Lindenau statyklos ir laivų likimai panašūs

1919 m. Klaipėdoje įkurta Lindenau laivų statykla dar gyvuoja Kylyje, kur buvo perkelta 1945 metais.

Nuskendo ant seklumos

Pauliaus Vilio Lindenau laivų statyklos atsiradimas 1919 m. Klaipėdoje Lietuvai yra reikšmingas, nors ji buvo pradėta statyti kaip viena iš Vokietijos statyklų. Ją atidaryti paskatino po Pirmojo pasaulinio karo susiklosčiusi ypatinga padėtis, kai trūko laivų statybos pajėgumų.

„Lindenau in Memel“ minima Vokietijos prekybos laivyno rekonstrukcijos po Pirmojo pasaulinio karo (1918-1923) studijoje. 1919 m. pradėjusi veikti statykla vadinosi „Schiffswerft Memel-Lindenau &cie, Eisen-und Holzschiffbau, Maschinenfabrik und Giesserei“. 

1920 m. buvo pastatyta liejykla, kalvė, stalių dirbtuvės, elektros jėgainė, montavimo halė, laivų statybos halė. Pirmaisiais veiklos metais pajamos dažniausiais gautos iš laivų remonto.

1922 m. Lindenau statykla pastatė pirmą jūrinį 1 424 t BRT 69 m. ilgio ir 11 m pločio garlaivį „Cattaro“. Tai buvo vienas sėkmingiausių laivų, kuris pergyveno suirutes ir karą, netgi minos sprogimą Baltijoje 1940 m. Po karo perduotas Didžiajai Britanijai ir pavadintas „Empire Convoy“, po to perkrikštytas į „Gerberg“ ir plaukiojo su Olandijos vėliava. Paskutiniaisiais metais laivas vadinosi „Frontier“ ir plaukiojo su Pietų Afrikos vėliava. Tuo pavadinimu laivas ir žuvo - 1952 m. jis nuskendo Pietų Afrikos Ncera River upės žiotyse. Užplaukęs ant seklumos jis perlūžo.

Keli statyklos laikotarpiai

Vien tik P. Lindenau laivų statykloje Klaipėdoje nuo 1919 iki 1944 m. buvo pastatyta keliasdešimt laivų.

Jau minėtoje apžvalgoje sėkmingesniu Lindenau statyklai yra laikomas vokiškasis laikotarpis, nes buvę daug užsakymų. Paprastas pavyzdys tai, kad 1919 m. įkurtoje laivų statykloje 1922 m. nuleistas „Cattaro“ jau buvo 31-asis jos užsakymas.

Vokiškoje apžvalgoje teigiama, kad po Klaipėdos perdavimo Lietuvai Lindenau statykla patyrusi sukrėtimą. Joje darbuotojų sumažėjo nuo 300 iki 100. Kad Lindenau laivų statykla vertėsi sunkiai ir ne vien iš laivų statybos liudija tai, kad ji darė ir autobusus, ir įvairias kitas reikalingas prekes.

Lietuviškoje istorinėje medžiagoje teigiama, kad Lindenau laivų statykla ypač suklestėjo 1930-1936 m. Joje buvo statomi keleiviniai garlaiviai, ledlaužiai, vilkikai. Nemažai užsakymų davusi ir Klaipėdos krašto valdžia. Pastatyti ir tuometinio Klaipėdos uosto pagalbiniai laivai (ledlaužis „Perkūnas“ - 1932 m. 169 BRT), Lietuvos pasienio policijos ir muitinės kateriai „Žaibas“, „Aitvaras“, „Šaulys“, „Partizanas“, Lietuvos kariuomenės pantonai. Buvo statomi ir keleiviniai laivai - garlaivis „Klaipėdos miestas“ (1927 m., 97 BRT), keleivinis laivas „Kuršių marios“ (1928 m., 352 BRT), keltas „Smiltynė“ (1933 m., 183 BRT).

1937-1938 m. buvo įrengtas didelis naujų laivų statybos elingas su 60 t keliamosios galios kranu, įsigytas 2600 t galios plaukiojantis kranas. Statykla galėjo statyti iki 5000 t talpos jūrinius laivus. Jos veiklos topu tapo „Helgoland“. Prieš tai Sovietų Sąjungos užsakymu ji pastatė du jūrinius vilkikus (po 111 BRT, 1935 m.), keleivinį laivą „Admiral“ (415 BRT, 1936 m.), keltą „Nehrung“ (1937 m.)

Prieškariu, kai Lindenau laivų statykla veikė Klaipėdoje, joje įvairiais laikotarpiais dirbo nuo 100 žmonių 1923 m. iki 600 žmonių 1939 m. Karo metais, kartu su belaisviais, buvo apie 900 žmonių.

Nuskandino Šiaurės jūroje

Prieš karą Klaipėdoje veikusi Lindenau laivų statykla buvo viena moderniausių Baltijos jūros regione. Didžiausias šioje statykloje pastatytas laivas buvo 2000 keleivių galėjęs priimti 2947 BRT „Helgoland“. 

Šio laivo istorija taip pat tragiška. Jis buvo baigtas ir nuleistas 1939 m. gegužės 6 d., kai Klaipėda jau nebepriklausė Lietuvai. Prasidėjus karui „Helgoland“ Vokietijos Cuhaveno mieste tarnavo kaip laivyno bendrabutis. 1946 m. jis sudegintas, tačiau 1947 m. Finkenverderyje prie Hamburgo sutvarkytas. Sąjungininkų įsakymu į laivą 1948 m. buvo sukrauta Vokietijos kariuomenės dujų šaudmenų ir sprogmenų amunicija ir jis nuskandintas Šiaurės jūroje.

Pakilimai ir kritimai Kylyje

Klaipėdoje Lindenau laivų statykla veikė iki 1944 m. Karo metais ji daugiausia statė Vokietijos kariuomenės karinėms reikmėms skirus laivus, daugiausia minų tralerius. Artėjant sovietų kariuomenei  P.Lindenau paėmė savo darbuotojus su šeimomis, dalį įrankių, prie vilkiko prikabino 2600 tonų plaukiojantį doką ir per Baltiją išplaukė į  Gotenhafeną (Gdynia), o vėliau Kylio įlanką, kur ir prasidėjo naujas įmonės gyvavimo laikotarpis. Kylyje statykla pradėjo dirbti 1947 m. Jai vadovavo pats P. Lindenau. 1952 m. iš naujo įsikūrusi Lindenau laivų statykla pastatė pirmąjį laivą.

Vėliau laivų statybos verslui ilgus metus vadovavo jo sūnus Haroldas Lindenau (1914-2007).

Šios statyklos veikloje taip pat būta pakilimų ir kritimų. 2012 m. P. Lindenau anūkas Dirkas Lindenau paskelbė apie statyklos bankrotą. Ją perėmė privatūs investuotojai.  Plačiau apie šią laivų statyklą galima sužinoto: https://www.lindenau.de/.

Šiuo metu joje dirba apie 40 žmonių.



NAUJAUSI KOMENTARAI

  • Skelbimai
  • Pranešk
    naujieną
  • Portalo
    svečias
  • Klausk
    specialisto
  • Diskusijos
  • Orai
  • TV
    programa
  • Pažintys
  • Žaidimai
  • Horoskopai
  • Naujienlaiskis
  • RSS
  • Facebook
  • Twitter

Galerijos

  • Ministerija kloja pamatus vėjo energetikai Baltijos jūroje
    Ministerija kloja pamatus vėjo energetikai Baltijos jūroje

    Siekiant valstybės strateginių tikslų atsinaujinančioje energetikoje ir tam išnaudoti jūrinio vėjo potencialą Baltijos jūroje, Energetikos ministerijos užsakymu Klaipėdos universiteto mokslininkai atliko išsamią jūrinio vėjo plėtros...

    5
  • Dangės upėje – unikalios buriavimo varžybos
    Dangės upėje – unikalios buriavimo varžybos

    Jūros šventės išvakarėse, liepos 25 d., vyks unikalios „Optimist“ klasės jachtų buriavimo varžybos „Pagauk optimistą Dangėje!“, kuriose bus galima išvysti ne vieną garsų klaipėdietį. Varžybų Dangės up...

    2
  • Palangos maudyklose vanduo atitinka higienos normas
    Palangos maudyklose vanduo atitinka higienos normas

    Palangos maudyklose vanduo atitinka higienos normas, skelbia kurorto savivaldybė. ...

  • Autistą sūnų auginanti mama: visad išėjus į viešumą bijau, kad mums iškvies policiją
    Autistą sūnų auginanti mama: visad išėjus į viešumą bijau, kad mums iškvies policiją

    Klaipėdietė Darja, turinti sūnų su autizmo spektro sutrikimu, sako kasdien susidurianti su aršiu visuomenės požiūriu į jos vaiką. Situacija bėgant metams ir berniukui augant tampa vis sunkiau suvaldoma – vargina nuolatiniai pasiai&scaron...

    73
  • Uostamiesčio kavinėse tyko pavojai
    Uostamiesčio kavinėse tyko pavojai

    Ne visada restoranuose, kavinėse ir baruose ant lankytojų stalų patiekti estetiškai atrodantys patiekalai yra saugūs sveikatai. Per pirmą šių metų pusmetį uostamiesčio viešojo maitinimo įstaigose užregistruota daugiau nei pustre...

    2
  • Į globalias problemas – lokaliai
    Į globalias problemas – lokaliai

    Vakar pas Klaipėdos merą apsilankiusi asociacijos "Žalia banga" pirmininkė Dalia Žukienė išreiškė rūpestį dėl liūdnų visuotinio atšilimo pasekmių. ...

    17
  • Konteineriai išdalyti, rūšiuoja ne visi
    Konteineriai išdalyti, rūšiuoja ne visi

    Siekiant tvarkingiau rūšiuoti žaliąsias ir biologiškai skaidžias maisto atliekas, šiemet Klaipėdos individualių namų gyventojams išdalyti 2 500 konteinerių. Iki šiol žaliosios atliekos – žolė, lapai, š...

  • Jūros šventė – išbandymas tarnyboms
    Jūros šventė – išbandymas tarnyboms

    Kitą savaitę uostamiestyje startuos jubiliejinė Jūros šventė, į Klaipėdą priviliosianti tūkstančius turistų. Masiniai, kelias dienas truksiantys renginiai pareikalaus įtemptesnio transportininkų, komunalininkų, policijos pareigūnų, vie&s...

    6
  • Kadetų mokykloje – uniformos ir mokytojams?
    Kadetų mokykloje – uniformos ir mokytojams?

    Nuo rugsėjo pradėsiančioje veikti Klaipėdos kadetų mokykloje uniformuoti turėtų būti ne tik moksleiviai, bet ir mokytojai. Taip mano mokyklos iniciatyvinės grupės aktyvistai, šioje įstaigoje nuo rudens užsiimsiantys užklasiniu vaikų ugdymu...

    23
  • Kurorto užribiuose – nelegalių verteivų rojus?
    Kurorto užribiuose – nelegalių verteivų rojus?

    Palangos valdžiai pažabojus elektrinių paspirtukų anarchiją centrinėje miesto gatvėje, šių transporto priemonių nuomotojai nėrė į užribį. Aiškėja, jog kurorte tokias paslaugas teikia visas būrys verteivų, kurie net nesivargina ga...

Daugiau straipsnių