Pereiti į pagrindinį turinį

Tyliai iškeliauja į metalo laužą

2008-10-24 09:00
Tyliai iškeliauja į metalo laužą
Tyliai iškeliauja į metalo laužą / Tomo Raginos nuotr. Nebereikalingi: Laisvės alėjos šviestuvai saugomi įmonėje, kurioje prieš tris dešimtmečius buvo pagaminti.

Šimtus tonų sveriantys senieji Laisvės alėjos šviestuvai, Aleksoto bei Vilijampolės tiltų turėklai sukrauti į krūvas rymo po atviru dangumi.

Dalis žvaigždžių eksponuojama

Labiausiai prailgo laukti Vytauto Didžiojo tilto (Aleksoto) seniesiems turėklams, kurių dekoro akcentas – sovietinės žvaigždės.

Dalis jų atiduota Grūto parkui, čia turėklai juosia du dešimties metrų ilgio tiltelius. Kiti eksponuojami bendrovėje "Kamesta". Turėklų atkarpą žadėta įmontuoti ir Vytauto Didžiojo tilto transporto mazge.

Kur keliaus likusieji žymieji metalo įrenginiai – vis dar nenuspręsta. Jie sandėliuojami bendrovės "Kauno tiltai" teritorijoje. Kad nebūtų išvogti – prispausti sunkiasvoriais betono luitais.

Manoma, kad likę tilto įrenginiai, kurie yra pagaminti iš ketaus, bus priduoti į metalo supirktuvę.

Sugrįžo į gimtuosius namus

Bendrovė "Kauno gatvių apšvietimas" savo kieme bei sandėliuose priglaudė senųjų Laisvės alėjos šviestuvų atramas bei kitas dalis. "Spręsime, ką toliau daryti su šviestuvų atramomis. Plastikiniai šviestuvų gaubtai buvo suaižėję, tad nuspręsta juos utilizuoti", – komentavo Kauno miesto savivaldybės Energetikos skyriaus vedėjas Algirdas Vaitiekūnas.

"Kauno gatvių apšvietimo" remonto skyriaus viršininko Jono Rafanavičiaus teigimu, šiuo metu priduoti tonas metalo į supirktuvę neapsimoka, nes kainos nukritusios trigubai. Įmonės teritorijoje saugoma keli šimtai atramų, dengtų aliuminio plokštėmis, taip pat krūvos žalvarinių "ragų" ir kitų smulkesnių detalių. Išardytų šviestuvų atramų krūvose šmėžuoja rūdys.

Architekto Alfredo Paulausko projektuoti Laisvės alėjos šviestuvai buvo pagaminti toje pat įmonėje, kurioje šiuo metu sandėliuojami.
Pagal pirminį projektą šviestuvams buvo gaminami stikliniai, skaidrūs gaubtai. Ilgainiui stikliniai gaubtai neatlaikė temperatūrų pokyčių ir suskilo. Vėliau jie buvo keičiami plastikiniais, masinės gamybos gaubtais.
J.Rafanavičiaus žiniomis, iki šių dienų buvo išlikę vos keletas originalių stiklinių gaubtų, išmontuojant šviestuvus ir šie suskilo.

Tiesiai į laužą

Vilijampolės tilto senieji turėklai neturėjo jokių vertingų kultūros paveldo savybių. Apie 50 tonų svėrę įrenginiai priduoti į metalo supirktuvę "Torlina".
Tilto likučiai sukrauti į didžiulę metalo laužo krūvą ir greitai bus išlydyti. Dalis šių turėklų buvo pagaminti iš plieno, dalis – iš ketaus.

Rimvydas Palys
Architektas, Vytauto Didžiojo tilto rekonstrukcijos autorius

Mano projekte turėklai buvo palikti seni, tačiau vėliau paaiškėjo, kad jų neįmanoma atstatyti. Jie buvo surūdiję, vos laikėsi. Be to, jie svėrė apie 100 tonų, o tilto keliamoji galia ribota. Praplatinus tilto šaligatvius, sunkiasvoriai turėklai dar labiau būtų apsunkinę tiltą. Padedamas kolegos Jono Audėjaičio, suprojektavau naujo stiliaus turėklus, kurie sveria apie 25 tonas.

 

 

 

 

 

 

Sandėlis: kai kurios šviestuvų dalys bus perdirbtos.

Naujausi komentarai

Komentarai

  • HTML žymės neleidžiamos.

Komentarai

  • HTML žymės neleidžiamos.
Atšaukti
Komentarų nėra
Visi komentarai (0)

Daugiau naujienų