Viešojo transporto revoliucija. Ar pasiruošę? (nauji maršrutai ir trasos)

Pastarąjį pusmetį daug diskusijų kelianti sostinės viešojo transporto pertvarka netrukus pasieks finišo tiesę. Keisis maršrutų numeracija, trasos, kai kurių išvis neliks, o dalį jų pakeis greitieji. Klausimas, ar tikrai nuo liepos 1-osios Vilniuje neliks mikroautobusų.

Pripažino pažeidus įstatymą

Sunki viešojo transporto finansinė būklė, mažėjantys keleivių srautai viešajame transporte, besidubliuojantys maršrutai, keleivių poreikių ir lūkesčių nebeatitinkanti esama viešojo transporto sistema, grėsmė nebesugebėti vykdyti socialinės funkcijos, kaip sakė Vilniaus valdžios atstovai, paskatino juos imtis reformų.

Taigi siekiant optimizuoti viešojo transporto darbą nuo liepos 1-osios nebeliks dalies maršrutų, pasikeis kai kurių autobusų ir troleibusų važiavimo trasos bei grafikai. Keisis ir kai kurių maršrutų numeracija. Kaip ir planuota, atsiras šeši greitieji autobusų maršrutai, kurie, pasak miesto valdžios, užtikrins greitesnį susisiekimą pagrindinėje miesto zonoje, ir privežamieji maršrutai. Bus įrengtos 35 papildomos naujų maršrutų stotelės, atsiras naujų ekologiškų autobusų, bus praplatinti gatvių ruožai ir sankryžos.

Ir, žinoma, vienas skaudžiausių akcentų daugeliui vilniečių, ypač gyvenantiems atokesniuose Vilniaus rajonuose, – nuo liepos 1-osios sostinės gatvėse turėtų nebelikti privačių vežėjų mikroautobusais.

Tariamoji nuosaka vartojama ne šiaip sau. Vilniaus miesto vežėjų asociacijos prašymu Konkurencijos taryba buvo pradėjusi tyrimą, kuriuo buvo siekiama išsiaiškinti, ar sostinės savivaldybė tikrai nepažeidė Konkurencijos įstatymo ir užtikrino sąžiningą konkurenciją viešųjų keleivių vežimo paslaugų rinkoje.

Birželio 19 d. Konkurencijos taryba vis dėlto pripažino sostinės savivaldybę pažeidus Konkurencijos įstatymo 4 straipsnio reikalavimus, pavedant keleivių vežimo viešąsias paslaugas teikti UAB „Vilniaus viešasis transportas“ be konkurenciją užtikrinančios procedūros ir neįvertinus galimybių bei nesudarius sąlygų kitoms keleivių vežimo paslaugas teikiančioms įmonėms konkuruoti dėl keleivių vežimo viešųjų paslaugų teikimo.

Ginčysis teismuose

„Konkurencijos taryba įpareigojo savivaldybę per šešis mėnesius panaikinti arba pakeisti sprendimą ir sutartį taip, kad jie neprieštarautų Konkurencijos įstatymo nuostatoms. Kitas dalykas, vienaip ar kitaip, Konkurencijos tarybos nutarime yra sakoma, kad turi būti skelbiami konkursai“, – sakė Vilniaus miesto vežėjų asociacijos pirmininkas Saulius Matulionis ir pridūrė, kad Konkurencijos tarybos nutarimas jiems yra labai rimtas argumentas kovojant teismuose su Vilniaus miesto savivaldybe.

Savivaldybė, reaguodama į šį nutarimą, paskelbė, kad ginčys Konkurencijos tarybos nutarimą Vilniaus apygardos administraciniam teismui, nes esą jis prieštarauja Lietuvos ir ES teisės aktams.

„Vilniaus miesto savivaldybės įsitikinimu, Konkurencijos tarybos nutarimas nepagrįstas, neparemtas jokiais objektyviais įrodymais ar skaičiavimais, grįstas prielaidomis ir priimtas nepaisant imperatyvių teisės aktų nuostatų. Pagal šiuo metu galiojančius teisės aktus savivaldybių institucijos turi teisę nuspręsti, kas teiks keleivių vežimo paslaugas jų teritorijoje“, – rašoma praėjusią savaitę išplatintame savivaldybės pranešime.

Savivaldybės teigimu, Konkurencijos taryba nepateikė jokių objektyvių duomenų, kurie patvirtintų, kad kiti ūkio subjektai tikrai būtų pajėgūs konkuruoti su bendrove „Vilniaus viešasis transportas“ ir įsilieti į viešojo keleivinio transporto rinką, todėl nepagrįstai konstatavo esant sąžiningos konkurencijos pažeidimą.

Reikalaus atlyginti žalą

Dabar visiems rūpimas klausimas – ar nuo liepos 1-osios tikrai iš sostinės transporto gretų dings mikroautobusai. S.Matulionis siūlė tiesiog palaukti liepos 1 d., o tada ir taps aišku, teiks jie toliau paslaugas ar ne. Jis taip pat vylėsi, kad į šį nutarimą atsižvelgs Seimo bei miesto tarybos nariai ir priims atitinkamus sprendimus, kurie neprieštaraus įstatymui.

„Jei bus išaiškinta, kad miesto savivaldybė pašalina privačius vežėjus iš rinkos pažeisdama įstatymus, o tai šiandien yra daroma, ir Konkurencijos taryba nutarė, kad savivaldybė pažeidė įstatymą, akivaizdu, kad kreipsimės į savivaldybę dėl nuostolių atlyginimo. Ir tai, žinokite, padarysime be jokios sąžinės graužaties“, – sakė S.Matulionis.

Pasak jo, net trūksta žodžių komentuoti tokiems viešiems savivaldybės pareiškimams, kad Konkurencijos taryba neteisi, jei bus skelbiami konkursai, reikės atleisti per 2 tūkst. viešojo transporto darbuotojų.

„Pas privačius vežėjus tai dirba ne žmonės tikriausiai, jų nereikės atleisti. Iš tokių pozicijų žiūrint, vieni kažkodėl yra baltesni už kitus“, – piktinosi Vilniaus miesto vežėjų asociacijos pirmininkas.

Gyventojai jaučiasi atskirti

Iš pradžių labiausiai piktinęsi dėl naikinamų mikroautobusų, dabar gyventojai kelia klausimų ir dėl naikinamų autobusų maršrutų.

„Nuo liepos 1 d. keičiasi autobusų maršrutai, žmonėms, gyvenantiems Bajoruose, tampa nebeįmanoma susisiekti su miesto centru, autobusų stotimi. Vienintelis 26A važiuodavo tinkamesniu režimu, o dabar ir tas naikinamas. Žmonės, gyvenantys Vilniaus mieste, ir tampa izoliuoti nuo visuomenės, nes autobusai iš Bajorų važiuoja gana trumpai, neįmanoma lankytis koncertuose, kurie vyksta miesto centre“, – pasipiktinimą ir nusivylimą viešojo transporto reforma liejo Bajorų bendruomenės atstovai.

Panašių skundų bei klausimų miesto meras Artūras Zuokas sulaukia ir savo feisbuko paskyroje. Vilnietė Vaiva rašė, kad naujojo viešojo transporto maršrutai nepalieka kitos galimybės, kaip tik važinėti nuosavu automobiliu.

„Ar to siekėte panaikindami daugybę senų maršrutų?“ – teiravosi mergina. Ji teigė, kad, panaikinus 62 autobuso ir 20 mikroautobuso maršrutus, jai teks važinėti savu automobiliu, nes jų niekas neatstos.

Meras gyventojai pasiūlė palūkėti porą mėnesių ir tada vėl parašyti, ar iš tiesų viskas taip blogai.

Panašiai šią situaciją vertina ir Vilniaus miesto vežėjų asociacijos prezidentas S.Matulionis. Negalėdamas būti itin objektyvus, nes atstovauja privatiems vežėjams, jis į tokią neaiškią padėtį pažiūrėjo paprasto gyventojo akimis.

„Kaip vartotojas matau vieną didelę blogybę – nuo liepos 1 d. gyventojai neturės galimybės rinktis. Iki šiol galėjo rinktis: vykti privataus vežėjo ar viešojo transporto maršrutais, o netrukus bus tik viešasis transportas arba nuosavas automobilis“, – sakė S.Matulionis.

Apie tai kalbėdamas jis dar išreiškė dvejonę, esą kas gali paneigti tikimybę, kad po kurio laiko bus pakeltos bilietų kainos, nes viešasis transportas vėl nebus rentabilus ir paskęs dar didesnėse skolose.

Bilietų eros pabaiga

Beje, kalbant apie važiavimo bilietus, visi, įsigiję vienkartinius popierinius bilietus, turi juos išnaudoti iki liepos 1 d. Vėliau šiais bilietais naudotis nebebus galima ir už juos pinigai nebus grąžinami.

Išnaudoti reikia ir vienkartinius popierinius bilietus, kurie buvo įsigyti iš vairuotojo, nes keisis ir iš vairuotojų perkamų bilietų kainos – nuo liepos 1 d. iš vairuotojo įsigytas bilietas be nuolaidos kainuos 3,5 lito, su 50 proc. nuolaida – 1,75 lito ir galios iki paskutinės maršruto stotelės.

Įsigytą vilniečio kortelę jos pardavimo vietoje galima papildyti terminuotaisiais 1, 3, 10, 30 ar daugiau dienų e. bilietais, 30 arba 60 minučių e. bilietais ir pinigais.

Vienu metu vilniečio kortelėje gali būti nuo 1 iki 200 litų e. pinigų, nuo 1 iki 50 vnt. 30 arba 60 minučių bilietų ir 1 arba 2 vienos dienos arba ilgesnės trukmės terminuotieji bilietai.

Vilniečio korteles galima įsigyti ir papildyti spaudos kioskuose, didžiųjų prekybos centrų „Maxima“ Informacijos skyriuose, taip pat įmonės „Susisiekimo paslaugos“ Klientų aptarnavimo centre Vinco Kudirkos aikštėje.

Leis vežtis dviratį?

Diskutuodami apie viešojo transporto sistemos pertvarką vilniečiai užsimena ir apie tai, kad galėtų būti grąžinamas įlaipinimas pro priekines duris.

„Iš pradžių tai sukėlė sąmyšį, bet, sakyčiau, gana greitai miestiečiai priprato ir tai net tapo patogu. Ir asocialių žmonių autobusuose bei troleibusuose neliko, ir bendra tvarka didesnė atsirado. Bet štai pabuvo, paerzino visus, žmonės apsiprato, ir vėl panaikino“, – nuomonę dėstė šešiasdešimtmetė vilnietė Danutė.

Deja, tenka nuvilti visus, kuriems ši sistema patiko. Savivaldybės atstovai teigė artimiausiu metu planų atkurti įlaipinimą pro priekines duris neturintys.

Mero paskyroje socialiniame tinklalapyje „Facebook“ miestiečiai teiraujasi, ar kada nors sostinėje bus galimybė su savimi viešuoju transportu gabentis dviratį.

„Galbūt reformuojant viešojo transporto sistemą neblogas patobulinimas būtų leisti vežtis dviratį? Nes dabar kad ir visiškai tuščias troleibusas vidurnaktį, vairuotojai neįleidžia“, – rašė vilnietis.

Savivaldybės atstovai nepaneigė tokios galimybės, tačiau atsakė, kad šiuo metu ji tik svarstoma.

Sostinės valdžia trimituoja, kad optimizuojant viešojo transporto sistemą vilniečiai važiuos greičiau ir patogiau, o ir „Vilniaus viešojo tranporto“ sąnaudos per metus papildomai esą sumažės 10 mln. litų. Ar tikrai laukia tokie geri pokyčiai, miestiečiai įsitikins netrukus.


Maršrutai, kurių numeracija keičiama

Troleibusų maršrutai

18A troleibusų maršrutas keičiamas į Nr. 13 Pašilaičiai–Justiniškės–Žemieji Paneriai, trasa išlieka ta pati.

Autobusų maršrutai

1A keičiamas į 4 Stotis–Rodūnios kelias–Kirtimai, trasa išlieka ta pati;

26A keičiamas į 26 Ozo gatvė–Didlaukio gatvė–Baltupio gatvė–Santariškės, trasa trumpinama iki Ozo žiedo ir iki Vaikų ligoninės stotelės;

52A keičiamas į 52 Centras–Ukmergės gatvė–Tarandė, trasa išlieka ta pati;

55 keičiamas į 59 Grigiškės–Lazdynai–Laisvės prospektas–Žvėrynas, trasa trumpinama iki Žvėryno žiedo;

55A keičiamas į 55 Lazdynai–Laisvės prospektas–Fabijoniškės–Santariškės, trasa pratęsiama iki Santariškių žiedo.


Maršrutai, kurių trasos keičiasi

Troleibusų maršrutai:

3 Karoliniškės–Žvėrynas–Šeimyniškių gatvė;

9 Karoliniškės–Šeimyniškių gatvė–Šiaurės miestelis.

Autobusų maršrutai:

5 Pašilaičiai–Tuskulėnų gatvė–Šiaurės miestelis;

13 Žemasis Pavilnys–Markučiai–Stotis–Vilkpėdė;

33 Šiaurės miestelis–Rinktinės gatvė–Sukilėlių gatvė–Guriai;

42 Stotis–Eišiškių plentas–Salininkai;

43 Justiniškės–Šeškinė–Žaliasis tiltas–Centras;

54 Pilaitė–Lazdynai–Stotis;

73 Justiniškės–Centras–Naugarduko gatvė–Vilkpėdė;

74 maršruto autobusai nuo liepos 1 d. stos visose trasos stotelėse;

75 Santariškės–Šeškinė–Pilaitė;

76 Ožkiniai–Balsių gatvė–Naujaneriai–Pagubė–Bireliai;

36 autobusų maršrutas išskaidytas į 36 Žalgirio–Kalvarijų gatvė–Balsiai–Naujaneriai–Pagubė ir 66 Žalgirio gatvė–Kalvarijų gatvė–Balsiai–Naujaneriai.


Naikinami maršrutai

Autobusai:

2 Šeškinė–Centras–Oro uostas;

4 Centras–Pylimo gatvė–Naujoji Vilnia;

6 Fabijoniškės–Centras–Vilkpėdė;

26 Stotis–Pylimo gatvė–Santariškės (tampa greituoju);

30 Pilaitė–Konstitucijos prospektas–Kalvarijų gatvė–Saulėtekis (tampa greituoju);

44 Parko gatvė–Olandų gatvė–Žygimantų gatvė (tampa greituoju);

45 Pašilaičiai–Saulėtekis (tampa greituoju);

47 Pilaitė–Žvėrynas–Konstitucijos prospektas–Centras.

Troleibusai:

5 Žirmūnai–Stotis;

8 Pašilaičiai–Justiniškės–Konstitucijos prospektas–Šiaurės miestelis;

11 Antakalnis–Kalvarijų gatvė–Karoliniškės–Pašilaičiaiā

13 Žirmūnai–Šeimyniškių gatvė–Naugarduko gatvė.


Nauji autobusų maršrutai

57 Ateities gatvė–Jeruzalė–Bajorai;

58 Stotis–Dzūkų gatvė–Minsko plentas–Kalnėnai;

60 Centras–Ukmergės gatvė–Bukiškės;

61 Stotis–Nemėžis–Kuprioniškės;

68 Žemieji Paneriai–Mūrinė Vokė–Lentvaris–Grigiškės;

82 Stotis–Liepkalnio gatvė–Salininkai–Miškiniai–Juodšiliai;

115 Antakalnis–Rokantiškės–Parko gatvė;

116 Bukčiai–Gudelių šilas–Žvėrynas.

Europos pirmininkavimo metu keičiama ir 88 – Oro uostas–Centras–Europos aikštė – maršruto trasa. Šio maršruto autobusai važiuos iki oro uosto.


Šeši greitieji maršrutai

Stotis–Santariškės;

Santariškės–Laisvės prospektas–Stotis;

Fabijoniškės–Centras–Oro uostas;

Pilaitė–Saulėtekis;

Pašilaičiai–Saulėtekis;

Naujoji Vilnia–Centras.

Norintiems išsirinkti greičiausią maršrutą rekomenduojama apsilankyti puslapyje http://www.stops.lt/vilniusliepa/index.html#vilnius2. Čia rasite, kaip ir kokiais autobusais ar troleibusais geriausia nuvažiuoti iš vienos vietos į kitą.

Nuo liepos 1-osios viešasis transportas tradiciškai važiuos vasaros sezono tvarkaraščiais. Viešojo transporto stotelėse informacija keičiama nuo birželio 25 d.


Greitieji maršrutai pakeis taksi?

Kalbinti sostinės taksi įmonių vadovai teigė, kad artėjanti viešojo transporto pertvarka taksi veiklai kokios nors žymios įtakos neturės. Tiesa, tarp jų yra manančių, kad jei naujoji reforma kaip nors ir atsilieps, tai tik neigiamai – būsimi greitieji maršrutai, yra tikimybė, gali „pavogti“ dalį taksi įmonių klientų.

„Kiek esu įsigilinęs į tą naują sistemą, manau, mūsų keleivių dar gali ir sumažėti. Greitųjų autobusų grafikai sudėlioti labai protingai ir, mano nuomone, efektyviai. Kiek teko būti pristatymuose, kelionė jais tikrai sutrumpėja. Žmonės, kurie naudojasi viešuoju transportu, juo ir naudosis, o taksi žmonės kviečiasi išimtinais atvejais, nes kiek reikia turėti laisvų pinigų, kad nuolat jais važinėtum“, – nuomone dalijosi didele keleivių paklausa nesiskundžiančios įmonės „Vilnius veža“ vadovas Benas Renatas Baltusis.

Beje, apie liepos vidurį sostinės gatvėse jau bus 40 įmonės „Vilnius veža“ automobilių, o nuo rugsėjo nuolat didinant jų skaičių, kaip teigė įmonės vadovas, iki Naujųjų metų planuojama turėti 100.

Pavojaus signalų šioje situacijoje neįžvelgia sparčiai augančios taksi paslaugas teikiančios „Smart Taxi“ direktorius Vytautas Reisas. Pasak jo, viešojo transporto sistemos pertvarka jų įmonei ir teikiamoms paslaugoms įtakos neturės.

„Darbas vyksta sklandžiai, paklausa yra, o reprezentatyvių paslaugų Vilniaus mieste poreikis labai didelis“, – sakė V.Reisas.

Naudojasi ir darbuotojai

Kaip teigė savivaldybės atstovai, nėra statistikos, kiek viešojo transporto srityje dirbančių asmenų juo naudojasi. Tačiau, pasak savivaldybės Viešojo transporto optimizavimo darbo grupės vadovo Kastyčio Lubio, ne mažiau kaip 50 proc. visų savivaldybėje dirbančių žmonių turi vilniečio kortelę ir naudojasi viešuoju transportu.

„Kalbant apie save, aš ir trys mano šeimos nariai turime vilniečio kortelę ir naudojamės viešojo transporto paslaugomis. Mano kolegė iš Miesto transporto skyriaus į darbą ir iš jo taip pat vyksta viešuoju transportu“, – sakė K.Lubys.

Įmonės „Susisiekimo paslaugos“ skyriuje, kuris atsakingas už maršrutų planavimą, tvarkaraščių sudarymą, keleivių skaičiavimą ir apklausas, dirba šeši žmonės. Trys jų, SĮ „Susisiekimo paslaugos“ Eksploatacijos ir tyrimų skyriaus vadovės Modestos Gusarovienės teigimu, kasdien naudojasi autobusais ar troleibusais vykdami į darbą ir turi vilniečio kortelę. Du viešuoju transportu naudojasi keletą kartų per mėnesį ir perka bilietus iš vairuotojo, vienas – nesinaudoja. Pasak vadovės, po mažos apklausos įmonėje paaiškėjo, kad iš 28 apklaustų darbuotojų 15 turi vilniečio korteles.



NAUJAUSI KOMENTARAI

ooo

ooo portretas
Autobusuose veztis dvirati? Tai kam tada jis is vis reikalingas? Kiek suprantu dviratis tai susisiekimo priemone, o ne bagazas. Gal dar ir arkli su vezimu bus galima pakrauti? Ant atskiros platformos. Zuokas galetu pamastyti. Fantazijai vietos dar yra.

Kauniete

Kauniete portretas
Kodėl Kaunodienoje rašoma apie Vilniaus transporto pakeitimus,man įdomiau būtų žinoti Kaune apie Kauną...

ups

ups  portretas
KAUNAS CIA INDRE P,
VISI KOMENTARAI 3

SUSIJĘ STRAIPSNIAI

Galerijos

Daugiau straipsnių