Lietuvos vežėjai piktinasi didėjančiomis degalų kainomis, tačiau kol kas protesto akcijų neplanuoja. Verslininkai tikisi, kad bus pakoreguoti teisės aktai ir jiems bus leista įsivežti pigesnių degalų iš Rytų.
Pastarosiomis savaitėmis Didžiojoje Britanijoje, Prancūzijoje ir kitose Europos šalyse vežėjai blokavo kelius taip protestuodami prieš rekordines degalų kainas. Tokią galimybę svarstė ir Lietuvos vežėjų asociacija „Linava“. Vakar po susitikimo su premjeru Gediminu Kirkilu, ūkio ministru Vytu Navicku, „Mažeikių naftos“ atstovais transportininkai pasitenkino pažadais palaikyti iniciatyvą ES mažinti degalų akcizą ir ieškoti kitų sprendimų, kaip sumažinti kainas.
V.Navickas teigė, kad Lietuva palaikys Prancūzijos ir Lenkijos iniciatyvą dėl mažesnių akcizų ir jau šį penktadienį ES energetikos taryboje siūlys peržiūrėti degalų akcizų politiką.
Nori importuoti degalus
„Linavos“ prezidentas Algimantas Kondrusevičius pripažino, kad akcizus mažinti – ilgas procesas, kuriam turi pritarti visos 27 Bendrijos narės.
Daugiau vilčių vežėjai deda į politikų pažadus peržiūrėti Lietuvos teisės aktus ir palengvinti degalų importą iš trečiųjų šalių.
„Jeigu degalų importo tvarka būtų pakeista, padidėtų konkurencija vidaus rinkoje, tada ir benzino, dyzelino kainos sumažėtų, – įsitikinęs A.Kondrusevičius.
„Mažeikių naftos“ konkurentais pasiryžę tapti patys transportininkai. Asociacijos vadovas neabejoja, kad sušvelninus importuojamiems degalams taikomus reikalavimus, kai kurie vežėjai, turintys savo degalines, atsivežtų pigesnių naftos produktų iš Rusijos.
„Nesame šantažuotojai ir nekeliame griežtų reikalavimų. Bet tikimės, kad Ūkio ministerija imsis priemonių, kaip padidinti konkurenciją didmeninėje degalų rinkoje“, – dėstė A.Kondrusevičius, nesiryžęs prognozuoti, kaip ilgai verslininkai lauks realių valdžios žingsnių.
Brangūs sprendimai
Tačiau Vyriausybė kol kas kalba tik apie prielaidas, kaip būtų galima sumažinti rekordiškai išaugusias benzino ir dyzelino kainas, o esminių sprendimų neplanuoja.
„Egzistuoja tik du variantai. Vienas – sumažinti techninius reikalavimus importuojamiems degalams. Tačiau tada atsiranda dvejopi standartai: „Mažeikių naftai“ vieni, importuotojams – kiti. Tai reikėtų labai pasverti“, – teigė V.Navickas.
Kita galimybė sustabdyti kainas – valstybei perimti iš importuotojų įsipareigojimą kaupti naftos produktų atsargas, nors tai atseis dešimtis milijonų litų.
Kaltę verčia naftai
Kritikos centre atsidūrusios „Mažeikių naftos“ generalinis direktorius Marekas Mroczkowskis po susitikimo įrodinėjo, kad degalų brangimas nėra tik Lietuvos galvos skausmas.
„Pirma, „Mažeikių nafta“ degalų kainas nustato pagal realią rinkos padėtį. Antra, brangstantys degalai nėra vietos problema – šios problemos priežastys slypi ne Lietuvoje, o itin didelėse pasaulinėse naftos kainose“, – gynė perdirbėjų įvaizdį įmonės vadovas.
Jis nepritarė raginimams didinti konkurenciją „Mažeikių naftai“: „Taip, mes užimame apie 90 proc. prekybos rinkos, tačiau jokių barjerų importuoti naftą iš ES valstybių nėra. Tai įrodo, kad esame konkurencinga įmonė, nes pirkėjai renkasi mus. Negalima kitiems importuotojams ir mums sudaryti skirtingų sąlygų, tai būtų neteisinga.“
Kol kas „Mažeikių naftos“ vadovai gali būti ramūs, kad artimiausiu metu įmonės vartų neblokuos vilkikų virtinės. Ministerijos, perdirbėjai ir transportininkai žada drauge ieškoti būdų, kaip mažinti degalų kainas.
Naujausi komentarai