sis­temą, bus vi­siš­kai sumažinta galimybė vertinti subjektyviai.

Aly­taus TA cent­ro „Skir­li­ta" sto­ty­je Drus­ki­nin­kuo­se bu­vo sėkmin­gai iš­ban­dy­ta da­niš­ka BM įran­ga, leid­žian­ti kont­ro­lie­riams pa­tik­ros pa­sta­bas fik­suo­ti ne po­pie­riu­je, o del­ni­nia­me kom­piu­te­ry­je. Iš jo duo­me­nys ke­liau­ja į cent­rinį kom­piu­terį. Čia taip pat pa­ten­ka ir spe­cia­lia pro­gra­ma ap­do­ro­ja­mi svar­biau­sių TA sto­čių įren­gi­nių - stabd­žių ir ži­bintų pa­tik­ros stendų, dujų ana­li­za­to­riaus - duo­me­nys. Prog­ra­ma su­da­ry­ta taip, kad trans­por­to prie­monę tik­ri­nan­tis kont­ro­lie­rius pri­va­lo lai­ky­tis pa­tik­ros ei­liš­ku­mo ir ne­ga­li per­šok­ti nu­ro­dytų punktų, tar­kim, „ne­pas­tebėjęs" ir ne­pa­žymėjęs aki­vaizd­žių trūkumų to­liau tik­rin­ti. Bai­gus pro­cedūrą kom­piu­te­ris pa­tei­kia ga­lu­tinį ver­diktą, ar au­to­mo­bi­lio vals­ty­bi­nius nu­me­rius ga­li­ma pa­puoš­ti nau­jais T lip­du­kais.

Spe­cia­listų tei­gi­mu, itin svar­bu tai, kad tech­niš­kai ne­tvar­kin­gos trans­por­to prie­monės sa­vi­nin­kas ne­be­galės ban­dy­ti laimės nu­vykęs į ki­to mies­to TA centrą. Kad jis lankė­si bet ku­rio­je ša­lies TA sto­ty­je, bus už­fik­suo­ta duo­menų bazė­je.

Be to, sis­te­ma au­to­ma­tiš­kai nu­sta­to ei­liš­kumą, ku­riam kont­ro­lie­riui tik­rin­ti ku­rią trans­por­to prie­monę. Čia taip pat bus gau­na­mi vi­si duo­me­nys iš „Re­git­ros" ir drau­dikų biu­ro.

Laips­niš­ka plėtra

A.Da­dur­kos tei­gi­mu, diag­nos­ti­kos tech­niką ir pro­gra­minę įrangą Lie­tu­vos TA įmonės, aso­cia­ci­jos „Tran­seks­ta" narės, per­ka už sa­vo lėšas, tad joms pa­lik­ta teisė sa­vo nuo­žiū­ra pa­si­rink­ti ir vieną ar kitą ga­min­toją. Vie­nin­te­lis rei­ka­la­vi­mas, kad bet ku­rio pa­si­rink­to ga­min­to­jo pro­gra­minė įran­ga būtų su­de­rin­ta su ša­lies TA duo­menų ba­ze.

Pa­sak „Tran­seks­tos" di­rek­to­rius Gin­tau­to Šlėde­rio, šiuo me­tu Aly­taus, Ma­ri­jam­polės ir Tau­ragės TA cent­ruo­se vi­sos sto­tys jau su­jung­tos į bendrą in­for­ma­cinės sis­te­mos duo­menų bazę. Liepą prie šios sis­te­mos pri­si­jungs Šiau­lių ir Tel­šių TA sto­tys, o mėne­sio pa­bai­go­je tu­ri būti pri­jung­tos ir Pa­nevė­žio, Ute­nos TA sto­tys.

„Did­žiau­sių ša­lies miestų Kau­no, Klaipė­dos ir Vil­niaus TA sto­tys prie nau­jo­sios sis­te­mos pri­si­jungs rugpjū­čio pa­bai­go­je. Šie dar­bai su­dėtin­ges­ni, nei at­ro­do iš pir­mo žvilgs­nio, nes į naują duo­menų bazę bus įtrauk­tas vi­sas in­for­ma­ci­jos ar­chy­vas, kaup­tas nuo
1994 m.", - aiš­ki­no G.Šlėde­ris.

Da­ni­jos pa­mo­kos

Paš­ne­ko­vas atkreipė dėmesį, kad įgy­ven­di­nus šiuos am­bi­cin­gus už­mo­jus Lie­tu­va pir­ma Eu­ro­po­je nau­dos bendrą TA duo­menų bazę.

„Atid­žiai se­ka­me, kaip TA sis­te­ma or­ga­ni­zuo­ja­ma Va­karų Eu­ro­pos ša­ly­se. Ne­se­niai su gru­pe spe­cia­listų iš aso­cia­ci­jai „Tran­seks­ta" pri­klau­san­čių įmo­nių ap­si­lankė­me Šve­di­jo­je, Da­ni­jo­je ir Vo­kie­ti­jo­je. Ana­li­za­vo­me šių vals­ty­bių trans­por­to prie­mo­nių tech­ninės pa­tik­ros vyk­dy­mo pa­tirtį. Ke­lionės pa­bai­go­je pa­darė­me ma­lo­nią iš­vadą: TA Lie­tu­vo­je at­lie­kan­čios įmonės nie­kuo ne­nu­si­leid­žia to­kią pat veiklą vyk­dan­čioms už­sie­ny­je. Dar dau­giau: mūsų TA sto­ty­se vi­sos pa­tik­ros ope­ra­ci­jos at­lie­ka­mos už­da­ro­se, šil­do­mo­se pa­tal­po­se, o tar­kim, Šve­di­jo­je kai ku­rio­se įmonė­se stabd­žių sten­dai ir dujų ana­li­za­to­riai su­mon­tuo­ti lau­ke esan­čio­se pa­vėsinė­se", - teigė G.Šlėde­ris.

Jis pa­sa­ko­jo, kad da­lis tra­di­cinės TA sto­čių įran­gos yra au­to­ma­ti­zuo­ta, todėl pa­tik­ros ope­ra­ci­jos at­lie­ka­mos grei­čiau. Tar­kim, ži­bintų sten­das, del­ni­nu­ku da­vus rei­kiamą ko­mandą, pa­ts „pri­si­švar­tuo­ja" prie au­to­mo­bi­lio.

„Dar vie­nas mūsiškės TA sis­te­mos skir­tu­mas nuo esan­čios Eu­ro­po­je - pa­tik­ros in­ter­va­lai. Šve­di­jo­je ir Da­ni­jo­je, ne­pai­sant ge­ro­kai nau­jes­nio nei Lie­tu­vo­je au­to­mo­bi­lių par­ko, TA pri­va­lo­mos kur kas daž­niau. Čia au­to­mo­bi­liai, ku­riems dau­giau nei pen­ke­ri me­tai, į tech­ni­nes pa­tik­ras pri­va­lo vyk­ti kas­met", -  pa­sa­ko­jo G.Šlėde­ris.

Be­je, Da­ni­jo­je prie­š kurį laiką bu­vo li­be­ra­li­zuo­ta TA sis­te­ma - leis­ta au­to­mo­bi­lius tik­rin­ti ko­ne vi­siems to pa­gei­dau­jan­tiems ser­vi­sams. Ta­čiau da­bar tech­ni­kos eks­per­tai pri­pažįs­ta, kad prie­š re­formą puo­selė­ti lūkes­čiai su­bliuš­ko.

„Šiuo me­tu Da­ni­jo­je vei­kia dau­giau nei 300 TA sto­čių. Ka­dan­gi joms draud­žia­ma už­siim­ti ki­ta ko­mer­ci­ne veik­la, sten­gian­tis pri­trauk­ti klientų pa­pras­tai da­ro­ma įvai­rių nuo­laidų, prie­šta­rau­jan­čių TA es­mei. Da­nai pri­pažįs­ta, kad iš pir­mo kar­to TA bar­jerą įvei­kia apie 95 pro­c. tik­ri­namų au­to­mo­bi­lių, ta­čiau bend­ra trans­por­to par­ko būklė pa­ste­bi­mai su­prastė­jo. Pa­si­ro­do, ne tik lie­tu­viai, bet ir da­nai į kai ku­riuos tech­ni­nius trūku­mus yra linkę nu­mo­ti ran­ka ir gud­rau­ti. Toks TA sto­čių dar­bo ko­kybės nuo­smu­kis lai­ko­mas rim­ta bėda, todėl šios sri­ties spe­cia­lis­tai su­ka gal­vas, kaip iš­tai­sy­ti klaidą", - dėstė „Tran­seks­tos" di­rek­to­rius.

Vie­šu­mo ko­zi­ris

G.Šlėde­ris at­kreipė dėmesį į tai, kad Da­ni­jo­je mo­ty­vuo­jant duo­menų ap­sau­gos rei­ka­la­vi­mais TA sto­ty­se draud­žia­ma fil­muo­ti. Su­ži­noję, kad Lie­tu­vo­je TA pro­cesą ga­li­ma stebė­ti nau­do­jant in­ter­ne­to vaiz­do ka­me­ras (jos su­mon­tuo­tos Aly­taus TA cent­ro „Skir­li­ta", Drus­ki­ninkų, Laz­dijų, Prienų ir Varė­nos TA sto­ty­se), da­nai gyrė lie­tu­vių sis­temą.
„Tran­seks­tos" di­rek­to­rius teigė, kad in­ter­ne­to sve­tainė­je ap­ziu­ra.lt ne­to­li­mo­je atei­ty­je bus ga­li­ma stebė­ti, kaip vyks­ta dar­bai vi­so­se ša­lies TA sto­ty­se. Ti­ki­ma­si, kad tai bus ne tik efek­ty­vi an­ti­ko­rup­cijos prie­monė, bet ir leis au­to­mo­bi­li­nin­kams ge­riau pla­nuo­ti laiką. Su­si­ren­gę vyk­ti į tech­ninę pa­tikrą net ne­skam­binę te­le­fo­nu kom­piu­te­ry­je galės iš­vys­ti rea­lią pa­dėtį ir ma­ty­da­mi su­va­žia­vus daug au­to­mo­bi­lių, pa­ko­re­guo­ti at­vy­ki­mo laiką ar pa­si­rink­ti kitą TA stotį.

Naujausi komentarai

Komentarai

  • HTML žymės neleidžiamos.

Komentarai

  • HTML žymės neleidžiamos.
Atšaukti
Komentarų nėra

Daugiau naujienų