Pereiti į pagrindinį turinį

Žvilgsnis į konceptualizmo Lietuvoje pradžią

2016-11-28 11:38
DMN inf.

Sostinėje įsikūręs Jono Meko vizualiųjų menų centras pristato vieno pirmųjų Lietuvoje konceptualisto Ramūno Paniulaičio (1957−1982) kūrybos retrospektyvą.

vda.lt nuotr.

Tai yra antroji R.Paniulaičio kūrybos paroda. Pirmoji įvyko 1981 m. Vilniaus vakarinėje suaugusiųjų dailės mokykloje, kartu su Česlovu Lukensku. Po menininko mirties, beveik keturioms dešimtims metų jo kūryba buvo išnykusi iš regos lauko.

Yra išlikę per 100 R.Paniulaičio kurtų koliažų ir keletas piešinių tušu. R.Paniulaitis išvystė karpymo (buvo baigęs kirpėjų kursus) ir koliažų klijavimo kaip savitos performatyvios ideologijos koncepciją. Neretai menininkas netgi komponuodavo atsitiktiniu būdu arba siūlydavo kokias nors detales komponuoti, klijuoti ar nubraižyti draugams, pažįstamiems. Menininkas sąmoningai pradėjo dirbti su antrine medžiaga – iškarpomis, reprodukcijomis ir neretai jo invazijos į šią medžiagą būdavo minimalios – koks nors nedidelis brūkšnelis, apskritimas ar kokios detalės apvedžiojimas raudonu tušinuku. Kartais užtekdavo tik kokio meno šedevro (reprodukcijos) pasisavinimo fakto – tikrojo autoriaus pavardės užbraukimo ir savo parašo.

Galiausiai menininkas taip radikalizavo pasisavinimo strategiją, jog galėjo priskirti savo autorystę bet kokiems objektams, socialiniams ir kultūriniams reiškiniams – bet kam.

R.Paniulaitis, galima sakyti, beveik intuityviai − turėdamas tik trupinius informacijos apie aktualius meno procesus už geležinės uždangos − išvystė tokias kūrybos formas, kurios tapo konceptualaus lūžio Vilniaus mene XX a. devintojo dešimtmečio pradžioje dalimi. Galima sakyti, jog šis lūžis buvo globalesnių avangardo procesų, vykusių Vakarų ir Rytų Europos (ir pogrindiniame Sovietų Sąjungos) mene XX a. septintajame aštuntajame dešimtmečiais, atgarsis. Tačiau toks, iš kurio vėliau įsižiebė Sąjūdžio epochos meninio avangardo banga.

Šia prasme, R.Paniulaičio koliažai ir tik atsiminimuose išlikęs akcionizmas, kartu su keleto to meto menininkų eksperimentais, socialinio peizažo fotografijoje atstovų idėjomis, nors ir retrospektyviai, bet vis dėlto turėtų užimti svarbią vietą mūsų meno konceptualaus posūkio istorijoje.

Parodą lydi knyga apie R.Paniulaitį, kurioje surinkti draugų ir menininko sesers atsiminimai, taip pat reprodukuojami išlikę koliažai. Projekto kuratoriai – Česlovas Lukenskas ir Kęstutis Šapoka.


Kas: R.Paniulaičio kūrinių paroda "Žym Žymas".

Kur: Jono Meko vizualiųjų menų centre (Malūnų g. 8, Vilnius)

Kada: veikia iki gruodžio 23 d.

Naujausi komentarai

Komentarai

  • HTML žymės neleidžiamos.

Komentarai

  • HTML žymės neleidžiamos.
Atšaukti
Komentarų nėra
Visi komentarai (0)

Daugiau naujienų