Bando gudrauti
Į Marvelės krovininę prieplauką investuoti beveik 3 mln. eurų, tačiau kauniečiai mato, kad ji merdi. Tiesa, Vidaus vandens kelių direkcija bando sudaryti įvaizdį, kad čia gyvenimas tiesiog verda. Nurodoma, kad pernai čia baržos buvo perkraunamos net 81 kartą. Verslo atgimimas? Deja, minimos baržos priklauso pačiai direkcijai.
Specialistų teigimu, gerą įspūdį apie veiklą prieplaukoje stengiamasi sudaryti neatsitiktinai, nes kyla reali grėsmė, kad, artimiausiu metu neradus privataus investuotojo, gali tekti grąžinti milijoninę ES paramą.
Per seklu
Su Marvelės krovinine prieplauka siejamas krovininės laivybos Nemune, o kartu ir visoje Lietuvoje atsigavimas. Daug vilčių, tačiau dar daugiau tuščių žodžių sudėta į kalbas, kad prieplauka bus itin ekonomiškai naudinga ir visam Kauno regionui, ir šaliai.
Prieplauka jau pradėta oficialiai eksploatuoti, tačiau kažkodėl nepasirūpinta, kaip laivams iki jos patekti. Tarptautinės reikšmės vandens kelias, einantis Nemunu, dažnai yra per seklus, kad juo verslininkai susigundytų reguliariai plukdyti krovinius.
Sunku nuspėti, kiek prireiks laiko, kol bus sukrusta valyti Nemuną. Įvertinus tai, kad prieplaukos projektas pradėtas dar 2012 m., tačiau per tą laiką upių tėvas netapo draugiškesnis laivybai, aišku, kad stebuklo tikėtis neverta.
Valyti upes patikėta Vidaus vandens kelių direkcijai (VVKD), kuri buvo atsakinga ir už prieplaukos statybą bei eksploataciją. Ji dalyvauja ir skelbiant prieplaukos koncesininko paieškas.
VVKD pasiteisinimas dėl situacijos Nemune – trūksta lėšų. Jų per mažai skiria ministerija.
Nei operatoriaus, nei vežėjų
Dėl laivybai nepalankių sąlygų Nemune ir kol kas nulinių prošvaisčių, kad jos bus geresnės, žlugo Marvelės krovininės prieplaukos koncesininko paieškų konkursas. Iš prieplaukos operatoriaus reikalaujama pagerinti esamą ir sukurti naują prieplaukos infrastruktūrą, organizuoti laivų aptarnavimą.
Prieplauka jau pradėta oficialiai eksploatuoti, tačiau kažkodėl nepasirūpinta, kaip laivams iki jos patekti.
Neatsirado nė vieno norinčiojo investuoti didžiules sumas vien dėl gražių pažadų ir potėpių popieriuje.
Prieplaukai, kuri nesulaukia rinkos dalyvių antplūdžio, pastatyti panaudotos milijoninės ES lėšos. Ar nereikės mokesčių mokėtojams susiveržti diržus, susimesti apvalią sumelę ir grąžinti sumą, investuotą į objektą, kurio reikalingumas ir panaudojimo galimybės kelia, švelniai tariant, dviprasmiškas mintis.
VVKD teigė, kad projekto paraiškoje įsipareigoja pastatyti ir rekonstruoti prieplauką, kurioje vidutiniškai per metus būtų aptarnaujama 50 laivų.
"Pervežamų krovinių kiekis, kaip projekto rezultatas ar rodiklis, nebuvo numatytas", – aiškino VVKD Kelių ir hidrotechnikos statinių priežiūros tarnybos viršininkas Aurelijus Rimas.
Jis neslėpė, kad direkcija pradėjo eksploatuoti prieplauką dar iki koncesijos suteikimo procedūrų įgyvendinimo, kad būtų spėta aptarnauti įsipareigotą laivų kiekį. Prieplauka naudojamasi dėl pliusiuko.
Svarbu pasiekti rodiklius
Iš viso 2016 m. Marvelės prieplaukoje, kaip ataskaitose teigia VVKD, laivai buvo aptarnauti 81 kartą. Viena arba kita VVKD turima barža vienu metu gali būti pervežama iki 200–300 tonų krovinių.
"Kroviniai buvo pervežami direkcijos laivais: motorlaivis "Vitingas" su 200 tonų barža ir motorlaivis "Alantas" su savaeige 300 tonų barža. Įvertinant leistiną baržų pakrovimą, iš viso prieplaukoje iš laivų iškrauta apie 14 tūkst. tonų birių krovinių (smėlis, žvyras)", – vardijo A.Rimas.
Direkcija pavojaus, kad reikės grąžinti projektui panaudotas ES lėšas, neįžvelgia. Tiesiog toliau viliamasi, kad "pagerinus vidaus vandenų kelio būklę ir pasirašius koncesijos sutartį krovinių pervežimo apimtys turėtų padidėti".
"Direkcija, kol nėra daugiau rinkos dalyvių, vežančių krovinius laivais, planuos savo veiklą taip, kad projekto stebėsenos rodiklis būtų pasiektas kaip galima geresniais rezultatais", – teigė A.Rimas. Krovinius direkcija ir toliau kraus pati, dėl reikiamos statistikos, "siekdama užtikrinti Projekto finansavimo ir administravimo sutartyje numatytus įsipareigojimus dėl rodiklių", nes yra atsakinga, kad šie rodikliai (aptarnauta 50 laivų per metus) būtų pasiekti.
Vilmanto Raupelio nuotr.
Veikti pradėjo vėliau
Transporto investicijų direkcijos (TID), vykdančios prieplaukos projekto kontrolę, duomenimis, prieplaukos statybos darbai turėjo būti baigti iki 2014 m. rugsėjo 30 d.
"Iki nurodyto laiko rangovas statybos darbų neužbaigė, nesant galimybių vykdyti darbus rudens ir žiemos laikotarpiu. Statybos užbaigimo aktas buvo gautas 2015 m. birželio 19 d.", – teigė TID Vandens, oro transporto ir logistikos projektų skyriaus vedėja Danutė Čepienė.
Anot jos, krantinės tinkamai eksploatacijai pagal atskirą projektą VVKD lėšomis turėjo būti pastatyta tranzitinė modulinė transformatorinė (lietaus nuotekoms perpumpuoti po apvalymo nuo naftos produktų, skystoms atliekoms iš laivų priimti, teritorijai apšviesti, apsauginei signalizacijai, įrenginiams (kėlimo ir kt.) prijungti.
Reikėjo išvalyti seklumas prieplaukos akvatorijoje, prie transformatorinės privesti miesto elektros liniją, įrengti apsaugos sistemą "Šie darbai nebuvo numatyti Projekto finansavimo ir administravimo sutartyje. Šiuos darbus savo lėšomis atliko VVKD", – dėstė A.Rimas.
Prieplauka oficialiai pradėta eksploatuoti tik 2016 m.
Nukrypimų nesureikšmina
TID situacijos dėl Marvelės prieplaukos nedramatizuoja.
"TID stebi užbaigtų projektų "įsibėgėjimą" penkerius metus po jų užbaigimo, vertina jų veiklos rezultatus ir nedelsdama informuoja apie nukrypimą nuo projekto tikslų. Tačiau būtina suprasti, kad šis projektas, kaip ir dauguma ES fondų lėšomis finansuojamų projektų, nėra savitikslis", – kalbėjo D.Čepienė.
Anot jos, būtina įvertinti tai, kad Marvelės prieplauka "yra suplanuota ir neatsiejama viso komplekso priemonių, skirtų valstybės vidaus vandens kelių laivybos sąlygoms gerinti, dalis".
D.Čepienė, vienintelė iš institucijų atstovų, nebandė apsimesti, kad Nemuno seklumo bėdos yra rimtos, nebandė jų apskritai ignoruoti.
"Projekto rezultatai daro įtaką ir patys yra priklausomi nuo kitų susijusių veiklų ir jų rezultatų – vandens kelio Nemuno upe ir Kuršių mariomis tvarkymo, priežiūros ir modernizavimo, pritaikant Nemuno vagą krovinių ir keleivių laivybai, tolesnių krantinės plėtros etapų vykdymo (krovinių sandėliavimo sąlygų užtikrinimo, nuo privataus operatoriaus krantinių prailginimo statybai ir valdymui koncesijos būdu suradimo spartos bei jo gebėjimų)", – sakė TID atstovė.
Vis dėlto ir TID leido suprasti, kad Marvelės prieplaukos operatoriaus laukia kaip Mesijo. "Tikime, kad prieplaukai eksploatuoti ir plėtrai bus parinktas tinkamas operatorius, įrodysiantis, jog šios infrastruktūros statyba yra pagrįsta ir naudinga Lietuvai investicija", – teigė D.Čepienė. Tačiau operatorius Nemuno juk neišvalys.
Kaina
Už Marvelės krovininės prieplaukos pirmo etapo statybos darbus, įskaitant techninės priežiūros ir statinio projekto vykdymo priežiūros paslaugas, sumokėta daugiau nei 2,7 mln. eurų, iš jų ES lėšos – daugiau nei 2,3 mln. eurų.
Įsipareigos 25-eriems metams
Antrą krantinės plėtros etapą planuojama vykdyti privačiomis lėšomis, konkurso būdu parinkus koncesininką – privatų operatorių. Su konkurso laimėtoju planuota pasirašyti 25-erių metų trukmės koncesijos sutartį, pagal kurią jis turėtų išplėsti Kauno mieste prie Nemuno naujai įrengtos Marvelės krovininės prieplaukos infrastruktūrą ir vykdyti šios prieplaukos valdytojo funkcijas.
Projekto komisija koncesijos suteikimui organizuoti ir koncesijos suteikimo procedūroms atlikti parengė pasiūlymus dėl koncesijos konkurso sąlygų gerinimo, kurios didintų rinkos dalyvių suinteresuotumą dalyvauti koncesijos konkurse. Pakeitus koncesijos konkurso sąlygas, kvietimas teikti paraiškas bus skelbiamas iš naujo.
Šiuo metu Marvelės prieplaukos pirmo plėtros etapo – 120 m krantinės su sandėliavimo aikštelėmis, privažiavimo kelių ir inžinerinių tinklų infrastruktūros – statybos darbai yra užbaigti, krantinė eksploatuojama, valstybės investicijų programoje numatyti Nemuno vagos, kuri įeina į TEN-T tinklo kelio E1 sudėtį, reguliavimo darbų investiciniai projektai, kuriuos VVKD turės įgyvendinti, kad būtų sudarytos tinkamos sąlygos naudotis pastatyta prieplauka.
Naujausi komentarai