Oro uosto pakilimo taku 130 km/val. greičiu lekianti 39 tonų svorio transporto priemonė nebūtinai turi būti lėktuvas. Kauno tarptautinį oro uostą ir jame besileidžiančius lėktuvus nuo ugnies pasiryžęs ginti automobilis – lyg iš fantastinio filmo.
Pritaikytas oro uostui
Ant kupros vežamas didžiulis kiekis vandens, nepaisant jo išvystomas didelis važiavimo greitis, toliašaudė gaisrų gesinimo artilerija ir naujausia ugniagesiams padedanti ir juos apsauganti įranga. Tokiomis savybėmis pasižymi Kauno tarptautinio oro uosto ugniagesių pasididžiavimas – šešiakojis „Lentner Avenger“.
Vokietijoje gamintas automobilis Karmėlavoje jaučiasi lyg žuvis vandenyje, nes yra pritaikytas būtent dirbti oro uostuose.
„Tai yra specializuota, pati naujausia technika, atitinkanti pačius aukščiausius oro uostų ugniagesių automobiliams keliamus reikalavimus“, – tikino oro uosto operacijų vadovas Artūras Stankevičius.
Ir asfaltu, ir pelke
Pirmiausia į akis krenta orlaivį primenanti „Lentner“ išvaizda, vėliau ausis užgula pasitikėjimo nestokojantis variklio gausmas. Visus šešis galiūno ratus varo milžiniškas 18 litrų darbo tūrio, 700 arklio galių dyzelinis variklis.
Oro uostuose dirbančiam automobiliui svarbu ne tik keliamoji galia, bet ir važiavimo greitis. Pagal oro uostų išplanavimui ir ugniagesių technikai keliamus reikalavimus gelbėtojai iki tolimiausio lėktuvų pakilimo tako galo turi nuvažiuoti per tris minutes. 10 tonų vandens, 1,2 tonos putų gaminimo skysčio susikrovęs ir bendrą 39 tonų masę pasiekęs „Lentner“ 80 km/val. greitį išvysto per 34 sek., o maksimalus jo greitis privalo būt ne mažesnis kaip 110 km/val.
„Buvome įsibėgėję ir iki 130 km/val.“, – pasakojo pratybose ne kartą „Lentner“ sugebėjimus išbandęs Kauno oro uosto saugos vadovas Tomas Urbonas.
Didelis dėmesys skirtas ne tik automobilio greičiui, bet ir stabilumui. Pavyzdžiui, vandens rezervuaras sukonstruotas taip, kad vanduo neįsisiūbuotų. Dešimt besiteliūškuojančių tonų vandens ant kupros galėtų išmušti iš kelio. Plataus automobilio svorio centras yra labai žemai, todėl mašinos beveik neįmanoma apversti. Visi šeši ratai gali suktis sinchroniškai vienu metu, o tai gerokai padidina sugebėjimus įveikti sunkiai išvažiuojamas vietas.
„Atrodo, kad oro uoste ypatingų pravažumo sugebėjimų nereikia, tačiau, jei netyčia įvyktų lėktuvo avarija, jis greičiausiai nusileistų ne ant tako. O aplink jį – pievos ir kalvos. Visas didžiausias išbandėme su „Lentner“. Visos jos jam įveikiamos“, – nusišypsojo A.Stankevičius.
Šaudo toli ir taikliai
„Lentner“ apginkluotas dviem vandenį arba putas svaidančiomis patrankomis. Pagrindinis pabūklas kone 100 m atstumu per minutę gali išspjauti 6 tūkst. litrų vandens. Mažesnė, tūkstantį litrų vandens per minutę iššvirkšti galinti patranka įrengta žemiau priekinio stiklo. Prie jos pritvirtinta infraraudonųjų spindulių kamera, ekipažui leidžianti matyti, kur yra gaisro židinys. Sudėtinga technika gana lengvai valdoma, jos pateikiama informacija – lengvai suprantama.
„Kai kurie tokios paskirties mašinų gamintojai savo mašinas prifarširuoja daugybe lempučių, kurios šviečia lyg girlianda ant Kalėdų eglutės. Bet to ugniagesiams nereikia. Viskas turi būti kuo paprasčiau ir aiškiau“, – aiškino A. Stankevičius.
„Iš pradžių vyrai net bijojo sėsti prie vairo, nes galvojo, kad vairuoti šį automobilį labai sudėtinga. Greitai suprato, kad sunkiau vairuoti kamazą“, – tikino T. Urbonas.
Kabina – apsauginis kiautas
Automobilio kėbulo detalės pagamintos iš įvairiomis sąlygomis išbandyto stiklo pluošto. Jo savybės ugniagesiams suteikia ypatingą apsaugą ne tik nuo karščio ir smūgių, bet ir triukšmo. Automobilis sugeba dirbti 55 laipsnių temperatūroje. Jo apsaugai specialūs purkštukai įrengti virš priekinio stiklo ir buferio. Pirmieji vėsina kabiną, kiti gesina dangą po priekiniais ir galiniais ratais. Kabinoje yra keturios sėdynės, kiekvienoje jų įmontuoti balionai su deguonimi. Juos užsidėti ant pečių galima nepakilus nuo kėdės.
„Visos detalės apgalvotos taip, kad būtų galima dirbti kuo saugiau ir greičiau“, – „Lentner“ dizainą ir funkcionalumą gyrė A. Stankevičius.
Ant mašinos stogo įrengtos ne tik 11,7 m ilgio kopėčios, bet ir itin galingų žibintų puokštė, kuri praverčia, kai ugniagesiams į darbą tenka kibti naktimis. Žibintai išdėstyti aplink visą mašiną. Kai kurie jų atlieka ne tik apšvietimo funkciją. Automobilio gale vertikaliai išdėstyti septyni žibintai informuoja, kiek liko vandens atsargų. Todėl šią gyvybiškai svarbią informaciją ugniagesiai mato iš toli.
„Lentner“ šonuose įrengti keli skyriai, kuriuose sudėti įvairūs prietaisai: vandens švirkštas su 50 m ilgio vandens tiekimo žarna, metalo pjovimo, dūmų nupūtimo įrankiai, greitosios medicinos pagalbos suteikimo rinkiniai, deguonies balionas, kirvis.
„To gali niekada neprireikti, tačiau tokie daiktai yra privalomi“, – aiškino A. Stankevičius.
Į gaisrą – medinėmis durimis
Automobilis atsiėjo daugiau nei 1,8 mln. litų, tačiau tai nėra prie brangiausių priskiriamas variantas. Kai kurie tokios technikos gamintojai už tokią kainą automobilių nė negamina.
„Atsižvelgiant į mūsų oro uosto sąlygas, šio automobilio kokybės ir kainos santykis yra geriausias“, – įsitikinęs A. Stankevičius.
Kauno oro uosto „Lentner Avenger“ automobilis yra vidutinio dydžio šios kompanijos gaminys. „Avenger“ pavadinimo oro uostų gesinimo technika būna 4,6 ir 8 ratų.
Gamintojai teigia, kad tinkamai prižiūrima važiuoklė negenda. Daugeliui kitų dalių suteikiama dešimties metų garantija. Kauno oro uostas skaičiuoja, kad „Lentner“ tarnaus bent 20 metų.
Vokiškas ugnies gesinimo technikos šedevras pastebimai pajaunino oro uosto turimų ugniagesių automobilių amžiaus vidurkį. Iki „Lentner“ pačiu pažangiausiu buvo laikomas 27 metų „Kamaz“. Garažuose dar stovi vienas „Ural“ ir du „Kraz“ automobiliai, medinėmis durimis.
„Įsivaizduokite, gesinti gaisrų – su medine mašina“, – juokėsi A. Stankevičius.
41 metų dinozaurai jau užsitarnavo vietas muziejuje, tačiau oro uostas jų atsisakyti neketina. Kiekvienas „Kraz“ automobilis paskui save sugeba tempti po 22 tonas vandens. Jie gali vykdyti vandens tiekimo funkciją. Tokio kiekio užtenka, kad gaisravietėje „Lentner“ galėtų ugnį gesinti be sustojimų.
Ugniagesiai neabejoja, kad senoji technika nenuvils. Ji apžiūrima ir išbandoma kiekvieną dieną.
Skaičiai
11,2 tūkst. litrų – tiek vandens ir putų gaminimo skysčio veža „Lentner“.
39 tonos – toks maksimalus „Lentner Avenger“ svoris.
130 km/val. – maksimalus greitis.
Iki 80 km/val. įsibėgėja per 35 sek.
700 arklio galių variklis.
75 l/100 km – kuro sąnaudos.
Naujausi komentarai