Šviesoforų sistemos rebusai

Pir­mas pa­sau­ly­je švie­so­fo­ras pa­sta­ty­tas 1868 m. Lon­do­ne (Ang­li­ja) prie­šais par­la­men­to rūmus. Toks eis­mo re­gu­lia­vi­mo įren­gi­nys la­biau pa­našė­jo į dar­žo ka­liausę: nu­leis­tos jos „ran­kos" reiškė „dėme­sio", pa­kel­tos - „stop". Naktį ar­ba esant rūkui švie­so­fo­ro „gal­vo­je" degė du­ji­nis ži­bin­tas: ža­lia švie­sa turė­da­vo įspėti, o rau­do­na su­stab­dy­ti.

Prabė­gus be­veik pu­sei am­žiaus, 1913 m. Kliv­lan­de (JAV) pa­si­rodė elekt­ri­nis švie­sos sig­nalų ži­bin­tas su ža­lia ir rau­do­na lem­putė­mis. Dar po penk­me­čio Niu­jor­ke at­si­ra­do ir trijų spalvų švie­so­fo­ras.

Lie­tu­vo­je pir­mas ran­ko­mis val­do­mas švie­so­fo­ras įreng­tas 1947 m. Vil­niu­je, J.Ba­sa­na­vi­čiaus ir Py­li­mo gat­vių san­kry­žo­je. Prabė­gus pen­ke­riems me­tams ten pat pa­sta­ty­tas ir au­to­ma­ti­nis švie­so­fo­ras. Pir­mųjų tria­kių eis­mo re­gu­liuo­to­jų išradėjai, ko ge­ro, ne­pa­tikėtų sa­vo aki­mis iš­vydę šian­die­ni­nes švie­so­forų sis­te­mas, ku­rios val­do did­mies­čių eis­mo srau­tus.

Vie­nos se­kundės reikšmė

Prieš po­rą metų gi­mu­si idė­ja Vil­niu­je įdieg­ti cent­ra­li­zuotą eis­mo val­dy­mo sis­temą pir­mus vai­sius ža­da duo­ti jau ru­denį, o vi­si dar­bai turėtų būti ­baig­ti per me­tus. Sten­gian­tis gelbė­ti spūsčių ka­muo­jamą Vil­nių šiuo me­tu pa­grin­di­nis tiks­las - įves­ti tvarką san­kry­žo­se.

Aky­les­ni vai­ruo­to­jai pa­stebė­jo, kad jau da­bar nau­jai su­tvar­ky­to­se gat­vių san­kir­to­se švie­so­forų gel­to­nas-rau­do­nas sig­na­las de­ga tik 1 se­kundę, o anks­čiau tai užt­ruk­da­vo iki 3 se­kund­žių. Be to, gel­to­nas sig­na­las, stab­dan­tis eismą, bei gel­to­nas-rau­do­nas sig­na­las, leid­žian­tis au­to­mo­bi­liams va­žiuo­ti, anks­čiau daž­nai už­si­deg­da­vo kar­tu, o toks sig­nalų de­ri­nys yra vi­siš­kai ne­leis­ti­nas. Dėl to kil­da­vo daug pro­blemų, nes va­žiuo­jan­tys skir­tin­go­mis pusė­mis as­me­nys šiuos sig­na­lus ver­tin­da­vo ne­vie­no­dai: vie­ni dar už­baig­da­vo ma­nevrą, o ki­ti jau norė­da­vo įva­žiuo­ti į san­kryžą. Dėl to įvyk­da­vo daug ava­rijų.

„Gel­toną-rau­doną sig­nalą su­trum­pi­no­me iki 1 se­kundės, ta­čiau jo ga­li­ma ir vi­sai at­si­sa­ky­ti, nes kai ku­riais at­ve­jais jis ne­reikš­min­gas. Kai ku­riuo­se Lie­tu­vos mies­tuo­se jo iš­vis nėra. Sut­rum­pi­nus gel­to­no sig­na­lo laiką, lai­mi­mos 2 se­kundės ža­lio, o tai yra daug. Per šį laiką spėja nu­va­žiuo­ti bent vie­nas au­to­mo­bi­lis, o su­skai­čia­vus vi­sos die­nos re­zul­tatą gau­tu­me ke­lis šim­tus ma­šinų", - aiš­ki­no vie­nas pro­jek­to „Vil­niaus cent­rinė val­dy­mo da­lis" spe­cia­listų Sau­lius Bart­ke­vi­čius.

Jo tei­gi­mu, au­to­mo­bi­lių pa­grei­tis per ke­lis de­šimt­me­čius stip­riai pa­si­keitė, todėl rei­kia prie šių po­ky­čių pri­tai­ky­ti ir švie­so­forų darbą.

Kai kur Vil­niu­je jau ga­li­ma pa­stebė­ti, kad bai­gian­tiems įveik­ti san­kryžą jau už­si­de­ga rau­do­nas sig­na­las, o lau­kian­tiems, ka­da galės pa­judė­ti, ža­lia švie­sa už­si­de­ga kiek vėliau. Šios nau­jovės ge­riau­siai ma­ty­ti pėsčiųjų per­ėjo­se prie Kal­va­rijų tur­gaus, An­ta­kal­nio gatvės pa­bai­go­je prie Vil­niaus uni­ver­si­te­tinės An­ta­kal­nio li­go­ninės ir kai ku­rio­se san­kry­žo­se, iš ku­rių au­to­mo­bi­liams iš­va­žiuo­ti užt­run­ka il­giau.

Čia, vie­niems už­si­de­gus rau­do­nam švie­so­fo­ro sig­na­lui, ki­tiems vai­ruo­to­jams ža­lios švie­sos dar ten­ka pa­lauk­ti apie 6-10 se­kund­žių. „Taip su­tvar­ky­ta todėl, kad net ir itin lėtai ju­dan­tys pėstie­ji, įėję į per­ėją ža­liam sig­na­lui de­gant pa­sku­tinę se­kundę, spėtų pe­rei­ti gatvę. O anks­čiau pėstie­ji būda­vo pri­vers­ti vos ne bėgčia lėkti į kitą gatvės pusę", -
pa­sa­ko­jo au­to­ma­ti­za­vi­mo sis­temų spe­cia­lis­tas S.Bart­ke­vi­čius.

Senų įpro­čių įta­ka

Dėl švie­so­fo­ro gel­to­nos spal­vos sig­na­lo ky­la ir dau­giau mįslių. Vie­na jų -
kodėl kai ku­rių miestų švie­so­fo­ro sis­te­mo­se yra gel­to­nas-rau­do­nas sig­na­las, o ki­to­se ne? At­sa­ky­mas ga­li pa­si­ro­dy­ti ne­tikė­tas: tai pri­klau­so nuo vai­ruo­tojų įpro­čių. Pa­vyzd­žiui, Vil­niu­je gel­to­nas-rau­do­nas švie­so­fo­ro sig­na­las įpras­tas, o Kau­ne prie­šin­gai, jis ne­nau­do­ja­mas.

Ki­tas as­pek­tas: gel­to­no švie­so­fo­ro sig­na­lo, de­gan­čio po ža­lio, trukmė pri­klau­so nuo to, koks san­kry­žo­je leis­ti­nas grei­tis. Pa­vyzd­žiui, jei ga­li­ma va­žiuo­ti 50 km/val. grei­čiu, gel­to­na švie­sa de­ga 3 se­kun­des; jei 60 km/val. - 4 se­kun­des; jei 70 km/val. ir dau­giau - 5 se­kun­des.

Kas nu­tiktų, jei­gu ir Vil­niu­je būtų pa­nai­kin­tas gel­to­nas-rau­do­nas švie­so­fo­ro sig­na­las? „Žmonėms būtų la­bai ne­įpras­ta, nors ži­no­ma, prie to ga­li­ma pri­pras­ti. Vis dėlto pa­lik­ta 1 se­kundė gel­to­no-rau­do­no sig­na­lo tik­rai ne­ken­kia", - tvir­ti­no S.Bart­ke­vi­čius.

Pri­pažįs­ta­ma, kad su­si­for­mavę vai­ruo­tojų įpro­čiai yra nei­ga­mas da­ly­kas die­giant nau­jas švie­so­forų sis­te­mas. Vie­nas to pa­vyzd­žių - ne­se­niai per­tvar­ky­tas judė­ji­mas Ozo, Kal­va­rijų ir Ka­rei­vių san­kir­to­je. Anks­čiau va­žiuo­jan­tiems nuo Kal­va­rijų gatvės į Ozo gatvę bu­vo ga­li­ma su­kti iš ket­vir­tos ir tre­čios juostų, o pa­sta­ruo­ju ruo­žu bu­vo ga­li­ma va­žiuo­ti ir tie­siai. Tad jei nors vie­nas au­to­mo­bi­lis ke­tin­da­vo va­žiuo­ti tie­siai ir jam deg­da­vo rau­do­na švie­sa, ta pa­čia juos­ta va­žiuo­jan­tys ne­galė­da­vo su­kti į kairę, nors jiems deg­da­vo ža­lia.

Nuo šiol iš šių juostų ga­li­ma judė­ti tik į kairę. Be to, pir­ma juos­ta se­niau bu­vo skir­ta su­kan­tiems į de­šinę, ir tik mies­to ke­lei­vi­niam trans­por­tui ja bu­vo ga­li­ma va­žiuo­ti tie­siai. Da­bar abie­­m de­šinė­mis juos­to­mis ga­li­ma va­žiuo­ti tie­siai vi­siems. Vis dėlto vai­ruo­to­jai dar ne­spėjo pri­si­tai­ky­ti prie nau­jovės ir pir­ma gatvės juos­ta vi­sa­da būna ge­ro­kai tuš­tesnė nei ket­vir­ta.

Va­žiuos „ža­lią­ja ban­ga"

Ne­ma­žai mitų vis dar sklan­do ir apie „ža­liąją bangą". Kai kas įsi­vaiz­duo­ja, kad įdie­gus mo­der­nią eis­mo re­gu­lia­vi­mo sis­temą už­si­de­gus ža­liam švie­so­fo­ro sig­na­lui ir va­žiuo­jant leis­ti­nu grei­čiu tam tikrą at­stumą bus ga­li­ma įveik­ti ne­sus­to­jant. Ta­čiau dėl ne­vie­no­dos Vil­niaus gat­vių kon­figū­ra­ci­jos pra­ktiš­kai ne­įma­no­ma to pa­da­ry­ti.

„Tar­ki­me, jei vie­no­je san­kry­žo­je ža­lia švie­sa de­ga 40 se­kund­žių, o į šią san­kirtą pa­tai­ky­si­te įva­žiuo­ti tarp 10 ir 28 se­kundės, pa­kliū­si­te į va­di­namąją ža­liąją bangą. Jei ne, teks sto­ti ir prie kaž­ku­rio ki­to ko­ri­do­riaus švie­so­fo­ro", - teigė S.Bart­ke­vi­čius.

Pa­bai­gus dieg­ti cent­ra­li­zuotą eis­mo sis­temą, Vil­niu­je iš vi­so bus apie 220 švie­so­forų re­gu­liuo­jamų san­kryžų. Va­karų Eu­ro­pos vals­tybė­se tūkstan­čiui gy­ven­tojų vi­du­ti­niš­kai ten­ka vie­na švie­so­fo­rais re­gu­liuo­ja­ma san­kry­ža. Tai reiš­kia, kad įren­gus 500-600 re­gu­liuo­jamų san­kryžų eismą Vil­niaus mies­te būtų ga­li­ma val­dy­ti tik­rai efek­ty­viai.

„Pa­vyzd­žiui, An­ta­kal­nio gatvė­je turėtų itin ge­rai veik­ti „ža­lio­ji ban­ga". Daug švie­so­forų rei­kia tam, kad už­kirs­tu­me ga­li­mybę chao­tiš­kai iš­va­žiuo­ti au­to­mo­bi­liams iš ša­lu­ti­nių gat­vių. Kol degs ža­lia švie­sa ju­dan­tiems pa­grin­di­ne gat­ve, iš ša­lu­ti­nio ke­lio ne­galės iš­suk­ti nie­kas, net ir pėstie­ji. Vi­si turės lauk­ti tam tikrą laiką ir tik tuo­met vie­nu me­tu bus leid­žia­ma pa­judė­ti au­to­mo­bi­liams iš ša­lu­ti­nių gat­vių. Pėstie­siems taip pat", - sis­te­mos ypa­tu­mus var­di­jo pro­jek­to „Vil­niaus cent­rinė val­dy­mo da­lis" spe­cia­lis­tas.

Itin su­dėtin­ga or­ga­ni­zuo­ti eismą „ža­lio­sios ban­gos" prin­ci­pu dviem kryp­ti­mis. Todėl at­si­žvel­giant į trans­por­to srautą dieną ir va­ka­re, Vil­niu­je eis­mas bus pla­nuo­ja­mas pa­gal ke­tu­rias pro­gra­mas. Spe­cia­lios eis­mo or­ga­ni­za­vi­mo pro­gra­mos rei­kia ir nak­ti­mis, kai gatvės iš­tuštė­ja.

„Ver­ti­nant pla­tes­niu mas­tu, švie­so­forų re­gu­lia­vi­mo sis­te­ma yra tar­si mil­ži­niš­kas ro­bo­tas. Prie kiek­vie­nos nau­jai įren­gia­mos san­kry­žos mon­tuo­ja­mi ju­tik­liai, ku­rių vie­ni fik­suo­ja prie san­kry­žos be­si­ri­kiuo­jan­čius au­to­mo­bi­lius, ki­ti skai­čiuo­ja artė­jan­čius iš ša­lu­ti­nio ke­lio, ma­tuo­ja trans­por­to judė­ji­mo greitį. Vi­si duo­me­nys siun­čia­mi į duo­menų bazę, ku­ri au­to­ma­tiš­kai per­skirs­to vi­sos sis­te­mos darbą pa­gal ap­lin­ky­bes". - pa­sa­ko­jo au­to­ma­ti­za­vi­mo sis­temų spe­cia­lis­tas S.Bart­ke­vi­čius.

Prad­žia per lėta

Iš už­sie­nio at­vykę trans­por­to sis­temų spe­cia­lis­tai at­krei­pia dėmesį, kad ma­ži­nant spūstis galėtų pri­si­dėti ne tik švie­so­forų sis­te­ma, bet ir di­di­na­ma lie­tu­vių vai­ra­vi­mo kultū­ra. Sve­čiai trau­ko pe­čiais stebė­da­mi, kaip lėtai į ža­lią sig­nalą rea­guo­ja mūsų ša­lies vai­ruo­to­jai.

„Daug kas ma­no, kad lėtai įsibėgė­jant su­tau­po­ma de­galų, ta­čiau iš tiesų taip nėra. Įro­dy­ta, kad įsibėgė­jant aukš­tes­ne pa­va­ra pri­rei­kia dau­giau lai­ko, o že­mes­ne įsibėgė­ja­ma grei­čiau, tad de­galų sąnau­dos pir­muo­ju at­ve­ju būna di­desnės, ar­ba bent jau tik­rai ne­su­mažė­ja. Va­karų ša­ly­se vos tik už­si­de­gus ža­liam sig­na­lui su­gaud­žia va­rik­liai ir vi­si stai­giai nurūks­ta į prie­kį, steng­da­mie­si pa­bėgti nuo trans­por­to srau­to", - pa­sta­bo­mis da­li­jo­si S.Bart­ke­vi­čius.

„Sąži­nin­gus vai­ruo­to­jus ne­pap­ras­tai er­zi­na au­to­mo­bi­liai, va­žiuo­jan­tys vie­šo­jo trans­por­to juos­to­mis, re­mon­tuo­ja­mo­mis juos­to­mis ar­ba ki­ta kryp­ti­mi judė­ti skir­to­mis juos­to­mis, o vėliau ban­dan­tys įlįsti į rei­kiamą juostą. Tai la­bai stab­do eismą, su­ke­lia daug ava­ri­nių si­tua­cijų ir ver­čia vi­sus pik­tin­tis. Žmonės turėtų su­pras­ti, jog va­žinė­da­mi pro­tin­gai pa­dėtu­me ne tik sau, bet ir ki­tiems. Aki­vaiz­du, kad pa­žeis­da­mas tai­syk­les grei­čiau nie­kur ne­nu­va­žiuo­si: vis tiek teks su­sto­ti prie ku­rio nors švie­so­fo­ro, o jei va­žiuo­ji ne­leis­ti­nu grei­čiu, sto­ti teks dar daž­niau", - teigė pa­šne­ko­vas.

Nau­jai die­gia­ma sis­te­ma turėtų pa­gelbė­ti ir vie­šo­jo trans­por­to eis­mui. Vi­suo­se au­to­bu­suo­se ir tro­lei­bu­suo­se bus mon­tuo­ja­ma įran­ga, fik­suo­jan­ti jo pa­dėtį, o prie­š kiek­vieną san­kryžą bus įreng­ti tam tik­ri re­gist­ra­ci­jos taš­kai, pa­gal ku­riuos bus žiū­ri­ma, ar neat­si­lie­ka­ma nuo gra­fi­ko. Jei paaiškės, kad au­to­bu­sas ar tro­lei­bu­sas vėluo­ja, in­for­ma­ci­ja pa­teks į eis­mo val­dy­mo centrą ir bus ieš­ko­ma ga­li­my­bių pa­dėti vie­ša­jam trans­por­tui pra­si­brau­ti pro spūstis - pra­tęsiant, paanks­ti­nant ar su­trum­pi­nant ža­lią sig­nalą.



NAUJAUSI KOMENTARAI

123

123 portretas
pagaliau kazkas suprato ir senai taip reikejo. ir reik ieskot uzsienyje ir pas gyventojus klaust patarimu o ne savo bukomis smegenimis galvot ka ir kur pavogt , idomu is kur tie sviesoforai su tomis kameronis VA TIE LAIKRASCIAI NIEKO NESUGEBA APRASYT - KOKIOS FIRMOS SVIESOFORAS - iskur pirko kokia kaina , kaip ten visi bajeriai PERPARDAVINETOJAI - ar is pirmu ranku ar is 10-u kad kuo daugiau is valstybes paimt ir leist visiems desimciai uzsidirbt AI VIENU ZODZIU S paziurekit kaip veikia sviesoforas vytauto pr PRIE STOTELES I SANCIUS , vienoi pusej raudona kitoi dar geltona o perejimui dega jau zalia , ir seip kur tie mentai tegu pastovi prie sviesoforu vytauto pr paziuresim kiek baudu surinktu per diena uz automobilio pravaziavima per raudona sviesa IR seip tai anglijoi stotelese net laika rodo kada autobusas ir koks numeris turi atvykt todel ka viskas kompiuterizuota , ir zinot kodel jie kursuoja visa para --- todel kad autobusas yra stabdomas - jei esi viduje knopkes paspaudimu duodamas signalas vairuotojui arba vairuotojas mato stoteleje zmogu kuris stabdo ta autobusa nu ir aisku svarbiausias dalykas ilipimas tik per priekinas duris o islipimas per vidurines Taigi zuikiai beveik neimanomi ir jei jau ilipai per vidurines tai vairuotojas isparaso lauk net jei ir turi menesini ar savaitini ar dienini bilieta - todel kad yra tvarka ilipimas per priekines ir eiles tvarka , nu ir aisku video kameros itaisutos autobuse ir aplink autobusa labai padeda , taip pat kaip ir greitas policijos reagavimas i autobuso iskvietima pazeidejui neklausius autobuso vairuotojo reikalavimo - mums iki to turbut dar toli

Snaiperis

Snaiperis portretas
123>> kiekviena šalis skirtinga, nereikia versti Lietuvos anglija, ir ekonomika Lietuvos ne tokia pajegi kaip anglijos, istorija taip susiklostė, kad jie geriau išsivystę, ir nėra ko čia stūmti ant mūsų tautos

123

123 portretas
tokia teisybe o jei nesugebat issireikalaut, europos sajunga viska duotu bet musu valdzia nieko neprase zmonems, jiems tik reikejo sau , butume ir uz sildyma gave kompensacijas is europos todel kad kitoks klimatas ir atlyginimai , ir atlyginimai butu kitokie jei ne tokia tauta butu
VISI KOMENTARAI 7

SUSIJĘ STRAIPSNIAI

Galerijos

Daugiau straipsnių