Naujos kartos pretenzijos
Ne atsitiktinai viešai skelbiant apie tai, kad gali būti parduodama „Achemos grupė“, minėta, kad galimą pirkėją visoje grupėje labiausiai domina KLASCO arba Klaipėdos jūrų krovinių kompanijos dalis Klaipėdos uoste.
Šiandien viešai nėra žinoma Klaipėdos uosto įvairių vietų žemių vertė. Uosto kompanijos jos niekada nepirko ir nenuomojo už kokią nors konkursinę kainą. Uosto verslas žemę yra gavęs tarsi dovaną. Už ją verslininkai Uosto direkcijai tik moka žemės nuomos kainą, kuri kiekvienam yra skirtinga ir nustatoma pagal naudojamo turto infrastruktūros lygį.
Gali būti, kad dabartinis uosto žemės pasiskirstymas daliai naujosios Lietuvos praturtėjusių žmonių nėra priimtinas. Prie uosto žemių buvo prileisti senosios kartos apsukruoliai. Dalis turtą išpirko su paskolomis užstatę tų pačių bendrovių turtą.
Staigiai praturtėję naujos kartos asmenys gali būti ne itin patenkinti, kad neturi turto jūrų uoste. Tai ypač pasijuto po to, kai viešai ištransliuota idėja, jog galimiems „Achemos grupės“ pirkėjams iš Vengrijos vertingiausia yra šios grupės turtas Klaipėdos uoste.
Iki tol praturtėję naujos kartos asmenys ne itin domėjosi Klaipėdos uostu ir jūrinio verslo reikalais. Juo labiau kad ir turtėjimas vyko ne tiesioginio pirkimo–pardavimo verslo, o verslo, kuris turi glaudžias sąsajas su biudžeto pinigais, programomis, pagrindu.
Prie jūrų uosto žemių buvo prileisti senosios kartos apsukruoliai, bet tos teritorijos jau rūpi naujos kartos turtuoliams.
Yra konkursinio turto
Šiuo metu yra rengiamas Vyriausybės nutarimas dėl Klaipėdos valstybinio jūrų uosto žemės nuomos teisės suteikimo procedūros tvarkos aprašo pakeitimo.
Esminė naujovė, kad dėl uosto žemės nuomos ateityje jau numatomi konkursai. Tai pirmiausia bus siejama su uoste galimai naujai suformuotais žemės sklypais, atsiradusiu kitokiu nekilnojamuoju turtu. Taip bus tarsi atveriami vartai į uostą ateiti naujos kartos praturtėjusiems asmenims.
Gali būti, kad uosto žemės nuomos konkursas gali būti skelbiamas gana greitai. Pati Uosto direkcija uoste turi turto, kuris jai nebėra arba nebebus reikalingas. Ji jį išnuomoti arba parduoti galės tik konkurso būdu.
Taip pat konkurso būdu galės būti nuomojamos ir už Kairių gatvės esančios rezervinės teritorijos. Ten kažkada buvo idėja statyti sausąjį uostą kroviniams laikyti. Gali būti, kad sausąjį uostą panorės išsinuomoti koks nors dabartinio uosto kompanijos valdytojas. Gali būti ir taip, kad naujam verslui vystyti ateis visiškai naujas asmuo.
Gali būti, kad po 3–4 metų nebereikės ir dabartinio Uosto direkcijos administracinio pastato. Uosto direkcija netrukus planuoja pradėti statybas šalia „Memelio miesto“, kur prie rekonstruojamų krantinių numatytas ir naujas jos administracinis pastatas.
Kam atiteks pietinis uostas?
Esminis klausimas yra toks, o kaip bus išnuomojamos naujos teritorijos, kurias Uosto direkcija ketina įrengti ateityje. Pagrindinė tokia nauja teritorija būtų maždaug 80 hektarų dydžio pietinis uostas.
Ar šis uostas konkurso būdu bus išnuomotas kažkokiam naujam pretendentui iš šalies? Ar jis tiesiog bus prijungtas prie dabar uoste jau veikiančių kompanijų kaip naujo verslo galimybė?
Numatyta nuostata, kad rekonstruojant kurios nors dabartinės uosto kompanijos krantines, jei užpilama akvatorijos dalis, žemės nuomos konkursas dėl naujai suformuotos dalies neskelbiamas. Naujai suformuotas žemės sklypas tiesiog prijungiamas prie buvusios uosto žemės nuomininko dalies.
Formaliai pietinis uostas būtų formuojamas prie teritorijų, kurias nuomoja KLASCO. Ar tai reikš, kad naujai formuojamas pietinis uostas automatiškai taps KLASCO nuomojamo uosto dalimi?
Tokiu atveju grupė, be KLASCO dar ir daugiau uoste nuomojanti ploto, taptų maždaug pusės Klaipėdos uosto valdytoja. Jei „Achemos grupę“ perpirktų vengrų kompanija, Klaipėdos uostas iš dalies taptų savo jūrų uostų neturinčios Vengrijos dalimi.
Tikslingiausia ateityje naujai suformuotą pietinį uostą būtų išnuomoti konkurso būdu. Gal po konkurso tą dalį išsinuomotų KLASCO, gal koks nors kitas uosto naudotojas, o gal visiškai naujas asmuo ar grupė iš Lietuvos ar užsienio?
Pietinis uostas ir turėtų būti naujo Klaipėdoje galimo uosto teritorijos nuomininkų persiskirstymo dalimi. Visai realu, kad į uostą ateis daugiau naujalietuvių ar užsienio kapitalo? Gali atsirasti ir daugiau krovos ar kitokio verslo pardavimo objektų.
Naujausi komentarai