Norint išvysti, regėti paralelines realybes, reikėtų apsilankyti galerijoje „Meno parkas“. Ilgėliau stabtelėjus prie Eimučio Markūno naujausių savita technika sukurtų paveikslų, jų hipnotinis poveikis neabejotinas.
Žvilgsnis į Kitą pasaulį
Gali būti, kad ims svaigti galva, raibuliuos akyse, iš po kojų slys žemė, bet Tai išvysite. Ką? – tai jau kiekvieno vaizduotės, emocijų, patirčių, pagaliau – lūkesčių reikalas. Gali būti, kad išvysite, kaukoles, veidus, nuolat kintančias gyvių ir augalų formas, kuriančias Kitą pasaulį, realybę, kuri neapčiuopiama, bet patiriama ir šis patyrimas tėra vienintelis įrodymas, kad vis dėlto Tai egzistuoja, nėra pramanas ar haliucinogeninė būsena, o jeigu ir tai – vadinasi, koks galingas menas.
Galėtų „Meno parke“ prieš paveikslus stovėti foteliukai su ratukais (žiūrėjimo atstumui reguliuoti), tuomet parodą, žvelgimą į paveikslą jau būtų galima vadinti seansu. Ar pajuto savo paveikslų hipnozę ir jų autorius – dailininkas Eimutis Markūnas?
„Taip, pajutau. Vienu metu galvojau, kad čia galbūt tik man vienam, gal darosi kažkas negerai, – juokiasi menininkas, – pradėjau į dirbtuvę kviestis draugus, kad pasitikrinčiau, na, ar neverdu savo sultyse.“
Draugų pritarimas ir net susižavėjimas E.Markūną nuramino. Ir ne tik nuramino – pagilino išgyvenamą satisfakcijos jausmą. „Man atrodo, kad visą laiką šios parodos link ir ėjau“, – dabartinę savo būseną atskleidžia dailininkas.
Deimantas vaizduotei
Autoriaus technika sukurti paveikslai vienų yra pavadinami grafika, kitų – fotografija. „Bet iš tikrųjų, tai – tapyba, kuriai būdingas mostas, potėpis, paveikslai sukurti teptukais, mentelėmis, t. y. tapybos priemonėmis“, – patikslina E.Markūnas. Tik štai dažai – toli gražu ne aliejus ar akrilas, o grafitas, grafito milteliai sumaišyti su... Šito sužinoti nepavyks, nes tai autoriaus technika, kurią dailininkui viena parodos lankytoja pasiūlė užpatentuoti. „Su tiek grafito kiek daug būtų pagaminta pieštukų“, – draugiškai pajuokavo ji, nes grafitas paveiksluose atsiskleidžia ne kaip piešimo, o tapybos technika, t. y. ir storais potėpiais.
„Ne tik pieštukų, gal išeitų ir koks vienas kitas dirbtinis deimantas“, – šypsodamasis atitarė parodos autorius, paaiškindamas, kad dirbtiniai deimantai gaminami suspaudžiant grafitą, milijonus jo tonų, į kvadratinį centimetrą.
Visgi ar ne tikriausias deimantas, kuris maitina sielą, vaizduotę, išgyvenimus, pagaliau – akis, ir jos ima ne matyti, o regėti? Paralelinius, o gal tikruosius pasaulius? Vaizdinius, o gal išgyvenimus, išgyvenimo vaizdus, kurie susiformuoja ilgėliau žvelgiant ir nuolat mainosi, kinta, nes akys „pagauna“, „įveda“ vis kitą detalę, „keliauja“ po didžiulį paveikslo formatą, kuris sukuria vis kažką naujo.
Galima sakyti, tai paveikslai, kurie nuolat kuria (paralelines realybes), vystosi. Tai gal yra nesukurti, nepabaigti? Anaiptol. Galima juos pavadinti moderniau – tai interaktyvūs paveikslai, tačiau sukurti be jokių šiuolaikinių technologijų: kartonas, teptukai, mentelės, pigmentas, dažai iš grafito.
Tapęs „vienu kvėpavimu“
„Paveikslui nutapyti turėdavau tris valandas, nes išdžiūvus dažams jau nieko nepadarysi“, – šiek tiek kūrybinę virtuvę atskleidžia dailininkas. Matant didžiulius formatus galima tik įsivaizduoti, kaip visa tai buvo sukurta.
„Ant tų tapomų kartonų šliaužiodavau, nuolat lipdavau ant kopėčių pasižiūrėti koks visumos vaizdas, kaip viskas dėliojasi. Na, po tokio tapymo būdavau kaip po geros pirties – visas šlapias“, – juokiasi menininkas, tapęs „vienu kvėpavimu“.
Nors tai abstrakcijų paveikslai, tačiau kiekvienas jų turi savo ašį, aplink kurią sukasi paralelinė realybė. Vis dėlto akivaizdu, kad juos kuriant dailininkas buvo tik savotiškas įrankis, teptukas, paralelinio pasaulio grandis tarp to ir Kito, kurio atsiradimui šiuokart buvo pasirinktas būtent Eimutis Markūnas.
Pasak dailininko, vienuose paveiksluose reali idėja virto abstrakcija, kituose atvirkščiai – abstrakcija išryškino atpažįstamas formas, realius pavidalus, nors inspiracija šiems darbams buvo vaikystės fantazijų, pramanų, sovietinės egzistencijos ir dabarties realijų sankirta.
Trijų dimensijų efektas
Grafitas, kilogramai grafito, dailininko dirbtuvėje gulėjo ilgai. „Regis, dar sovietmečiu jį maišais pirkau, bet kiekvienai medžiagai turi ateiti savas laikas“, – sako plataus spektro menininkas, garsus vitražistas, instaliacijų, objektų, atspaudų, tapybos darbų kūrėjas.
„Vien vitražo specialybės man neužtenka, nesijaučiu priklausantis konkrečiam cechui, mėgstu kaitą, naujoves, ir tąkart pirkdamas grafitą jaučiau, kad jo man prireiks, dabar jo turbūt nė negautum“, – sako jis.
Ar tik ne vitražo technikos (chemijos) išmanymas pasufleravo ir šios grafito technikos atradimą? „Gali būti...“ – mįslingai šypsosi E.Markūnas ir čia pat priduria: „Mane traukia nauji išraiškos būdai, tačiau jokiu būdu tai nėra tikslingas naujų technikų ieškojimas, jokiu būdu, kiekvienas sumanymas, idėja paprastai kužda ir savą techniką.“
Dailininko paveiksluose grafitas naudojamas kaip dažas daugiasluoksnei monochromijai išgauti, tačiau daugeliu atveju – be spalvos, arba jos vaidmuo tėra minimalus: ant juodo ar skaisčiai mėlyno, o dažniausiai nespalvoto paviršiaus kuriami toniniai kontrastai, kurie, regis, stipriausiai atsiskleidžia būtent nespalvotuose paveiksluose, sukurdami trijų dimensijų efektą.
„Tapydamas grafitu paveikslus, grafiniais ir įvairiais kitais elementais transformuoju iki optinės, fotografijai būdingos dimensijos, taip išgaudamas savotiškus hibridus, turinčius sąlyčio taškų su tapyba, grafika ir fotografija“, – teigia „Paralelinių realybių“ parodos autorius.
Vis dėlto turbūt svarbiausia toji dimensija, kurią apčiuopia, į ją nukeliauja, išgyvena parodos žiūrovas: meditatyvinę arba atvirkščiai – vaizduotės šėlsmo kelionę į paralelinį pasaulį.
Kas: E.Markūno darbų paroda „Paralelinės realybės“.
Kur: galerijoje „Meno parkas“.
Kada: iki kovo 3 d.
Pirmoji ciklo paroda
Kaune rodoma pirma parodų ciklo „Paralelinės realybės“ dalis. Antroji paroda vyks Klaipėdoje, BAROTI galerijoje, birželio 8 d. (veiks iki birželio 30 d.). Trečioji, pirmų dviejų jungtinė, paroda bus atidaryta liepos 12 d. Vilniuje, Dailės akademijos galerijoje „Titanikas“ ir veiks iki rugpjūčio 4 d.
Naujausi komentarai