Lenkija dalijasi su Rusija kaltę dėl katastrofos netoli Smolensko

Lenkijos vyriausybės komisija, vadovaujama vidaus reikalų ministro Jezry Millerio pateikė galutinius prezidento lėktuvo Tu-154 katastrofos netoli Smolensko tyrimo duomenis.

Kaip rašo Didžiosios Britanijos visuomeninio transliuotojo BBC naujienų svetainė, pranešime nėra žodžio "kaltė", nes komisija neturėjo tikslo nurodyti, kas yra atsakingas dėl įvykio.

Drauge Lenkijos ekspertai pareiškė, kad Lenkijos lakūnai ir Rusijos dispečeriai padarė kelias esmines klaidas.

Įgula leidosi žemyn žemiau mažiausios leistinos ribos dideliu greičiu, esant blogoms meteorologijos sąlygoms, sakoma pranešime.
Smolensko oro uostas neatitiko saugumo reikalavimų, tūpiant lėktuvui esant ribotam matomumui nedegė maždaug 30 proc. signalinių lempų, o augantys aplink medžiai galėjo trukdyti radijo signalus, pareiškė komisijos atstovas Maciejus Lasekas (Mačejus Lasekas).
Komisija pripažino, kad medžio, kurį kliudė sparnu lėktuvas, aukštis atitiko normas. Drauge buvo pažymėta, kad jau po katastrofos medžiai aplink oro uostą buvo iškirsti.
Be to, komisijos nariai pareiškė, kad buvo pažeidimų rengiant lakūnus 36-ajame pulke, atsakingame už vyriausybės reisus. Be kita ko, buvo pareikšta, kad lakūnai buvo parengti nepakankamai.

Spaudos konferencijoje, pavyzdžiui, buvo pareikšta, jog lakūnai nežinojo, kad jeigu oro uoste nėra radijo švyturio sistemos leidimuisi pagal prietaisus (o Smolenske jos nebuvo), nurodymas automatiškai sukti antrą ratą nesuveiks.

Kalti visi

Pranešimo autoriai pripažino, kad įgula dirbo chaotiškai, o vadovaujantis lakūnas buvo užsiėmęs radijo ryšio palaikymu.

Komisija tiesiai nepareiškė, jog įgulai buvo daromas spaudimą, bet pažymėjo, kad "dirbti trukdė ateinantys į kabiną tretieji asmenys". Be kita ko, pažymėta, kad  kabinoje "visą laiką" buvo diplomatinio protokolo direktorius.

Likus 10,5 min. katastrofos protokolo direktorius, sugrįžęs iš salono į kabiną, sakė: "Kol kas nėra Prezidento sprendimo, ką darysime toliau", - po to jis išėjo iš kabinos.

Praėjus šešioms minutėms, kabinoje pasirodė KOP vadas. Duomenų apie tai, ar kalbėjo jis su lakūnais, pranešime nėra.

Pažymima, kad ekipažas negavo aiškios ir laiku teikiamos informacijos apie meteorologines sąlygas. Kritikuojami ne tik rusų dispečeriai, bet ir Lenkijos lėktuvo Jak-40 lakūnai. Šis lėktuvas nutūpė tame oro uoste iki Tu-154 katastrofos.
Kaip nurodoma pranešime, lėktuvo Jak-40 vadas nepranešė skrydžio dispečeriui Lenkijoje, kad meteorologinės sąlygos jam nutūpus pablogėjo.

Taip pat, radijo ryšio su 101-uoju lėktuvu metu Jak-40 pilotas “neužtikrintai perdavė savąjį meteosąlygų vertinimą aerodrome”, nepranešęs, kad Tu-154 ekipažui “nebuvo šansų matyti juostą iš 100 metrų aukščio”, taip pat “pasiūlė bandyti tūpti, nors, jo paties nuomone, tokios galimybės nebuvo”.

Lėktuvas galėjo skristi su Rusijos šturmanu

Pranešime sakoma, kad visi 88 keleiviai ir aštuoni įgulos nariai žuvo lėktuvui atsitrenkus į žemę.

"Lėktuvo padėtis per atsitrenkimą į žemę buvo tokia, kad niekas iš keleivių ar įgulos narių negalėjo išlikti gyvas", - sakoma galutinėje ataskaitoje.
Pranešime sakoma, kad prašydama diplomatinio leidimo skristi dviem lėktuvams Tu-154M ir Jak-40 Lenkija, be standartinės informacijos, paprašė iš Rusijos URM "Smolensko Šiaurės aerodromo aktualių schemų ir procedūrų, taip pat prašė "skirti Rusijos šturmaną prieš išskridimą iš Varšuvos".

2010 metų kovo pabaigoje Maskva kreipėsi į Lenkijos ambasadą, prašydama patvirtinti būtinybę skirti šturmanus, bet Varšuva nusprendė šios paraiškos atsisakyti.
36-asis specialusis pulkas gavo leidimus atlikti skrydžius ir nutūpti likus dienai iki išskridimo, bet "aktualių Šiaurės aerodromo schemų ir procedūrų" juose nebuvo.
Lėktuvas sudužo rengdamasis tūpti į Šiaurės aerodormą 2010 metų balandžio 10 dieną. Visi 96 jame buvę žmonės, tarp jų Lenkijos prezidentas Lechas Kaczynskis (Lechas Kačynskis), žuvo.

Rusijos ekspertų išvados

Anksčiau paskelbtą Tarptautinio aviacijos komiteto (TAK) pranešimą, kuriame nurodoma, kad atsakomybė dėl katastrofos tenka prezidento orlaivio įgulai, Varšuva griežtai sukritikavo.
2011 metų sausio 12 dienos TAK ataskaitoje sakoma, kad atsakomybė už orlaivio sudužimą tenka jo įgulai, priėmusiai sprendimą tūpti esant rūkui.

Be to, mano TAK, tai, jog lakūnų kabinoje buvo Lenkijos KOP vyriausiais vadas "iki pat lėktuvo atsitrenkimo į žemę, darė psichologinį sprendimą įgulos vadui priimti sprendimą leistis nepagrįstai rizikuojant, kad būtų pasiektas pagrindinis tikslas - nutūpti kas bebūtų".
Apie netinkamą Šiaurės aerodromo būklę TAK pranešime nebuvo kalbama.
Žuvusio prezidento brolis Jaroslawas Kaczynskis (Jaroslavas Kačynskis) pavadino pranešimą "pasityčiojimu iš Lenkijos", o šalies ministras pirmininkas Donaldas Tuskas pažymėjo, kad ataskaita neišsami.

Lenkijos vadovybė mano, kad Rusijos Šiaurės oro uosto dispečeriai iš dalies kalti  dėl katastrofos, nes nepareikalavo, kad lakūnai skristų antrąjį ratą.
Tačiau Rusija ne kartą pareiškė, kad dispečeriai neturi teisės uždrausti užsienio valstybės vadovo lėktuvui tūpti.

Lenkijos atstovų komentarai

Lenkijos Seimo deputato, Europos geopolitinio centro direktoriaus Mateuszo Piskorskio nuomone, šios ataskaitos paskelbimas - tai politinės diskusijos dalis prieš parlamento rinkimus.

"Vėl pasigirs abejonės, pirmiausia, iš žuvusio prezidento brolio partijos, - sakė deputatas.- Jau pasigirdo komentarų, kad komisija, vadovaujama Lenkijos vidaus reikalų ministro, atkartoja pagrindines Tarpvalstybinio aviacijos komiteto (TAK) tezes. Visa tai suteikia naują pagrindą diskusijoms, naujoms teorijoms, taip pat ir sąmokslo".

Vargu ar ataskaita panaikins visas abejones dėl L.Kaczynskio ir lenkų delegacijos žūties priežasčių, įsitikinęs ir vienas lenkų radijo žurnalistas Andrzejus Sierzpowski.

"Tai daugiau techninio pobūdžio ataskaita. Byla tol nebus užversta, kol nebus aiškiai nurodytos priežastys, su šimtaprocentiniu patikimumu atmesta įsikišimo iš šalies galimybė paskutiniame vyriausybinio lėktuvo skrydžio etape. O tokių užuominų esama nepriklausomoje ataskaitoje, kurią parengė opozicija", - sakė žurnalistas.
"Įdomu bus sužinoti rusų reakciją, gali įvykti įdomus pasikeitimas argumentais", - pridūrė jis.


Šiame straipsnyje: smolenskas

NAUJAUSI KOMENTARAI

Galerijos

Daugiau straipsnių