Pasak paties Aisčio, jei būtų gimęs kitoje šalyje ar kitomis aplinkybėmis, kurti kvepalus nedvejodamas būtų pradėjęs kur kas anksčiau...
– Kaip kilo idėja kurti kvepalus?
– Dabar sunku prisiminti priežastis ir atsakyti į šį klausimą. Kai kuo nors iš esmės labai domiesi, ilgainiui kyla įvairių kūrybinių minčių, sumanymų. Taip ir šiuo atveju. Ilgai domėjausi parfumerija kaip vartotojas, kaip entuziastas, kaip kolekcininkas, kaip gurmanas. Galų gale, praėjus visus šiuos etapus, lieka du keliai: atidaryti parfumerijos parduotuvę arba kurti savo nuosavą prekės ženklą. Aš pasirinkau pastarąjį.
– Ar tam, kad galima būtų sukurti aromatą, reikia turėti didžiulį biochemijos ir parfumerijos žinių bagažą? O galbūt pakanka tik itin jautrios uoslės bei kūrybiškumo?
– Parfumerio profesiją gaubia tokia pati mistifikavimo migla kaip ir pačią parfumeriją. Nereikia painioti – parfumeris nebūtinai yra chemikas (nors būna ir taip). Parfumeris, visų pirma, yra kūrėjas, žmogus, kuris komponuoja kvapų derinius, perteikdamas abstrakčias idėjas ir mintis. Chemikai tuo metu rimtose laboratorijose dirba kitą svarbų darbą – kuria ir gamina parfumerines esencijas. Didelėse kompanijose jie taip pat asistuoja parfumeriams techniniais klausimais. Taigi, parfumeris yra kūrybos žmogus, chemikas yra technologas. Kartais atsitinka taip, kad kūrybingas chemikas tampa parfumeriu. O parfumeriui ne pro šalį visos techninės žinios – botanika, chemija ir pan. Norint komponuoti aromatus, jums reikia treniruotos uoslės, techninių žinių bagažo, kūrybiškumo ir kantrybės. Viso to galbūt ir gali išmokyti kokia nors parfumerijos mokykla (tokio pobūdžio mokyklos pasaulyje egzistuoja palyginti neseniai), bet iš esmės daugybė parfumerių savojo amato išmoksta pusiau savarankiškai. Čia lemiamą vaidmenį vaidina ir praktika.
– Kiek užtrunka sukurti vieną aromatą?
– Labai įvairiai. Kalbant apie komercinę parfumeriją, toks procesas paprastai trunka apie pusmetį. Kalbant apie nišą, kur kūrėjai turi daugiau laisvės ir nėra susaistyti griežtais terminais, aromatai gali būti kuriami ir labai ilgai, ir spontaniškai, greitai. Vis dėlto kiekvienas ką tik sumaišytas kvapo eskizas yra stebimas, tobulinamas, vėliau testuojamas ir panašiai. Taigi, tai nėra labai greitas procesas.
– Ar atradęs parfumerijos pasaulį šiuo metu laikote tai pagrindiniu savo gyvenimo pašaukimu?
–Taip. Tai nepaprastai įdomi sritis. Ir jei būčiau gimęs kitoje šalyje, kitomis aplinkybėmis, nedvejodamas būčiau pasirinkęs šią sritį jau seniai. Pas mus juk labai ilgą laiką trūko informacijos apie parfumeriją plačiąja prasme. Labai džiaugiuosi, kad šiandien tai yra pagrindinė mano veikla.
– Esate meno žmogus, o vadovavimas bet kokiam prekės ženklui – ne tik kūryba, bet ir verslas. Ar nesusidūrėte su iššūkiais spręsdamas popierinius arba rinkodaros reikalus?
– Esu meno žmogus, bet kartu žmogus, baigęs sustiprintos matematikos klasę ir laikęs valstybinį universitetinio lygio egzaminą, tad skaičiai man jokia naujiena. Dar įdomus paradoksas: matematinis strateginis mąstymas visada padeda tiek kuriant vaidmenis, tiek parfumerijos produktus, tiek verslą. Kitas dalykas, kad visas tas popierizmas – tai gryniausia monotonija ir laiko gaišimas, o šitų dalykų aš nemėgstu. Džiaugiuosi, kad šituos klausimus man padeda tvarkyti mano mama, kvalifikuota finansininkė. Kalbant apie rinkodarą, tai man visuomet trūksta gabių, iniciatyvių žmonių, tad daugelį dalykų turiu daryti pats.
– Kai kuriate, ar galvoje turite konkretų asmenį, kuriam dedikuojate aromatą, o gal sluoksniuojamos kvepalų natos tarsi pačios sugula į galutinį variantą ir tik tuomet paaiškėja, kam labiausiai tiktų?
– Nelygu, ką ir kam kuriu. Kurdamas aromatus savo produktų linijoms, tiesiog laikausi tam tikros idėjos, sumanymo, temos. Kurdamas asmeniškai žmogui, be abejo, atsižvelgiu į to žmogaus norus, pageidavimus, mėginu įminti jo kvapo kodą. Džiaugiuosi, kai tai pavyksta. Kurdamas aromatus kitiems prekių ženklams, visada mėginu įsivaizduoti jų būsimą pirkėją, tikslinę grupę. Čia pats sudėtingiausias variantas, nes turi laviruoti tarp užsakovo įsivaizdavimų, realių galimybių, potencialių pirkėjų lūkesčių ir sveikos nuovokos. Bet tai tikrai labai įdomu.
– Jokia paslaptis, kad kiekvienas aromatas turi tam tikrą užkoduotą informaciją. Kokia šiuo metu jūsų kuriamų kvepalų pagrindinė žinutė?
– Šiuo metu plėtoju kelias parfumerines temas. Viena iš jų – teatras. Taigi, šioje linijoje sodrūs, teatrališki aromatai. Dažnu atveju mūsų gyvenimas primena teatro spektaklį, o mes vaidiname labai įvairius socialinius vaidmenis, taigi, aromatas, it dar vienas rūbas, padeda mums įsijausti į tam tikrus vaidmenis.
– Kaip, bėgant laikui, pasikeitė jūsų paties skonis kvepalams? Kokios kvapų natos juose dominuoja šiuo metu?
– Na, man visuomet patiko keisti, reti, subtilūs aromatai, todėl, drįsčiau teigti, įgimtą parfumerinį skonį turėjau visada. Kita vertus, dabar, kai žinių bagažas didžiulis, kai esu išdegustavęs nesuskaičiuojamą daugybę aromatų ir kvapų, galiu teigti, kad mano skonis tapo rafinuotesnis. Man iš tiesų patinka labai įvairaus pobūdžio aromatai, ypač, jei už viso to juntama autoriaus meistrystė ir gili mintis. Juk parfumerija (ypač nišinė) – nėra tik produktai parduotuvių lentynose, tai dar viena subtili meno rūšis, kurią reikia mokėti vertinti.
Kalbant apie parfumerines natas, esu neabejingas baltajai ambrai, tabako žiedams, neroliui, smilkalams ir įvairiems medienos niuansams.
– Kuo kvepinatės pats? Kaip manote, kokią informaciją iš šio kvapo apie jus perskaito kiti?
– Dažniausiai aš kvepiu tuo, ką tuo metu kuriu ir testuoju, taigi, savos kūrybos kvepalais. Norint suprasti tą informaciją, kurią neša kvapas, visų pirma reikia mokėti ją iššifruoti. Bet man būna itin malonu, kai sulaukiu komplimentų dėl savojo aromato. Tai tarsi ženklas, kad sumanymas pavyko.
– Galbūt yra kvapo nata, kurios negalite pakęsti ir niekuomet nenaudotumėte kurdamas kvepalus ar juos rinkdamasis sau?
– Parfumeriams nėra blogų kvapų. Visi jie – didžiulės kvapų paletės dalis. Tačiau aš, be abejo, taip pat turiu labiau ar mažiau mėgstamų parfumerinių natų. Tačiau viskas dažnu atveju dar priklauso ir nuo esencijų kokybės.
– Prisiminkite laimingiausią savo gyvenimo akimirką. Ar iš jos ryškiai prisimenate ir kvapą? Jei taip, koks jis?
– Taip, kvapai – tai galingas emocinis užtaisas, todėl, nuklysdamas mintimis į praeitį, nejučia prisimeni ir tuomet lydėjusius aromatus. Iš labiausiai įstrigusių – nupjautos žolės ir šieno kvapas, nes vasaras leisdavau pas senelius kaime, kopų kvapas, nes su tėvais ilsėdavomės prie jūros, taip pat mamos dirbtinių kailinių kvapas žiemą, kurį pajusdavau, kai apkabindavau mamą, grįžusią iš darbo. Būtent šis kvapas, sumišęs su šalčio ir mamos mėgstamų aromatų likučių kvapais, tūno kažkur giliai mano pasąmonėje, vedžiodamas mane kūrybiniais kvapų labirintais.
– Galbūt iš savo sukurtų aromatų turite mėgstamiausių, kuriuos laikote esančiais arčiausiai tobulybės?
– Kiekvienas naujai kuriamas aromatas tuo momentu yra arčiausiai tobulybės.
– Ar manote, kad, atradus sau tobulai tinkantį ir patinkantį parfumerijos gaminį, įmanoma juo kvepintis visą likusį gyvenimą? O galbūt bėgant laikui, keičiantis patirčiai bei charakteriui, nebeįmanoma išlikti ištikimam vieniems kvepalams?
– Žinau, kad egzistuoja tie prisirišimai prie vieno aromato, kuris ilgainiui tarsi tampa žmogaus vizitine kortele, bet pats iš esmės laikausi kitokio požiūrio. Gyvename itin dinamiškais laikais, daug keliaujame, patenkame į įvairias socialines situacijas, tad apsiriboti vienu vieninteliu aromatu man neatrodo labai išmintinga. Geriau turėti keletą mėgstamų įvairioms progoms. Kitas įdomus aspektas, jog iš tiesų keičiasi žmogaus skonis, uodžiamoji (olfaktorinė) patirtis, todėl dažnai, bėgant metams, žmonės ima mėgti sudėtingesnius, rafinuotesnius aromatus.
– Įkvėpimo esate ieškojęs Italijos bažnyčiose, sukūrėte kvepalų liniją „Can you smell the God?“ Ir vis dėlto, kas jus kurti įkvepia labiau – žmogaus rankų ar gamtos kūriniai?
– Tai buvo meninis projektas, kurio inspiracijų šaltiniu tapo religiniai kvapai. Kalbant apie įkvėpimą, tai kiekvienas menininkas jo ieško labai įvairiuose dalykuose, tačiau, kaip ne kartą teko įsitikinti pačiam, kūrybą inspiruoti gali bet kas: smulkmena, detalė, mintis, žodis, daina ir pan. Tereikia štai tokio nedidelio impulso. Mane itin įkvepia kelionės, jūra, miestai, dailė, mada, vintažas, disko stiliaus muzika ir Lotynų Amerikos koloritas.
– Palyginti su Vakarų Europos šalių gyventojais, kuo kitokie lietuvių kvepalų pasirinkimo įpročiai?
– Mums didelę įtaką daro klimatas, regiono geografinė, kultūrinė ir politinė specifika. Iš esmės lietuviai mėgsta šiltus (nes čia šalta), sodrius, dažnai rytietiško pobūdžio (geografinė padėtis), turinčius animalistinių (esam medžiotojai, mėsėdžiai), medienos (paskutiniai pagonys iš miško) natų aromatus.
– Kaip manote, kokias pagrindines klaidas darome rinkdamiesi kvepalus ar juos naudodami?
– Renkantis kvepalus nereikėtų pasiduoti kokioms nors madingoms tendencijoms ir rinktis tik tai, kas iš tiesų jums tinka ir patinka, nes kvepalai yra jūsų sielos veidrodis ir pasakoja apie jūsų individualybę įdomiausius dalykus. Kitas svarbus momentas yra kvepinimosi etika. Reikėtų atsiminti, kad jums patinkantis aromatas nebūtinai patinka ir visiems aplinkiniams, todėl nederėtų padauginti. Ypač tai svarbu einant į svarbius dalykinius susitikimus, žmonių susibūrimus ir pan.
– Kaip vertinate kvepalų dovanojimą? Ar nemanote, kad kitam žmogui išrinkti tinkamą aromatą – itin rizikingas reikalas?
– Dovanoti kitam žmogui kvepalus galima tik vieninteliu atveju – jei jūs tą žmogų labai gerai ir artimai pažįstate ir tiksliai žinote, kokių konkrečių kvepalų jis nori. Antraip, rizikuojate nepataikyti ne tik dėl aromato (kiekvieno skonis yra labai individualus), bet ir dėl techninių to aromato savybių (kiekvieno mūsų odos pH yra skirtingas, todėl aromatai skirtingai skleidžiasi ir laikosi). Todėl mieliau siūlyčiau įteikti žmogui dovanų čekį, kad jis pats galėtų išsirinkti tą aromatą, kuris jam tiks ir patiks.
– Kuriate kvapus ne tik žmonėms, bet ir patalpoms. Ar manote, jog papildomo aromato būtinai reikia ne tik mums, bet ir namams, kitoms patalpoms?
– Namų erdves aš pirmiausia siūlyčiau dažnai ir gerai vėdinti, o tik paskui galvoti apie papildomus kvapus. Ne be reikalo pasaulyje egzistuoja aromaterapija, tad malonūs aplinkos kvapai mums gali padėti susikaupti ar atsipalaiduoti, nusiraminti, pailsėti. Juk daug maloniau jaučiamės kvepiančioje aplinkoje. Šitas savybes puikiai išnaudoja komercinės aromaterapijos rinkodara. Todėl dažna kompanija nori savo klientams skleisti ne tik vaizdinę ar garsinę, bet ir uodžiamąją informaciją, tam tikrą kvapo žinutę. Nemanau, kad tai blogai. Kvapas tėra dar viena informacijos forma.
– Kokie trys kitų kūrėjų sukurti kvapai pirmieji šauna į galvą, išgirdus frazę „fatališka moteris“?
– „Caron“ „Tabac Blond“, „Lancome“ „Magie Noir“ ir „Yves Saint Laurent“ „Opium“.
Naujausi komentarai