Pagrindinė renginio programa numatyta Žemuosiuose ir Aukštuosiuose Šančiuose, į kuriuos sugužės užsienio trupės iš Švedijos, Belgijos, Prancūzijos, Čekijos ir Baltijos regiono. Kaip ir kiekvienais metais, dalis programos bus pristatoma ir už Kauno ribų: Ukmergėje, Prienuose ir Šventojoje.
Kiekvienais metais „Cirkuliacija“ vis labiau stiebiasi į viršų. Šiais metais pirmą kartą festivalio metu vyks net keturių tarptautinių šiuolaikinio cirko tinklų renginiai: konferencijos, susitikimai, kūrybinės dirbtuvės profesionalams, work-in-progress ir pitch sessions, kurių metu bus pristatyti Baltijos regiono kūrėjai.
Šiemet Lietuvos kultūros tarybos, Kauno miesto savivaldybės finansuojamas festivalis kartu su partneriais Prancūzų institutu Lietuvoje, Prienų kultūros ir laisvalaikio centru, Ukmergės kultūros centru bei Palangos kultūros ir jaunimo centru panirs į skirtingus santykius tarp dviejų kūrėjų.
Festivalio „Cirkuliacija“ meno vadovas Gildas Aleksa pasakoja, kad spektakliai yra itin kruopščiai atrinkti ir gilūs: „Nekils minčių apie tai, kad cirkas yra tik pramoga. Kils minčių apie tai, kiek daug galima cirku pasakyti.“
– Tarptautinio šiuolaikinio cirko festivalio „Cirkuliacija“ pagrindinė programa numatyta Žemuosiuose ir Aukštuosiuose Šančiuose. Kodėl pasirinktos šios Kauno vietos? Kokią simbolinę reikšmę turi programos pavadinimas „Duetai“?
– Cirkuliacijos programa yra sudaryta kuratorystės principu. Kaip kuratorius turi vizualų meną išdėlioti tam tikru būdu ir tam tikroje erdvėje, taip ir mes ieškome ypatingų ir autentiškų sienų mūsų spektakliams. Jei kitų metų ir mikrorajonų estetiniai, ir istoriniai aspektai lėmė programos sudarymą, Šančiai sudomino savo esmine savybe – tai yra vienas mikrorajonas, padalytas į dvi dalis. Koks tarp jų santykis? Jei pasižiūrėsime cirko meno akimis, šie mikrorajonai padalyti hand-to-hand principu: Aukštieji ir Žemieji, beveik vienas ant kito. Norėjosi dvigubėjimą, kuris nežinia, kaip pasireiškia identiteto ir socialinėje plotmėje, išreikšti tiesiogiai ir kviesti tik tuos spektaklius, kurie turi du atlikėjus. Šių metų programa iš esmės panirs į skirtingus santykius tarp dviejų žmonių. Tai tema, kuri kasmet aktualėja.
Atkaklumas: festivalio meno vadovas G.Aleksa nepailsta bandydamas keisti tautiečių požiūrį į cirką, pabrėždamas išskirtines šio meno galimybes. / Organizatorių nuotr.
– Kokius esminius šių metų festivalio akcentus vertėtų išskirti? Kuo renginys skirsis nuo praeitų metų „Cirkuliacijos“ programos?
– Be pagrindinės programos, būtina paminėti šių metų festivalio svarbą Europos kontekste. Po ilgos pertraukos didžiausias Europos šiuolaikinio cirko ir gatvės teatro tinklas „Circostrada“ nusprendė savo visuotinį suvažiavimą organizuoti būtent „Cirkuliacijoje“. Tokio lygio ir dydžio suvažiavimas pirmą kartą vyksta Baltijos regione. Šios programos kontekste nusprendėme pristatyti Baltijos šalių menininkus, organizacijas ir jų projektus – daugiau nei 100 profesionalų. Tai turėtų pastūmėti į priekį Lietuvos menininkus, suteikti didesnį tarptautinį matomumą. Tam padės ir festivalio metu vyksianti atranka į Europos platformą „circusnext“. Mūsų regiono menininkai turės galimybę papulti į platformą su savo būsimais projektais, gauti rezidencijų ir paramos jiems įgyvendinti. Na, kad nebūtų maža, festivalio metu taip pat vyks kitas keistu pavadinimu projektas – „Samovar Circles“. Tai įvairiausius Baltijos ir Šiaurės šalių protus vienijantis „savi-viralas“, kurio metu ieškoma naujų atsakymų į ateities klausimus šiuolaikinio cirko kontekste.
– Pagrindinėje programoje trupės iš įvairių Europos kampelių – Švedijos, Belgijos, Prancūzijos ir Čekijos. Kuo užsienio profesionalai nustebins šiais metais? Kokių naujų šiuolaikinio cirko disciplinų išvys žiūrovai?
– Nemažai metų kovojame, kad žmonės domėtųsi ne spektaklių disciplinomis, o jų temomis. Norėtųsi išgirsti klausimą ne apie triukus, o apie turinį. Tad, kalbant apie tai, galiu pasakyti, kad šiemet spektakliai bus kaip niekada geri ir gilūs. Nekils minčių apie tai, kad cirkas yra tik pramoga. Kils minčių apie tai, kiek daug galima cirku pasakyti.
Festivalį pradėsime nuo nuostabios cirko šeimos ir jos dokumentinio cirko spektaklio „Korobka“, o pabaigsime kita šeima iš Prancūzijos ir jos romantine komedija „Ir džiaugsme, ir varge“ didžiulėje cirko palapinėje. Programos viduryje belgai nagrinės patį primityviausią, priešistorinį žmogaus-žmogaus atradimą. CUIR kūrėjai panirs į paieškas tarp jojimo, imtynių ir romantinių santykių, kiniško stulpo meistras papasakos jautrią, asmeninę istoriją apie jo ligą ir priklausymą nuo 2 m ilgio deguonies vamzdelio. Čekų menininkės sukurs cirko instaliaciją vienoje iš Šančių laiptinių.
Vis dar susilaukiame nuostabos dėl paties žodžio „cirkas“ vartojimo. Matyt, kol festivalis egzistuos, tol teks kovoti su stereotipais.
– Pakalbėkime apie judesio galią. Programose nagrinėjamos šiandien itin jautrios temos – tarpžmogiškas ryšys, dabarties vertė ar kova tarp gyvenimo ir mirties. Kodėl yra svarbu garsiai kalbėti šiomis giliomis temomis dabartiniame kontekste?
– Iš esmės daugelis pasaulio ir žmonijos istorijos problemų kyla iš nesugebėjimo sugyventi arba koegzistuoti. Šių metų programa koncentruojasi ne į žmogų ir jo galimybes, o į erdvę tarp tų žmonių ir tos erdvės galimybių. Šiais ypač sunkiais laikais yra sunku rasti tinkamų žodžių – žinau iš teatro srities, kaip dramos teatras arba netenka prasmės savo kalbomis, arba šauna pro šalį. Visgi, „Cirkuliacijos“ meno srovė mėgina apčiuopti neįvardytą, neįžodintą erdvę, kurioje mes jaučiame, kad tai bent kažkiek yra apie mus.
Organizatorių nuotr.
– Papasakokite apie „Cirkuliacijos“ programą regionuose. Kodėl tęsiate keliones į mažesnius miestus? Ar žingsnis po žingsnio šiuolaikinis cirkas tampa populiarus ir už didžiųjų miestų ribų?
– Tolygi prieiga prie aukšto lygio kultūros neturi būti suteikiama kaip atlygis už vertę. Mes jau seniai su šiuo festivaliu neklausiame savęs, kas verta, o kas neverta. Pernai atkampiose vietose rodėme lėtus, rimtus cirko spektaklius ir žmonės juos stebėjo itin rimtai, diskutavo su menininkais po spektaklių, domėjosi tiek jais, tiek pačiu menu. Su šiuolaikiniu cirku yra prabanga, kad nesvarbu, kuriame mieste pristatai programą – ar didmiestyje, ar regione, – žiūrovas tikriausiai šį meną mato pirmą kartą. Net Kaune, cirko centre „Cirko Sapiens“, pristatydami rezidencijas vis dar susilaukiame nuostabos dėl paties žodžio „cirkas“ vartojimo. Matyt, kol festivalis egzistuos, tol teks kovoti su stereotipais. Juk vartojame kalbą, kurioje žodis „cirkas“ naudojamas neigiama reikšme. Visgi, šiais metais mūsų miestai-partneriai yra itin motyvuoti padaryti viską, kad pristatytų „Cirkuliacijos“ programą savo bendruomenei ir mes stengiamės šias patirtis padaryti kokybiškas ir gilias.
– Su kokiais maloniais ar sudėtingais iššūkiais teko susidurti, planuojant tokio masto tarptautinį festivalį?
– Visų pirma, kasmet vis kitur organizuojant festivalį, kyla sunkumų su tinkamų erdvių paieška. Bet kokia vieta, reikalinga projekto partneriams susitikti, pristatyti, pakalbėti, – yra iššūkis. Visgi, visa tai yra įveikiama dėl itin aktyvios vietos bendruomenės, kuri padėjo surasti patalpas, kuriose ir pristatysime programą.
Epicentre – duetai
Tarptautinis šiuolaikinis cirko festivalis „Cirkuliacija“ kruopščiai atrinktą programą pristatys birželio 4–12 d. Kaune, birželio 8–9 d. Prienuose, birželio 17 d. Šventojoje ir birželio 19 d. Ukmergėje.
Profesionalios trupės iš Švedijos, Belgijos, Prancūzijos, Čekijos ir Baltijos regiono nustebins meistriškais ir skirtingais pasirodymais tiek ore, tiek ant žemės. Temų diapazonas platus – vieni yra paruošę poezijos, rokenrolo ir humoro mišinį, kiti nagrinės savęs įgalinimą, tarpžmogišką ryšį, dabarties vertę ar kels egzistencinius klausimus apie cirko tapatybę.
Festivalį pradės švedų cirko šeima ir jos dokumentinio cirko spektaklis „Korobka“, o pabaigs kita šeima iš Prancūzijos ir jos romantinė komedija „Ir džiaugsme, ir varge“. Programos viduryje belgai nagrinės patį primityviausią, priešistorinį, žmogaus-žmogaus atradimą. Kūrėjai iš Prancūzijos spektaklyje CUIR kalbės apie tarpžmogišką ryšį, kiniško stulpo meistras Jesse Huyghas papasakos jautrią asmeninę istoriją, kuri dabar priklauso nuo 2 m deguonies vamzdelio. Čekijos menininkės sukurs cirko instaliaciją vienoje Šančių laiptinių.
Pagrindinė „Cirkuliacijos“ programos tema – duetai, konceptualiai pristatoma dualistiniame Kauno rajone – Žemuosiuose ir Aukštuosiuose Šančiuose.
„Šančiai sudomino savo esmine savybe – tai yra vienas mikrorajonas, padalytas į dvi dalis. Jei pasižiūrėsime cirko menininko akimis, šie mikrorajonai padalyti hand-to-hand principu: Aukštieji ir Žemieji, beveik vienas ant kito. Norėjosi šitą dvigubėjimą išreikšti tiesiogiai ir kviesti tik tuos spektaklius, kuriuose dalyvauja du atlikėjai. Šių metų programa iš esmės panirs į skirtingus santykius tarp dviejų žmonių. Tai tema, kuri kasmet aktualėja“, – sakė G.Aleksa.
Tema: cirko akrobatikos numeriais praturtintas „Big Wolf Company“ iš Estijos pasirodymas „Trys seserys“ atskleis šiaurės šalių moterų portretą. / Organizatorių nuotr.
Vieni pagrindinių šių metų festivalio svečių – belgų duetas Vejde Grindas ir Vincent'as Bruyninckxas – spektaklį H O M A N pristatys Prienų kultūros ir laisvalaikio centre. Pasitelkdami nuoširdumą ir humorą, menininkai scenoje nagrinėja egzistencinius klausimus.
Pajūryje, Šventosios centrinėje miesto aikštėje, festivalis dovanos nemokamą dviejų pasirodymų vakarą. Programoje – ore siaučiančios akrobatės „Big Wolf Company“ iš Estijos ir akrobato Džiugo Kunsmano ir šokėjo Adriano Carlo Bibiano duetas.
Festivalio uždarymas vyks Ukmergėje. Čia bus pristatytas cirko pasirodymas šeimai „Drabužiai ir mes“, kurį parodys sparčiai Lietuvoje populiarėjanti trupė „Kanta Company“. Vakarą Ukmergėje užbaigs premjera – Vilniuje 2016 m. įkurtos šiuolaikinio cirko trupės „Taigi cirkas“ naujausias darbas „Up to this point“ (liet. „Iki šiol“).
Šiais metais pirmą kartą festivalio metu vyks net keturių tarptautinių šiuolaikinio cirko tinklų renginiai: konferencijos, susitikimai, kūrybinės dirbtuvės profesionalams.
Po ilgos pertraukos didžiausias Europos šiuolaikinio cirko ir gatvės teatro tinklas „Circostrada“ nusprendė savo visuotinį suvažiavimą organizuoti būtent „Cirkuliacijoje“. Šios programos kontekste bus pristatyti Baltijos šalių menininkai, organizacijos ir jų projektai. G.Aleksa viliasi, kad tai pastūmės į priekį Lietuvos menininkus. Be to, festivalio metu vyksianti atranka į Europos platformą „circusnext“. "Mūsų regiono menininkai turės galimybę patekti į platformą ir gauti paramą savo projektams įgyvendinti“, – sako G.Aleksa.
Festivalio metu vyks ir projektas keistu pavadinimu – „Samovar Circles“. Tai skirtingus Baltijos ir Šiaurės šalių protus vienijantis „saviviralas“, kurio metu šiuolaikinio cirko kontekste bus ieškoma atsakymų į netolimos ateities klausimus.
Naujausi komentarai