Būdamas Seime Eugenijus Gentvilas Klaipėdos uoste toliau ieško korupcijos apraiškų. Panašu, kad jis šiuo metu "šaudo pro šalį", o gal yra klaidinamas?
Skandalai išsikvėpdavo
Nuo 2009 metų vidurio iki 2012 metų spalio Klaipėdos valstybinio jūrų uosto direkcijai vadovavęs Eugenijus Gentvilas pasižymėjo kaip ryžtingas kovotojas prieš korupciją.
Uosto direkciją sudrebino skandalingi pareiškimai apie klanus, korupcinio tinklo apipintus darbuotojus. Iš Uosto direkcijos po skambių paviešinimų žiniasklaidos priemonėms būdavo atleidžiami arba patys pasitraukdavo darbuotojai, netgi tie, kurie, atrodė, kartu atėjo rauti korupcijos šaknų.
Garsių skandalų rezultatas šiandien toks, kad E.Gentvilo atleisti darbuotojai nebuvo nuteisti. Su dauguma atleistų darbuotojų teismuose buvo pasirašytos taikos sutartys. Su dviem atleistais darbuotojais dar tebevyksta teismo procesai. Kai kurie kaltinti žmonės po konkursų vėl grįžo į Uosto direkciją.
Dar E.Gentvilui vadovaujant, žlugo ir dalis bandytų inicijuoti bylų dėl uoste iškeltų pažeidimų. Dėl stringančių tyrimų E.Gentvilas "duodavo pipirų" ir teisėsaugos institucijoms.
Realus E.Gentvilo kovos uoste nuopelnas yra tai, kad jis sugebėjo su kyšio siūlymo lapeliu "paimti už pakarpos" buvusį "Klaipėdos hidrotechnikos" vadovą Pranciškų Jurgutį. Taip pat po garsiojo liberalo inicijuotų tikrinimų, fiksuotų degalų vagysčių uoste dvigubai sumažėjo ir iki šiol nekinta tas pats locmanų katerių sunaudojamų degalų kiekis.
Eugenijus Gentvilas sugrįžo
E.Gentvilas vėl tarsi grįžta į uostą „kovoti su korupcija". Rugsėjį Uosto direkcija gavo Seimo nario E.Gentvilo paklausimą. Jis reikalavo atsakyti į tris klausimus, kurie susiję su Suskystintųjų gamtinių dujų terminalo statyba prie Kiaulės Nugaros.
Pirma, E.Gentvilas tikino, kad turįs informacijos iš dujotiekio tiesimo darbus laimėjusios Vokietijos kompanijos "PPS Pipeline Systems", jog povandeninis šlaitas po gilinimo prie Kiaulės Nugaros tapo per status (jo duomenimis nuolydis 1:4, kai turėtų būti 1:7). E.Gentvilas klausė, ar gilinant pažeistas techninis projektas ir kokios sankcijos už tai pritaikytos rangovui?
Antra, remdamasis konkrečiai neįvardintais specialistais, E.Gentvilas tikino, kad dėl nestabilaus Kiaulės Nugaros šlaito vėluosiantys darbai, atsiranda ir rizikos faktorius.
Trečia, domėtasi, kada bus sutvirtintas šlaitas.
Į šiuos Seimo nario klausimus dabartinis Uosto direkcijos vadovas Arvydas Vaitkus atsakė trumpai: E.Gentvilo turimi duomenys dėl Kiaulės Nugaros šlaito nuolydžio skiriasi nuo tų duomenų, kuriuos turi Uosto direkcija. Buvo nurodyta, kad direkcijos interneto svetainėje viešai skelbiama Kiaulės Nugaros šlaito tyrėjų medžiaga ir siūlymai dėl jo sutvirtinimo.
E.Gentvilas tikino, jog rašydamas šiuos paklausimus jis rėmęsis keliais šaltiniais. Esą 2013 m. liepos 3 dieną Uosto direkcijos pasitarimo protokole yra užfiksuoti bendrovės "Geoprojektas" vadovo Artūro Šliauterio žodžiai, kad Kiaulės Nugaros šlaitas esantis nestabilus, vykdyti prie jo darbus pavojinga. Tą patį teigęs ir Baltijos pajūrio aplinkos tyrimų ir planavimo instituto direktoriaus pavaduotojas Saulius Gulbinskas, bendrovės "Sweco Lietuva" viceprezidentas Aidas Vaišnoras.
Kitu šaltiniu E.Gentvilas įvardino "PPS Pipeline Systems" SGD terminalo projekto direktoriaus Mindaugo Zakaro teiginį, jog esant problemai prie Kiaulės Nugaros ir tiesiant dujotiekio vamzdį, nestabilų šlaitą jiems teksią apeiti. Energetikos viceministras Aleksandras Sprogis E.Gentvilui taip pat tvirtinęs, kad jiems žinoma Kiaulės Nugaros šlaito problema.
"Specialistai" neigė
Gavęs atsakymą dėl pirmojo paklausimo, po kelių dienų E.Gentvilas vėl parašė laišką uosto direkcijos vadovui A.Vaitkui. Vėl tie patys teiginiai, kad Kiaulės Nugaros šlaitas per status, kad rangovas gilindamas nesilaikė techninio projekto reikalavimų, per daug nukasė. Pasitelkti ir jau minėti specialistai – A.Šlauteris, A.Vaišnoras, S.Gulbinskas. Vėl tas pats klausimas: kada bus sutvirtintas Kiaulės Nugaros šlaitas?
Uoste direkcijoje nuspręsta atlikti išsamesnį tyrimą. Pasiklausta Vokietijos kompanijos "PPS Pipeline Systems", ar ji teikė E.Gentvilui klaidingą informaciją apie Kiaulės Nugaros šlaito nuolydį, kad jis yra per didelis?
Gautas "PPS Pipeline Systems" SGD terminalo projekto direktoriaus Mindaugo Zakaro atsakymas, kad "PPS Pipeline Systems" atstovai nei Seimo nariui E.Gentvilui, nei kitiems asmenims nėra patvirtinę informacijos apie Kiaulės Nugaros salos šiaurinio povandeninio šlaito konkretaus nuolydžio (1:4 ar 1:7) suformavimo". M.Zakaras patikslino, kad ir negalėtų teikti tokios informacijos, nes ji esanti ne jų kompetencijos.
E.Gentvilo minėtas UAB "Sweco Lietuva" viceprezidentas A.Vaišnoras raštu apskritai paneigė, kad kalbėjo apie nestabilų Kiaulės Nugaros šlaitą. Jis taip pat tikino, kad atlikus gilinimą prie salos dėl SGD terminalo batimetriniais matavimais nustatyta, kad nė vienoje vietoje povandeninis šlaitas neviršijo nuolydžio pagal santykį 1:7.
Ar tai reiškia, kad Seimo narys E.Gentvilas "audrą" prie Kiaulės Nugaros kėlė arba "korupcijos" uoste vėl ieškojo remdamasis klaidingais faktais?
"Neturiu priėjimų prie batimetrinių matavimų. Pasitikėjau pačios Uosto direkcijos pasitarime specialistų pasakytais teiginiais, kad Kiaulės Nugaros šlaitas slenka", – "Klaipėdai" komentavo E.Gentvilas.
Kepamas "blynas"
Kartu su E.Gentvilu dirbęs Uosto direkcijos Plėtros ir akvatorijos priežiūros departamento direktorius Vidmantas Paukštė tikino, kad ties Kiaulės Nugaros šiaurine dalimi šlaitų nuolydis yra nuo 1:7 iki 1:8. Nėra jokios grėsmės, kad Kiaulės Nugara gali pradėti slinkti.
Kaip ji bus sutvirtinta, paaiškės kitų metų vasarį, kai išvadas dėl tvirtinimo pateiks bendrovė "Sweco Lietuva". Tvirtinti šlaitą veikiausiai reikės, kad jo neišplautų prie būsimojo SGD terminalo besišvartuojančių laivų sraigtai.
Buvo pasigirdę teiginių, kad maždaug prieš pusmetį išgilinta SGD terminalo duobė, kurios dalyje yra net iki 16 metrų gylis, užnešama sąnašomis.
V.Paukštės teigimu, atlikus batimetrinius matavimus, buvo nustatyta, kad nuo gegužės 24 iki lapkričio 7 d. į "duobę" užnešta 56 tūkst. kubinių metrų sąnašų. Tai atitinka prognozes (jos buvo iki 100 tūkst. kubinių metrų per metus) ir Klaipėdos uosto užnešimo vidurkius.
Dalyje "duobės", kur gylis yra 16 metrų, vidutinis užnešimas siekia 60 centimetrų, toje dalyje, kur gylis 14,5 metro, vidutinis užnešimas – apie 25 centimetrai.
"Klaipėdos uosto geografinė padėtis yra tokia, kad užnešimai jame vyksta natūraliai. Todėl uostas nuolat valomas", – pastebėjo Uosto direkcijos infrastruktūros direktoriumi pradėjęs dirbti Algirdas Kamarauskas.
Šiuo metu prie Kiaulės Nugaros kalami būsimo SGD terminalo pirso poliai. Šių darbų užsakovas yra ne Uosto direkcija, o "Klaipėdos nafta". Tačiau Uosto direkcijos specialistai nuolat seka, kaip vyksta darbai.
"Vamzdžių kalimo procesas įsibėgėja. A.Kamarauskas mano prašymu išanalizavo padėtį ir pasiūlė kalti ne nuo vienos platformos, kaip dabar, o nuo 2–3 platformų. Situacija prie Kiaulės
Nugaros yra kontroliuojama. SGD terminalas yra strateginės reikšmės objektas ir bus pastatytas laiku", – tikino Uosto direkcijos vadovas Arvydas Vaitkus.
Dėl šių darbų E.Gentvilas taip pat turi savo svarstymų. Jo teigimu, pirsas pradėtas statyti be techninio projekto, kuris dar derinamas. Išeitų, kad ir be statybos leidimo. E.Gentvilas prognozavo, jog darbams vėluojant "blynas" gali būti iškeptas prisvilęs.
Naujausi komentarai