- Vidmantas Matutis
- Teksto dydis:
- Spausdinti
Pagal Lietuvos Vyriausybės ataskaitą išeitų, kad Lietuva yra ekonomiškai stipri šalis, jos neveikia nei Kinijos spaudimas, nei prarastas Baltarusijos tranzitas, nei ekonominės sankcijos Rusijai.
Kinija Lietuvos neveikia
Pastarieji dveji metai Lietuvai buvo išskirtiniai. Pirma, dėl užsienio reikalų ministro Gabrieliaus Landsbergio pasisakymo prieš Kiniją, Lietuva nuo 2021 m. pajuto griežtas šios šalies ekonomines sankcijas.
Klaipėdos uoste tai pasireiškė tuo, kad neliko tranzitinio traukinio į Kazachstaną, kuris buvo siejamas su Kinijos kroviniais.
Neseniai Lietuvos Vyriausybės paskelbtoje 2022 m. veiklos ataskaitoje užsiminta, kad Kinija darė didelį spaudimą ir buvo įvedusi prieš Lietuvą nukreiptas griežtas ekonomines priemones.
„Didelis Kinijos spaudimas Lietuvai pernai pamažu atslūgo. Lietuvos ekonomika nebuvo reikšmingai paveikta“, – lakoniškus žodžius pateikia Lietuvos Vyriausybė savo veiklos ataskaitoje.
Tai nėra pagrįsta jokiais skaičiais. Kiekvienas Lietuvoje turi tikėti tuo, ką teigia Vyriausybė.
Anot šalies premjerės Ingridos Šimonytės, mažėjant prekybai su Kinija, ypač padėję tai, kad verslui, kuris nukentėjo nuo trečiųjų šalių veiksmų, pradėtos teikti paskolos.
Praradimas nepastebėtas
Dar didesnę įtaką Lietuvos, o ypač Klaipėdos uosto ir Lietuvos geležinkelių veiklai turėjo padaryti pernai vasarį prasidėjusi Rusijos invazija į Ukrainą ir dėl jos Rusijai ir Baltarusijai įvestos ekonominės sankcijos.
Lietuva neteko ne tik trečdalio Klaipėdos uosto krovinių, ką sudarė Baltarusijos tranzitas, bet ir iš esmės užsidarė dešimtmečiais kurtas, puoselėtas ir labiausiai pritaikomas transporto tranzito koridorius tarp Rytų ir Vakarų.
Bent jau šioje srityje Lietuva ir Klaipėdos uostas turėjo pajusti stiprų ekonominį sukrėtimą.
„Ilgalaikis poveikis Lietuvos ekonomikai atsirado ne dėl sankcijų, o dėl geopolitinio nestabilumo. Lietuvos įmonės pasirodė atsparios iššūkiams – jos sėkmingai perorientavo savo veiklą į nuspėjamas demokratinio pasaulio šalis. Joms tenka apie 90 proc. Lietuvos eksporto“, – skaitome Vyriausybės ataskaitoje.
Lietuva neteko ne tik trečdalio Klaipėdos uosto krovinių, ką sudarė Baltarusijos tranzitas, bet ir užsidarė dešimtmečiais kurtas, puoselėtas transporto tranzito koridorius tarp Rytų ir Vakarų.
Ar tikrai kompensavo?
Lietuvos valdžia giriasi pernai praplėtusi eksporto per Klaipėdos uostą galimybes. Buvę gauti leidimai eksportuoti žemės ūkio ir maisto produktus į JAV, Japoniją, Taivaną, Meksiką, Kanadą.
Išsigelbėjimu dėl prarasto Baltarusijos tranzito neva tapęs išmintingas Lietuvos valdžios sprendimas, kai į Klaipėdos uostą atplaukiantiems laivams pradėta taikyti šimtaprocentinė tonažo rinkliavos nuolaida. Tai paskatinę naujų konteinerinių linijų atsiradimą Klaipėdos uoste.
Paminėta konteinerių laivybos kompanijos „Mediterranean Shipping Company“ (MSC) linija į JAV Niujorko miestą, taip pat „NWC to Ecuador“ jūrinis maršrutas, kuris Klaipėdą sujungė su Dominika, Kosta Rika, Peru, Kolumbija ir kitomis centrinės ir Pietų Amerikos šalimis.
„Dėl šių veiksmų Klaipėdos uoste pasiektas naujas krovinių konteineriuose krovos rekordas – perkopta 1 mln. TEU metinės krovos riba. Klaipėdos uostui sugebėjus persiorientuoti, bendras krovos praradimas nebuvo toks ženklus, kaip prognozuota tada, kai JAV ir ES įvedinėjo sankcijas Rusijai ir Baltarusijai“, – teigta Vyriausybės ataskaitoje.
Šioje vietoje taip norėjosi Vyriausybės informacijos apie tai, kas ir kaip dėl sankcijų Rusijai ir Baltarusijai kompensavo Lietuvos verslo praradimus. Panašu, kad niekas nieko nekompensavo, nes valdžia į ES institucijas dėl to nesikreipė.
Gali būti, kad 2022 m. Lietuvos verslas didelių praradimų efekto stipriai ir nepatyrė, išskyrus atskiras veiklas, kurios tiesiogiai buvo susijusios su Baltarusijos tranzitu.
Tas pats ir Klaipėdos uoste, kur dėl Baltarusijos tranzito rimtai nukentėjo viena bendrovė – „Birių krovinių terminalas“. Kitos uosto bendrovės taip pat patyrė vienokių ar kitokių netekčių, bet jos buvo mažesnės.
Didesni praradimai tiek verslui, tiek uostui gali pasijusti ir realiai pasijuto šiais metais.
SUSIJĘ STRAIPSNIAI
-
Inovatyvumu – tvarios ateities link
Nepriklausomybę atkūrusioje Lietuvoje prieš 30 metų pirmąja investuotoja tapo JAV kompanija „Philip Morris International“ (PMI). Šiandien šio fabriko Klaipėdoje gaminama produkcija pagal eksporto dalį – antra lietuv...
-
Šį savaitgalį didžiosios atliekos bus surenkamos šiaurinėje Klaipėdos dalyje
Tęsiamas didžiųjų atliekų surinkimas iš Klaipėdos miesto gyventojų kiemų. ...
-
Uostamiestyje sugrąžins senuosius gatvių pavadinimus?11
Klaipėdos savivaldybė dar laukia oficialaus sprendimo iš vadinamosios desovietizacijos komisijos, kuri jau patvirtino savo išvadas dėl šalintinų sovietinių ženklų uostamiestyje. Turės būti nuimta memorialinė lenta Antanui Venclov...
-
Klaipėda dar kartą paskelbė Atgimimo aikštės atnaujinimo konkursą7
Atgimimo aikštės Klaipėdos centre rekonstrukcijos konkursas šią savaitę paskelbtas antrą kartą – pirmasis nutrauktas sulaukus dalyvių pastabų ir nutarus keisti jo sąlygas. ...
-
Paskutinė valia įvykdyta: Klaipėdoje perlaidoti J. Budrio ir jo žmonos palaikai7
Klaipėdos krašto sujungimo su Lietuva šimtmetį vainikavo sukilimo organizatoriaus, diplomato Jono Polovinsko Budrio ir jo žmonos Reginos Kašubaitės-Budrienės palaikų perlaidojimas Klaipėdoje. Kažkada turėjusių vilties atgulti b...
-
Per lygiadienį Juodkrantėje bus sudegintos nendrių skulptūros, ugnis liepsnos ir Vilniuje1
Pasitinkant lygiadienį Juodkrantėje penktadienio vakarą bus sudegintos pavasarį menininkų sukurtos nendrinės skulptūros, Vilniuje vyks ugnies ir šviesų renginys. ...
-
Nemaloniems kvapams suvaldyti „Klaipėdos vanduo“ diegia inovatyvias technologijas4
AB „Klaipėdos vanduo“ siekia užkirsti kelią nemaloniems kvapams sklisti. Šiam tikslui įgyvendinti pastaraisiais metais į modernios įrangos įsigijimą buvo investuota daugiau nei pusė milijono eurų. Ateityje bendrovė ir toliau taiky...
-
Dviračių laikyklos skatina keisti keliavimo įpročius3
Dviračių laikyklomis vadinami nameliai Rumpiškės kvartale moko klaipėdiečius ne tik tvarkingai dalintis visiems gyventojams skirtomis patalpomis. Naudodamiesi jais kvartalo gyventojai išgyvena ir bendruomeniškumo pamokas. ...
-
Lenktynės Taikos prospekte: greičiausiai atvažiavo autobusu1
Pagrindinę miesto gatvę, kartais vadinamą Klaipėdos stuburu, įveikti galima keliais būdais. Kuris greičiausias? Tai vakar siekta išsiaiškinti žaismingų, bet kartu rimtų lenktynių metu, keliaujant Taikos prospektu skirtingais judėjimo ...
-
Prasidėjo kelio Plungė–Vėžaičiai remontas1
Vairuotojai turėtų būti atidesni važiuodami pro Vėžaičius į Plungę. Dalis asfalto dangos jau nuimta, kelininkai ruošiasi asfaltuoti keturių kilometrų ruožą, eismą riboja šviesoforai. ...