Lietuvos rašytojų sąjungos išleista knyga – solidaus autorių kolektyvo bendro darbo vaisius. Knygą sudarė Elžbieta Banytė, Marius Burokas, Viktoras Rudžianskas, Audinga Peluritytė, svečių kūrybą atrinko Vytas Dekšnys, kompaktinę plokštelę, kurioje skamba dešimties literatų kūryba, parengė Rimantas Kmita.
Kaip ir kasmet, literatūros gerbėjų laukiamame almanache surinktos eilės, pernai skelbtos kultūrinėje spaudoje, "Poezijos pavasario" svečių – Graikijos, Rumunijos, Indijos, Latvijos, Nyderlandų, Airijos, Suomijos, Čekijos ir Čilės poetų eilių vertimai.
Apie poezijos nūdieną kalbinami "Poezijos pavasario" anketos pašnekovai: Neringa Butnoriūtė, Dovilė Kuzminskaitė, Gintaras Grajauskas, Virginija Cibarauskė, Kęstutis Navakas, Agnė Žagrakalytė, Saulius Vasiliauskas, Lina Buividavičiūtė, Rimas Užgiris, Kornelijus Platelis, Mindaugas Nastaravičius, Enrika Striogaitė, Daina Opolskaitė, Ramūnas Čičelis, Erika Drungytė. Žinomi poetai, literatūrologai dalijasi mintimis apie nykstančią prozos ir poezijos takoskyrą, pastarojo žanro kūriniuose vis dažniau pastebimą buities refleksiją.
Kolegų literatų ir literatūrologų straipsniais pagerbiami šiųmečiai sukaktuvininkai. Rašytoja, ilgus metus vadovavusi Maironio lietuvių literatūros muziejui, Aldona Ruseckaitė piešia gyvą šįmet sausį 80-mečio sulaukusio poeto, vertėjo Vlado Baltuškevičiaus portretą.
Literatūros kritikė Donata Mitaitė nagrinėja poeto Alfonso Maldonio, kuriam šiemet būtų sukakę 90, pasirinkimų dramą. Vesdama paraleles tarp Jono Aisčio eilėraščio "Kristaliniame karste" ir A.Maldonio "Vakaras stikliniame karste", ji padeda suprasti pastarojo asmeninių ir kūrybinių pasirinkimų priežastis, galimybės pasitraukti į Vakarus neigimą.
Literatūrologas Virginijus Gasiliūnas varto Broniaus Krivicko, kurio 100-ąjį jubiliejų šiemet minime, eilių pluoštus. Kuklindamasis, kad nesijaučia pajėgus leistis poezijos analizėn, autorius, jo žodžiais, pateikia kelis mintigalius apie paties B.Krivicko aktorei, radijo diktorei Danai Rutkutei ir Vincui Mykolaičiui-Putinui adresuotų kūrinių rinkinius. Pastarajam skirtas poezijos pluoštas, Vilnių pasiekęs 1952-ųjų rugsėjį, – greičiausiai paskutinis, perrašytas paties autoriaus ranka: aktyviai Laisvės kovose dalyvavęs poetas tais pačiais metais žuvo Raguvos miške.
Alfonso Nykos-Nyliūno 100-mečiui skirtas poetės, literatūros kritikės Giedrės Kazlauskaitės rašinys, remiantis jo dienoraščiais nagrinėjantis garsiojo poeto santykį su V.Mykolaičiu-Putinu.
Filosofas Kasparas Pocius atsigręžia į Eduardą Mieželaitį – "poetą, kurio šimtmetį minės nedaugelis" ir dėsto argumentus, kodėl jo kūryba – išskirtinė, išėjusi "toli anapus lietuviškojo konteksto". Nors sovietmečiu pripažintas poetas vyraujančios šiuolaikinės kritikos yra nurašytas, K.Pocius E.Mieželaitį lygina su pasaulinio lygio kūrėjais, moderniosios poezijos šaukliais. "Plačiais mostais jis tam tikra prasme pralenkia net savo nostalgiškus konkurentus – egzodo poetus. Galbūt todėl, kad nutraukia tradicijos bambagyslę ir priima modernybę bei modernizmą kaip visišką įtrūkį – dekartiškai pradeda nuo nulio", – rašo K.Pocius.
Poetas, literatūros kritikas Gintaras Bleizgys dalijasi prisiminimais apie Joną Strielkūną, pastarojo gimimo 80-mečio proga. "Penki pavasariai su Jonu Strielkūnu" – it ištraukos iš slapto dienoraščio atskleidžia autoriaus bičiulystę su gerokai vyresniu kolega, nuo pažinties, globėjiškos paramos akimirkų iki paskutinių pokalbių.
"Šūdinai atrodo, po posėdžio ir visų tarybos narių atsistatydinimo pasakė man Jonas, – galėjai sėstis šalia jų, o ne priešais, galėjai pavaišinti kava ir arbata, nupirkti sausainių, o dar geriau vyno ar kokio brendžio... Pasiektum tą patį rezultatą, bet kultūringai. Daug metų turėjo praeiti, daug ką gyvenime turėjau patirti, kad suprasčiau ano savo elgesio menkumą. Strielkūnas vienintelis iš redakcijos darbuotojų drįso viską pasakyti tiesiai šviesiai."
Dar daugiau intymumo atskleidžiama Valdemaro Kukulo, kurio 60-ąsias gimimo metines minime šiemet, dienoraščiuose: paskutiniais gyvenimo metais užfiksuotos patirtys atskleidžia anksti išėjusio poeto išgyvenimų tekstus ir kontekstus.
"Vakar guliu ir galvoju: kaip turėčiau nekęsti literatūros! Nieko nedavusi, atėmė, suniokojo visą gyvenimą. Atėmė ramų ir pastovų buvimą, atėmė meilę ir šeimą, dabar atiminėja pati save! Studijų metai, užuot daužęsis po Vilnių ir mylėjęs, mylėjęs, – galvojau vien apie literatūrą, tvėriausi, gaubiausi nuo net labai mylinčių moterų šarvais: trukdys gyventi, trukdys rašyti. Bendravau vien su literatais. Poetas! Užuot pasitraukęs į gilumą, vienumą, lindau į viešumą, į spaudą: be to, kad tapau girtuoklis, esu dar ir profesionalus spaudos darbininkas. (...) Poezijos šansas tolsta ir tolsta, vis labiau įsitvirtina vidutinybė, tad ar verta buvo jai aukoti gyvenimą, meilę? Prakeikimas, kurio vertas tik literatas. Literatas, bet ne poetas", – 1991-ųjų vasario 25-ąją rašė V.Kukulas.
Skausmingais klausimais į tragiško likimo 2001-ųjų "Poezijos pavasario" laureatą Stasį Stasevičių kreipiasi aktorė Olita Dautartaitė. "Buvo jis kaip vaikas, kaip ir senukas. Dievo vabalėlis ir aštrus dalgio ašmuo. Mažutėlis kūnu ir slėpininga stipria dvasia, netelpančia šiame kūne", – rašo O.Dautartaitė. Per tris almanacho puslapius publikuotame laiške pabirę prisiminimų trupiniai – nelyg snaigės, nutūpusios ant poeto veido, amžiams atgulusio pailsėti po 2012-ųjų gruodžio nakties dangumi.
Marius Burokas
Žydų kapai.
Zarasai – II
gedulo dantim
užsėtas
tas miškas
mirties žiauberėm
sužiedėjus
kalva
slenka palinkę
prieš ežero vėją
braunasi
pro erškėtrožių
raizganas
———-
jau matom
juos
išgenėtus
nuluptom samanom
nuo vardų
nuo atminties
///////////
Dovilė Zelčiūtė
Tėvai sėdi įsauly saloje vidur upės
Birželis vasaros pradžia Nemunas kirai
Jų aukšti balsai juokas
ant žolės nedidelis termosas
saugioje vandens juostoje
be drabužėlių šokčioju upės užuteky
nardau kaip kirai rėkia tiesiog virš galvų
smėlyje paukščių kiaušiniai atsargiai! įspėja mama
šitoks vėjas
medžio kvapą nuo lentpjūvės – tiesiai į mus
atneša žinią vasara niekada nesibaigia
su artimaisiais sesuo kažkur piešia lubinus
renka žemuoges ji visada man suaugusi
batukai su aukšta pakulne
pavojus – vėliau tasai kaukšt kaukšt
bet kol kas aš nardau kaip prieš gimimą sūpuojama
rankų mano tėvo mamos švelnių balsų
apie keliones vaikus šį birželį
didelė jau jų mažoji duktė
žvelgiu į dugną griebiu
vandens nugludintą šukę
visam laikui ją pagriebiau
tėvus sėdinčius įsauly saloje
šukę vidur švytinčios upės
*********
Prieš iškeliaudama
mama norėjo rūkyt
čia turi būti balkonas
nors porą dūmų!
neleidom
kalbėjom kažkokias nesąmones
negalėjom ištraukti vamzdelių
negalėjom palatoj
tiesiog imt ir užmušti kai galvoju
didžiausiems nusikaltėliams prieš egzekuciją
leidžiama surūkyt cigaretę kaip dabar
man pateisinti savo negailestingą sveiką protą
kai buvo likę vos keletas valandų nepilna para
ji tik norėjo susikaupti ir suprasti visa kas vyksta
ką reikės toliau daryti toliau nuo teatro nuo visų
privalomų vaidinimų kaip suvaldyti laiką
rūkyčiau dabar už tave bet mūsų
juk tai nepasotins, brangiausioji
////////////
Enrika Striogaitė
Bronė (Alfuko žmona)
nemylėjau
taip ir nesutikau jo
trisdešimt septynerių ištekėjau
kad nelikčiau senmerge
pagimdžiau du vaikus: mergaitę ir berniuką
nė vienas nepanašus į mane
dukra - kaip iš akies traukta mano motina
mažutė rudomis spitriomis akimis valdinga
sūnus - tikra savo tėvo kopija:
mačiau jį
prie prekybos centro
sėdintį su ištiesta ranka ties durimis – –
be kojos be ramentų
šlapią dvokiančią šliūžę praeiviai aplenkdavo
į šalį sukdami nosis
manęs jis nematė
sėdėjo dieviškai ramiai žiūrėdamas į vieną tašką – –
tarsi apsišlapinęs Buda – –
tarsi nebyliai pravirkęs mano sūnus
kai apkabinus noriu suprasti
kodėl šitaip trokštu su juo
nugyventi dar vieną gyvenimą
************************
Alfukas
kažkadaise maniau
kad aš – beveik Verlenas
Rembo Baironas
– – – – – –
– – – – – –
– – – – – –
ir dabar taip manau
*****************
Irutė
po penkiasdešimt metų
sutikau savo jaunystės meilę
maximoj
prie kasos
vienas kitą vos atpažinome
[kaip ir visi vyrai jis išsilaikęs geriau]
pirko liesos varškės ir grietinės
savo žmonai
kaip anuomet
susikibom už rankų
prie neveikiančio šviesoforo
mėginom perbėgti gatvę
aš parklupau
sutrikęs jis prie manęs pasilenkė –
pirmąkart jį pabučiavau
dideliu greičiu lėkęs automobilis
kliudė – – – – –
jo pirkinių maišelį
liesa varškė ir grietinė
ištiško ant asfalto
ir mano drabužių
////////////
Donaldas Kajokas
Lithuania
šalis turinti tokią poeziją
negali išnykti lygiai
kaip šalis dar turinti
dar poeziją
negali
išlikti
o visa kita
gryna laimė ir tiek
******
Trys rudenėjantys etiudai
1
kol su sparnais esi dangaus neįmatai
išvydęs jį sparnų jau nerandi dėl to
gali raudot gali bet argi bus kitaip
ir kam tau to kitaip
va ir ruduo
2
permirkęs rūstus molėtas
pro beržyną per laukus
tiško vėjai šėlo lietūs
ir žaibavo
kaip
žmogus
3
šiaurio bliuzas
kauko laiptai, gatvė
troleibusas
lėtas kaip vienatvė
ŪŪŪŪŪŪŪŪŪŪŪŪŪŪŪŪ
Gintautas Dabrišius
Vos išsiritusi bitė – – – tuoj pat
Galvą į korio akelę kyštelie –
Pasižiūri
Gal dar kas ten sėdi kamputyj –
O aš nubudęs
Bėgu į lauką
Pažiūrėt ar dar neprašvito
Seniau kitaip būdavo –
Nubudęs ir lovoj gulėdamas žinojau
Dangus dar ten pat – –
O žvaigždės prie kojų – –
Vos išsiritusi bitė
Į korio akelę pažiūri – nuliūsta –
Vėl ta pati dovana –
Kamputis tuščias
Vėl šiam pasauly būsiu viena
* * *
Stebiu muilą –
Jau dveji metai
Jis nė krust
///////////
Kęstutis Navakas
Gyvenimas
viriau sriubą. pjausčiau salierus. mano
peilis smigo į atsitiktinio praeivio kūną ir
kūno syvai varvėjo į ištiestą delną. buvo
graži diena. dar nesnigo. praeivis gulėjo
veidu į plunksninius debesis po to
pakilo ir nuėjo. turėjo reikalų. mano
kiemo slyva atsispindėjo gretimo namo
plytose. jau seniai nužydėjusi. numetusi
tą ką turėjo. gatve praėjo kupranugarių
karavanas gabenantis druską ir šafraną.
žiūrėjau į kiemo medžius. skaičiau knygą.
išviriau sriubą. mylimoji grįš iš darbo ir
turės ką pavalgyt. stebėjau keisčiausius
vabalus galvojau apie jų gyvenimą.
išviriau sriubą. bus ką valgyt. nieko
neveikiau. gyvenau. miriau. vėl gyvenau
********
Brunhilda
pavadinkime ją brunhilda tebus jai
penkeri ji kiauras dienas žais su
nibelungų auksu arba stebės kaip
šalia širmos blusos ėda šunį. šuns
vardas tebus wagneris ir jis mėgs
nupūsti orkestro duobės dulkes nuo
partitūrų dažnai pamirštamų užėjusio
kapelmeisterio. tegu brunhilda neauga
telieka smuiko rakto didumo betgi
užaugs taps aukštesnė už mišką
gražesnė už rudenį tylesnė už vandenį
tuomet pas tave ir užeis nors bus nelinkusi
į dviprasmiškas pažintis ji bus kitokia
kitokiais batais ir kitokiu plaukų segtuku
jos kvepalai skirsis nuo tų kuriuos jau
išmokai ir prakaitas neprimins laižyto
nuo ligi šiol sutiktų merginų krūtų ji bus
prašmatnesnė nei kortų damos ir lygiai
tokia kokią ką tik susigalvojai žaisdamas
savo rašikliu ir stebėdamas kaip šalia
rūdijančio radiatoriaus blusos ėda šunį
///////////
Tautvyda Marcinkevičiūtė
Bohemos nuotrauka
Kokie mes nuotraukoje dar jauni
dar cigaretės rūksta vėjo rankose
dar tik gyventi regis ateini
dar bohema paūžaut šauniai renkasi
plaukai merginų dar anų spalvų
ir stalas dar nukrautas vyno buteliais
kad ligi pačio ryto tęstųs déjà vu
priartinęs atidavimą budeliui
dar tik numanomam kol kas jo mes
dar nepažįstame pamiršę išmierą
tų kūnų demonstruojančių gelmes
objektyvumui objektyvo: išmirė
du vyrai iš trijų tad tas kur liks
privalo atgaivinti buvusią linksmybę
kad prisikeltų jai net buvę x
betikrindami ar gyvi dar įsižnybę
////////////
Alis Balbieris
ornitologija II
kadaise
skrisdavau su paukščiais
strazdais zylėmis ir nykštukais
suopiais naktų pelėdomis ir kėkštais
tolimiausiam krašte prie Kuršių marių
skrisdavau žiemą ir vasarą rytą ir vakarą
skrisdavau laisvas kaip paukščiai
tačiau atskyręs kūną nuo dvasios nes kūnas
kur beskristum likdavo toje pačioje
socialistinio realizmo tikrovėje
skrisdavau ir skrisdavau
kol sykį nutūpiau Rotondoj
parke po senais medžiais kur –
besnapis – lesdavau vyną iš taurių
su kitais ilgaplaukiais dvikojais
šiuo metu daugiau ar mažiau pažįstamais
poezijos archipelago paukščiais – – –
/////////////
Aušra Kaziliūnaitė
bankininkas
Viena jo akis indelyje su saldainiais, kita kažkur
kosmose čekina jaunų ateivių kojas, mokosi
skaičiuoti iki aštuonių
mažai į banką užsukusių klientų ima saldainius
ir darbuotojai gana abejingi bombonkėms
net valytoja nemėgsta čiulpiamų
sako sau – kas, kad popierėliai blizga, vis tiek ne
šokoladiniai ir basta
saldainiai čia niekam nerūpi
saldainiai čia saugūs
saldainiai nebijo nei karo, nei ligų, nei senatvės
saldainiai gyvena sėsliai ir augina akį
ne dėl kailio, dėl mėsos augina
//////////////
Vytautas Kaziela
einu ir einu
šnabždėdamas Tėve mūsų
žinau kad sustojus
užklumpa mirtis
lyg viduržiemy
žydintys sodai
o Dieve
kokia baltuma
į kurią išsipurvina kojas
mano broliai
kurių neturėjau
man kasantys duobę
į ją dar reikėtų žarijų pripilti
kad kilčiau aukščiau
užu vandenį
rudenio žolę
o aš apeinu
ir šypsausi
ant kalno regiu juokdariai
o pakalnėj artojai
****
prisimenu tave
skutančią
ledą nuo stiklo
įtrūkusi panagė
saulėtekis
lyg kraujas pasklinda
pro atitirpintą
skylę
praneria sapnų slidininkas
plonu lyg vapsva
liemeniu
ir dingsta
//////////////
Giedrė Kazlauskaitė
P***a
Tai jos pirmasis keiksmažodis,
jo reikšmės ji nežino.
Taria kaip magišką užkeikimą,
tarsi tai reikštų kokią nors žvaigždę,
nukritusią iš dangaus ir subirusią
į grūdus ir pelus.
"Negaliu jo pamiršti", – tvirtina mums,
prašančioms pamiršti tą žodį.
Ji negirdi, kaip žvalgindamos ginklais prabėga
mongolų-totorių gaujos, kraustosi prūsų gentys,
išsiskleidžia jūros žvaigždė.
Girta valstietė nugula savo kūdikį,
lupasi torto spalvos cerkvių svogūnai,
medinės matrioškos sušoka viena į kitą.
Būgnus muša žygiuojančios feministės,
trykšta sprogusios cistos.
Laiminga kartoja, kas uždrausta,
sukdamasi aplink savo ašį
ir jaučia laisvę.
/////////////
Naujausi komentarai