Dituvos sodų bendrijos gyventojai tėškė antausį Klaipėdos autobusų parkui ir pasiprašė įtraukiami į bendrą uostamiesčio susisiekimo sistemą. Daugybę metų neišsikovodami patogių autobusų judėjimo grafikų gyventojai verčia Klaipėdos valdžią imtis pertvarkos priemiestinio transporto sistemoje.
Moka už tuščius autobusus?
Paaiškėjo, kad su Klaipėdos autobusų parku sudarinėjamos kone penkmečio sutartys, o konkursai keleivių vežimo paslaugoms net neskelbiami, nors to ir reikalauja Europos direktyvos.
Tačiau Klaipėdos savivaldybė už lengvatinius bilietus įmonei kasmet atseikėja ketvirtį milijono litų. Per kelerius metus susidarė įspūdingos septynžeklės sumos.
"Kam išlaikyti begalę tuščiai važinėjančių autobusų dienos metu, kai ryte nėra patogaus autobuso nuvykti į darbą? Aš savo vaiko neleidžiu 7 val. ryto važiuoti autobusu, vežu pati automobiliu į mokyklą, nes tokiu laiku jam dar per anksti tamsoje klampoti šalikelėmis. O vėlesnis grafikas jau nepatogus, nes sūnus net nebespėtų į mokyklą. Daugybę metų čia ta pati problema", – pasakojo Dituvoje gyvenanti ir du mokyklinio amžiaus vaikus auginanti Laima.
Dituvos soduose gyvenantis moksleivis prisipažino, kad jam teko atsisakyti svajonės užsiimti popamokine veikla, nes jokie būreliai Klaipėdoje jam yra nepasiekiami. Vėliausias autobusas, pajudantis iš Klaipėdos į Dituvą, išvažiuoja 18 val. 40 min.
"Problema yra didelė, ir niekas su mumis nesikalba jau daugybę metų. Dituviškiai sėda į savo automobilius ir patys važiuoja į darbą uostamiestyje. Niekiniai šie autobusai. Tačiau miesto biudžetui jie kainuoja nemažus pinigus, nes jie dotuojami", – kalbėjo sodų bendrijos "Dituva" gyventojas Karolis.
Nelegaliam verslui – oazė
Nors šiam maršrutui ir seikėjami biudžeto pinigai, pasirodo, iš Dituvos maršruto ir šiais laikais pelnus kraunasi tik nelegalūs vežėjai.
Kone kasdien į sodus kursuoja vienas arba du vienatūriai, kurie uostamiestyje prieš pat stotelėje pasirodant Klaipėdos autobusų parko autobusui susisodina važiuojančiuosius į Dituvą.
"Kaina ta pati, kaip ir autobuse – 3,5 lito. Mano dukrai jau 15 metų, todėl jokių nuolaidų autobuse ji negauna. Kam jai važiuoti juo? Privatininkas dar ir sustos ten, kur vaikui patogiau", – pasakojo moksleivės mama.
Į Dituvą kone kiekvieną dieną juda moters ir vyriškio vairuojami mikroautobusai.
Dituviškiai net turi jų telefonus ir žino, kada ir kokią dieną jiems teks ieškoti mašinos kelionei į Klaipėdą.
"Autobusų sistema, atrodo, ne žmogui sukurta. Dieną važiuoja kone kas pusę valandos ir veža tris bobutes. O dirbantys žmonės neturi kaip grįžti į namus", – kalbėjo dituviškė.
Įsirengė paviljonus
Sodų bendrijos "Dituva" pirmininkas Tadas Vaitkus stebėjosi, kad lapkritį dažniausiai panaikinami anksčiausias ir vėliausias autobusų maršrutas, o tai ir yra paskutinis dūris vietos gyventojams į nugarą.
"Visa Dituva sėda į automobilius ir dūsta spūstyse prie geležinkelio pervažos. Po to ta masė juda vakare namo. O autobusai tušti visą dieną važinėja pirmyn–atgal. Kreipėmės į savivaldybę, kad mus prijungtų prie miesto transporto sistemos. Į mūsų sodus važiuoja 20 tūkst. žmonių. Nemažas jų skaičius gyvena visus metus. Įsirengėme devynis apšviestus paviljonus. Turime visas sąlygas normaliam autobusų judėjimui", – pasakojo T.Vaitkus.
Klaipėdos savivaldybės Transporto skyriaus vedėjas Rimantas Mockus patvirtino, kad idėja prijungti Dituvą prie miesto sistemos kyla nebe pirmą kartą.
Sodų bendrijos "Šernai" ir "Aisė" jau senokai yra integruotos į bendrą miesto transporto sistemą.
"Ir aš suprantu žmones. Naudodamiesi elektroniniu bilietu jie galėtų toliau keliauti ir po miestą. Manau, pageidautų prisijungti ne tik Dituva, bet ir "Guboja", ir Gružeikiai. Gyventojų pasiūlymas yra labai neblogas, bėda tik ta, kad iki 2016 metų turime ilgalaikę sutartį su Klaipėdos autobusų parku, – situaciją aiškino R.Mockus.
Klesti ilgalaikės sutartys
Pradėjus domėtis, kaip buvo pasirašomos sutartys šiai paslaugai, paaiškėjo, kad metų metus šiuo maršrutu veža vis tas pats vežėjas, o viešieji konkursai nebuvo skelbiami.
"Dabartinė sutartis pasirašyta 2011 metais. Kiek pamenu, ankstesnioji buvo pasirašyta dar 2005-aisiais. Kai jos pasibaigia, pratęsiamos", – sutarčių pasirašymo aplinkybes prisiminė R.Mockus.
Pasak R.Mockaus, šiuo metu Klaipėda lūkuriuoja stebėdama, kuo pasibaigs teisminis ginčas dėl panaikintų Vilniaus savivaldybės sutarčių su vežėjais priemiestiniams maršrutams.
"Europiniai reglamentai neleidžia savivaldybėms pasirašyti sutarčių su vežėju be viešųjų konkursų. Netrukus Aukščiausiasis Teismas turėtų pasakyti galutinį žodį, kaip reikėtų šias sutartis vertinti teisiniu požiūriu", – aiškino R.Mockus.
Per metus – 240 tūkst. litų
Priminus apie gyventojų skundus, kad nepatogūs autobusų grafikai yra nekoreguojami dešimtmečius, R.Mockus žadėjo, kad grafikus būtų įmanoma reguliuoti atsiradus elektroninio bilieto sistemai.
"Bus realus skaičius, kas ir kada, kokiame maršrute priglaudė savo kortelę prie skaitytuvo. Ir tai jau nebus prielaidos, o realūs skaičiai. Bus galima protingai perdėlioti grafikus", – tikino Transporto skyriaus vedėjas.
Už keleivių bilietų lengvatas Klaipėdos autobusų parkui savivaldybė kas mėnesį sumoka po 20 tūkst. litų. Per metus susidaro 240 tūkst. litų.
"Metų pabaigoje dar apie 20 tūkst. litų pridedama dėl įmonės patirtų nuostolių. Šiuo metu tai yra brangiausias maršrutas iš tų, kuriuos mes kuruojame", – patvirtino R.Mockus.
Sužlugdytų vieši konkursai?
Klaipėdos autobusų parko vadovė Jelizaveta Daugininkienė aiškino, kad ilgalaikės sutartys nėra joks blogis, o kaip tik esą užtikrina paslaugos teikimo kokybę.
"Kaip vežėjas investuos ir pirks naujus automobilius, jei jis neturės garantijų, kad bus darbo? O kas sakė, kad reikia skelbti viešuosius konkursus? Teisės aktai leidžia pasirašyti sutartis. Yra pavyzdžių mieste, kas nutinka, kai vežėjai sėkmingai susitaria per viešuosius konkursus, ir kaina gyventojams nekrinta. Norite sugriauti sistemą? Kiekvienais metais skelbkite konkursus vežėjams", – rėžė J.Daugininkienė.
Išgirdusi, kad dituviškiai raštu išdėstė savivaldybei norą būti prijungtiems prie miesto transporto sistemos, įmonės vadovė buvo itin nustebusi.
"O kodėl jie taip nori ir iš kur visa tai? Gal mes paslaugą netinkamai teikėme? Man yra naujiena, kad žmonės nepatenkinti grafiku", – piktinosi parko direktorė.
Patikinus, kad metų metus niekas neišklauso jų pageidavimų, J.Daugininkienė puolė aiškinti, kad tvarkaraščių sudarymas yra savivaldybės atsakomybė, o ne Klaipėdos autobusų parko.
"Be mūsų, į Dituvą veža įmonė "Sodų autobusai". Kai dirba dvi įmonės, neįmanoma subalansuoti grafikų. Juk šis maršrutas yra nuostolingas žiemą. Mes papildomų pinigų iš savivaldybės neprašome tik todėl, kad žiemą patiriamas nuostolis yra kompensuojamas iš lėšų, uždirbtų vasarą. Juk rytinis autobusas į Dituvą važiuoja tuščias, kaip nebus nuostolių", – tikino J.Daugininkienė.
Paklausus, kodėl niekas nesiima nelegalių vežėjų kontrolės, o mieliau prašoma pinigų dotacijoms, J.Daugininkienė atsakė, kad tai – ne įmonės reikalas.
"Tegul juos gaudo Mokesčių inspekcija ar savivaldybė. Juk nelegalai be autobuso nevažiuos, jie pririšti prie autobuso. Mes ne kartą minėjome, kad jie atima dalį keleivių iš mūsų", – piktinosi J.Daugininkienė.
Nori dar 100 tūkst. litų dotacijos
Tačiau mėginant išsiaiškinti, kas gi realiai turėtų prisiimti atsakomybę už dotuojamus ir tuščiai važinėjančius autobusus, susidarė įspūdis, kad savivaldybei priklausanti įmonė kratosi bet kokios atsakomybės, o tik inkščia dėl mažų dotacijų.
"Kas sakė, kad keleivių vežimas yra verslas? Visame pasaulyje tai dotuojama sritis. Kur aš tik buvau, visur moka tas, kas užsako paslaugą. O tai dažniausiai yra savivaldybė. Priekaištaujama, kad vakare nevažiuoja autobusai? Padarykime Talino sistemą, kur visas viešasis transportas yra nemokamas. Tik iš kur reikės gauti papildomų 30 mln. litų?" – savo supratimą dėstė J.Daugininkienė.
Paaiškinusi, kad valstybė turi prievolę užtikrinti susisiekimo galimybę, J.Daugininkienė prasitarė, jog įmonei reikėtų papildomos 100 tūkst. litų dotacijos, tačiau negalėjo paaiškinti, kodėl įmonė negali pakoreguoti maršrutų, kad autobusus, o ne nelegalus noriai rinktųsi keleiviai.
Naujausi komentarai