Europa pavydi Lietuvoje kuriamos transporto priemonių techninės apžiūros sistemos
Ieškant būdų, kaip spręsti įvairaus masto automobilizmo problemas, Lietuvoje iki šiol gręžiojamasi į Europą. Tačiau yra mažiausiai viena sritis, kurioje patirties pasisemti norintys Senojo žemyno transporto ekspertai greitai galės keliauti į mūsų šalį. Transporto priemonių technines apžiūras (TA) vykdančias įmones vienijančios asociacijos „Transeksta“ specialistai sukūrė ir pasirengė diegti bendrą informacinę sistemą, kurią naudojant beveik nebus daroma klaidų ar gudraujama.
Tikslas – objektyvumas
„Transekstos“ vadovai teigia pradėję paskutinį ambicingo projekto etapą ir ketina iki kitų metų pabaigos visiškai kompiuterizuoti kontrolierių darbo vietas visose šalies techninės patikros stotyse. Iš jų gauta informacija akimirksniu pateks į vieną duomenų bazę ir bus nuolat atnaujinama.
Pasak „Transekstos“ prezidento Antano Dadurkos, duomenims apie apžiūrimus automobilius iš TA stočių patekus į vieną informacinę sistemą, bus visiškai sumažinta galimybė vertinti subjektyviai.
Alytaus TA centro „Skirlita“ stotyje Druskininkuose buvo sėkmingai išbandyta daniška BM įranga, leidžianti kontrolieriams patikros pastabas fiksuoti ne popieriuje, o delniniame kompiuteryje. Iš jo duomenys keliauja į centrinį kompiuterį. Čia taip pat patenka ir specialia programa apdorojami svarbiausių TA stočių įrenginių –
stabdžių ir žibintų patikros stendų, dujų analizatoriaus – duomenys. Programa sudaryta taip, kad transporto priemonę tikrinantis kontrolierius privalo laikytis patikros eiliškumo ir negali peršokti nurodytų punktų, tarkim, „nepastebėjęs“ ir nepažymėjęs akivaizdžių trūkumų toliau tikrinti. Baigus procedūrą kompiuteris pateikia galutinį verdiktą, ar automobilio valstybinius numerius galima papuošti naujais T lipdukais.
Specialistų teigimu, itin svarbu tai, kad techniškai netvarkingos transporto priemonės savininkas nebegalės bandyti laimės nuvykęs į kito miesto TA centrą. Kad jis lankėsi bet kurioje šalies TA stotyje, bus užfiksuota duomenų bazėje.
Be to, sistema automatiškai nustato eiliškumą, kuriam kontrolieriui tikrinti kurią transporto priemonę. Čia taip pat bus gaunami visi duomenys iš „Regitros“ ir draudikų biuro.
Laipsniška plėtra
A.Dadurkos teigimu, diagnostikos techniką ir programinę įrangą Lietuvos TA įmonės, asociacijos „Transeksta“ narės, perka už savo lėšas, tad joms palikta teisė savo nuožiūra pasirinkti ir vieną ar kitą gamintoją. Vienintelis reikalavimas, kad bet kurio pasirinkto gamintojo programinė įranga būtų suderinta su šalies TA duomenų baze.
Pasak „Transekstos“ direktorius Gintauto Šlėderio, šiuo metu Alytaus, Marijampolės ir Tauragės TA centruose visos stotys jau sujungtos į bendrą informacinės sistemos duomenų bazę. Liepą prie šios sistemos prisijungs Šiaulių ir Telšių TA stotys, o mėnesio pabaigoje turi būti prijungtos ir Panevėžio, Utenos TA stotys.
„Didžiausių šalies miestų Kauno, Klaipėdos ir Vilniaus TA stotys prie naujosios sistemos prisijungs rugpjūčio pabaigoje. Šie darbai sudėtingesni, nei atrodo iš pirmo žvilgsnio, nes į naują duomenų bazę bus įtrauktas visas informacijos archyvas, kauptas nuo 1994 m.“, – aiškino G.Šlėderis.
Danijos pamokos
Pašnekovas atkreipė dėmesį, kad įgyvendinus šiuos ambicingus užmojus Lietuva pirma Europoje naudos bendrą TA duomenų bazę.
„Atidžiai sekame, kaip TA sistema organizuojama Vakarų Europos šalyse. Neseniai su grupe specialistų iš asociacijai „Transeksta“ priklausančių įmonių apsilankėme Švedijoje, Danijoje ir Vokietijoje. Analizavome šių valstybių transporto priemonių techninės patikros vykdymo patirtį. Kelionės pabaigoje padarėme malonią išvadą: TA Lietuvoje atliekančios įmonės niekuo nenusilei-
džia tokią pat veiklą vykdančioms užsienyje. Dar daugiau: mūsų TA stotyse visos patikros operacijos atliekamos uždarose, šildomose patalpose, o tarkim, Švedijoje kai kuriose įmonėse stabdžių stendai ir dujų analizatoriai sumontuoti lauke esančiose pavėsinėse“, – teigė G.Šlėderis.
Jis pasakojo, kad dalis tradicinės TA stočių įrangos yra automatizuota, todėl patikros operacijos atliekamos greičiau. Tarkim, žibintų stendas, delninuku davus reikiamą komandą, pats „prisišvartuoja“ prie automobilio.
„Dar vienas mūsiškės TA sistemos skirtumas nuo esančios Europoje – patikros intervalai. Švedijoje ir Danijoje, nepaisant gerokai naujesnio nei Lietuvoje automobilių parko, TA privalomos kur kas dažniau. Čia automobiliai, kuriems daugiau nei penkeri metai, į technines patikras privalo vykti kasmet“, – pasakojo G.Šlėderis.
Beje, Danijoje prieš kurį laiką buvo liberalizuota TA sistema – leista automobilius tikrinti kone visiems to pageidaujantiems servisams. Tačiau dabar technikos ekspertai pripažįsta, kad prieš reformą puoselėti lūkesčiai subliuško.
„Šiuo metu Danijoje veikia daugiau nei 300 TA stočių. Kadangi joms draudžiama užsiimti kita komercine veikla, stengiantis pritraukti klientų paprastai daroma įvairių nuolaidų, prieštaraujančių TA esmei. Danai pripažįsta, kad iš pirmo karto TA barjerą įveikia apie 95 proc. tikrinamų automobilių, tačiau bendra transporto parko būklė pastebimai suprastėjo. Pasirodo, ne tik lietuviai, bet ir danai į kai kuriuos techninius trūkumus yra linkę numoti ranka ir gudrauti. Toks TA stočių darbo kokybės nuosmukis laikomas rimta bėda, todėl šios srities specialistai suka galvas, kaip ištaisyti klaidą“, – dėstė „Transekstos“ direktorius.
Viešumo koziris
G.Šlėderis atkreipė dėmesį į tai, kad Danijoje motyvuojant duomenų apsaugos reikalavimais TA stotyse draudžiama filmuoti. Sužinoję, kad Lietuvoje TA procesą galima stebėti naudojant interneto vaizdo kameras (jos sumontuotos Alytaus TA centro „Skirlita“, Druskininkų, Lazdijų, Prienų ir Varėnos TA stotyse), danai gyrė lietuvių sistemą.
„Transekstos“ direktorius teigė, kad interneto svetainėje apziura.lt
netolimoje ateityje bus galima stebėti, kaip vyksta darbai visose šalies TA stotyse. Tikimasi, kad tai bus ne tik efektyvi antikorupcijos priemonė, bet ir leis automobilininkams geriau planuoti laiką. Susirengę vykti į techninę patikrą net neskambinę telefonu kompiuteryje galės išvysti realią padėtį ir matydami suvažiavus daug automobilių, pakoreguoti atvykimo laiką ar pasirinkti kitą TA stotį.
Naujausi komentarai