Pereiti į pagrindinį turinį

Kapitonų atsakomybė – per grotų prizmę

2016-02-15 11:27
„Englishphotographer.com“ nuotr.

Praėjo tie laikai, kai kapitonas laive yra pirmasis žmogus po Dievo. Pripažįstama, kad laivo kapitono reikšmė šiandieniniame pasaulyje vis labiau kinta.

Siūlo naikinti anachronizmus

Prasidėję pokyčiai yra ne laivų kapitonų naudai. Itin mobiliame pasaulyje laivų eksploatavimo sąlygos keičiasi. Tuo pat metu išlieka itin griežtos, o atskirais atvejais gal netgi labiau griežtėja laivų kapitonų atsakomybė dėl laivų saugumo.

„Vertinant šiuolaikinių laivų navigacijos ir eksploatacijos sąlygas, požiūrį į įgulų formavimą, žmonių santykius, vis labiau į akis krenta tai, kad jūrų kapitonų atsakomybė dar labiau griežtinama, kai laivybos kompanijų valdyme ir formavimą jūrų kapitonų reikšmė vis labiau menkėja“, - pastebėjo jūrinės analitinės kompanijos „Transas“ vadovas Frenkas Koulzas.

Susidaro kritinė situacija, kai jūrų kapitonų atsakomybė didėja, bet tuo pačiu jo veiksmų laisvė mažėja. Jūrų kapitonai vis labiau tampa priklausomi nuo elektroninių sistemų darbo – elektroninių žemėlapių, navigacijos, mobiliosios komunikacijos. Taip pat krante juos pasitinkančių įvairių tarnybų darbo.

F.Koulzo nuomone, šiuolaikinėje laivyboje reikėtų mažinti jūrų kapitonų atsakomybės laipsnį, naikinti anachronizmus, kurie atsirado dėl vykstančių pokyčių laivyboje.

Laivo valdymo draugija

Mažinant jūrų kapitonų atsakomybę F.Koulzas siūlo sukurti integruotų sprendimų priėmimo laivuose sistemą, pavadintą „Transas Harmonized Eco-System of Integrated Solutions“.

Jos esmė sukurti aplinką, draugiją su kuria būtų sujungtas kiekvienas laivas. Ši aplinka vienytų laivų techninės eksploatacijos tarnybas, viso pasaulio jūrinio mokymo centrus.

Tai ne tik galėtų sumažinti jūrų kapitonų atsakomybę, bet ir būtų atsvara pasaulyje vis labiau įsigalinčioms jūrų administracijoms, kurios dažnai jūrų kapitonams primeta savo nuomonę. Ir tai kenkia laivybai, nes kranto administracijų darbuotojai dažnai stokoja kompetencijos.

Pasiūlymui mažinti jūrų kapitonų atsakomybę F.Koulzas teigia matantis ir daug priešininkų. Tam priešintųsi netgi ir laivų savininkai, kuriems ypač patogu, kai atsakomybė už vieną ar kitą incidentą su laivu šimtu procentų tenka laivų kapitonams. Nors vis dažnesni atvejai, kai laivų kapitonai yra priversti vykdyti laivų savininkų nurodymus, kurie kartais neturi netgi sveikos nuovokos.

Netenkina laivų būklė

F.Koulzas įsitikinęs, kad laivų kapitonų juridinės atsakomybės klausimą anksčiau ar vėliau teks svarstyti iš esmės. Dabar yra susiklosčiusi situacija, kai jūrų kapitonų atsakomybė išskirtinai vertinama tik per „kalėjimo grotų“ prizmę. F.Koulzas siūlo vertinimą perkelti į naują lygmenį – per šiuolaikinių technologijų prizmę.

Ką tai duotų? Tai leistų išvengti iš anksto susiformavusios teisinės praktikos, kad dėl vieno ar kito incidento laive visada kaltas to laivo kapitonas.

Praktikos turintys laivavedžiai mano, kad „įstatymai neturėtų kontroliuoti laivų valdymo“. Bet tuo pat metu jie atkreipia dėmesį, kad įstatymai turėtų daugiau dėmesio kreipti į laivų kasdienės eksploatacijos sąlygas.

Tai yra kaip tik tie atvejai, kai savininkai nepakankamai rūpinsi laivais, jų būklė yra prasta. Tačiau įvykus incidentui vis tiek, kaip taisyklė, kraštiniu lieka laivo kapitonas.
 

Naujausi komentarai

Komentarai

  • HTML žymės neleidžiamos.

Komentarai

  • HTML žymės neleidžiamos.
Atšaukti
Komentarų nėra
Visi komentarai (0)

Daugiau naujienų