Šiuolaikinė amerikiečių muzika
Ansamblis „Het Collectief“ susibūrė 1998 m. Briuselyje. Nuo pat įsikūrimo drauge muzikuojančių penkių ansamblio narių branduolys suformavo savitą skambesį, patraukiantį klausą ir netipine sudėtimi, kuri kartais įvairuoja, tai priklauso nuo programos. Būsimame koncerte pasirodys Wibertas Aertsas (smuikas), Thomas Dieltjensas (fortepijonas), Toonas Fretas (fleita), Martijnas Vinkas (violončelė) ir Liesbeth Devos (skaitovė). Jiems talkins garso inžinierius Yannickas Willoxas.
Bėgant metams ansamblio repertuare ėmė rastis vis daugiau šiuolaikinės amerikiečių muzikos. „Ieškodami programai ryškiausių šio repertuaro kūrinių ir figūrų, reprezentuojančių tipišką amerikietišką stilių, visų pirma susidūrėme su nepaprasta stilistine įvairove, kurią vienija tik vienas bendras bruožas: kiekvienas iš pasirinktų kompozitorių modernizmą interpretuoja savaip,“ ‒ teigė ansamblio nariai.
Bėgant metams ansamblio repertuare ėmė rastis vis daugiau šiuolaikinės amerikiečių muzikos.
„Permainų muzikos“ festivalyje pristatomoje belgų kolektyvo programoje skambės labai ryškūs J.Cage’o, George’o Crumbo, George’o Antheilio, S.Reicho, Ch.Iveso ir Frederico Rzewskio kūriniai.
Avangardiniai eksperimentai
„Neginčytinu amerikiečių eksperimentinės muzikos pradininku laikomas Ch.Ivesas. Tam tikrais aspektais perversmai, kuriuos muzikos komponavimo srityje išprovokavo Arnoldo Schoenbergo ir Igorio Stravinskio išrastos naujovės, nublanksta prieš drąsiausius šio draudimo agento ir kompozitoriaus autodidakto iš Konektikuto avangardinius eksperimentus“, – tvirtino atlikėjai. Koncerte skambės Ch.Iveso Fortepijoninis trio, kurio trys dalys, kompozitoriaus žmonos teigimu, atspindi jo praleistus metus Jeilio universitete.
„Blogiukas“ G.Antheilis taip pat sukėlė šiokį tokį šurmulį senajame muzikos pasaulyje, modernistiškai perkomponuodamas džiazą ir populiariąją muziką. Jo provokacinių kompozicijų atlikimai neretai pasibaigdavo tikromis riaušėmis koncertų salėse. Programoje skambėsiančią Sonatą Nr. 2 smuikui ir fortepijonui kompozitorius skyrė geram bičiuliui poetui Ezra Poundui.
Po Antrojo pasaulinio karo eksperimentai buvo tęsiami su nemąžtančiu atkaklumu. G.Crumbas kūrė savo nepaprastai individualią garsų visatą, pasitelkdamas daugybę išplėstinių atlikimo technikų. Kūrinys „Vox Balaenae“ („Banginio balsas“) fleitai, violončelei, fortepijonui ir elektronikai, kaip sufleruoja pavadinimas, yra įkvėptas banginių garsų. Juos kompozitorius išgirdo klausydamasis mokslininko padaryto įrašo.
Po Antrojo pasaulinio karo eksperimentai buvo tęsiami su nemąžtančiu atkaklumu.
Konceptualistai ir minimalistai
J.Cage’as ir Mortonas Feldmanas išgarsėjo kaip konceptualiosios muzikos kūrėjai. Jų kompozicijose tokios abstrakčios sąvokos, kaip atskiras garsas, tyla, laikas ir erdvė įgijo apčiuopiamas formas. „Blogiukų“ programą pradėsiantis J.Cage‘o „Five“(„Penki“) – vienas iš skaičių pavadinimus turinčių ciklo kurinių, kurio neapibrėžtumu pasižyminčią partitūrą gali atlikti labai įvairios sudėties ansambliai.
Beje, pagal J. Cage’o fortepijoninį kūrinį pavadintas ir festivalis „Permainų muzika“.
„Iki šiol dar nepaminėjome minimalistinės muzikos. Šis JAV gimęs stilius remiasi hipnotizuojančiu lėtai kintančių motyvų pasikartojimu. S.Reichas buvo ir tebėra vienas pagrindinių šios srovės kūrėjų“, – įsitikinę atlikėjai. Koncerte skambės į transą panardinanti S.Reicho kompozicija fleitai ir elektronikai „Vermont Counterpoint“.
Dar vienas šios programos „blogas vaikinas“, kūryboje nevengęs socialinių ir politinių temų, – F.Rzewskis. Ansamblio instrumentalistai kartu su soliste L.Devos atliks vieną žinomiausių jo darbų – minimalistinį „Coming Together“ („Ateiname kartu“).
Naujausi komentarai