- Vidmantas Matutis
- Teksto dydis:
- Spausdinti
Šiandieninis Žiemos uostas yra viena didžiausių paveldo vertybių dabartiniame Klaipėdos uoste.
Ypatinga istorija
Žiemos uostas buvo pradėtas įrenginėti dar tuo laiku, kai Klaipėdą valdė Prūsijos karalystė. Klaipėda tapo vienu pagrindinių Baltijos jūros medienos eksporto uostų, todėl iškilo būtinybė priimti laivus, kurie saugiai galėtų stovėti ir žiemą.
Žiemos uostas tuometinėje Kuršių marių pakrantėje pradėtas įrenginėti 1855 m. rugpjūčio 25 d. Iki tol Klaipėdoje iš esmės naudotas tik nuo seno buvęs Dangės uostas.
Žiemos uosto statybos pradiniame etape tęsėsi iki 1872 m. Paraleliai 1873 m. buvo atidarytas Karaliaus Vilhelmo kanalas, kuriuo plukdyta mediena. 1876 m. į Žiemos uostą nutiesta geležinkelio atšaka iš Klaipėdos stoties. 1878 m. Žiemos uoste įrengta ir balasto krantinė.
Tarpukaris: Žiemos uostas 1938 m. Lietuvos jūrų muziejaus nuotr.
Žiemos uostas su infrastruktūra šalia jo buvo pasirengęs suklestėti.
Visas viltis sumenkino 1875–1881 m. medienos prekybos krizė. Jos metu ir po jos medienos eksportas gerokai sumenko.
Krizė sutapo ir su esminiais pokyčiais laivyboje. Burlaivius keitė gerokai didesni garlaiviai. Tapo aišku, kad palyginti mažas ir negilus Žiemos uostas negali sutalpinti daugiau laivų. Ir tie laivai, kurie atplaukdavo Žiemos uoste, negalėdavo būti visiškai pakraunami dėl per menko uosto gylio.
Būdas: iš kesoninių blokų statomas Žiemos uosto naujas baseinas. Lietuvos jūrų muziejaus nuotr.
Planai, tapę nereikalingi
Nenuostabu, kad vos tik įrengus Žiemos uostą pradėta mąstyti apie jo modernizavimą.
1879–1914 m. buvo svarstomos įvairios galimybės pagerinti padėtį Žiemos uoste. Priimtų sprendimų įgyvendinimą nutraukė Pirmasis pasaulinis karas.
Lietuvos jūrų muziejus saugo inžinieriaus Romualdo Dačinsko (1914–2010 m.) archyvą, kur pateikta įdomi medžiaga apie Pirmojo pasaulinio karo išvakarėse parengtą Klaipėdos uosto išplėtimo projektą. Tarp jų yra ir planai, brėžiniai, fotografijos, ir dokumentai, vienaip ar kitaip susiję su Žiemos uostu Klaipėdoje.
Iš praeities: Klaipėdos vaizdas iš dirižablio 1936 m., kur matomas ir Žiemos uostas. Lietuvos jūrų muziejaus nuotr.
Lietuvos jūrų muziejus šią unikalią medžiagą pristatė viešai. Buvo pristatyti nuotraukų aplankai apie Žiemos uostą, medienos sandėliavimą ir krovą.
Didelių Lietuvos investicijų dėka Žiemos uostas buvo modernizuojamas 1925–1932 m.
Žiemos uosto nuotraukos buvo fotografuotos 1910 ir 1913 m. Rinkinyje buvo pateikti ir 1908–1914 m. Klaipėdos uoste vykusių projektavimo darbų žurnalas, brėžiniai.
Visa tai ir liko tik apmatai, kurių nebuvo lemta įgyvendinti.
Gerai tai, kad unikali medžiaga apie planuotą Klaipėdos uosto išvystymą pateko į Kauno politechnikos instituto Hidrotechnikos fakulteto Hidrotechnikos, hidrologijos ir hidraulikos katedros vedėju dirbusio R. Dačinsko rankas. Jis šią medžiagą galėjo gauti 1946 m., kai dalyvavo Kauno Vytauto Didžiojo universiteto paieškos grupės komandiruotėje Rytprūsiuose.
Norai: taip atrodė Žiemos uosto išvystymo planas prieš I pasaulinį karą. Lietuvos jūrų muziejaus nuotr.
Lietuviškas modernizavimas
Žiemos uostą galbūt ir ne taip, kaip buvo numatyta 1908–1914 m. Klaipėdos uoste vykusių projektavimo darbų apmatuose, įrengė jau Lietuvos inžinieriai po to, kai 1923 m. Klaipėdos uostas atiteko Lietuvai.
Tarp tų, kurie prisidėjo prie Žiemos uosto modernizavimo, buvo ir Klaipėdos uosto valdybos statybų vadovas Jonas Šimoliūnas. Jis pasiūlė pertvaroms nuo Kuršių marių statyti iš anksto parengtus 22 m ilgio, 5 m pločio ir 8,5 m aukščio kesoninius blokus. Jie būdavo nuleidžiami į vandenį jų montavimo vietoje ir užpilami smėliu. Toks statybų būdas pasiteisino. Iš viso buvo nutiesta per 1 000 m krantinių ir atitvarų nuo Kuršių marių.
Didelių Lietuvos investicijų dėka Žiemos uostas buvo modernizuojamas 1925–1932 m. Buvo didinamas ir gilinamas Žiemos uosto baseinas, sprendžiami infrastruktūros kūrimo reikalai. Prie Žiemos uosto atsirado krovinių iškrovimo vietos, sandėliai, kranai.
Po modernizacijos Žiemos uosto šiaurinė krantinė buvo 115 m, pietinė – 220 m, rytinė – 528 m ilgio, gylis prie jų siekė 8 m.
Publikacija parengta įgyvendinant Klaipėdos miesto savivaldybės iš dalies finansuojamą 2023 m. kultūros ir meno sričių projektą „Klaipėdos prijungimo prie Lietuvos 100-metis – atverti jūrų vartai į pasaulį“, skirtą Klaipėdos krašto prijungimo prie Lietuvos 100-mečiui.
SUSIJĘ STRAIPSNIAI
-
Medikams į Klaipėdą pritraukti – papildoma paskata
Siekiant pritraukti į Klaipėdą aukštos kvalifikacijos specialistus numatoma didinti finansavimą, skirtą paskatoms. Savivaldybės tarybai teikiamas sprendimo projektas, kuriame siūloma išmoką vienam asmeniui didinti nuo 2400 iki 5400 eurų....
-
Po skaudžios nelaimės – vyro prašymas padėti: ši procedūra gali būti mano šansas
Prieš metus palangiškis Edvinas Vygontas namuose, dirbdamas prie kompiuterio, nukrito nuo savo namų antrojo aukšto antresolės ir susilaužė stuburą. Jis nepasidavė, neišsigando, bet pasakė sau, kad tai įveiks. Nors gydytojų ...
-
Mažėja vietinės rinkliavos už įvažiavimą į Neringą dydžiai1
Nuo pirmadienio lengviesiems automobiliams, automobiliams-gyvenamiesiems namams bei automobiliams, tempiantiems gyvenamąjį namą mažėja vietinės rinkliavos už įvažiavimą į Neringą dydžiai. ...
-
Uždaroma durų ir langų gamykla Klaipėdoje: atleidžiami visi 32 darbuotojai2
Likviduojama metalinių durų ir langų gamybos įmonė „Vitral“ atleidžia visus 32 darbuotojus. Apie tai Klaipėdos bendrovė informavo Užimtumo tarnybą. ...
-
Kuršių nerijoje bus griaunami nelegalūs statiniai3
Preiloje antradienį bus pradėti griauti nelegalūs statiniai. ...
-
Lietuvos kurorte geriau nesusižeisti: gali nelikti skubios medicininės pagalbos?9
Didžiausiame Lietuvos kurorte geriau nesusižeisti. Klaipėdos universiteto ligoninės pertvarka palietė ir Palangos ligoninę. O planai riboti kurorte medicinos pagalbą sujudino ir vietos politikus, ir gyventojus. Didžiausias nerimas, kad Palangoje nebebu...
-
Ministerija: kelio Vilnius–Utena ir Neringos dviračių tako rekonstrukcijai – beveik 82 mln. eurų1
Finansų ministerija teikia Vyriausybei nutarimo projektą, kuriuo siūloma paspartinti Vilnius-Utena kelio rekonstrukciją, kad visi ruožai būtų pradėti tvarkyti šiais metais. ...
-
Klaipėdos senamiestyje – modifikuotų automobilių paroda4
Klaipėdos senamiestyje, šalia „Žvejo“ skulptūros ir fontano, surengta modifikuotų automobilių paroda. Miestiečiai galėjo grožėtis įvairiomis mašinomis: buvo eksponuojami nauji bei klasikiniai, senoviniai automobiliai. Ekspoz...
-
Klaipėdoje – spalvingas gatvės spektaklis1
Lietus nesutrukdė ir artistams. Teatro aikštėje klounų teatro studija „Dulidu“ ir Klaipėdos džiazo orkestras surengė gatvės spektaklį. Pasigrožėti spalvingu reginiu susirinko ne tik miestiečiai ir jų atžalos, bet gatvėje vyksta...
-
Festivalyje – diskusijos apie vandens sporto šakų vystymą uostamiesčio kraštuose
Festivaliui Dangės ralis įsibėgėjus, Danės skvere praėjo ir antroji renginio diskusija. Apie vandens sporto šakų vystymo potencialą uostamiesčio kraštuose diskutavo vandens sporto atstovai ir entuziastai. Specialistai pabrėžė, jog vie...