Sudužo viltys
Karjerą valdanti bendrovė "Karjerų linija" gavo leidimus veiklą pratęsti ir užimti naujų plotų.
Daugiau kaip 3 ha ploto karjere glūdi tūkstančiai tonų smėlio, tad kauniečiai griebiasi už galvų, nes karjeras gali veikti dar dešimtmetį. Dubravų gatvės gyventojai pasakojo, kad tikėjosi, jog pagaliau galės ramiai gyventi, tačiau dabar neslepia pykčio.
"Kas verslininkams davė leidimus? Kaip galėjo pasakyti, kad tokiam objektui nereikalingas poveikio aplinkai vertinimas? Juk čia daug gyventojų gyvena. Karjeras – tai ir triukšmas, ir dulkės, vibracija. Ir tai yra kasdienis reiškinys", – piktinosi vietos gyventojas Gintaras Pranulis.
Jam pritarė ir bendruomenės pirmininkas Šarūnas Žitkevičius, pasakojęs, kad "Karjerų linijos" atstovai surengė tik formalų susitikimą su gyventojais: tik išklausė bendruomenės nuomonę, tačiau jokio dėmesio į ją nekreipė.
Gyventojus piktina ir pateiktas poveikio vertinimas. Jame, anot Dubravų gatvės gyventojų, nurodoma tikrovės neatitinkanti informacija. Mat čia niekur neminima, kad gyvena žmonės, tik vertinama tai, kokia technika ir kada dirbs pačiame karjere. Pagal atliktus skaičiavimus pateikiama, kad pačiame karjere dirbs žemsiurbė ir kita smėlio kasybai reikalinga technika, tačiau neatsižvelgiama į tai, kad sunkiasvorės transporto priemonės smėlį iš karjero vežios.
Miško kelias
Labiausiai Dubravų gatvės gyventojus erzina tai, kad per dieną šia gatve į karjerą ir iš jo važiuoja daug sunkvežimių. Sunkiasvoriai automobiliai ne tik kelia triukšmą, gatve praskrieja dideliu greičiu, sukelia dulkes, bet ir laužo kelio dangą.
"Tik gegužę mums sutvarkė sunkvežimių išmuštas duobes. Manėme, kad jau galėsime ramiai gyventi, bet štai ir vėl važinės. Tai kas tada gatvę tvarkys? Visiškas absurdas miesto lėšomis tvarkyti gatvę tam, kad penki žmonės verslą kurtų", – kritiką žėrė G.Pranulis.
Vietos gyventojai pastebi, kad Dubravų gatvė yra nepritaikyta važiuoti sunkiasvoriam transportui, nes kelio kategorija yra kita. Joje nurodoma, kad didelių srautų ir dar sunkvežimių aptarnauti gatvė negali. Be to, smėliu pakrauti sunkvežimiai laužo kanalizacijos sistemas.
"Kai duobės išsimuša, visa sistema susijudina. Pasitaikė atvejis, kad rūsį man užsėmė, tai dvi cisternas išpumpavo. O nuostolių padengti nėra kam", – guodėsi kaimynė Birutė Fedotovienė.
Situaciją gerokai pagelbėtų, jei smėlis iš karjero būtų vežamas miško keliu. Jis driekiasi visai šalia Vaišvydavos karjero, tačiau smėlis juo nevežamas.
"Kodėl negalima rajono keliais važinėti, o reikia miesto gatves laužyti? Tuo miško keliu ir miškovežiai važiuoja ir niekam nekliūva, o čia turi kelią, bet piktybiškai juo nesinaudoja. Ir iš viso tokio objekto valdytojai turėtų savo kelią nusitiesti", – sakė G.Pranulis.
Važiuojant miško keliu atstumas pailgėtų maždaug keliais kilometrais, tačiau gyventojams labai pagerėtų gyvenimo kokybė.
Utopiniai pažadai
Dar viena problema, su kuria susiduria Dubravų gatvės gyventojai – nuolatinė vibracija.
Dėl sunkvežimių keliamų virpesių pradėjo trūkinėti namų sienos. Gyventojai pastebėjo, kad Vaišvydavoje nuolat daugėja naujakurių, tačiau jiems tenka gerokai nusivilti, kai ką tik nutinkuoto namo sienos yra išvagojamos įtrūkimų. Gyventojai guodėsi, kad šių nuostolių jiems niekas niekada nepadengs.
"Pravažiuoja sunkvežimiai, tai pas mus ant stalo stiklinės pradeda šokinėti. Buvo dukra iš užsienio grįžusi, tai sako, kad pas mus lova juda", – išgyvenimais dalijosi B.Fedotovienė.
Dubravų gatvės gyventojai prisimena kažkada žarstytus pažadus, kad dabartinio Vaišvydavos smėlio karjero vietoje bus įrengtas parkas, tačiau, regis, kad tai liks utopija.
"Toks vaizdas, kad miškas nuo mūsų vis tolsta. Dėl karjero iškerta sveikus medžius, o po to aplinkosaugininkai atvažiuoja į plyną lauką ir sako, kad nieko nėra, tegul kasa tą smėlį", – tikino G.Pranulis.
Pasitelkė teisininkus
Neapsikentę, kad Vaišvydavos karjero veikla pratęsiama, gyventojai susivienijo ir pasikonsultavę su teisininkais teigia atradę pažeidimų, dėl kurių negalėjo būti pratęstas leidimas toliau eksploatuoti karjerą. Jie kreipėsi į atsakingas institucijas.
Bendruomenės prašyme nurodomos septynios priežastys, kodėl poveikio vertinimo planas yra būtinas. Be jau įvardytų problemų dėl triukšmo ir dulkių, gyventojai ir teisininkai ragino atsižvelgti ne tik į tai, kokia technika dirba pačiame karjere, bet taip pat ir į tai, kas smėlį išvežioja ir kokiais keliais. Rašte atkreipiamas dėmesys ir į netoliese esančias saugomas teritorijas, kurioms taip pat bus daroma žala. Teisininkai poveikio vertinimo plane rado ir paliktas spragas dėl darbo laiko, nes ten nurodoma, kad veikla bus vykdoma penkias dienas per savaitę, bet išskirta kuriomis dienomis. Tai leidžia karjerą kasti ir poilsio dienomis. Skunde nurodoma, kad su visuomene karjero ateities planai nederinti.
Gyventojai tikisi, kad bent kas nors atkreips dėmesį į jų problemas. Tiesa, iš kai kurių institucijų gyventojai jau gavo atsakymą, kuris jiems skambėjo tarsi pasityčiojimas.
"Susisiekimo ministerija atrašė, kad ne jų kompetencija, jog sunkvežimiai važinėja tuo keliu, kuris pagal savo kategoriją nėra jiems pritaikytas. Tačiau nesugebėjo pasakyti, kas už tai atsakingas. Kauno regiono aplinkos apsaugos departamentas taip pat atrodo, kad atsirašinėja", – apie bandymus prisibelsti į valdininkų duris pasakojo G.Pranulis.
Tiesa, vieną dalyką Dubravų gatvės gyventojai jau pasiekė. Gatvėje uždėtas ženklas, kad sunkvežimių greitis ribojamas iki 30 km/val., bet retas vairuotojas paiso šių ženklų. Žmonės sako, kad jei jų šauksmo neišgirs valdžios atstovai, jie imsis ne tokių demokratiškų priemonių. Gyventojai numatę gatvėje palikti savo nuosavus automobilius, kad sunkvežimiams nebūtų kaip pravažiuoti. "Juk ženklų, draudžiančių stovėjimą, mūsų gatvėje nėra", – pastebėjo vairuotojai.
Konflikto nemato
Vaišvydavos karjerą eksploatuojantys verslininkai gyventojų priekaištų girdėti nenori, teigdami, jog yra gauti visi reikiami leidimai. Taip pat suderintas projektas, kuriame numatyti išvežimo keliai, todėl važiuoti Dubravų gatve gali visas iš karjero išvykstantis transportas.
"Karjerų linijos" vadovas Stasys Petrauskas tikino, kad yra patvirtinta apkrova ir metinis iškasimas, todėl nesupranta, kodėl kažkas turi keistis.
"Aš negaliu miško taku važiuoti, kai juo miškininkai važiuoja ir tą kelią jie prižiūri, o Dubravų gatvė yra bendro naudojimo. Nematau jokio konflikto, nes jie namus pasistatė tada, kai jau buvo karjeras atidarytas. Ko gero, kad visiems niekada nebus gerai, juk reikia verslui išvažiuoti – oru visko neišveši", – komentavo S.Petrauskas.
Įmonės direktorius tikino, kad iš karjero per dieną išvežama apie 10–15 sunkvežimių, tad tai nėra didelis skaičius. Verslininkas aiškino, kad negali nurodyti klientams, kokiu keliu važiuoti.
"Pirmiausia mes patys nevežame, atvažiuoja klientas, nuperka iš manęs ir kur jam reikia bei patogu, ten jis ir važiuoja. Aš negaliu nurodyti, kur jam važiuoti. Be to, Dubravų gatvė buvo asfaltuota mūsų lėšomis. Tai buvo pirmoji Vaišvydavoje asfaltuota gatvė. Kai tiesė komunikacijas, patys gero pagrindo tada nepasidarė, o dabar prasideda kaltų ieškojimas", – rėžė "Karjerų linijos" vadovas.
Jis tikino, kad papildomi 3 ha bus prijungti prie jau esamo karjero, tad kol bus kasamos naudingosios iškasenos, gyventojai esą neturėtų jausti papildomų nepatogumų.
Svarstys daromą poveikį
Aplinkos apsaugos agentūros Kauno skyriaus vedėja Donata Bliudžiuvienė tikino, kad tokiam objektui išsamus poveikio aplinkai vertinimo planas esą nereikalingas. Pagal bendrovės "Karjerų linija" pateiktus dokumentus, parašyta aplinkos išvada.
"Klausiau inspektorių, kurie žino šį objektą nuo senų laikų, tai jie sakė: "Ačiū Dievui, kad jį sutvarkys ir bus baigta." Jie pažymėjo, kad ten yra šabakštynai, krūmynai ir netvarka, o sutvarkius, bus vandens telkinys su tam tikromis apželdintomis vietomis", – aiškino D.Bliudžiuvienė.
Specialistė patikino, kad informacijos dėl kasamų šlaitų ir kertamo sveiko miško agentūra neturi, tačiau ją patikrins. O dėl transporto, ji žinanti, kad žmonėms gali sukelti nepatogumų, tačiau suprantanti, kad smėlį kažkaip vis tiek reikės išgabenti.
D.Bliudžiuvienė gyventojams turi ir gerų naujienų. Aplinkos apsaugos agentūra gavo Vaišvydavos bendruomenės skundą, todėl vadovaujantis nustatyta tvarka, bus organizuojamas aplinkos išvados persvarstymas.
Iki birželio 21 d. specialistai turi parašyti kvietimą į bendrą susirinkimą, kurio metu diskutuos tiek gyventojai, tiek savivaldybės ar aplinkosaugos ir už visuomenės sveikatą atsakingos institucijos. Po bendro susirinkimo bus padaryta galutinė aplinkos vertinimo išvada.
Naujausi komentarai