Teisindamasis painiojosi
Kauno "Regitroje" neseniai sugautas per kvalifikacinį vairavimo teorijos egzaminą išmaniąja įranga neteisėtai testo klausimus bandęs užfiksuoti vairavimo mokytojas.
Slapta vaizdo fiksavimo įranga buvo sumontuota įtariamojo akiniuose. "Regitra" vairavimo teorijos egzamino testo klausimams yra priskyrusi įslaptintos informacijos režimą. Nutraukus egzaminą paaiškėjo, kad neteisėtą veiką vykdęs pilietis yra vienos Kauno vairavimo mokyklos vairavimo instruktorius, laikęs vairavimo mokytojams kas penkerius metus privalomą laikyti teorinių vairavimo žinių patikrinimo egzaminą.
Vairavimo instruktoriai sprendžia kitokį klausimyną nei tie, kurie laiko egzaminą vairuotojo pažymėjimui gauti. Vairavimo instruktorių kvalifikacijos egzaminą sudaro 60 klausimų, kuriems atsakyti yra skiriama 50 min.
Su neleistina įranga egzamino klausimus filmavusį asmenį identifikavęs "Regitros" Kauno filialo egzaminuotojas Rimas Lenza "Kauno dienai" pasakojo, kad jiems išsyk kilo įtarimų dėl šio asmens akinių, tačiau, iki galo neįsitikinus, nebuvo imtasi jokių veiksmų.
"Tuo metu egzamino klasėje buvo daug žmonių, tad, nenorėdami kelti nereikalingo šurmulio, visas egzamino užduotis leidome spręsti iki pat pabaigos ir tik tuomet perspėjome neleistinai besielgusį asmenį", – pasakojo R.Lenza. Pasak egzaminuotojo, egzamino užduotis išmaniąja įranga, įtaisyta akiniuose, filmavęs vyras nenorėjo pripažinti, kad vykdė neleistiną veiką, tačiau per keliolika minučių pradėjo skirtis jo pateikiamos versijos, kam tokie akiniai reikalingi.
"Iš pradžių asmuo teigė, kad akiniai reikalingi, nes jis prastai mato. Atkreipus dėmesį, kad, žvelgiant pro akinius, matomas vaizdas neiskeičia, vyras ėmė tvirtinti, kad akinius nešioja paprasčiausiai dėl patogumo", – išsisukinėjimo istorijas prisiminė R.Lenza.
Įvairios technologijos
Egzaminuotojas teigė, kad tik atlikus tyrimą paaiškės, ar asmuo filmavo užduotis į akiniuose integruotą laikmeną, ar jos buvo perduodamos interneto ryšiu.
R.Lenza pasakojo, kad per jo darbo praktiką tai pirmas atvejis, kai per egzaminą sukčiauti bando vairavimo instruktorius. "Dažniausiai įvairiausių apgavysčių būdų griebiasi asmenys, siekiantys išlaikyti teorijos egzaminą paprastam vairuotojo pažymėjimui gauti, tačiau ne tas žmogus, kuris kitus rengia saugiam dalyvavimui eisme", – kalbėjo pašnekovas.
Kauno "Regitros" filiale esančioje teorijos egzamino klasėje egzaminą prižiūri ne tik patys egzaminuotojai, tačiau salėje yra įrengtos ir šešios vaizdo fiksavimo kameros, kurios padeda nustatyti nesąžiningai per egzaminą besielgiančius asmenis.
"Dažniausiai egzaminuojamieji pasitelkia ne tokias išmanias priemones – vieni bando atsiversti Kelių eismo taisyklių knygutes, kiti atsakymų bando surasti atsineštuose mobiliuosiuose įrenginiuose. Tokius asmenis perspėjame, kad jie elgiasi neleistinai ir egzaminą teks laikyti dar kartą", – sakė specialistas.
Policijos pareigūnai "Regitros" Kauno filiale lankėsi ir pavasarį, kai C kategorijos vairavimo praktikos egzaminą laikęs pilietis egzaminuotojui egzamino pabaigoje, išlipdamas iš transporto priemonės, paliko 100 eurų jau po to, kai egzaminas pageidaujamai kategorijai gauti buvo įvertintas kaip išlaikytas.
Jis prisiminė ir dar vieną istoriją, kai teorijos egzaminą laikyti atėjęs asmuo sagoje įmontuota vaizdo kamera filmavo egzamino klausimus, o jo bendrininkas atsakymus diktavo į ausinę.
"Šį sukčiautoją pastebėjo kolega, kuriam į akis krito egzamino metu naudojama ausinė. Bandant ją atjungti, buvo surasta ir maža kamerytė, įmontuota į egzaminuojamojo drabužių sagą", – istoriją prisiminė R.Lendza.
Pasak jo, sparčiai tobulėjant technologijoms, egzaminuotojai susiduria su vis didesniais išūkiais, kaip nustatyti tuos, kurie per egzminą bando sukčiauti.
Nesuprantama baimė
Tai, kad sparčiai besikeičiančios technologijos ir jų naudojimas egzaminuose tampa vis didesniu galvos skausmu ne tik Lietuvos, tačiau ir Europoje veikiančioms vairuotojų egzaminavimo institucijoms, patvirtino ir "Regitros" generalinio direktoriaus pavaduotojas Saulius Šuminas.
"Visos Europos vairuotojų egzaminavimo įstaigų darbuotojai suka galvas, kaip užtikrinti, kad per egzaminą žmonės nesukčiautų. Visi žaidžiame savotišką katės ir pelės žaidimą", – "Kauno dienai" sakė S.Šuminas.
Abu kalbinti specialistai teigė nesuprantantys, kodėl žmones apėmusi tokia egzaminų vairuotojo pažymėjimui gauti laikymo baimė. "Regitros" duomenimis, teorijos egzamino išlaikymas Lietuvoje siekia 70 proc. "Tai yra labai geras rodiklis, kuriuo ne visuomet gali pasigirti Vakarų Europos šalys", – pastebėjo S.Šuminas.
Be to, pasak pokalbininko, egzaminų užduotys, kurias reikia spręsti "Regitroje", yra paprastesnės nei tos, kurios pateikiamos vairavimo mokyklose. "Vienintelis skirtumas, kad "Regitroje" sprendžiant užduotis reikia pamąstyti ir, remiantis visomis vairavimo mokykloje sukauptomis žiniomis, išspręsti užduotį", – tvirtino valstybinės įmonės atstovas.
"Regitros" egzaminų duomenų bazėje yra apie 800 klausimų, kuriuos kompiuteris parenka atsitiktiniu būdu sudarydamas klausimynus atskiriems asmenims. Klausimų sąrašas reguliariai yra atnaujinamas, klausimai performuluojami.
Įvairūs barjerai
S.Šuminas pasakojo, kad skirtingos Europos šalys taiko įvairias priemones siekdami sustabdyti sukčiavimą laikant egzaminus vairuotojo pažymėjimui gauti.
"Kai kuriose šalyse prie įėjimo į egzamino patalpas pastatyti metalo detektoriai ir į egzamino patalpas neleidžiama įsinešti jokių įrenginių", – pavyzdį prisiminė pašnekovas.
Pasak jo, Lietuvoje svarstoma, kad, siekiant sumažinti sukčiavimų atvejus, sprendžiant egzaminų užduotis, gali būti plečiama turimų egzaminų klausimų bazė. "Pavyzdžiui, paveiksliukas, naudojamas užduočiai iliustruoti, liks toks pats, tačiau skirsis klausimas arba klausimai gali būti kitaip performuluojami", – apie galimus pokyčius ir Lietuvos vairuotojų teorinio egzaminavimo srityje svarstė S.Šuminas.
Svarbiausia, pasak specialisto, kad priemonės, kurias gali tekti įdiegti, nebūtų itin brangios. "Tikriausiai paprasčiausiu keliu yra nuėję skandinavai. Jų teorijos egzaminų klasėse kompiuterių monitoriai įmontuoti horizontaliai į stalus. Tokią priemonę jau bandome ir kai kuriose Lietuvos "Regitros" filialuose, tačiau ji efektyvi tik tuo atveju, jei asmuo bando filmuoti egzamino užduotis įmontuota slapta kamera, kaip kad minėtu atveju su saga, tačiau, jeigu vaizdo fiksavimo įranga įmontuota akiniuose, tai nepadės", – kalbėjo S.Šuminas.
Buvo svarstyta egzaminams naudojamų kompiuterių ekranus dengti ir filtrais, kurie neleistų vaizdo filmavimo priemonėmis fiksuoti egzaminų klausimų, tačiau toks sprendimas yra sunkiai įmanomas. "Kažkada net svarstėme įrengti ryšio blokavimo įrangą, tačiau tokiai įrangai sumontuoti reikia gauti daug įvairiausių leidimų, o ir pati įranga kainuoja nemenkus pinigus", – apie įvairias svarstytas priemones pasakojo S.Šuminas. Kol kas gerąja sukčiavimo per vairavimo egzaminus patirtimi "Regitros" atstovai keičiasi su kolegomis užsienyje, o informacijos apie visas Lietuvoje naudojamas priemones dėl suprantamų priežasčių pateikti negalėjo.
Naujausi komentarai