Jeffo Bezoso aviacijos ir kosmoso bendrovė paskutinį kartą raketą į erdvę paleido 2022 m. rugsėjį – tuomet sudužus nepilotuojamam erdvėlaiviui, jos programa buvo pristabdyta, kol bus išspręstos avariją sukėlusios problemos ir gautas priežiūros institucijos leidimas.
Galų gale bendrovė paskelbė, kad kita raketa pakils gruodžio 18 d. iš netoli Vanhorno (Teksasas) esančios bazės. Tačiau, atėjus numatytai dienai, skrydžio laikas pirma buvo atidėtas dėl šalto oro, o po to skrydis buvo su visam atšauktas.
„Šiandien atšaukiame #NS24, nes antžeminėje sistemoje atsirado problema, kurią komanda šiuo metu šalina. Apie naują paleidimo laiką pranešime dar šią savaitę“, – socialiniame tinkle X (buvęs tviteris) rašė „Blue Origin“.
Nors raketa žmonės neskris – ja bus skraidinama mokslo eksperimentų įranga, – misija NS-24 turi būti įvykdyta sėkmingai, kad „Blue Origin“ galėtų vėl pradėti į kosmosą skraidinti turtingus adrenalino fanatikus.
2022 m. rugsėjo 12 d. „Blue Origin“ raketą netrukus po starto apėmė liepsnos. Prie raketos viršaus pritvirtinta kapsulė sėkmingai įvykdė avarinį atsiskyrimą ir parašiutu saugiai nusileido ant žemės.
Po šio įvykio buvo pradėtas metus trukęs Federalinės aviacijos administracijos (FAA) tyrimas, kurio metu nustatyta, kad avariją sukėlė variklio purkštuko gedimas, mat varikliui teko dirbti aukštesnėje nei tikėtasi temperatūroje.
Priežiūros institucija nurodė bendrovei „Blue Origin“ atlikti aibę korekcinių veiksmų, kad galėtų toliau vykdyti skrydžius – be kita ko, buvo nurodyta pakeisti tam tikrų variklio dalių konstrukciją. Sekmadienį institucija pranešė patvirtinusi bendrovės „Blue Origin“ prašymą leisti jai tęsti skrydžius.
Nuo 2021 m. liepos, kai pirmajame skrydyje dalyvavo pats J. Bezosas, „Blue Origin“ iš viso yra įvykdžiusi šešis pilotuojamus skrydžius, kurių metu į erdvę skrido tiek bilietus nusipirkę klientai, tiek kviestiniai svečiai.
Kol bendrovei „Blue Origin“ buvo uždrausta skraidyti, jos konkurentė, britų milijardieriaus Richardo Bransono įsteigta bendrovė „Virgin Galactic“ savo veiklą tęsė toliau, kasmet suorganizuodama po penkis komercinius skrydžius.
Abi šios bendrovės tarpusavyje konkuruoja suborbitinėje erdvėje besivystančiame kosminio turizmo sektoriuje.
Daugkartinio naudojimo raketa be jokių anglies dioksido emisijų
Tuo tarpu, kai nedidelė „Blue Origin“ raketa į viršų kyla vertikaliai, „Virgin Galactic“ naudoja didesnį lėktuvą nešėją pakelti į orą mažesnį reaktyvinį kosminį lėktuvą, kuris atsiskyręs toliau kelionę į kosmosą tęsia pats.
Abejais atvejais keleiviai keletą minučių patiria nesvarumo būseną ir per didelius iliuminatorius gali stebėti žemės linkį.
Bilietų į „Virgin Galactic“ skrydžius kaina svyravo nuo 200 000 iki 450 000 JAV dolerių, tuo tarpu „Blue Origin“ savo bilietų kainų viešai neskelbia.
„Blue Origin“ gali pasigirti tuo, kad beveik visa jos raketos platforma, įskaitant nešančiąją raketą, kapsulę, variklį, nusileidimo įrangą ir parašiutus, yra daugkartinio naudojimo.
Tuo tarpu jos variklis yra varomas skystu deguonimi ir vandeniliu – tai reiškia, kad vienintelis šalutinis produktas skrydžio metu yra ne anglies dioksidas, bet vandens garai.
„Blue Origin“ taip pat kuria ir sunkiąją raketą „New Glenn“, kuri būtų naudojama komerciniais tikslais, o jos pirmasis skrydis numatytas kitais metais.
Ši 98 metrų ilgio raketa yra skirta į žemės orbitą iškelti iki 45 metrinių tonų krovinį.
Naujausi komentarai