Pereiti į pagrindinį turinį

Technologijų šuolis – raktelį keičia telefonai ir laikrodžiai

2023-10-15 13:00
DMN inf.

Jeigu norėdami atrakinti ir užvesti automobilio variklį turite įkišti raktą į spynelę ir pasukti, veikiausiai vairuojate senesnį modelį. Geriau sukomplektuotuose modeliuose vargti nuolat sukinėjant raktelį nebereikia, nes durys atsirakina vos priėjus prie automobilio.

Technologijų šuolis – raktelį keičia telefonai ir laikrodžiai
Technologijų šuolis – raktelį keičia telefonai ir laikrodžiai / pixabay.com nuotr.

Reikėjo fizinės jėgos

Naujesnių transporto priemonių variklis įjungiamas paspaudus mygtuką, o kai kuriuose elektromobiliuose raktelio nereikia net išsiimti iš kišenės. Vienintelė jo funkcija – užmegzti kontaktą su automobiliu ir jį atrakinti šeimininkui vos priartėjus.

Ieškodamos patogumo vartotojams kelios bendrovės vietoj rakto pasitelkė išmaniuosius telefonus. Beraktės automobilio atrakinimo ir variklio užvedimo sistemos nėra nauja technologija rinkoje. Patys pirmieji automobiliai, išriedėję į kelius daugiau nei prieš 100 metų, taip pat neturėjo jokių raktelių, pultelių ar kortelių.

Tiesa, taip buvo tik dėl to, kad dar niekas nebuvo sugalvojęs į automobilį įmontuoti spyną. Durys nebuvo rakinamos, o variklis būdavo užvedamas sukant rankeną, prijungtą prie alkūninio veleno. Stūmokliams pradėjus judėti, žvakės uždegdavo degalus ir variklis užsivesdavo. Procesas buvo neprognozuojamas: kartais rankena staigiai imdavo judėti atgal ir sulaužydavo vairuotojui ranką.

Maždaug trečiajame praėjusio amžiaus dešimtmetyje išpopuliarėję elektriniai starteriai automobilio variklio užvedimo procesą padarė gerokai saugesnį vairuotojų sveikatos atžvilgiu. Tačiau tai neužtikrino turto saugumo, nes bet kas galėdavo užvesti svetimo automobilio variklį.

Pasiteisino ne iš karto

1949-aisiais „Chrysler“ sukūrė pirmą variklio užvedimo, pasukus raktelį spynelėje, sistemą. Tiesa, raktas buvo toks pats, kokiu rakiname namų duris, tad vairuotojams reikėjo jį tinkamai įstatyti. 1965 m. „Ford“ pristatė dvipusį raktelį.

Procesas buvo neprognozuojamas: kartais rankena staigiai imdavo judėti atgal ir sulaužydavo vairuotojui ranką.

Devintajame praėjusio amžiaus dešimtmetyje jau pradėta naudoti elektronika. „American Motor Corporation“ kartu su „Renault“ sukūrė pirmąją nuotoliniu būdu atrakinamą spyną.

2003-iaisiais „Mercedes-Benz“ pristatė pirmąjį beraktę atrakinimo ir variklio užvedimo sistemą su kredito kortelės dydžio raktu, telpančiu į piniginę. Vairuotojui pakanka turėti raktelį savo kišenėje, priėjus prie automobilio jis atpažįsta kodą ir atrakina transporto priemonę. Tiesa, kredito kortelės lankstėsi, tad plastikinis „Mercedes“ raktelis piniginėje neretai sugesdavo. Nenuostabu, kad šios idėjos buvo atsisakyta.

2016 m. BMW pristatė išmanųjį raktelį su jutikliniu LCD ekranu. Jis galėjo ne tik atrakinti ir užrakinti automobilį – juo buvo galima reguliuoti salono temperatūrą, matyti įvairius transporto priemonės duomenis nesant joje. 2018-aisiais „Tesla“ nuėjo dar toliau ir automobilio raktelį integravo į išmanųjį telefoną. Tokią technologiją dabar pristatė ir „Hyundai“.

Saugumo klausimai

Tad dabar kyla klausimas, ar tikrai šiais laikais automobilyje yra reikalingas raktelis?

„Prisižiūriu visokių raktelių versijų. Viena bėdų yra ta, kad nėra kur to raktelio padėti, ypač jei jis didelis. Kartais netgi galvoju, kad spynelė, nors ir kaip senoviškai ji atrodo, yra geriau, nes bent jau kažkur raktelis turi savo vietą. Arba, pavyzdžiui, einu į mišką pabėgioti – vėlgi problema, kur man jį dėti? Manau, telefoninis raktelis ar automobilio atidarymas laikrodžiu, kaip ir mokėjimas telefonu, yra ateitis“, – prognozavo žurnalo „Auto Bild Lietuva“ vyriausiasis redaktorius Vitoldas Milius.

Automobilių dalijimosi paslaugų teikėjai jau parodė, kad galima sėsti prie automobilio vairo be raktelio ir atrakinti jį telefonu, tačiau kalbant apie asmeninio rakto funkciją „Hyundai“ žengė kiek toliau. Išmaniojo rakto sistema veikia tokiu pačiu principu, kaip ir atsiskaitymas banko kortele telefonu. Jis veikia prietaisuose, kurie palaiko artimojo lauko komunikacijos technologiją (NFC). Automobilis atsirakina, priėjus su telefonu prie durų rankenėlės, o variklis užvedamas, kai su juo per „Hyundai“ programėlę sujungtas telefonas yra salone. Nebūtina netgi turėti telefono – rakto funkciją gali atlikti ir šiuolaikiniai reikiamas specifikacijas atitinkantys išmanieji laikrodžiai.

Išmaniuoju „Hyundai“ raktu galima dalytis su kitais asmenimis per skaitmenines „Apple“, „Android“ ar „Google“ pinigines. Vienu metu automobilio raktą gali turėti iki keturių asmenų. Jį suteikti ir atimti gali tik įgaliotasis savininkas.

Bendrovė „Hyundai“ tikina, kad skaitmeniniai raktai netgi saugesni už įprastus, nes automobilio užraktas nesuveiks, kai šalia nebus registruoto prietaiso. Atvejams, kai išsikrauna telefonas, siūloma kortelė: ją visuomet galima nešiotis piniginėje arba išmaniojo telefono dėkle.

„Ši technologija turėtų praversti tuomet, kai transporto priemone norima dalytis su kitais asmenimis. Tuomet jiems galima duoti prieigą prie automobilio, o raktelį pasilikti sau“, – svarstė automobilių fotografas Vytautas Pilkauskas.

Naujausi komentarai

Komentarai

  • HTML žymės neleidžiamos.

Komentarai

  • HTML žymės neleidžiamos.
Atšaukti
Komentarų nėra
Visi komentarai (0)

Daugiau naujienų