Šalia trijų iki šiol Vilniuje buvusių milžinų prisijungė dar vienas – "Ozas". Dabar miestiečiai gali būti ramūs: duonos ir žaidimų užteks visiems. Ar gali būti ramūs verslininkai?
"Akropolis" dar pirmauja
Vaikščiojo kadaise Sokratas po turgų ir džiaugėsi, kad jame tiek daug daiktų, kurių jam nereikia. Tokia istorija buvo aprašyta mokykliniame istorijos vadovėlyje. Prekybininkų laimei, taip mąstančių pas mus – tikrai ne dauguma. Kitaip Vilniuje prekybos centrai nedygtų kaip grybai po lietaus, nesidžiaugtume spalvingomis parduotuvėmis, kuriose linksma muzika, nesibaigiančiomis nuolaidomis, akcijomis ir ypatingais pasiūlymais, nevažiuotų vaikai iš provincijos tikro miesto gyvenimo į prekybos centrą pažiūrėti.
Pirmas šį visuotinį džiaugsmą pradėjo prieš septynerius metus atidarytas "Akropolis". Iki šiol vilniečiai, kitų miestų gyventojai, netgi svečiai iš artimojo užsienio, plūsta į šį prekybos centrą apsipirkti, kartais – tiesiog parduotuvių alėjomis pasivaikščioti, į vitrinas paspoksoti.
Maisto, drabužių, technikos, buities prekių – čia nieko netrūksta. Pramogų irgi gausu – galima eiti į kiną, čiuožti ant ledo, iki paryčių traukti dainas "Bravarijoje", naudotis grožio procedūromis ar tiesiog nesustojant valgyti einant iš vienos kavinės į kitą.
Tyčia ar netyčia patekusius į "Akropolį" galima suskirstyti į dvi grupes: vieni, sužavėti išpuoštų vitrinų, praranda laiko ir kredito kortelės limito pojūtį. Antri, lyg užuodę pinkles, skuba kuo greičiau iš jo ištrūkti. Yra ir trečia rūšis. Ateina tiksliai žinodami, ko jiems reikia, ir išeina nusipirkę tik tai ir nieko daugiau. Tačiau tokių pasitaiko retai – kramtomosios gumos prie kasos, gaivinamojo gėrimo ar žurnalo įveikiant milžinišką prekybos centro distanciją prireikia daugeliui prekybos centro lankytojų.
Nors per kelerius metus Vilniuje atidaryta daugybė naujų parduotuvių, didelių prekybos centrų, išpopuliarėjo ūkininkų turgūs, vis dėlto "Akropolis" savo populiarumo nepraranda. "Reikia apsipirkti" ir "važiuoti į "Akropolį" didelei daliai vilniečių – kone sinonimai.
Prabanga nereikalinga
"Akropolio" sėkmė negalėjo likti nepastebėta kitų verslininkų. Jis parodė geltonų plytų kelią, kuriuo galima eiti, norint suvilioti miestiečius atverti savo pinigines. Juo netruko pasekti nauji aukso gyslos ieškotojai: "Europa", "Gedimino 9", "Panorama", naujausias žaidimo dalyvis ir, ko gero, didžiausias "Akropolio" konkurentas – "Ozas".
Atidarant ir uždarant prekybos centrus, juos šiek tiek keičiant galima tik pastebėti, kad prabangos ir įmantrumo lietuviams nereikia. Kas bandė šokti anksčiau bambos, tas nusvilo ir turėjo pasitraukti. "Grand Duke Palace" jau liko įrašytas tik į Vilniaus prekybos centrų istoriją ir galės būti naudojamas vadybos studentams kaip pavyzdys, kaip nereikia pradėti verslo neatsižvelgiant į rinką.
Nelinksmai atrodo ir "Gedimino 9" paviljonai. Nors šis prekybos centras išdidžiai įveikė daugelio jam pranašautus metų ar net trumpesnį terminą, kad išsilaikys, gyvenimas verda tik pirmuose aukštuose, kuriuose įsikūrusios pernelyg kainomis negąsdinančios "Marcs & Spencer" ir "Lindex" parduotuvės.
Viršutiniuose aukštuose daug parduotuvių uždarytos ir patalpos stovi tuščios. Dar veikiančios prabangaus interjero parduotuvės labiau primena muziejaus sales nei prekybos vietą. Pamatyti pirkėją jose – retas įvykis.
Dabar, kai daugelio "Gedimino 9" buvusių parduotuvių filialai atidaryti "Oze", vėl aktualus klausimas, ar tikrai šiam prekybos centrui pavyks išsilaikyti. Tiesa, pranašumas tas, kad eilėse laukti čia niekad nereikės, o pardavėjai džiaugiasi kiekvienu lankytoju.
"Europa" – aukštesnio lygio?
Prekybos centrą "Europa" jo vadovai vertina kaip mados ir stiliaus centrą. O paprastiems žmonėms jis dažnai asocijuojasi su aukštesnėmis kainomis, nors toks požiūris ne visuomet teisingas: juk labai daug parduotuvių "Europoje" ir "Akropolyje" – tos pačios, ir kainos jose nesiskiria.
Nepaisant to, tiek žmonių, kiek "Akropolyje", čia nesulaukiama. Priežastys įvairios: "Akropolyje" daugiau parduotuvių, didesnė "Maxima", nemokama automobilių stovėjimo aikštelė, ne visi po darbo nori važiuoti į centrą. Nori nenori, miesto centras priverčia šiek tiek pasitempti, o "Akropolyje" pamatyti žmonių kad ir vilkinčių sportiniais kostiumais – jokia retenybė.
Beje, norintys būti stilingi už mažesnę kainą žino, kad "Europos" "pogrindyje", t. y., požeminėje perėjoje, yra parduotuvių, primenančių senuosius turgų ir mugių mados laikus. Tarp krūvos kičo ir šiek tiek juokingų daiktų paieškojus galima atrasti ir visai neblogų dalykų.
"Panorama" dar neatsiskleidė
Kažkur pusiaukelėje tarp šių dviejų senbuvių tiek kelio atžvilgiu, tiek lankytojų nuomone, – "Panorama". Nors ją vertinti dar šiek tiek ankstoka: rudenį atidarytas prekybos centras dar neatskleidė savo veido ir daug vilniečių apie jį dar neturi jokios nuomonės.
"Panoramos" interjeras – patrauklus, tačiau painus. Nepratusius žmones reikalingos parduotuvės paieškos gali ir suerzinti. Prekės – didžiąja dalimi jos visur tos pačios, išskyrus porą parduotuvių jaunimui ir vyrams. Klientus ji gali pervilioti nebent pridėtine verte – daugelis pardavėjų čia gana malonūs, stengiasi padėti. Čia užsuka ir tie, kuriems paprasčiausiai pakeliui. Ir tie, kuriems "Akropolio" grūstys jau skersai gerklę stovi.
Kas liko "Ozui"?
Prie šių trijų prekybos milžinų ketvirtadienį prisijungė dar vienas – prekybos ir pramogų centras "Ozas". Penkios minutės kelio automobiliu iki miesto centro, šalia – trys pagrindinės miesto gatvės, planuojama aktyvi šios miesto dalies plėtra – prekybos centro pranašumus vardijo jo atstovai. Tačiau iš esmės juk visa tai tinka ir "Akropoliui".
Artimiausiu metu "Ozas" turės naujoko pranašumą – apsipirkti juk reikia, o smalsumas daugelį turbūt vis tiek nuves į naują vietą. Atidarymo dieną vilniečiai čia plūdo kaip išprotėję – lyg baimintųsi, kad rytoj visos parduotuvės dings nuo žemės paviršiaus. Vėliau, išblėsus "naujos" statusui, konkurencija galbūt paragins sumažinti kainas, gal sulauksime kitų staigmenų. Faktas tik, kad apsipirkti vietų tikrai nepritrūks.
"Ozas"
Planuojama 10 mln. lankytojų per metus.
2,5 tūkst. automobilių stovėjimo vietų (nemokamos).
Daugiau nei 180 parduotuvių.
Nuomojamas plotas – 62 tūkst. kv. m.
Pramogos: kinas, šeimos pramogų centras, greitojo maisto restoranų kompleksas.
"Akropolis"
Pernai apsilankė apie 15 mln. lankytojų.
3,4 tūkst automobilių stovėjimo vietų (nemokamos).
Nuomojamas plotas – 92 tūkst. kv. m.
236 nuomininkai
Pramogos: kinas, boulingo klubas, čiuožykla, žaidimų automatai, kavinės ir restoranai.
"Europa"
Pernai apsilankė apie 4,8 mln. lankytojų.
900 automobilių stovėjimo vietų (perkant prekybos centre už daugiau nei 50 litų – nemokamai).
Nuomojamas plotas – 17,5 tūkst. kv. m.
110 nuomininkų.
Pramogos: kavinės ir restoranai.
"Panorama"
Spėjamas lankytojų skaičius apie 7 mln.
170 nuomininkų.
1,5 tūkst. automobilių stovėjimo vietų (nemokamos).
Pramogos: elektriniai gokartai, žaidimų automatai, pramogos vaikams, kavinės ir restoranai.
Nuomonės
Parduotuvės vedėja Rasa
Nebuvau "Ozo" atidarymo šventėje, neturėjau laiko, bet mielai nueisiu. Pirmenybę teikiu "Europai", man ji labiausiai prie širdies. Patinka parduotuvės, patinka išplanavimas, kontingentas, man ten jauku ir miela. Be to, man arti. Nemanau, kad ten brangu, tik įvaizdis toks sudarytas. Pati dirbu prekybos srityje ir tikrai žinau, kad jei yra parduotuvė "Europoje" ir tokia pati – Šiaurės miestelyje, tikrai bus tos pačios kainos. Kadangi graži, įspūdinga parduotuvė, todėl tik atrodo, kad bus brangu.
Ekonomistas Rimantas
Retai einu į prekybos centrus, man jie toli nuo namų. Mieliau per senamiestį pereiti, negu kur nors važiuoti į naujus rajonus. Užtenka man čia parduotuvių. Labai gaila, kad kino teatrai iškeliami į prekybos centrus. Neduok Dieve, dar ir teatrus iškels, tai visai baisu bus. Maistą perku "Maximoje" Mindaugo gatvėje, nes ji arti namų, o mano tokia nuostata, kad jei arti namų nepirksiu, vėliau to daryti gal neturėsiu galimybės.
Moksleivė Dovilė
Buvome "Ozo" atidarymo šventėje, bet nuvylė tai, kad dar labai daug kas buvo uždaryta. Kai įsibėgės, manau, bus gerai, nes populiarios ir geros parduotuvės atidarytos. "Panorama", manau, bus geras dalykas, bet man ten nepatinka ir žmonių mažai lankosi, atrodo, kad šis prekybos centras nenusisekė. "Akropolis" populiariausias, įprasčiausias.
Visuomenininkas Darius
Beveik nesilankau prekybos centruose, dažnai perku per internetą, valgau dažniausiai mieste. Nevertinu prekybos centrų: vienas – vienoks, kitas – kitoks. "Akropolis" gal labiau turistams, pats einu, kur man patogiau, kur centras arčiau. Į "Ozą" kol kas, kol srautas atslūgs, tikrai neisiu.
Naujausi komentarai