Kauno šviesoforų būklė apgailėtina, o ne vienus metus padėtį žadanti taisyti savivaldybė nesugeba įdiegti modernios eismo valdymo sistemos.
Išvaikė peles
Dažnas kaunietis ir miesto svečias keiksnoja Kauno šviesoforus, kurie ir per piką nevengia pamirksėti tik geltona šviesa. O saulėtomis dienomis sunku įžiūrėti, koks šviesoforo signalas dega.
"Būna, kad paskambinę žmonės sako, jog neveikia raudonas šviesoforo signalas. Žinau, kad viskas veikia, bet gėda tam žmogui pasakyti, kad šviesos signalo tiesiog nematyti", – pasakojo penkerius metus Kauno savivaldybei priklausančius šviesoforus prižiūrinčios bendrovės "Eismo juosta" vadovė Laimutė Visockienė.
Prižiūrėti beveik 80 sankryžų, kuriose eismą reguliuoja šviesoforai, prisiėmusi bendrovė iškart pareikalavo, kad savivaldybė sudarytų specialią komisiją, kuri įvertintų jų būklę. Jos išvadose pažymėta, kad daugelyje sankryžų šviesoforų ir jų valdymo sistemų būklė yra apgailėtina. Nuo to laiko praėjo daugiau nei penkeri metai, tačiau savivaldybė didesnių investicijų šviesoforams atnaujinti neskyrė.
Bendrovės darbuotojai iš šviesoforų išvaikė peles ir paukščius, sutaisė tai, ką sugadino vandalai ir vertingų metalų ieškotojai, tačiau jie genda ir ges vis dažniau.
Iš dešimties sukuria vieną
Daugelis Kauno šviesoforų įrengti prieš daugiau nei dvidešimt metų. Mieste yra ir tokių šviesoforų bei jų valdymo blokų, kurie tarnauja jau tris dešimtmečius. Jie vis dar naudojami, nors šią įrangą gaminę specialistai nurodė, kad jos eksploatacinis laikotarpis – aštuoneri metai.
Šviesoforus taisantys žmonės guodėsi, kad lengviau būtų įrengti naujus, nei taisyti senus. Ne tik todėl, kad tenka daug krapštytis keičiant tam tikras jų dalis. Jų paprasčiausiai nėra. Sovietiniais laikais sukurtiems šviesoforams naujos dalys nebegaminamos, o kauniečiai supirko beveik visus vilniečių ir šiauliečių nurašytus rusiškus šviesoforus, kurių dalis panaudoja Kauno šviesoforams taisyti.
"Būna taip, kad darbuotojai išmeta blogas detales į dėžę, bet po kurio laiko grįžta prie tos dėžės ir iš joje esančių dalių bando kažką sulipdyti. Per visą Lietuvą rankiojame tokias šiukšles. Iš dešimties šviesoforų bandome sulipdyti vieną", – pasakojo L.Visockienė.
Dažniausiai šviesoforai streikuoja dėl perdegusių lempų, nupuvusių laidų, elektros energijos tiekimo sutrikimų, vandalizmo atvejų, avarijų.
Dažniausiai vandalams užkliūva nauji šviesoforai, o per avarijas nukenčia seni, nes anksčiau šviesoforų stulpai būdavo statomi labai arti važiuojamosios gatvės dalies.
Šviesoforų prižiūrėtojams taip pat mažiau darbo būtų, jei juose būtų įrengtos ne dažnai perdegančios lempos ir seniai savo gerąsias savybes praradę reflektoriai, o šviesos diodai. Šviesoforų su šviesos diodais signalai daug geriau matomi. Be to, jie naudoja beveik dešimt kartų mažiau elektros energijos. Šiuo metu savivaldybė už šviesoforams sunaudojamą elektros energiją kiekvieną mėnesį sumoka apie 17 tūkst. litų.
Įranga mėgsta pakvailioti
"Eismo juostos" direktorės pavaduotojas Žilvinas Sukackas ir elektrikas inžinierius Alfonsas Šimkus gali tik pasvajoti apie Europoje įprastus modernius šviesoforus ir jų valdymo blokus. Kaune yra vos keli šviesoforai, kurių nežymius programinius sutrikimus galima sutaisyti prisijungus kompiuteriu iš namų. Tiesa, šios paslaugos tiekimas šiuo metu yra nutrauktas.
Modernius šviesoforus galima užprogramuoti, kad jie skirtingai elgtųsi per piką, naktį ar šventes. Programas galima keisti neiškėlus kojos iš namų. Apie gedimą valdymo pultui praneša signalas iš šviesoforo.
"Senieji šviesoforai gali nei iš šio, nei iš to pradėti mirksėti geltonai, nors programa nurodo, kad jis turi veikti normaliu ritmu", – ranka į vieną tokį šviesoforą numojo Ž.Sukackas.
Net ir senus, skurdų programavimo arsenalą turinčius šviesoforus bandoma sureguliuoti, kad veiktų kaip įmanoma labiau sutartinai. Savanorių prospekte, prie Žemaičių gatvės sankryžos sustojęs Ž.Sukackas žada, kad iki Birželio 23-osios gatvės nuvažiuosime nesustoję nė prie vieno šviesoforo. Su viena sąlyga – jei pavyks išlaikyti vidutinį 50 km/val. greitį.
"Čia prasideda, o ten baigiasi vadinamoji žalioji banga. Aišku, per piką žalia turėtų degti ilgesniais intervalais, bet šie šviesoforai tokių dalykų nesupranta", – ir vėl technologiškai pasenusius šviesoforus peikė Ž.Sukackas.
Mieste yra ir dažnai kvailiojančių šviesoforų, kurių gedimo priežasčių nesurandama. Vienas tokių – Europos prospekte, prie Botanikos sodo. Pasak Ž.Sukacko, valdiklis perlituotas keletą kartų. Jis netgi buvo įmontuotas kitoje sankryžoje, kurioje puikiai veikė, tačiau parvežtas atgal greitai vėl sustreikavo. Vyrai gūžčioja pečiais ir šviesoforo kvailiojimo priežasčių ieško jo praeityje. Šviesoforais reguliuojama sankryža buvo įrengta seniai, tačiau kol nebuvo nutiesta kelio atkarpa nuo Europos prospekto iki M.K.Čiurlionio tilto, šviesoforas buvo neeksploatuojamas. Įranga išvogta, likusi plaunama lietaus. Galbūt ir elektros energijos tiekimu rūpinęsi specialistai ne viską padarė gerai.
"Jau bloga nuo to šviesoforo. Dirbtuvėse visa įranga veikia, o nuvežus į vietą ir vėl kvailioja", – sakė L.Visockienė.
Susidomėjo ir STT
Jei miesto valdžia nelūkuriuodama vykdytų savo pačios priimtus sprendimus, šiandien Ž.Sukackas apie morališkai ir fiziškai susidėvėjusius šviesoforus galėtų pasakoti kaip apie praeitį.
Po ne vienus metus užtrukusių kalbų prieš ketverius metus savivaldybės taryba pavedė administracijai parengti programą, kurią įgyvendinus būtų modernizuota viso miesto eismo sistema.
Naujų šviesoforų ir bendro valdymo centro įrengimo terminas buvo nukeliamas ne kartą. Paskutinį kartą kalbėta, kad programą įgyvendinti bus pradėta šių metų pavasarį, tačiau viešieji pirkimai ir vėl buvo nukelti neribotam terminui. Niekas savivaldybėje šiuo metu negali pasakyti, kada procedūros pajudės iš mirties taško.
Savivaldybės administracijos direktorius Vygantas Gudėnas patvirtino, kad kaip tik dėl valdymo sistemos įdiegimo planuojamų viešųjų pirkimų į dabar jau buvusio Energetikos skyriaus vedėjo Algirdo Vaitiekūno kabinetą pavasarį įgriuvo Specialiųjų tyrimų tarnybos (STT) agentai.
Vilniuje puikiai veikia
Kauno valdininkai giriasi, kad mieste integruota eismo valdymo sistema turėtų kainuoti maždaug dvigubai pigiau nei Vilniuje, tačiau užmiršo paminėti, kad šviesoforais reguliuojamų sankryžų sostinėje yra kelis kartus daugiau.
Ir Kaunas, ir Vilnius apie šviesoforų ir jų valdymo sistemos modernizavimą garsiai pradėjo kalbėti maždaug vienu metu. Vilniečiai tokią sistemą turi, o Kaunas – ne.
"Mus tik maitina pažadais, bet niekas nevyksta. Visai nebesvarbu, kas laimėtų tą konkursą. Svarbiausia, kad kuo greičiau taisytų tragišką padėtį. Nežinau, ar gerą, ar blogą valdymo sistemą vilniečiai įdiegė, bet jie bent jau turi šviesoforus, kurių signalai ir saulei šviečiant matyti", – kalbėjo L.Visockienė.
Tarnautojai nebesitiki, kad šviesoforų ūkis bus greitai modernizuotas ir didesnį dėmesį ketina skirti prasčiausios būklės šviesoforams. Ne vienus metus lėšų tam buvo skiriama labai mažai. Pavyzdžiui, šiemet dėl greitai Nemuno saloje duris atversiančios arenos bus pertvarkomi du šviesoforai prie "Akropolio". Už ES lėšas du nauji šviesoforai bus įrengti prie netoli mokyklų esančių perėjų. Tačiau neplanuojama pakeisti nė vieno susidėvėjusio šviesoforo.
Paskutiniajame savivaldybės Eismo saugumo komisijos posėdyje buvo patvirtintas prasčiausios būklės šviesoforais reguliuojamų sankryžų dešimtukas. Pirmosiose jo pozicijose esančių sankryžų šviesoforams atnaujinti lėšų bus prašoma skirti iš kitų metų savivaldybės biudžeto. Ne itin didelės sankryžos šviesoforams atnaujinti reikia nuo 150 iki 200 tūkst. litų.
Naujausi komentarai