Pardavimas tebeauga
Specialistų įžvalgos leido tyrėjams išskirti kelias sritis, kuriose šiemet laukiama pokyčių kulminacijos.
Tai savivaldžių automobilių technologijų plėtra, elektromobilių proveržis ir dalijimosi paslaugos.
2023-iaisiais elektromobilių pardavimo tempas tebėra labai spartus. Technologijų rinkos tyrimų bendrovė „Canalys“ suskaičiavo, kad visame pasaulyje per pirmą 2023 m. pusę naujų elektromobilių pardavimo apimtis ūgtelėjo 49 proc. ir pasiekė 6,2 mln. vnt.
Visų metų rezultatus specialistai vertina kiek kukliau, bet vis dar numato didelį pardavimo augimą – jis turėtų pasiekti 14 mln. elektra varomų automobilių, arba 39 proc. daugiau nei 2022-aisiais.
Automobilių duomenų asociacijos „Association of Automotive Intelligence“ prezidentas Matas Buzelis elektromobilių bumą vertina dviprasmiškai. Anot eksperto, augimas didelis, bet jis tebeatsispiria nuo žemos bazės, tad bendrame parke elektra varomų transporto priemonių vis dar mažoka.
„Tai, kad jų bendra dalis pučiasi, yra sveikos rinkos indikatorius ir visiškai normalu, nes tiek gamintojai, tiek atskiros valstybės skatina pirkti elektrines transporto priemones“, – pažymėjo rinkos žinovas.
Valstybės požiūrio įtaka
Ekspertų vertinimu, elektromobiliai vis atkakliau skverbsis į mūsų kasdienybę, nes žaliojo kurso besilaikančios valstybės įvairiomis priemonėmis skatins įsigyti tvaresnių automobilių.
Be to, gamintojai vis labiau plečia modelių pasiūlą. Tokie stambūs prekių ženklai, kaip „Volkswagen“ ar „Kia“, netrukus jau užpildys visus segmentus ir galės pasiūlyti elektromobilių kiekvienam vairuotojui pagal poreikius.
„Kia“ neseniai atskleidė planuojanti 2030 m. pasiekti 4,3 mln. automobilių metinį pardavimą, arba 34,4 proc. daugiau nei buvo numačiusi 2023 m. 1,6 mln. iš jų turėtų būti elektromobiliai. Tokio rezultato padės siekti dar iki 2027-ųjų iki penkiolikos modelių išplėsta elektra varomų automobilių gama.
Vartotojų palankumą elektriniams modeliams didina ir veržlus jų technologinis progresas. Tokio tipo automobiliai dažniausiai turi gausią komforto ir saugumo įrangą, nes specialiai elektromobiliams skirtos platformos atriša gamintojams rankas taikyti pažangiausius sprendimus.
Naujausi elektromobiliai „Kia EV6“ ir „Kia EV9“ pasižymi itin didele baterijų įkrovimo sparta – 250 km atstumui nuvažiuoti pakanka maždaug 15 minučių sparčiojo įkrovimo stotelėje.
ADAS bumas
Būtent tokių technologijų proveržį numatė ir tyrėjai. „Euromonitor International“ prognozėje teigiama, kad dėl savivaldžių automobilių technologijų progreso kils pažangių vairuotojo pagalbos sistemų (angl. advanced driver assistance systems, ADAS) bumas, o trečio autonomiškumo lygio technologijas turinčių modelių pardavimo apimtis turėtų šauti į viršų daugiau nei 200 proc.
M. Buzelio teigimu, solidus ADAS rinkinys automobiliuose tampa naujuoju pažangių gamintojų standartu. Eismo juostos laikymosi ar trajektorijos koregavimo, avarinio stabdymo sistema su pėsčiųjų ir dviratininkų atpažinimo funkcija, pastovaus greičio palaikymo ir panašios technologijos – visos jos patenka į ADAS apibrėžimą.
Jų plėtrą paskatino ištobulinti fiziniai įrenginiai – įvairiausi jutikliai. „Kia EV9“ modelio trečiojo lygio autonomiškumą užtikrina net penkiolika skirtingų jutiklių, tarp kurių yra ir du lidarai.
Šioms sistemoms vis didesnį dėmesį skiria ir nepriklausoma automobilių saugumo vertintoja „Euro NCAP“ – jos verdikto kiekvienas gamintojas laukia sulaikęs kvapą. Organizacijos pateikiamose ataskaitose ADAS suteikta netgi atskira kategorija ir pažymimas konkrečiai šios srities įvertinimas.
Tvarumo progresas
Norint įvertinti dalijimosi paslaugų plėtros mastą, derėtų palaukti, kol šios rinkos dalyviai atskleis šiųmečius veiklos rezultatus.
Tačiau skirtingose šalyse, net ir pačioje Lietuvoje, auganti pasiūla yra išties iškalbinga: vien Vilniuje naudojantis dalijimosi automobiliais paslauga kasmet atliekama apie 1,5 mln. kelionių.
Specialistas atkreipia dėmesį į kitą ryškią tendenciją – tvarumą.
„Visame pasaulyje jo svarba auga, o tuo besirūpinantys gamintojai nori įvairiais būdais mažinti CO2 pėdsaką. Tai nelengvas kelias, bet juo galime tik pasidžiaugti“, – vertino M. Buzelis.
Vis daugiau gamintojų ieško būdų, kaip mažinti tiek gamybinę, tiek iš duslintuvų sklindančią taršą, kaip naudoti perdirbtas medžiagas ir skatinti žiedinės ekonomikos procesus. Pavyzdžiui, prabangių modelių kūrėjai „Bentley“ paskelbė pirmieji pasiekę nulinę plastiko taršą – įmonė gavo sertifikatą, liudijantį, kad jos veikla nepalieka nepanaudoto plastiko.
Kitas pavyzdys – bendrovė „Jaguar Land Rover“, kuri atrado būdą, kaip naujam gyvenimui prikelti jau atitarnavusių automobilių kėbulus. Aliuminio žaliavą ji naudoja naujų modelių gamybai.
Panašiais pasiekimais gali pasigirti ne tik brangių modelių kūrėjai. „Kia EV9“ elektromobilyje panaudota 34 kg įvairių ekologiškų medžiagų, be to, įmonė nuolat plečia perdirbamo plastiko pritaikymą.
M. Buzelis regi ir kitą naujų medžiagų kūrimo aspektą. Pašnekovo pastebėjimu, gamintojai uoliai ieško alternatyvių kompozicinių medžiagų, kurios leistų vienu šūviu pasiekti kelis tikslus.
„Saugumą bandoma didinti išmaniai naudojant medžiagas. Siekiama jas taupyti ir mažinti automobilio svorį. Pažangių medžiagų paieška yra dar viena ryški tendencija“, – pažymėjo ekspertas.
Naujausi komentarai