Šiemet, spalio mėn. pradžioje vykusioje Frankfurto knygų mugėje, leidykla „Šviesa“ buvo pastebėta ir įvertinta Europos mokomosios literatūros leidėjų grupės (EEPG). Kaip ir kiekvienais metais, ši grupė skiria apdovanojimus geriausiais pripažintiems šviečiamojo pobūdžio leidiniams. Tarp jų ypatingo komisijos dėmesio sulaukė 2013 m. išleistas dvejus su puse metų rengtas leidyklos „Šviesa“ dailės mokymo( si) komplektas IX-X klasėms. Leidyklai ir vadovėlio autorėms – Irenai Staknienei, Rimai Tuinylaitei, Romualdai Zareckienei – skirtame apdovanojime pabrėžiama, kad vadovėlis labiausiai iš kitų mokomojo pobūdžio leidinių išsiskyrė aiškia bei unikalia dailės ir meno kūrinių vertinimo sistema.
EEPG kartu su Frankfurto knygų muge ir vadovėlių bei švietimo žiniasklaidos tyrėjų bendruomene „IARTEM“ organizuojami Geriausių Europos mokymo(si) priemonių apdovanojimai vyksta kasmet. Jų metu iš aukščiausios kokybės švietimo literatūros renkami geriausi Europoje išleisti vadovėliai. Tarptautinė ekspertų komisija vertina pateiktus vadovėlius pagal aštuonis kriterijus – aktualumą, aiškumą, patikimumą, patrauklumą, lankstumą, bendrumą, įsitraukimą, socializaciją, o apdovanojimai skiriami keturiose kategorijose. Būtent vienoje iš jų – interaktyvių skaitmeninių sprendimų – specialus komisijos prizas už išskirtinį vadovėlio vertingumą atiteko leidyklai „Šviesa“.
Pasak vienos iš BELMA apdovanojimų komisijos narių ir ekspertų, Lietuvos Edukologijos universiteto doc. dr. Danguolės Kalesnikienės, šis įvertinimas rodo aukštus autorių pasiekimus ir leidyklos darbo kokybę.
„Tai – įrodymas, kad leidykla turi gerų autorių, o vadovėlių leidybą vertina atsakingai ir profesionaliai, nestovi vietoje ir nuolat tobulėja. Apdovanojimu pažymima, kad inovatyvus vadovėlis išsiskiria kokybe ir yra aukštos vertės, ko dažnai trūksta kituose vadovėliuose“, – teigia D. Kalesnikienė.
Leidyklos „Šviesa“ leidinių vadovės Ingrida Navalinskienės teigimu, šiame vadovėlyje pateikiama vertinimo sistema yra unikali ne tik Lietuvos, bet ir visos Europos kontekste.
„Meninio skonio lavinimas – didžiulis iššūkis mokytojui. Dalykai, kurių pagrindas yra asmenybės saviraiška, o vertinimas priklauso nuo vertintojo gebėjimų, išsilavinimo, asmeninio skonio – tokie kaip muzika, literatūra, dailė, šokis, teatras – yra ganėtinai sudėtingai apibrėžiami metodologiškai. Galime teigti, kad tokį unikalų dailės pamokoms pritaikytą vertinimo sistemos sprendimą autorės pasiūlė pirmosios ne tik Lietuvoje, bet ir Europoje“, - vadovėlio išskirtinumą plačiau apibūdina I. Navalinskienė.
Visą „Dailė. Vadovėlis IX–X klasei“ mokymo(si) komplektą sudaro vadovėlis, kūrybinės užduotys ir interaktyvi mokytojo knyga. Tai – kompleksinis sprendimas dailės pamokoms. Kūrybinės užduotys papildo vadovėlio medžiagą, leidžia mokiniui dirbti savarankiškai, atskirais žingsniais ir etapais gilintis į meno suvokimą ir vėlesnę jo interpretaciją.
„Dar vienas vadovėlio išskirtinumas, kurį įvertino Europos mokomosios literatūros leidėjų grupės komisija, yra jame publikuojamas retas tapybos bei meno darbų rinkinys, parinktas pagal integruojančius temų aspektus. Komisijos nariai stebėjosi, koks gilus dailės ir meninių kompetencijų ugdymas vykdomas Lietuvoje bei koks platus dailės kūrinių spektras pateiktas vadovėlyje“, - pasakoja I. Navalinskienė.
Anot jos, atskiro paminėjimo verta šiuolaikiška interaktyvi mokytojo knyga. Interaktyvus metodinis vedlys mokytojui, suteikiantis ne tik pamokų planus, bet ir atskirus jų vedimo scenarijus, mokinių vertinimo bei įsivertinimo sistemą, leidžiantis mokytojui diferencijuoti vadovėlio ir užduočių medžiagą pagal klasės mokinių lygį, vienoje vietoje kaupti aktyvias internetines nuorodas į šaltinius, papildomas užduotis, mokomąją medžiagą. Tačiau leidinių vadovė pastebi, kad vertinimo komisija atkreipė dėmesį ir į kitus, daug darbo pareikalavusius vadovėlio aspektus.
I. Navalinskienės teigimu, su šio mokymosi komplekto autorėmis, dailės mokytojomis Irena Stakniene, Rima Tuinylaite, Romualda Zareckiene leidykla „Šviesa“ bendradarbiauja ne vienerius metus.
„Jų darbai nuo pat pradžių pasižymėjo plačiu ir giliu dailės dalyko išmanymu, šiuolaikinėmis mokymo(si) metodikomis, puikiai atitiko dabartinės mokyklos poreikius. Be to, autorės yra prisidėjusios ir prie meninio ugdymo programų parengimo. Jos bene pirmosios Lietuvoje dailės mokomųjų komplektų autorės, atveriančios galimybę mokytis dailės ir meninių kompetencijų įvairių gebėjimų vaikams, ugdančios meno mylėtoją, žinovą, suvokiančios dailę kur kas plačiau nei piešimą dailės pamokose bei suteikiančios mokiniui estetinius pagrindus meno suvokimui. “, - sako I. Navalinskienė.
Toks tarptautinis leidyklos „Šviesa“ mokymo(si) komplektų pripažinimas nėra pirmasis. 2005 m. Europos mokomosios literatūros leidėjų grupės (EEPG) bronzos medaliu yra apdovanotas leidyklos „Šviesa“ vadovėlis „Aš ir pasaulis 2 kl.“, tais pačiais metais pagrindinės mokyklos kategorijoje III vietą užėmė ir vadovėlis „Geografija 7 kl.“. 2008 m. išleistas gamtos mokslų vadovėlis „Mokslininkų pėdomis 5 kl.“ ir 2010 m. išleistas pradinių klasių lietuvių kalbos vadovėlis „Naujasis šaltinis 2 kl.“ taip pat pelnė III vietą, o 2011 m. leidyklos „Šviesa“ išleistas trečiųjų mokymo metų vadovėlio komplektas „V dobryj put!“ buvo apdovanotas bronzos medaliu.
Leidykla „Šviesa“ yra didžiausia ir daugiausia patirties turinti Lietuvos vadovėlių ir mokomosios literatūros leidykla. Jau beveik 70 metų leidykla nuosekliai vykdo šviečiamąją veiklą, bendradarbiauja su mokyklomis ir leidžia naujos kartos vadovėlius. Nuo 2005 metų leidykla vykdo elektroninės leidybos veiklą, o nuo 2012 metų siūlo šiuolaikiniam mokymui skirtą „Aktyvios klasės“ sprendimą.
Naujausi komentarai