Žymūs architektai prieš du mėnesius vaikščiojo Neries pakrante ir žavėjosi išlikusia natūralia gamta. Tačiau Kauno valdininkams specialistų nuomonė nerūpi. Jie nori, kad čia iškiltų garažas.
Atsiųstas konkursui įpusėjus
Prieš du mėnesius prasidėjusios "Lituanicos" kūrybinės dirbtuvės priartėjo prie finišo – keturios komandos finalininkės pristatys komisijai vizijas, kaip įsivaizduoja 11 ha teritoriją tarp Kauno pilies ir P.Vileišio tilto.
"Lituanicos" kūrybinėse dirbtuvėse pakviestas būti recenzentu architektas Audrys Karalius nustėro pamatęs Kauno savivaldybės administracijos direktoriaus pavaduotojo Romaldo Rabačiaus pasirašytą raštą. Šis dokumentas, atsiųstas įpusėjus konkursui, siūlo kūrybinių dirbtuvių antrojo etapo darbams nustatyti papildomą sąlygą. Tai yra atsižvelgti, kad gretimame, Jonavos g. 1A sklype, detaliuoju planu yra patvirtinta dviejų lygių požeminė automobilių saugykla. Šis sklypas priklauso Kauno savivaldybei.
Pernai rugsėjo pabaigoje Kauno architektūros ir urbanistikos ekspertų taryba (KAUET) svarstė sklypo Jonavos g. 3 detalųjį planą, kuriame ne pirmi metai be gyvybės stūkso buvę batų fabriko gamybiniai pastatai.
Tąkart detaliojo plano rengėjai užsiminė, kad Neries krantinėje suplanuotą automobilių stovėjimo aikštelę savo lėšomis galėtų pastatyti "Baltisches Haus". Ja esą naudotųsi visuomenė, kartu atsirastų naujajam kvartalui reikiamas stovėjimo vietų skaičius.
KAUET nariai beveik vienbalsiai paprieštaravo, kad atsirastų toks objektas. "Architektai akcentavo, kad negalima kartoti "Akropolio" garažo klaidos. Posėdyje dalyvavęs meras Andrius Kupčinskas atsistojo ir viešai pareiškė, kad automobilių aikštelė tikrai nebus patvirtinta", – priminė A.Karalius. Jis stebisi, kad praėjus metams apie automobilių garažą prie Neries upės vėl prabilta.
Popierių prilygino bombai
Pirmajame konkurso etape automobilių garažo ant Neries kranto, pasak A.Karaliaus, nenumatė nė viena architektų komanda. Visi dalyviai automobilius siūlė statyti po žeme.
Praėjus mėnesiui, kai buvo paskelbti konkurso finalininkai, organizatoriams atsiųstas savivaldybės administracijos raštas dėl automobilių saugyklos, A.Karaliaus vertinimu, yra tikra bomba. Spėjama, kad tai savivaldybės atstovų vidinių intrigų pasekmė.
"Bjauriausia, kad taip suvedinėdami sąskaitas jie patvirtins dar vieną garažą prie pat Kauno pilies. Kaip Kaunas atrodys iš vandens? Garažų ir automobilių stovėjimo aikštelių miestas? Vadinasi, upės nereikalingos? Juk miesto strateginiame plane viena pagrindinių deklaracijų – atgręžti miestą į upes", – priminė architektas.
Meras tesės pažadą?
Savivaldybės Urbanistikos skyriaus vedėjas Nerijus Valatkevičius tikino, kad šiuo metu tebevyksta svarstymai ir, esant poreikiui, minėtas detalusis planas gali būti keičiamas.
Miesto vadovas A.Kupčinskas apie papildomą konkurso sąlygą dėl automobilių saugyklos teigė sužinojęs iš A.Karaliaus jam prieš kelias dienas parašyto laiško.
"Esu viešai išdėstęs poziciją, kad dar vieno "akropolinio" garažo tikrai nereikia ir nesutiksiu kad toks būtų", – teigė meras. Jo įsitikinimu, anksčiau priimtus sprendimus dar galima pakeisti.
Bendrovės "Baltisches Haus" direktorius Saulis Buteliauskas pripažino, kad konkurso dalyviai žinojo, kokios aplinkinių sklypų ribos, bet ne apie automobilių saugyklą. Vėliau savivaldybės atsiųstas raštas dėl garažo, pasak jo, dalyviams pateiktas kaip papildoma informacija, o ne sąlyga. S.Buteliauskas aiškino, savivaldybė, kaip gretimo sklypo savininkė, turi savo vizijas ir sprendimus bei teikia savo nuomonę.
"Kaip tik šiame etape, kai kuriamos vizijos, deriname pozicijas su savivaldybe: ką norime tose teritorijose matyti, kas būtų gerai miestui. Mano supratimu, vyksta labai normalus dialogas, ieškome geriausio sprendimo tai teritorijai. Kur kas konkrečiai bus – labai anksti kalbėti. Jei savivaldybė tvirtai žino, kad toje vietoje bus automobilių aikštelė – labai gerai, lieka mažiau nežinomųjų", – komentavo S.Buteliauskas.
Valdininkai dangstosi miestiečiais
"Kauno dienos" pokalbis telefonu su savivaldybės administracijos direktoriaus pavaduotoju Romualdu Rabačiumi.
- Kada buvo padėtas parašas, kad automobilių saugykla ant Neries kranto tikrai bus?
- Jau treji metai dirbame, man atrodo, tai buvo padaryta dar prieš mus. Detalusis planas suderintas su visomis instancijomis. Reiktų dar kartą tikslintis, gal urbanistai pasakytų?
- "Lituanicos" dirbtuvės organizuotos prieš porą mėnesių, savivaldybė skelbiama viena iš organizatorių. Kodėl tuo metu ši sąlyga dėl automobilių saugyklos niekur nebuvo minima?
- Taip panoro miesto architektai. Jų nuomone, čia aikštelei ne vieta. Aikštelė yra miesto interesas, o ne privataus verslo, kuris ir tą kelią nori padaryti pėsčiųjų zona, visą teritoriją užstatyti savo reikmėms biurais. Nesakau, kad tai blogai, bent nereikėtų mūsų visų sąskaita tą teritoriją sujungti prisidengus, kad tai bendras projektas kartu su savivaldybe, atseit miestui reikia... Miestui reikia, bet viskas turi būti daroma protingai, kodėl iš miesto atimti visas stovėjimo vietas?
- Tačiau kodėl dokumentas apie suplanuotą automobilių saugyklą išlindo tik tada, kai konkursas jau įpusėjęs?
- Išlindo, kada pamačiau, kad yra padaryti sprendiniai neįvertinus šitos aikštelės. Tada kviečiausi "Lituanicos" teritorijos savininkus, savo urbanistus - Saulių Lukošių, Nerijų Valatkevičių. Kategoriškai pareikalavau, kad būtų projektuojama įvertinus, kad aikštelė miesto reikmėms ten būtų. Ji labai gražiai įsikomponuoja.
- Prieš metus Kauno architektūros ir urbanistikos ekspertų taryboje buvo kalbama ir apie šią automobilių aikštelę. Architektai nubalsavo, kad tokio statinio prie Neries būti negali, ir meras teigė, kad jo ten nebus. Ekspertų nuomonė neturi jokios įtakos?
- Nelabai teisingas klausimas. Detaliajame plane numatyta, kad ten bus aikštelė. Kur architektai buvo anksčiau? Kai kalbėjau su meru, jis įsivaizdavo, kad ta aikštelė bus kaip "Akropolyje". Kai pamatė brėžiniuose, kur ji bus, tada jau nebuvo tokio nepritarimo. O Architektų sąjunga, aš nežinau... Jų argumentas, kad negražiai atrodys iš kitos Neries pusės man atrodo kažkoks, švelniai tariant... Ar tai argumentas?
- Kas tada, jei architektūrinio konkurso nugalėtojo projekte aikštelei vietos nebus?
- Mes, miestas, pasiliekame sau teisę savo teritorijoje daryti ką norime. Jie gali nupaišyti ką tik nori. Teritorija yra miesto, ne "Lituanicos".
- Ar yra miesto tarybos sprendimas, patvirtinantis šį statinį?
- Nereikia tokio dalyko.
- Kodėl?
- Todėl, kad tokiais atvejais jis nereikalingas. Miesto tarybos sprendimas reikalingas, kai būna projektas, kuriam prieštarauja visuomenė. Pavyzdžiui, kada žmonės Romainiuose prieštaravo prekybos centro statybai.
- Architektų taryba irgi yra dalis visuomenės.
- Taip, aš su tuo net nedrįstu ginčytis. Jie visą laiką turi savo nuomonę.
- Vis tik yra prieštaravimas, gal reikėtų...
- Svarstysime. Svarstysime, dar mes jos nestatome, net neturime techninio projekto. Nesu kategoriškas, tik norėjau, kad jie žinotų, kas yra numatyta detaliajame plane.
Naujausi komentarai