Pereiti į pagrindinį turinį

Lietuvių darbdaviams laivuose – sunkios sąlygos

2022-01-16 10:00

Vokietijos pavyzdys rodo, kad ne tik su Kinijos, bet ir su kitų Azijos šalių verslais europiečiams reikia elgtis itin atsargiai.

Pokytis: kinų valdyta Štralzundo laivų statykla vėl gali grįžti į naujos kartos Rusijos oligarcho V.Jusufovo rankas.
Pokytis: kinų valdyta Štralzundo laivų statykla vėl gali grįžti į naujos kartos Rusijos oligarcho V.Jusufovo rankas. / Mv-werften.com nuotr.

Azijos verslo šleifas

Pandemija ir žlungantis kruizinis verslas stumia į neviltį Vokietijos laivų statyklas Vismare, Varnemiundėje ir Štralzunde.

Šiuose miestuose esančias laivų statyklas, sujungtas į "MV Werften", 2016 m. įsigijo Kinijos "Genting Hong Kong" grupė. Jos pagrindinė veikla yra susijusi su kruizinės laivybos kompanija "Genting Cruise Lines", kurios būstinė yra Singapūre.

Vokietijos Baltijos jūros pakrantės laivų statybos verslo grupę "MV Werften", "Genting Hong Kong" už 230 mln. eurų pirko iš grupės "Nordic Yards". Honkongo verslininkai Vokietijos laivų statyklose tikėjosi statyti naujus kruizinius laivus ir taip atnaujinti "Genting Cruise Lines" kruizinį laivyną.

Dalijantis darbu pagal "Genting Cruise Lines" užsakymą Vokietijos laivų statyklos turėjo pastatyti vieną didžiausių pasaulyje 342 m ilgio kruizinį laivą "Global 1".

Pasaulinė COVID-19 pandemija skaudžiai smogė kruiziniam verslui, kartu ir minėtoms trims Vokietijos laivų statykloms. Kruizinio laivo "Global 1" statyba vėlavo, o dabar pradėjo strigti.

Laivui užbaigti trūksta 148 mln. eurų. Vokietijos laivų statyklų savininkė "Genting Hong Kong" grupė žada sukrapštyti 30 mln. eurų, o visa kita paliekama spręsti pačiai Vokietijai.

Rusijos valdžios šešėlis

Minėtų trijų Vokietijos laivų statyklų žlugimo kaina būtų didžiulė. Vismaras, Varnemiundė ir Štralzundas yra Baltijos pajūrio miestai, kur laivų statybos pramonė visada buvo ypač svarbi.

Štralzunde laivų statybos srityje dirba apie 1,5 tūkst. žmonių. Veikla statykloje šiuo metu jau yra beveik sustojusi. Infrastruktūros parengimą kada nors galimam tolesniam darbui palaiko tik 20–30 darbuotojų.

Norą įsigyti Štralzundo laivų statyklą yra pareiškusi su Rusijos kapitalu susieta kompanija "Nordic Yards". Nuo 2009 m. Vokietijoje įkurtą "Nordic Yards" valdo vienintelis savininkas Vitalijus Jusufovas. Tai yra naujos kartos Rusijos verslininkas, kurio iškilimui įtakos galėjo turėti ir tėvas Igoris Jusufovas. Jis Vladimiro Putino vyriausybėje buvo energetikos ministras, o vėliau Rusijos prezidento Dmitrijaus Medvedevo specialusis pasiuntinys energetiniam bendradarbiavimui.

2009 m. Vokietijoje įkurta "Nordic Yards" jau vieną kartą gelbėjo šios šalies laivų statybos pramonę, tarp jų ir Štralzundo laivų statyklą. Nemokią "Volkswerft Stralzund" ji už 5 mln. eurų pirko 2014 m. Po to 2016 m. ją pardavė kartus su Vismaro ir Varnemiundės statyklomis.

Ne tiek į Vokietijos, kiek į Suomijos, Prancūzijos kruizinių laivų statyklas buvo kviečiami atlikti apdailą, rinkti atskirus įrenginius, dirbti metalo darbus ir specialistai iš Lietuvos.

Dabar "Nordic Yards" vėl norėtų perpirkti Štralzundo laivų statyklą, galbūt netgi ir Varnemiundės. "Nordic Yards" Vokietijoje norėtų remontuoti laivus ir statyti jūros vėjo jėgainių priežiūros platformas. Ši rusiško kapitalo bendrovė turi laivų statybos verslą ir Vokietijos Rostoko uoste.

Vismare, kur stovi montuojamas kruizinis laivas "Global 1", vis dar dirba apie du tūkstančiai laivų statytojų ir laikinųjų darbuotojų. Jei greitai nebus sprendžiamos finansavimo problemos arba jei neatsiras kokių nors Vokietijos vyriausybės ar fondų finansinių injekcijų, ir ši veikla apmirs.

Varnemiundė yra tarsi "Genting Cruise Lines" kruizinių laivų statybos konvejerio sandėliavimo vieta. Čia jau sukaupti ir saugomi komponentai – sekcijos, varikliai siurbliai, vairo mechanizmai, kita įranga, netgi kajučių balkonų durys naujo "Global 2" kruizinio laivo statybai.

Priežastis: kruizinių laivų serija "Global" oficialiai "pjauna" rytinės Vokietijos Baltijos pajūrio laivų statybos pramonę.

Nukentėjo ir lietuviai

Minėtų trijų Vokietijos laivų statyklų įsipareigojimas "Genting Cruise Lines" pastatyti didelius kruizinius laivus yra pernelyg skausmingas.

Pagal planą "Global 2" kruizinio laivo statyba jau turėjo prasidėti, bet niekas nežino, kada ji bus pradėta.  "Global 1" laivui užbaigti trūksta 148 mln. eurų, o su "Global 2" ta suma galėtų šoktelėti iki milijardo eurų.

Vokietijoje jau pasigirdo pranešimų, kad šiemet iki vasario pabaigos bus atleista per 600 buvusių laivų statyklos grupės "MV Werften" darbuotojų. Tai taip pat sukėlė didelį nerimą Vokietijos Baltijos pajūrio regione.

Apskritai ne tik Vokietijos, bet ir visos Europos laivų statybos verslas gali labiausiai nukentėti dėl kruizinių laivų. Prekybinio laivyno, kuris sparčiai atsigauna, statybos baze jau seniai tapo Azijos regionas, o kruiziniai laivai daugiausia buvo statomi Europoje. Šiuos laivus Europoje statė ir Suomijos, Prancūzijos, Norvegijos, Italijos laivų statyklos. Dauguma jų susiduria su didesnėmis ar mažesnėmis problemomis.

Ne tiek į Vokietijos, kiek į Suomijos, Prancūzijos kruizinių laivų statyklas buvo kviečiami atlikti apdailą, rinkti atskirus įrenginius, atlikti metalo darbus ir specialistai iš Lietuvos. Kai kurie jų grįžę į namus per šventinį laikotarpį atgal dar nesirengia.

Dalies statomuose kruiziniuose laivuose dirbusių darbininkų iš Lietuvos jau buvo atsisakyta dar tik prasidėjus pandemijai, kai ši plūstelėjo į Europą.

Naujausi komentarai

Komentarai

  • HTML žymės neleidžiamos.

Komentarai

  • HTML žymės neleidžiamos.
Atšaukti
Komentarų nėra
Visi komentarai (0)

Daugiau naujienų