Įspūdingi ir net transcendentiniai muzikos viražai – taip galima būtų apibūdinti 25-ojo aktualiosios muzikos festivalio „Gaida“ pradžios koncertą. Didžiausia Lietuvoje ir Baltijos šalyse šiuolaikinės muzikos šventė spalio 23 d. pakvies į ypatingą susitikimą Nacionalinėje filharmonijoje: festivalio atidarymo simfoniniame koncerte pasirodys šių dienų fortepijono muzikos žvaigždė, japonų pianistė Noriko Kawai. Ji atliks specialiai jai sukurtą vieno žymiausių nūdienos britų kompozitorių James’o Dillono koncertą fortepijonui ir orkestrui „Andromeda“.
Fenomenali, anot kritikų, tiesiog „transcendentinė“ jos technika, leidžianti grakščiai įveikti pačius pavojingiausius šiuolaikinių kūrinių verpetus, tarsi savaime brėžia paralelę tarp Noriko Kawai ir mitinės princesės Andromedos, kuri tėvo prirakinta prie uolos, atnašaujant ją kaip auką jūrų dievui Poseidonui, galiausiai vis dėlto išsigelbėja.
Paralelė tuo įtikinamesnė, jog Noriko Kawai jau bene dešimt metų vienintelė atlieka James’o Dillono koncertą fortepijonui „Andromeda“ – tiek autoriui, tiek pačiai pianistei didžiulę sėkmę pelniusį kūrinį. Ji skambino „Andromedos“ premjerą 2006 m. Londone, prestižiniame BBC Promenadų festivalyje, kurio užsakymu ir buvo sukurtas kūrinys, bei tais pat metais Glasge, griežiant BBC Škotijos simfoniniam orkestrui (dir. Ilanas Volkovas). Taip pat atliko prancūziškąją „Andromedos“ premjerą su Lježo filharmonijos orkestru (dir. Pascalis Rophé) festivalyje „Musica“ Strasbūre. Naujausias „Andromedos“ atlikimas su BBC Škotijos simfoniniu orkestru (dir. Steve’o Schicko) įvyko pernai Huddersfieldo šiuolaikinės muzikos festivalyje kaip dalis specialiai rengiamos didelės James’o Dillono kūrinių programos.
Į šių metų „Gaidą“ „Andromeda“ taip pat atkeliauja Noriko Kawai dėka. Kartu su ja šį kūrinį grosiančiam Lietuvos nacionaliniam simfoniniam orkestrui diriguos žymus JAV dirigentas Christopher Lyndon-Gee.
„James’o Dillono „Andromeda“ – daugeliu požiūrių iškilus kūrinys. Fortepijonas, kuriuo skambina bebaimė Noriko Kawai, nėra prikaustomas prie orkestro „uolos“, veikiau išsyk po pradžios protrūkio solistas ir orkestras įsitraukia į lygiavertį dialogą.“ (John Allison, „The Sunday Telegraph“)
„Už „Andromedos“ juntama visa 19-ojo amžiaus fortepijono muzikos tradicija“, rašo dienraštis „The Guardian“, palygindamas ekspresyvią fortepijono retoriką su didžiaisiais romantiniais „kovos žirgais“, t. y. romantinių koncertų pirmavaizdžiais.
Tradicijos ir modernybės dermė nėra svetima ir Noriko Kawai, Londono karališkojo muzikos koledžo ir Romos „Santa Cecilia“ akademijos auklėtinei, mat ji atlieka ne tik šiuolaikinę muziką, bet ir su nemenkesniu pasisekimu – romantinį fortepijono repertuarą. Antai Noriko Kawai įrašytas Aleksandro Skriabino kūrinių CD paskatino ją lyginti su praeities „aukso amžiaus didžiaisiais“ pianistais.
Su škotų kompozitoriumi James’u Dillonu pianistę sieja seni kūrybiniai saitai. Ji parengė ir atliko jo ankstesnį didelės apimties kūrinį „The Book of Elements“ („Elementų knyga“), kurio įrašas, be kita to, buvo aukščiausiai įvertintas ir žurnalo „Gramophone“.
Kuklus tylenis Dillonas, kurio, anot „The Guardian“, nepamatysite garsiose premjerose, yra vienas iš svarbiausių dabarties britų kompozitorių, nors 70 proc. jo muzikos atliekama svetur, ne vien Škotijoje ir ne vien Jungtinėje Karalystėje. Kurį laiką sietas su „naujojo sudėtingumo“ banga, Dillonas vis dėlto perdėm ryškiai yra savimi, kad lengva ranka būtų tapatinamas su bet kokia bendresne muzikos kryptimi. Įdomu, kad kūryboje jis yra savamokslis, į moderniosios muzikos sferą atėjęs iš jaunystėje žavėjusių pop ir roko muzikos pasaulių. Tačiau atradęs šiuolaikinę klasiką gana greitai nutraukė ryšius su ligtoliniu gyvenimu, džiaugdamasis ir tuo, jog pavyko pabėgti nuo kvaišalų.
Šiame festivalio atidarymo koncerte spalio 23 d. be J. Dillono „Andromedos“ taip pat skambės pasaulinės Onutės Narbutaitės ir Mariaus Baranausko kūrinių premjeros bei festivalio kviestinio kompozitoriaus, vieno ryškiausių šiandienos Italijos kūrėjo Francesco Filidei opusas dideliam simfoniniam orkestrui. Koncerte dalyvaus ir operos solistai Jovita Vaškevičiūtė (mecosopranas) bei Tomas Pavilionis (tenoras).
Naujausi komentarai