Pereiti į pagrindinį turinį

Meno aukciono dūžiai skambės ir Kaune

2009-05-14 09:00
Kaimynystė: aukciono ekspozicijoje Valerijos Ostrauskienės tapybos darbas "Žibutės" (kairėje) atsidūrė šalia Rimvido Jankausko-Kampo "Liepto".
Kaimynystė: aukciono ekspozicijoje Valerijos Ostrauskienės tapybos darbas "Žibutės" (kairėje) atsidūrė šalia Rimvido Jankausko-Kampo "Liepto". / Tomo Raginos nuotr.

Pirmajame "Meno rinkos agentūros" aukcione Kaune bus galima įsigyti Vakarų Europos autorių, išeivių ir šiuolaikinių Lietuvos dailininkų darbų. Tikimasi, kad aukcionai sureguliuos meno rinką.

Siūlys Kauno vaizdų

Kauno architektų namų galerijoje veikiančioje aukciono ekspozicijoje – 90 darbų. Brangiausiai tikimasi parduoti garsaus XX a. pirmosios pusės dailininko Antano Martinaičio "Madoną su kūdikiu". Šio tapybos darbo pradinė kaina – 22 tūkst. 200 litų. Mažiausiai – 100 litų – bus paprašyta už Kauno miesto žemėlapio kopiją iš 1928 m. Vokietijoje išleistos enciklopedijos.

"Štai čia – tipiškai martinaitiškas darbas, čia – Kazio Šimonio "Laumės". Jo darbai patinka lietuviams, yra gerai perkami. Vieno jo darbo kaina aukcione išaugo nuo 6 tūkst. iki 13 tūkst. litų", – lydėdama po aukciono darbų ekspoziciją pasakojo menotyrininkė, bendrovės "Meno rinkos agentūra" direktorė Simona Makselienė.

Aukciono rengėjai atsižvelgė į Kauno publikos poreikius. "Tai nereiškia, kad į Kauną vežėme pigesnius darbus. Atsižvelgėme tematiškai – bus parduodama serija miesto tematikos darbų, nemažai Kauno dailės mokyklos atstovų kūrybos", – paaiškino menotyrininkė.

Jono Buračo, Vladimiro Kasatkino, Felikso Bulakos, Juozo Kėdainio, Vytauto Šerio darbuose – kauniečiams atpažįstami miesto kampeliai. Yra ir vilniečių, litvakų, išeivių bei antikvarinių Vakarų Europos autorių darbų. Atskira aukciono ekspozicijos dalis – žemėlapiai. Tarp jų išsiskiria XVI a. Georgo Brauno Gardino planas, kartografo Johanno Baptisto Homanno XVII a. sudarytas Romos–Vokietijos imperijos žemėlapis.

Už autorystę garantuoja

Kiekvieno aukcione parduodamo kūrinio pase surašyti autorius, metai, medžiagos ar technika, kuria atliktas kūrinys, ir jo būklė. "Yra nežymių dažo nutrupėjimų", – rašoma Valerijos Ostrauskienės tapybos darbo "Žibutės" pase. "Popierius pažeistas pelėsio, rėmas istorinis, reikalinga restauracija", – pažymėta analogiškame Emilio Bieberio XX a. pradžios pastelės "Berniukas su žaislu" dokumente.

Keleto darbų autorių pavardės įrašytos su klaustuku, kitur – įrašas "Nežinomas autorius" arba pažymėta, kad tai – kopija.

Ar aukciono rengėjai 100 proc. garantuoja, kad kitų kūrinių autorystė tikra? "Mes garantuojame 95–98 proc. Su antikvariniais darbais dirbti sudėtinga, nes pasitaiko daug padirbinių. Net pasitelkę mokslines priemones už autorystę negalime 100 proc. garantuoti", – pasakojo S.Makselienė.

"Jei abejojame, atliekame fizikinius tyrimus, menotyrinę ir parašo analizę, tikriname kilmę – iš ko gaunamas darbas, – pasakojo pašnekovė. – Tačiau net ir tyrimus atlikę muziejų ekspertai savo išvadose paprastai palieka šiokią tokią abejonę." Meno kūrinių ekspertai įsitikinę: tik pats autorius arba tiesiai iš jo paveikslą įsigijęs žmogus gali būti 100 proc. tikras dėl kūrinio autorystės.

Į aukcionus meno kūriniai paprastai atkeliauja "iš trečių rankų" – tai yra, ne iš autorių ar galerijų. "Darbas nusibodo, paveldėjimo keliu meno kūrinių savininkais tapę žmonės nesidomi menu. O dabar žmonės vis dažiau meno kūrinius parduoda dėl pinigų stygiaus", – aukciono rengėja vardijo meno kūrinių pardavimo priežastis. Tačiau ji atsisakė įvardyti pavardes žmonių, atnešusių kūrinius į Kaune rengiamą aukcioną.

Aukcione eksponuojami toli gražu ne visi darbai, kuriuos meno kūrinių savininkai norėtų tokiu būdu parduoti – daroma darbų atranka. "Tačiau tematiškai nespraudžiame savęs į rėmus – atsirenkame pagal darbų meninį lygį. Lietuvoje per maža rinka, kad galima būtų rengti tematinius aukcionus", – tvirtino moteris.

Kas lemia kainą

Aukcione bus galima įsigyti ir ieškomų, tačiau retai parduodamų autorių. Tarp jų – vienos korifėjinių Kauno meno mokyklos asmenybių Adomo Galdiko darbai. Parduodama ir pora Neemiya Arbit Blato litografijų. Niujorke, Paryžiuje gyvenusio dailininko kūryba gretinama su kitų garsiausių litvakų Chaimo Soutine, Maxo Bando, Jacques Lipchitzo darbais.

Išeivių kūrybos ekspozicijoje – Prano Gailiaus reljefiniai estampai, Vytauto Kasiulio pastelės ir tapyba. Šio menininko darbai rinkoje atsiduria labai retai – Paryžiuje gyvenanti dailininko našlė visus paveldėtus vyro darbus yra perdavusi muziejams.

"Susidomėjimą konkrečiu darbu padidina tai, kokiam periodui jis priskiriamas. Jei jis atstovauja įdomiausiam autoriaus kūrybiniam laikotarpiui, o jei dar šio laikotarpio darbų yra mažai, susidomėjimas tokiu kūriniu išauga. Jis kainuos brangiau nei kito laikotarpio to paties autoriaus kūrinys", – aiškino S.Makselienė. Dar vienas pradinę kainą aukcione lemiančių faktorių – suma, kurią už meno kūrinį nori gauti jo savininkas.

Kaina įsigalioja pardavus

"Kainų korekcija, įvykusi visose kitose srityse, atsispindi meno rinkoje. O Lietuvoje kainos ir nebuvo pasiekusios europinių standartų. Prasidėjus krizei jos dar labiau smuko. Dabar yra geriausias laikas pirkti meno kūrinius. Manau, mažesnių kainų nebebus", – tikino S.Makselienė.

Aukcione laukiama įvairaus plauko publikos. "Vidutinė aukcione parduodamų kūrinių kaina nėra didelė – siekia 4 tūkst. litų. Į aukcionus ateina ir kuklūs pensininkai, studentai. Mitas, kad meną gali pirkti tik turtingi žmonės. Jei norės gyventi meno kūrinių apsuptyje, pirks ir vidutinio sluoksnio žmonės", – įsitikinusi aukciono rengėja. Ji pastebi, kad žmogus, mylintis meną, suprantantis jo vertę, gali išleisti paskutinius pinigus už jį dominantį kūrinį.

Meno rinkos žinovai įsitikinę: jei kūrinys nenuperkamas aukcione, jo kaina šios dienos rinkai per aukšta. Tikimasi, kad aukcionai sureguliuos Lietuvos meno rinką ir kūrinių kainas. "Žmogus, įsigijęs darbą iš kolekcininko, galerijos, pagaliau – iš autoriaus, gali sakyti, kad kūrinį nusipirko daug brangiau. O aukciono veikla visiškai vieša – mes net internete skelbiame, už kokią kainą kūriniai parduodami", – tvirtino moteris.

Pastebima tendencija: žmonės, nesekantys rinkos, už meno kūrinius dažnai nori nepagrįstai didelių pinigų. "Meno kūrinių savininkų galvos pilnos fantastinių įsivaizdavimų apie kainas ir vertę. Vis dėlto kūrinio kaina yra ne ta, kurios už darbą prašo jo savininkas, o ta, už kurią jis parduodamas. Gali būti labai geras kūrinys, bet jei jo kainą savininkas pernelyg užkėlė, niekas jo nepirks", – pasakojo galerininkė Raimonda Žalėnienė.

Aukciono organizatorė neišdavė, kokiu atveju aukcioną ji laikys pasisekusiu. "Šiuo atveju svarbiausias decentralizacijos faktas. Mes pajudėjome į Kauną. Tuo parodome, kad meno rinkoje yra ne tik Vilnius, ne tik ten madingi autoriai", – sakė ji.


Istorija

Meno kūrinių aukcionai Lietuvoje – retas reiškinys.

Pirmieji meno kūrinių aukcionai atgavus nepriklausomybę Kaune vyko XX a. dešimtojo dešimtmečio pradžioje. Dariaus Vabolio surengtuose aukcionuose buvo parduodami antikvariniai darbai.

Vėliau keletas antikvaro aukcionų buvo surengti Vilniuje, "Viktorijos" antikvariate.

"Meno rinkos agentūra" pirmuosius meno kūrinių aukcionus Vilniuje surengė 2007 m.

Anksčiau meno kūriniai Lietuvoje buvo parduodami tik iš rankų į rankas arba galerijose, antikvariatuose.

Naujausi komentarai

Komentarai

  • HTML žymės neleidžiamos.

Komentarai

  • HTML žymės neleidžiamos.
Atšaukti
Komentarų nėra
Visi komentarai (0)

Daugiau naujienų