Pažaislio festivalyje – ryškiausios klasikos spalvos

  • Teksto dydis:

Savaitgalį prasidėjęs XXV Pažaislio muzikos festivalis pakvies į pokarantininę vasarą itin retus susitikimus su svečiais iš užsienio. Savaitgalio pabaigai – energingasis Annos ir Luko Geniušų duetas.

Saksofonų šėlionės

Liepos 24-ąją Raudondvario dvaro menų inkubatoriaus kieme vyks išskirtinis festivalio koncertas „Pašėlę saksofonai“, kurio atlikėjai – „Blattwerk“ saksofonininkų kvartetas iš Vokietijos.

Savo muzikavimo amplua atlikėjai pristato taip: keturi saksofonai – keturios epochos. Seniesiems meistrams, tokiems kaip Johannas Sebastianas Bachas, Wolfgangas Amadeus Mozartas ar Ludwigas van Beethovenas jie tarsi suteikia naują gyvenimą, pateikdami jų kūrybą su gaiviu svingo prieskoniu.

Platus ansamblio repertuaras suvienija klezmerių, tango nuevo, Pietų Europos ir Azijos tautinės muzikos elementus. Muzikantai užtikrintai nardo tarp džiazo ir klasikos, gyvai interpretuodami J.S.Bacho fugas, melodingąsias W.A.Mozarto pjeses, Astoro Piazzollos tango melodijas bei legendinių kino filmų garso takelius.

Ansamblio pavadinimo idėją saksofonininkai pasiskolino iš architektūros srities. Žodžiu „Blattwerk“ čia apibūdinama tam tikra puošybos stilistika, kurios elementai susideda iš atskirų lapelių. Ši stilistika gyvuoja visose architektūros meno epochose, tai ir įkvėpė muzikantus pasivadinti šiuo vardu – jie muzikuoja laisvai interpretuodami keturis šimtmečius aprėpiančias įvairiausias muzikos stilistikas. Daugiau nei ketvirtį amžiaus gyvuojančio kvarteto koncertų maršrutai driekiasi nuo Azijos iki Europos, o tokį ilgą bendro muzikavimo laikotarpį paaiškina ansamblio moto: keturi draugai – keturi saksofonai.

Šie keturi draugai – tai sopraniniu ir altiniu saksofonu grojantis Hartmutas Salzmannas, altinį saksofoną ir klarnetą meistriškai valdantis Timuras Isakovas, tenorinio saksofono virtuozas Albanas Hauseris ir baritoniniu saksofonu muzikuojantis Berndas Stichas.

H.Salzmannas – daugelio „Blattwerk“ kvarteto atliekamų aranžuočių autorius, greta muzikavimo mėgstantis keliauti bei lenktyniauti dviračiu. Kirgizijoje gimęs T.Isakovas savo karjerą pradėjo Kazachstano operos ir baleto teatro orkestre, vėliau emigravo į Vokietiją, kur sėkmingai tęsia koncertuojančio muzikanto bei dėstytojo veiklą. Bene jauniausias kvarteto narys A.Hauseris – laisvai samdomas muzikantas ir instrumentų meistras, kurio muzikavimą galima išgirsti elektroninę, tango bei pasaulio muziką propaguojančiame duete „Bhatti & Hauser“.

Daugelio muzikinių projektų dalyvis, didžiulę patirtį grojant bigbenduose turintis B.Stichas, pravarde „Švirkštelis“, kvartetui yra tarsi ritmo grupė. Visi ansamblio nariai vieningai tvirtina, kad be jo žemųjų garsų muzika prarastų savo žavesį. Baritoninis saksofonas – sunkus instrumentas, tad B.Stichas nuolatos palaiko fizinę formą bėgiodamas ilgus atstumus, o jo devizas tinka kiekvienam saksofonininkui: „Liežuvis visada ant liežuvėlio“.

Prieš keletą metų Lietuvoje jau viešėjęs kolektyvas sugrįžta su nauja programa, kurioje skambės didieji baroko bei klasikos opusai, romantizmo epochos šedevrai, operos pasaulio bei pietryčių Europos folkloro muzika.

Šiemet pasaulis švenčia L.van Beethoveno 250-ąsias gimimo metines, tad ir „Blattwerk“ koncerte skambės šio kompozitoriaus kūrinių aranžuotės – „Egmont“ uvertiūra bei antroji Devintosios simfonijos dalis. Apskritimas kvadrate – taip šią programą apibūdina atlikėjai, nes čia simfoninė muzika skambės iš visų pusių apsupta kamerinių kūrinių.

Meistrai iš Vienos

Liepos 25 d. Kauno valstybinėje filharmonijoje karaliaus amžinoji klasika. Programą „Meistrai iš Vienos“ atliks fortepijoninis trio „TrioVanBeethoven“ iš Austrijos.

Iškiliojo Vienos klasiko vardą ansamblio pavadinimui pasirinkę pianistas Clemensas Zeilingeris, smuikininkė Verena Stourzh ir violončelininkas Franzas Ortneris argumentuoja, kad šis kompozitorius simbolizuoja minties laisvę, revoliucingas ir novatoriškas idėjas, o jo kurta muzika pralenkė kūrėjo epochą, nubrėždama akademinės muzikos ateities gaires.

Kaip sako patys atlikėjai, L.van Beethovenas buvo tarsi vienišas vilkas, bet taip pat centrinė figūra naujų komponavimo tradicijų srityje, o jo kūryba darė stiprią įtaką visam muzikiniam pasauliui. Kita vertus, pasirinktas trio pavadinimas deklaruoja muzikų simpatijas Vienos klasikos mokyklai: jų repertuare dominuoja šios stilistikos kūriniai. Žinoma, viena stilistine kryptimi ansamblis neapsiriboja, jis nuolat bendradarbiauja su įvairių šalių kompozitoriais ir užsako naujus kūrinius.

„TrioVanBeethoven“ susikūrė prieš devynerius metus ir jau po pirmojo koncerto pradėjo tarptautinę karjerą: buvo pakviestas koncertuoti ne tik Austrijoje, bet ir Vokietijoje, Italijoje, Prancūzijoje, Didžiojoje Britanijoje, Lenkijoje, Serbijoje, Graikijoje, Irane bei Kinijoje. Ansamblis dalyvavo gausybėje tarptautinių festivalių, įrašė seriją kompaktinių plokštelių, kuriose skamba visi L.van Beethoveno sukurti trio. Prieš dvejus metus pasirodė jų albumas, kuriame įrašytos L. van Beethoveno škotiškų, airiškų bei velsiškų liaudies dainų harmonizacijos. Plokšteles išleido pripažinta Austrijos įrašų kompanija „Gramola“.

C.Zeilingeris, kuriantis Lince esančioje menininkų rezidencijoje „Bruknerio namai“, laikomas vienu geriausių Austrijos pianistų. Laimėjęs ne vieną prestižinį konkursą jis koncertuoja kaip solistas, pasirodo su simfoniniais orkestrais. Pianistas yra Vienos muzikos universiteto ir Linco Antono Brucknerio universiteto dėstytojas.

V.Stourzh ilgus metus buvo Eizenštato „Haydn Trio“ smuikininkė, su šiuo ansambliu sukaupusi milžinišką repertuarą ir apkeliavusi gausybę koncertinių erdvių. Atlikėja groja 1770 m. meistro Carlo Ferdinando Landolfi pagamintu smuiku.

F.Ortneris dar studijų metais pelnė tarptautinį pripažinimą. Jo karjeros pradžią puošia ištisa puokštė konkursuose laimėtų prizų ir pelnytų stipendijų. Nemažai grojęs, kaip solistas, su simfoniniais orkestrais, jis yra išleidęs dvi kompaktines plokšteles, kuriose skamba tiek kamerinė, tiek orkestrinė muzika. Violončelininkas groja 1856 m. meistro Jeano Baptiste Vuillaume pagamintu instrumentu.

Ansamblis „TrioVanBeethoven“, minėdamas kompozitoriaus L.van Beethoveno 250-ąsias gimimo metines, koncerte atliks paties klasicizmo epochos genijaus bei Felixo Mendelssohno-Bartholdy fortepijoninius trio, taip pat – austrų kompozitoriaus Helmuto Roglo kūrinį, parašytą L.van Beethoveno atminimui „Rondo appassionato – a tribute to #ludwigvan“, dedikuotą „TrioVanBeethoven“.

Su jauna energija

Liepos 26 d. Kauno valstybinėje filharmonijoje festivalis dovanos klausytojams tikrą muzikos garsų šventę. Programą „Pradžioje buvo...“ kartu su Lietuvos kameriniu orkestru bei dirigente Adrija Čepaite atliks jauna pianistų šeima – Anna ir Lukas Geniušai. Lietuvos publikai puikiai pažįstamas ir visada laukiamas L.Geniušas kritikų liaupsinamas taip: „Jis groja tarsi tikras nugalėtojas, demonstruodamas brandų gebėjimą pateikti kūrinio architektūrą ir išraišką, netampančią dominuojančiu veiksniu.“

Kelyje muzikos Olimpo link pianistą lydėjo sėkmė daugelyje konkursų, o bene svarbiausia pergale tapo laimėta antroji vieta prestižinėse pianistų varžytuvėse – XV Piotro Čaikovskio konkurse. Per keletą paskutinių sezonų pianistas grojo Milano „Sala Verdi“, Peterburgo „Mariinsky-3“, Didžiojoje Maskvos konservatorijos salėje, atliko rečitalius Monrealio „Pro Musica“ ir Vašingtono „Phillips Collection“. Luko išrinktoji Anna Geniušienė (Aleksejeva) – maskvietė, baigusi studijas Piotro Čaikovskio konservatorijoje. Šiuo metu ji yra savo buvusios profesorės asistentė – stažuotoja. Jos kūrybinis kelias taip pat paženklintas laimėjimais konkursuose, dalyvavimu festivaliuose ir garsiausių pedagogų meistriškumo kursuose.

Dirigentė A.Čepaitė Lietuvos muzikos ir teatro akademijoje įgijo choro dirigavimo magistro diplomą, o Graco (Austrija) muzikos ir vaizduojamųjų menų universitete baigė choro, orkestro dirigavimo, bažnytinės muzikos ir grigališkojo choralo studijas. Ji dalyvauja muzikiniuose projektuose, kaip kviestinė dirigentė ir solistė, veda liturginio giedojimo meistriškumo kursus Austrijoje, Lietuvoje, Belgijoje, Prancūzijoje, Latvijoje ir Lenkijoje.

Dirigentė bendradarbiauja su įvairiais kolektyvais: Šv. Kristoforo kameriniu, Lietuvos kameriniu, Lietuvos nacionaliniu simfoniniu bei Kauno miesto simfoniniu orkestrais. A. Čepaitė – viena iš tarptautinio vokalinio moterų ansamblio „Graces & Voices“ įkūrėjų. Jos vadovaujamas kolektyvas aktyviai koncertuoja visoje Europoje, leidžia kritikų puikiai vertinamas kompaktines plokšteles. Neseniai pasirodė du albumai, kuriuose muzikuoja A.Čepaitės diriguojami orkestrai.

Vakaro metu skambės unikalus W.A.Mozarto koncertas dviem fortepijonams, sukurtas 1776 m. Originali kūrinio versija skirta trims fortepijonams ir orkestrui, bet vėliau kompozitorius jį pritaikė dviem solo instrumentams. Kūrinys dar vadinamas „Lodron“ koncertu, nes yra dedikuotas grafienei Antoniai Lodron, kuri jį turėjo skambinti su savo dukterimis Aloysia ir Giuseppa. Kitas, ne mažiau intriguojantis programos kūrinys – J.S.Bacho koncertas dviem fortepijonams (originalioje versijoje – klavesinams) ir orkestrui. Šis opusas žymus dėl teminės medžiagos, autoriaus pasiskolintos iš vieno žinomiausių jo kūrinių – koncerto dviem smuikams. Šiuos du išskirtinius kūrinius muzikiniais sparnais apgaubs nemari J.S.Bacho arija iš trečiosios instrumentinės siuitos ir impulsyvioji W.A.Mozarto simfonija Nr. 29.


Kas? Koncertas „Pašėlę saksofonai“.

Kur? Raudondvario dvaro menų inkubatoriaus kieme.

Kada? Liepos 24 d. 19 val.


Kas? Koncertas „Pradžioje buvo...“

Kur? Kauno valstybinėje filharmonijoje.

Kada? Liepos 26 d. 19.30 val.


Kas? koncertas „Meistrai iš Vienos“.

Kur? Kauno valstybinėje filharmonijoje.

Kada? Liepos 25 d. 17 val.



NAUJAUSI KOMENTARAI

Galerijos

Daugiau straipsnių