Režisieriaus Andrejaus Tarkovskio filmo "Soliaris" peržiūroje prisimintos filmavimo aplinkybės. Pasak žymios rusų aktorės Natalijos Bondarčiuk, lietuviui Donatui Banioniui be repeticijų filmuotis pas genialųjį režisierių buvo kančia.
Gražiausios scenos atsisakė
Nacionaliniame Kauno dramos teatre savaitgalį vykusiose Tarkovskių kūrybos dienose buvo galima išvysti ne vieną rusų kino klasiko filmą. Daugiausia dėmesio sulaukė Pasauliniam kino aukso fondui priskiriama, 1972 m. Kanų kino festivalyje Auksinės palmės šakelę pelniusi juosta "Soliaris".
Tarkovskių dienose rodyta originali, necenzūruota šio fantastinio filmo versija su veidrodžių scena.
Pasak renginyje dalyvavusio kino kritiko, Rusijos federacijos kino meno akademijos nario Viačeslavo Šmyrovo, sovietmečiu filmas buvo tiesiog sutrumpintas. "Tai buvo padaryta ne dėl politinių, o dėl praktinių priežasčių. Pats režisierius atsisakė veidrodžių scenos, kai buvo pasakyta, kad ji gražiausia. Jis nenorėjo to "labiausiai" ar "gražiausiai", – sakė kino kritikas.
Aktorė ir režisierė N.Bondarčiuk "Soliaryje" įkūnijo D. Banionio vaidinamo pagrindinio herojaus Kriso žmoną Hari. Ji prisiminė, kad filmuojant "Soliarį" daug ko trūko, kūrybinei komandai reikėjo pasitelkti fantaziją ir daug dirbti patiems, kad sukurtų reikiamus dalykus. "Filmuojant "Soliarį" pirmą kartą sovietiniame kine prireikė gražių apatinių, o juk tais laikais tokių nebūdavo. Kostiumų dailininkė Nelli Fomina juos pasiuvo pati – atnešė kažką tokio, kas atrodė prancūziška. Aš su tais apatiniais vaikščiojau po filmo kosminę stotį", – pasakojo N.Bondarčiuk.
Susitikime dalyvavusi "Soliario" ir kitų A.Tarkovskio filmų kostiumų dailininkė N.Fomina prisiminė, kad "Soliaris" buvo tris kartus perfilmuojamas, keitėsi ir kostiumų koncepcija. Ji dažnai per naktį siūdavusi kostiumus. "Ji siūdavo pati, nes siuvėjos atsisakydavo dirbti. A.Tarkovskiui reikėjo labai nestandartinių kostiumų. Jis buvo labai reiklus ir jam daug kas netiko. Kartą N.Fomina per naktį siuvo kostiumą iš daugybės virvučių, parodė A.Tarkovskiui, o jis sako: "Netinka", – dailininkės prisiminimus papildė D.Banionio sūnus režisierius Raimundas Banionis. Jis, tuomet trylikametis, taip pat filmavosi "Soliaryje". "Filme yra vienas kadras, kuriame esu ir aš", – juokėsi R.Banionis.
Paprašė grąžinti aktorę
N.Bondarčiuk prisiminė pirmąją savo pažintį su A.Tarkovskiu: "Tai įvyko studijuojant VGIK-e (Valstybinis kinematografijos institutas Maskvoje – red. past.). Jis vaikščiojo su ryškia balta berete, baltu šaliu. Visi kalbėjo: "Genijus eina", nors niekas nebuvo matęs jo filmų."
Paskui N.Bondarčiuk su A.Tarkovskiu pasimatė aktorių atrankoje. "Per atranką reikėjo verkti, sakyti žodžius "Aš – žmogus", – vieną filmo scenų citavo N.Bondarčiuk. – Verkiau, sakiau, tačiau A.Tarkovskis pasakė: "Sergejus Gerasimovas VGIK-e gerai tave išmokė, bet aš tavęs netvirtinu." Aktorei pasiteiravus, kodėl, režisierius atsakęs, kad devyniolikos metų aktorė, kiek tuomet buvo N.Bondarčiuk, per jauna vaidinti 45 metų D.Banionio žmoną. Pasak aktorės, tuomet kaip kompensaciją, kad neima į savo filmą, A.Tarkovskis ją pasiūlęs kitam kino režisieriui.
"Po kiek laiko girdžiu: A.Tarkovskis Hari vaidmeniui išbandė visas rusų aktores, net vakarietės buvo atvažiavusios. Tačiau nė vienos nepatvirtino. Ir tada įvyko A.Tarkovskio pokalbis su režisieriumi, kuriam jis mane rekomendavo. Pažiūrėjo jis filmo ištrauką ir sako: kas gi ta jauna aktorė? Tas jam: taigi čia tavo dovanėlė – N.Bondarčiuk. A.Tarkovskis: atiduok dovanėlę." Netrukus N.Bondarčiuk gavo Hari vaidmenį.
Slapta repetuodavo
"Prasidėjo puikusis laikotarpis – mes su D.Banioniu ir A.Tarkovskiu važiavome į Jaltą, kur turėjo būti filmuojamas "Soliaris". Kostiumų ir dekoracijų dar nebuvo, bet mes puikiai praleidome laiką: šokome, A.Tarkovskis maudėsi viešbučio fontane, D.Banionis su manim lengvai flirtavo, – pasakojo N.Bondarčiuk. – Po tokios lengvos pradžios prasidėjo sunkūs filmavimai. Tai, ką matome ekranuose, yra kolosalus A.Tarkovskio, operatoriaus Vadimo Jusovo ir filmo dailininko Michailo Romadino darbas."
Pasak aktorės, kartais susidarydavo klaidingas įspūdis, kad A.Tarkovskis filmavimo aikštelėje dažnai eksperimentuoja, tačiau iš tiesų jis viską būdavo gerai apgalvojęs iš anksto, su operatoriumi ir filmo dailininku ilgai svarstydavo, piešdavo eskizus. Režisierius siekė, kad aktoriai pasiektų tam tikrą psichologinę būseną ir tarsi natūraliai elgtųsi – kad būtų kuo mažiau vaidybos. "Repeticijų nebūdavo. Aš, pradedančioji aktorė, galvojau, kad taip ir turi būti, tačiau D.Banioniui, teatro aktoriui, įpratusiam prie ilgo repeticijų proceso, tai buvo kančia. Todėl mes su Donatu slapta nuo A.Tarkovskio repetuodavome", – sakė N.Bondarčiuk.
Aktorė prisiminė, kad D.Banionis, kuris, kaip ir kiti aktoriai, filmuodamasis režisieriaus galutinio sumanymo nesuprato, pažiūrėjęs filmą puolė prieš A.Tarkovskį ant kelių ir atsiprašė.
N.Bondarčiuk teigimu, Rusijoje ruošiama programa, pagal kurią moksleiviams būtų privaloma peržiūrėti rusų kino klasikos filmus, tarp jų – filosofinį, moralines, etines problemas keliantį "Soliarį".
Naujausi komentarai