- Vidmantas Matutis
- Teksto dydis:
- Spausdinti
Kai Didžioji Britanija prieš tris savaites paskelbė, kad į savo uostus neįsileis Rusijos laivų, Lietuva buvo viena pirmųjų iš ES šalių, kuri ketino taip pat padaryti.
Pavojus išprovokuoti Rusiją
Tačiau iki šiol Rusijos laivai kaip plaukė, taip ir toliau plaukia į Klaipėdos uostą. Parengusi nutarimą, kaip stabdys į Klaipėdos uostą plaukiančius rusų laivus, Lietuva atidėjo sprendimą iki to laiko, kai jis bus priimtas ES mastu.
Lietuvos susisiekimo ministras Marius Skuodis viešai skelbė, kad Baltijos šalių ir Lenkijos transporto ministrai kreipėsi į ES institucijas ir ragino ES mastu uždrausti krovinių gabenimą į Rusiją ir Baltarusiją ir iš jų į ES šalis kelių transportu, taip pat neleisti šių šalių laivams įplaukti į ES uostus.
Lietuva vienašališkų veiksmų nedemonstruos – lauks ES sprendimo. Užkirsti kelią Rusijos laivams plaukti į ES uostus Briuselyje neskubama.
"Priėmus tokį sprendimą atsiranda labai didelis pavojus išprovokuoti Rusiją priimti ir ES laivams nepatogius sprendimus. Šiuo metu Rusijos uostuose dar yra labai daug ES šalių vėliavų laivų. Tuo paaiškinama, kodėl ES mastu imamasi atsargumo priemonių nepriimti kategoriškų sprendimų", – teigė Klaipėdos valstybinio jūrų uosto direkcijos generalinis direktorius Algis Latakas.
Jungtinės Karalystės pavyzdys įrodė, kad priėmus tokį sprendimą yra įvairių niuansų, kaip jų galima vengti ar netgi apeiti. Gali būti ir taip, kad laivą su Rusijos vėliava išsinuomoja Europos kompanija. Ką tokiu atveju daryti? Uždrausti ES šalies kompanijos laivui, kad ir su Rusijos vėliava, įplaukti į ES uostą?
Dėl Rusijos laivų draudimo įplaukti į uostus gali būti ir daug kitų niuansų, nes laivyba yra mobili, su ja susijęs verslas lankstus. Laivai greitai gali būti perregistruojami į patogių šalių registrus. Kyla klausimas, ar toks laivas išliks "rusiškas", ar ne?
Jungtinės Karalystės pavyzdys įrodė, kad priėmus tokį sprendimą yra įvairių niuansų, kaip jų galima vengti ar netgi apeiti.
Verslas traukiasi palaipsniui
Priimant sprendimą uždrausti laivams įplaukti į uostus, reikėtų atsižvelgti ir į pereinamąjį laikotarpį. Europiečių kompanijos frachtavo rusiškus laivus. Joms reikia duoti laiko rusiškus laivus pakeisti kitais laivais.
Tai įrodo ir Danijos kompanijos "Maersk Line" pavyzdys. Ji paskelbė, kad atsisakys į Rusiją gabenti konteinerius, bet tai vyks palaipsniui iki šių metų balandžio pabaigos. Pačios kompanijos turėtų apsispręsti, ar dirbti su itin rizikinga ir neprognozuojama Rusijos rinka.
Anot A.Latako, uždraudžiant laivams įplaukti į uostus, reikia vertinti ir tuos niuansus, kurie yra susiję su jūrininkų saugumu. Pagal tarptautinę jūrinę teisę, visi uostai privalo užtikrinti jūrininkų saugumą. Tarptautinė teisė nenumato jokių išimčių nei pagal šalis, nei pagal tautybę.
"Mums būtų gerokai lengviau, jei ES priimtų aiškų sprendimą dėl Rusijos laivų draudimų plaukti į ES uostus. Jei toks sprendimas bus priimtas, mes būsime pasiruošę jį vykdyti", – sakė A.Latakas.
Algis Latakas
Specifiniai Rusijos laivai
Klaipėdos uoste nėra itin daug laivų su Rusijos vėliava. Klaipėdos valstybinio jūrų uosto direkcijos duomenimis, per metus – nuo 100 iki 180. Pernai jų buvo 122.
Klaipėdos uoste daugiausia lankosi laivai su Lietuvos vėliava. Pernai jų buvo per du tūkstančius. Apie 500 laivų per metus būna su Kipro vėliava, apie 200 – su Nyderlandų vėliava.
Rusijos kompanijų laivai dažniausiai būna mažesni, specifiniai, pritaikyti plaukti jūrose ir upėse.
A.Latako teigimu, šiuo metu Klaipėdos uoste vienas Rusijos laivas yra pjaustomas į metalo laužą, dar vienas remontuojamas. Praėjusį savaitgalį į Klaipėdą turėjo atplaukti ir specializuotas Rusijos laivas, kuris išgabentų metalo granules.
Šis krovinys Klaipėdos uoste nėra pageidaujamas dėl keliamo pavojaus. Jo uoste yra likę apie 14 tūkst. tonų. Paimti šį krovinį gali tik specializuoti Rusijos laivai. Metalo granulės iš Klaipėdos uosto gali būti išgabentos per du reisus.
Jei būtų uždrausta įleisti į Klaipėdos uostą Rusijos laivus, Uosto direkcija, anot A.Latako, jų nebeįsileistų. Tuomet Klaipėdos uostui nepatogus krovinys jame kurį laiką užsilaikytų, kol būtų surastas kitas tokio krovinio gabenimo laivas.
SUSIJĘ STRAIPSNIAI
-
Tarp daugiabučių Debreceno kvartale – nemalonus vaizdelis6
Debreceno kvartale tarp daugiabučių namų esančioje žalioje pievoje – dar vienas šiukšlynas. Įvairias buitines atliekas iš perpildytų šiukšlių konteinerių veikiausiai išnešioja sparnuočiai, o kart...
-
Pamario prakeiksmas: žuvininkystės ūkiai nebeapsigina nuo kormoranų12
Kormoranai – pamario prakeiksmas. Žuvininkystės ūkis Kintuose nebeišmano, kaip atremti šių paukščių atakas. Kormoranai būriais puola į tvenkinius ir gvelbia ten auginamą žuvį, ypač mėgsta karpius. Žuvininkai sako i&scar...
-
Dainų šventės šimtmečiui paminėti doviliškiai pasodino ąžuoliukus
Dainų šventės šimtmečio progai paminėti doviliškiai savaitgalį sodino ąžuolus. Vienas ąžuoliukas buvo skirtas specialiai Dainų šventės paminėjimui, o kitus ąžuoliukus talkininkai sodino Dovilų centre pačių žmonių ...
-
Kariškius uostamiestyje autobusais veš nemokamai7
Siūloma tarptautinių pratybų „Baltijos operacija 2024“ konferencijos metu renginio dalyviams reguliaraus susisiekimo maršrutų autobusais važiuoti nemokamai. ...
-
Klaipėdiečiai aktyviai mokosi užsienio kalbų: tarp aktualių – ir turkų kalba5
Klaipėdiečiai aktyviai mokosi įvairių kalbų, o populiarumo viršūnėje šiuo metu – anglų kalba. Tačiau ne mažiau aktualios ir ispanų, prancūzų ir net turkų kalbos. ...
-
Maisto atliekų rūšiavimas Klaipėdoje: kokios pagrindinės klaidos?23
Nuo balandžio 2 d. Klaipėdos miesto gyventojai buvo pakviesti pradėti maisto atliekų rūšiavimą. Klaipėdiečių aktyvumas maloniai nustebino – per pirmąją savaitę surinkta virš 5 tonų maisto likučių, o šią savaitę jau 8...
-
Klaipėdoje – gelbėtojų atranka: kandidatų laukia netradicinis darbo pokalbis1
Darbą paplūdimiuose Klaipėdos gelbėtojai pradės birželį, bet dabar vyksta atranka ir ji netradicinė – vietoje darbo pokalbio kandidatai turi šokti į baseiną. Tarp norinčiųjų gelbėti ne tik moksleiviai ir studentai, bet ir baigiantys ...
-
Klaipėdos valstybinis muzikinis teatras pasikeitė neatpažįstamai35
Šiandien išaušo klaipėdiečių ilgai laukta diena – duris lankytojams po rekonstrukcijos atvers Klaipėdos valstybinis muzikinis teatras. Penkerius metus be savo namų dirbę teatralai kvies ne tik mėgautis pastatymais, bet ir įve...
-
Klaipėdoje duris atvers unikalus senovinių automobilių muziejus21
Senojo dujų fabriko pastatuose vietą atrado unikali, daugiau nei prieš 100 metų pagamintų automobilių kolekcija. Dešimtmetį puoselėtas sumanymas „Senovinių automobilių namai-Memel Automuseum“ jau baigiamas įgyvendinti, ir mu...
-
Klaipėdoje baigti Baltijos prospekto sankryžos rekonstrukcijos darbai6
Klaipėdoje pabaigti Baltijos prospekto, Šilutės plento ir Vilniaus plento žiedinės sankryžos rekonstrukcijos darbai, pranešė miesto savivaldybė. ...