Vilniuje apsilankę Olandijos kompanijos VDL atstovai siūlo sostinei „Phileas“ transporto sistemą – tramvajų ant guminių ratų.
Nauja koncepcija
Pasak „VDL Advancend Public Transport Systems“ (APTS) direktoriaus Ruudo‘o Bouwman‘o, tai – visai nauja viešojo transporto koncepcija, kuri pirmiausia buvo įdiegta Olandijos Eindhoveno mieste. Pirmieji „Phileas“ vežė keleivius nuo Eindhoveno centro iki oro uosto.
Transporto priemonė ypatinga tuo, jog gali važiuoti tiek magnetiniais virtualiais „bėgiais", tik ir įprastu keliu. Tiesa, gatvėse jai būtina atskirti specialias juostas, kur po asfaltu „paslepiami“ magnetai, padedantys „Phileas“ nenukrypti nuo nustatytos trasos.
Transporto priemonės gali važiuoti be vairuotojo, jas valdo kompiuteris. „Užtenka vieną kartą „Phileas“ pravažiuoti nustatyta trasa, kad jis „įsimintų“ maršrutą. Magnetiniai jutikliai reikalingi tam, kad transporto priemonė ekstremaliais atvejais nenukryptų nuo kurso“, - aiškina R. Bouwman‘as. Vieno centimetro skersmens ir trijų centimetrų aukščio magnetai išdėstyti vienas nuo kito 3-4 metrų atstumu. Jie gali būti „įgręžiami“ į kelią ir uždengiami arba sudedami klojant asfaltą.
Projektą olandai pavadino Žiulio Verno romano „Aplink pasaulį per 80 dienų“ herojaus vardu. Pasak APTS vadovo, toks pavadinimas atspindi transporto priemonės punktualumą ir greitį. Šiuo metu vidutinis „Phileas“ greitis mieste – 22 km/val., o autobusų – maždaug 17-19 km/val.
Skirtingas dizainas
„Phileas“ dizainas itin patrauklus, aptakios formos didžiuliai, tačiau grakštūs automobiliai galėtų papuošti bet kurį miestą. Iš pirmo žvilgsnio „Phileas“ primena ilgą autobusą ant guminių ratų, tačiau talpumu bei važiavimo greičiu panėšėja į tramvajų. Transporto priemonės ilgis, priklausomai nuo sekcijų kiekio, gali siekti nuo 18 iki 26 metrų.
„Transporto priemonę pagal kliento pageidavimus galima sudėlioti tarsi „Lego“ konstruktorių“ – išardyti, sudėti, pakeisti išvaizdą. Skirtingoms šalims ir skirtingiems miestams pateikiame vis kitokias transporto priemones, skiriasi ir jų pavadinimai“, - pasakoja R. Bouwman‘as.
„Phileas“ kėbulas gaminamas iš itin lengvų bei patvarių kompozitinių medžiagų. Tokia kėbulo konstrukcija suteikia galimybę išdėstyti duris iš abiejų transporto priemonės pusių. „Tai ypač patogu senamiesčiuose, kur gatvelės itin siauros, kur transporto priemonei tenka sustoti vidury kelio. Tokiu būdu sutaupoma vieta stotelėms įrengti miesto centre“, - aiškina R. Bouwman’as. Beje, durų kiekis taip pat parenkamas pagal kliento pageidavimus, kaip ir skirtingas jų išdėstymas. Taip pat „lanksčiai“ galima išdėstyti ir sėdynes bei kitą įrangą salone. Pavyzdžiui, Las Vegaso miestui JAV skirtame „Phileas“ sumontuoti... žaidimo automatai, kad žmonės nenuobodžiautų vykdami iš oro uosto iki miesto centro.
Taip pat gaminami „Phileas“ skaidriu stogu, su LED lemputėmis ir pan. Transporto priemonės itin ekologiškos, jos neišmeta į aplinką kenksmingų dalelių.
Šiuo metu ilgiausias siūlomas „Philea“ – 26 metrų ilgio, tačiau netrukus bus pradėti gaminti 27 metrų ilgio autotramvajai. Vienu metu transporto priemonė gali vežti apie 300 žmonių. Visi transporto priemonės ratai – valdomi, pakaba nepriklausoma, todėl „Phileas“ itin manevringas, jis ne tik apsisuka ten, kur neapsisuktų įprastas miesto autobusas, bet tarsi krabas gali pasislinkti į šoną.
Patogiau ir pigiau nei tramvajus
Pasak olandų, įdiegti miestuose šią transporto sistemą pigiau nei įprastą bėginį tramvajų. „Mūsų sukurtos transporto priemonės įdiegimas kainuoja maždaug 50 proc. pigiau nei tramvajaus. Pigiausia, be abejo, vežti keleivius autobusais, tačiau jei tokio transporto miestuose nepakanka, ši sistema – tarsi tarpinis variantas tarp tramvajaus ir autobuso“, - teigia R. Bouwman‘as.
„Phileas“ vienu mygtuko paspaudimu gali būti perkeliamas nuo virtualių „bėgių“ ant kelio ar atgal. Beje, ši transporto priemonė gali važinėti ir nesukūrus atitinkamos infrastruktūros, ją galima pamažu diegti jau eksploatuojant transporto priemones.
Be mažesnės kainos, „Phileas“ turi ir daugiau privalumų: jis važiuoja tyliai bei yra gerokai manevringesnis nei bėginis transportas. Manevringesnis, beje, tiek tiesiogine, tiek perkeltine prasme: kadangi transporto priemonė nesusijusi su bėgiais ar laidais, ji gali važiuoti bet kuriuo maršrutu, be to, nepaisant didelės talpos ir dydžio, gali lengvai manevruoti gatvėje, apvažiuodama nenumatytas kliūtis.
Apie šimtą pagamintų „Phileas“ jau važinėja Prancūzijoje, Turkijoje, Italijoje, Pietų Korėjoje, Vokietijoje, Izraelyje ir, žinoma, Olandijoje.
Be įprastų dyzelinių ar elektrinių transporto priemonių, olandai pateikė rinkai ir vandenilio kuro elementais varomus „Phileas“. Po dvi tokias transporto priemones pristatyta Olandijai bei Vokietijai. Šios transporto priemonės visiškai ekologiškos, jų išmetimo sistemoje – tik karštas vanduo. Jau liepos mėnesį olandai žada pristatyti unikalų elektros baterijomis varomą 24 metrų ilgio autotramvajų.
Kaina Vilniuje
APTS atstovas Julien‘as Bahri pristatė jau įgyvendintus „Phileas“ projektus Eindhoveno bei Douai miestuose.
Pirmoji 14 kilometrų ilgio linija, nutiesta 2004-aisiais Eindhovene, drauge su projektais bei atliktais tyrimais, kainavo miestui 100 milijonų eurų. Šiuo metu Eindhovene jau veikia aštuoniolika linijų, jungiančių miesto centrą su priemiesčiais.
Douai mieste, atlikus studijas bei parengus miesto plėtros planą tinkamiausiai transporto rūšiai pasirinkti, taip pat nutarta apsistoti ties „Phileas“. Projekto vertė – 100 milijonų eurų. Mieste šiuo metu jau važinėja dešimt 18 metrų ilgio ir du 24 metrų ilgio „Phileas“.
Prieš pasiūlydami „Phileas“ Vilniui, olandai atliko namų darbus ir apskaičiavo, kiek vienos linijos diegimas atsieitų mūsų sostinei. Bendrovės „Vilniaus viešasis transportas" generalinio direktoriaus Gintaro Nakučio teigimu, jei būtų pasirinkti 24 metrų ilgio autotraukiniai, tai infrastruktūrai įrengti reikėtų 43 mln. eurų, o 24+4 autotraukiniai miestui kainuotų 31,5 mln. Lt.
Naujausi komentarai