Pereiti į pagrindinį turinį

Vidaus laivyboje bręsta permainos

2019-03-27 08:44

Lietuvos valdžios institucijų noras keisti mažųjų laivų naudojimo tvarką sukėlė ir džiaugsmo, ir nepasitenkinimo, ir nuostabos.

Misija: priėmus naujas nuostatas laivybos inspektorių veikla turėtų plėstis, nes jie vertins ir atsirasiančius naujos kategorijos vidaus vandenų laivus. Misija: priėmus naujas nuostatas laivybos inspektorių veikla turėtų plėstis, nes jie vertins ir atsirasiančius naujos kategorijos vidaus vandenų laivus.

Išimtys „mažiukams“

Šiuo metu Vyriausybėje svarstomi Vidaus vandenų transporto kodekso pakeitimai. Planuojama, kad jie turėtų įsigalioti nuo šių metų liepos 1 dienos.

Priėmus juos Seime nebereikės registruoti ir atlikti techninę priežiūrą iki 6 metrų ilgio sportinių, pramoginių laivų, burinių jachtų, turistinių plaustų, vandens dviračių savininkams, jei jie nenaudos laivelių komerciniais tikslais. Išimtis numatoma pasienio zonoje naudojamiems mažiems laiveliams, kurie privalės būti registruojami. Išeitų, kad Nidoje ar Rusnėje naudojamas ir mažas iki 6 metrų ilgio laivelis turės būti registruojamas.

Laiveliai, kurių keliamoji galia ne didesnė kaip 500 kilogramų, galės neregistruoti naudoti ir pakabinamus elektros variklius.

Svarstant apie leidimus be registracijos ir techninės apžiūros naudoti pakabinamus elektrinius variklius būta diskusijų. Lėmė tai, kad pakabinamieji elektriniai varikliai yra itin mažo galingumo, jų naudojimo laikotarpis vandenyje yra ribotas, su jais nėra išvystomas didelis greitis.

Manoma, kad leidimas be registracijos ir techninės apžiūros nedideliuose laivuose naudoti elektrinius pakabinamus variklius turės įtakos jų populiarinimui. Pakabinamieji elektros varikliai neskleidžia taršos, nėra triukšmingi, nėra reguliuojama jų rinkos priežiūra.

Norint nedideliuose laiveliuose naudoti kitos rūšies pakabinamus variklius, laivelius jau reikės registruoti.

Įvardina keista naujove

Vidaus vandenų transporto kodekso pakeitimas gerokai erzina buriuotojų bendruomenę.

Panaikinami išskirtiniai įgaliojimai Lietuvos buriuotojų sąjungai vykdyti burinių jachtų technines apžiūras. Tokia nuostata neva priimama todėl, kad Specialiųjų tyrimų tarnyba, Vidaus reikalų ministerija, Transporto saugos administracija ir kitos institucijos yra pateikusios pastabas, kad iki šiol buvusi išimtinė teisė jachtų technines apžiūras vykdyti tik Lietuvos buriuotojų sąjungai prieštaraujanti teisinėms normoms.

Kodekse numatoma nuostata, kad jachtas tikrinti galės visi juridiniai asmenys, atestuoti Transporto saugos administracijos pagal bendruosius ir visiems taikomus vienodus kriterijus. Pati administracija šios funkcijos vykdyti nesirengia.

Ką duos toks tikrinimas, parodys laikas. Buriuotojai įsitikinę, kad iš to nieko gero nebus.

Viešoje erdvėje dėl naujų veiksmų netgi pasigirdo pavienių raginimų „versti“ Transporto saugos administraciją, kuri prigalvojanti įvairiausių keistų naujovių.

Nepalankumo sulaukė ir dėl laivų techninės apžiūros neseniai paskelbta sąlyga, kad įsigyjant Lietuvoje neregistruotus ar išregistruotus laivus būtina įsitikinti, ar jis turi korpuso numerį, CE ženklinimą ir atitikties dokumentus. Aiškėja, kad dalį senų laivų lietuviai yra įsigiję be jokių ženklinimų, numerių, kad tik būtų pigiau.

Apžiūros kelia nepasitenkinimą

Tam tikrų naujovių bus ir vidaus vandenų laivų registre įregistruojamiems laivams. Techninės apžiūros bus atliekamos kas dvejus metus, kai kuriems komerciniams laivams ir kas metus. Taip pat numatyti atvejai, kai techninės apžiūros nepasibaigus jų galiojimo laikui, galės būti anuliuotos.

Pramoginiams laivams, skirtingai nei jachtoms, techninės apžiūras atliks pačios Lietuvos transporto saugos administracijos inspektoriai.

Naujai registruojamiems laivams pirmojo tikrinimo metu bus išduodamas 10 metų galiojantis vidaus vandenų laivo tinkamumo plaukioti liudijimas. Norint jį gauti senesnius nei vienų metų laivus teks iškelti, kad inspektoriai įvertintų jų povandeninę dalį. Kaskart po techninės apžiūros tinkamumo plaukioti liudijimas bus pratęsiamas.

Pramoginių laivų techninės apžiūros laivų savininkams kelia ir nepasitenkinimo. Jie aiškina, kad dalyje kitų ES šalių techninės apžiūros iš viso neatliekamos. Dalies laivų savininkų iš Lietuvos laiveliai jau dabar yra registruoti užsienio valstybėse, o ateityje tokių, neva, tik daugės.

Numato tris laivybos rajonus

Vidaus laivų registre bus registruojami ir priekrantės žvejybos laivai. Jei tie laivai būtų registruojami kaip Jūrų laivų registro laivai ne tik sunkėtų jų eksploatacija, bet ir plaukiojimo galimybės pakrantės zonoje. Akcentuojama, kad priekrantės laivai registruoti kaip vidaus vandens laivai, galės žvejoti ir Baltijos jūroje toliau nuo kranto.

Vidaus vandenų laivams įstatymu įtvirtinami trys plaukiojimo rajonai. Pirmasis - vidaus vandenų, kuris apims vidaus vandens kelius, Kuršių marias iki Klaipėdos uosto akvatorijos. Antrasis rajonas apims Klaipėdos uosto akvatoriją ir Lietuvos teritorinė jūrą. Trečiasis rajonas apims jūros vandenis, esančius ir už teritorinės jūros ribų. Registruojantis vidaus laivų registre laivų savininkai apibrėš ir pagal saugos priemones turės įrodyti, kad yra pasirengę plaukioti viename ar kitame rajone.

Plaukiojimų rajonų nustatymas įstatymu leis burinėms jachtos, kitiems pramoginiams ir komerciniams laivams, netradiciniams laivams registruotiems vidaus vandenų registre plaukioti jūroje, jei šie pagal paskirtį yra tam pritaikyti. Iki šiol kildavo problemų, kad vidaus vandenų registre esantys nedideli laivai negalėjo plaukti į jūrą.

Naujausi komentarai

Komentarai

  • HTML žymės neleidžiamos.

Komentarai

  • HTML žymės neleidžiamos.
Atšaukti
Komentarų nėra
Visi komentarai (0)

Daugiau naujienų