Trina ribas
Prieš porą metų režisierius buvo atvykęs į kūrybines dirbtuves tarptautiniame teatro festivalyje „TheAtrium“, susipažino su aktoriais, Klaipėdos dramos teatru ir priėmė sprendimą čia kurti spektaklį. Lietuvoje jis kuria pirmą kartą, nors pati šalis jam nėra svetima, čia, pajūryje, viešėdavo vaikystėje su savo tėčiu, legendiniu režisieriumi Anatolijumi Efrosu.
Klaipėdos dramos teatro meno vadovas Gintaras Grajauskas pasakojo, kad užmegzti ryšį su D. Krymovu paakino atsitiktinumas: „Ieškodamas spektaklių festivaliui, internete aptikau pokalbį su juo ir jis man pasirodė labai įdomus ir kaip žmogus, ir kaip režisierius. Užsikabinau, pradėjau gilintis. Jo biografija taip pat netradicinė režisieriams. Jis buvo dailininkas, scenografas, o kai pradėjo pats kurti spektaklius, buvo pastebėtas jau po paties pirmojo, statyto kartu su studentais kolegomis, taip pat scenografais.“ D. Krymovo teatrinė kalba išsiskiria savita sąranga – jis drąsiai eksperimentuoja, trindamas ribas tarp skirtingų meno formų. Jo spektakliuose scenografija gyva ir tokia pat svarbi, perteikiant spektaklių idėjų evoliuciją, kaip ir personažai. Režisierius spektakliuose išmoningai naudojasi kiekviena detale – nuo kostiumų iki paskirų rekvizito objektų, kurdamas savitus, fizinės realybės konvencijas peržengiančius, simbolizmo kupinus pasakojimus. Paskutinį nemažai dėmesio JAV kultūrinėje žiniasklaidoje sulaukusį jo darbą „Vyšnių sodas“ (spektaklio premjera vyko Wilmos teatre (The Wilma Theater) Filadelfijoje 2022 m. balandį) kritikai įvardijo kaip sukrečiantį, stulbinantį, aštriai juokingą, giliai liūdną spektaklį, kurį būtina pamatyti.
Subtilus ir aštrus
„D. Krymovo spektakliai, kuriuos mačiau, yra išskirtiniai, net nesugalvoju, su kokiu kitu režisieriumi būtų galima jį palyginti, – kalbėjo G. Grajauskas. – Šis režisierius labai subtiliai, jautriai mato pasaulį ir turi aštrų humoro jausmą, be kita ko, jis ir socialinis kritikas. D. Krymovo Rusijoje kurti spektakliai – antiputinistiniai ir antiimperiniai.“ Anot Klaipėdos dramos teatro meno vadovo, jei įprastai pripažinimo sulaukę režisieriai Rusijoje gali džiaugtis turėdami savo teatrus, dalijamus už lojalumą, D. Krymovas nuo 2014 m., kai viešai pasisakė prieš Krymo okupaciją, ėmė vis labiau kliūti valdžiai, tad ir savo spektaklius kūrė neturėdamas savo teatro, susidurdamas su įvairiais sunkumais.
Šiuo metu režisierius gyvena Niujorke, ten turi įkūręs savo teatro laboratoriją „Krymov Lab NYC“, kuria spektaklius.
D. Krymovas garsėja tuo, kad dirba savotiškais ciklais, Wilmos teatre kūrė pagal A. Čechovą, tai ir Klaipėdoje kuriamas spektaklis atsispiria nuo A. Čechovo, šįkart jo „Trijų seserų“. Tiksliau – nuo vienintelės jo scenos. „Pasikvietę į Klaipėdą, D. Krymovui nesiūlėme jokios medžiagos, žinojome, kad jis dirba specifiškai, savaip – jis remiasi konkrečia dramaturgine medžiaga, bet ją radikaliai perkuria, akcentuoja kurį nors vieną personažą. Spektaklio tekstas yra D. Krymovo autorinis kūrinys, pradinė medžiaga tėra atspirties taškas“, – apibendrino G. Grajauskas.
Pagal A. Čechovą
Pats D. Krymovas, besiruošiantis paskutiniam repeticijų etapui Klaipėdoje, klausiamas apie spektaklį sukonkretino, kad „Fragmentas“ yra „Trijų seserų“ trečiojo veiksmo pradžia: „Tai – naktinis gaisras. Centre, tarsi po padidinamuoju stiklu – Olga, vyriausioji iš seserų. Šiame dramatiškame kūrinyje – atviras nervas, baimė, nuojauta ir kova. Ta kova beviltiška ir nelabai sėkminga. Kaip ir visų A. Čechovo herojų, taip ir Olgos bandymai nugalėti likimą yra pasmerkti žlugti. Lieka tik potraukis vienas kitam, kančia ir vienatvė. A. Čechovui rūpi ne rezultatas, o pastanga, būtent dėl to jo personažai mums artimi ir brangūs. Iškart atsakysiu ir į galimai kilsiantį klausimą, kodėl fragmentas, o ne visa pjesė: kartą pastebėjau, kad, žiūrint į kokį nors garsų paveikslą, man kur kas įdomiau įsižiūrėti į jo detales, ne visumą, detalėse lyg kokiame vandens laše pamatau atsispindint dailininko asmenybę. Taip ir teatre – tai, ką darau, savotiškas žaidimas. Teatrinis žaidimas. Manau, kad A. Čechovas ne vangus ir apatiškas, o labai energingas, ryškus ir net nuožmus, tad tikiu, kad pasirinkta ugnies scena kuo puikiausiai tinka mano žaidimui. Tereikia atsipalaiduoti ir žiūrėti. Ir galbūt žiūrovai pajus simpatiją ir gailėsis tų visų artimų žmonių, nesugebančių tinkamai apsaugoti savęs, savo meilės ir savo namų.“
D. Krymovo režisuoto spektaklio „Fragmentas“ premjera Klaipėdos dramos teatre – kovo 21 ir 22 d.
D. Krymovas gimė 1954 m. 1976 m. baigė Maskvos dailės teatro (MCHAT) studijos Scenografijos fakultetą, po to pradėjo dirbti Maskvos teatre Malaja Bronnaja gatvėje. Ten kaip scenografas dirbo kartu su tėvu, žinomu režisieriumi A. Efrosu. Po 1990 m. D. Krymovas aktyviai veikė kaip dailininkas, jo kūriniai pasklidę įvairiuose muziejuose ir galerijose. 2002 m., būdamas 48 metų, D. Krymovas pradėjo režisieriaus karjerą. Nuo tada jo kūriniai yra pelnę daugybę įvairiausių apdovanojimų. Spektaklius jis jau kūrė JAV, Jungtinėje Karalystėje, Brazilijoje, Australijoje, Naujojoje Zelandijoje, Suomijoje, Estijoje ir kitur. 2016 m. režisierius buvo pakviestas vesti meistriškumo klasę Jeilio universitete.
Naujausi komentarai