Penktadienis su auklėtoja D. Borisoviene Pereiti į pagrindinį turinį

Penktadienis su auklėtoja D. Borisoviene

2015-01-08 12:06 klaipeda.diena.lt inf.
Penktadienis su auklėtoja D. Borisoviene
Penktadienis su auklėtoja D. Borisoviene / Organizatorių nuotr.

„Diena su mokytoju“ kviečia iš arčiau pažvelgti į mokytojų kasdienį darbą ir sužinoti, kuo gyvena Lietuvos mokyklos ir vaikų darželiai.

Prieš pradėdama pasakoti apie savo darbo dieną, Jonavos vaikų lopšelio – darželio „Dobilas“ auklėtoja ekspertė Dijana Borisovienė ilgai galvoja: „Tvarkaraščio kaip mokykloje mes neturime. Yra dienotvarkė su organizuota vaikų veikla, o visa kita – tai auklėtojos kūrybiškumas. Tuo šis darbas ir įdomus.“
Pagaliau priešmokyklinės grupės pedagogė apsisprendžia – kalbėsime apie penktadienį. Tai ypatinga diena, nes savaitės pabaigoje auklėtoja drauge su vaikais vertina, kokia buvo prabėgusi savaitė, ką apie savo nuveiktus darbus galvoja patys vaikai. „Man atrodo, kad iš visų kompetencijų, kurias ugdome vaikų darželyje, socialinę kompetenciją ugdyti sudėtingiausia“, – įsitikinusi D. Borisovienė.

Ji pabrėžia, kad tai viena iš priežasčių, kodėl ją džiugina naujovė, pagal kurią jau nuo kitų metų priešmokyklinis ugdymas (tai vieneri metai iki mokyklos) visiems vaikams turėtų tapti privalomas . „Priešmokyklinės grupės lankymas suteikia vaikui tai, ko negali net patys geriausi tėvai. Pradedant nuo visų baldų, pritaikytų vaikui, ir  smalsauti skatinančios aplinkosiki mokyklai būtinų įgūdžių įgijimo. Pavyzdžiui, dauguma mūsų vaikų skaityti, rašyti raides išmoksta jau grupėje, be to, jie supažindinami tiek su mokykla, tiek su mokytojais, tiek su mokymosi procesu. Tikiu, kad priešmokyklinis ugdymas sumažins vaikų skaičių, kurie patekę į pirmą klasę dar nemoka laikyti parkerio ir patiria didžiulį šoką, kai nebegali daryti to, ką buvo įpratę – t. y. visą laiką žaisti“, – sako auklėtoja ekspertė.

Darbą darželyje D. Borisovienė derina su aktyvia visuomenine veikla – veda  seminarus ikimokyklinio ir priešmokyklinio ugdymo temomis, dalyvauja mokslinėse konferencijose, forumuose, rašo straipsnius apie vaikų ugdymą, vadovauja rajono ikimokyklinio ugdymo pedagogų gimtosios kalbos ir bendravimo metodiniam būreliui.
7:00 val. Vienas po kito į vaikų darželį kartu su tėvais atkeliauja mažieji D. Borisovienės auklėtiniai. Grupėje – 21 vaikas, dalis jų kitais metais pradės lankyti mokyklą. Beveik visi į D. Borisovienės grupę atėjo būdami 3 metukų, tiesiai iš namų. „Su tokiais vaikais man dirbti įdomiausia“, – prisipažįsta pedagogė.

Ji pažymi, kad vaikų darželio lankymas labai svarbus ne tik vaiko pasiekimams mokykloje, bet ir visam gyvenimui: „Pagrindinis priešmokyklinės grupės tikslas – padėti vaikui pasirengti mokytis pagal pradinio ugdymo programą, atsižvelgiant į kiekvieno vaiko patirtį, ugdymosi poreikius, užtikrinti optimalią vaiko raidą. Tačiau dar svarbiau tai, kad vaikas įgauna daug naudingų socialinių įgūdžių: išmoksta spręsti konfliktines situacijas, mokosi ne tik reikšti mintis, bet ir išklausyti draugą, būti dėmesingu, kantriu“, – pasakoja auklėtoja.

Atėję į grupę vaikai nenuobodžiauja – iš magnetinių geometrinių figūrų kuria mašinas, varto knygeles apie saugų eismą, dėlioja kelio ženklus. Viskas skirta savaitės temai „Būk saugus kelyje“. Vaikai, dalyvaujantys piešinių konkurse „Mes rūšiuojam“, dailina savo piešinius. Vakare darbeliai jau bus išsiųsti konkurso organizatoriams. Dijanos Borisovienės auklėtiniai dažnai užima prizines vietas respublikiniuose ir net tarptautiniuose konkursuose.

8:25 val. Prasideda rytinė mankštelė. Muziką jai vaikai parenka patys, vedantįjį, kuris rodo pratimus, išrenka burtų keliu.

8:35 val. Laikas pusryčiauti. D. Borisovienė atkreipia dėmesį į kambarį, kuriame vaikai praleidžia daugiausiai laiko. Patalpa nedidelė, vaikų miegamasis atskirame kambaryje: „Mūsų patalpos labai jaukios, čia daug vaiko ugdymui skirtų priemonių, daugumą pagaminau aš pati.“

8:50 val. Vaikai eina į dailės studiją, kurioje su dailės mokytoja mokosi panaudoti antrines žaliavas – gamina mašinas iš atsineštų dėžučių ir kamštelių.

9:30 val. Mažiesiems grįžus, prasideda organizuota veikla grupėje. Kol iš muzikos grotuvo sklinda įvairių transporto priemonių garsai, vaikai su savo pasigamintais vairais žaidžia vairuotojus. Po to – pokalbis su auklėtoja apie pavojus, tykančius gatvėje, ir žaidimas „Žvirbliai ir automobilis“, po kurio vaikams išdalinami atšvaitai.

10:20–11:15 val. Laikas individualiai veiklai. „Anksčiau visi vaikai darydavo vienodas užduotis, o dabar užduotys parenkamos pagal tai, kokį gebėjimą vaikui labiausiai reikia lavinti. Pavyzdžiui, vienam reikia daugiau atmintį lavinančių užduočių, kitam – padedančių sutelkti dėmesį, trečiam – ranką lavinančių. Kadangi vaikai ruošiasi į mokyklą, taip pat atliekame užduotis pratybose. Turime matematikos ir rašymo elementų sąsiuvinius“, – sako D. Borisovienė.

Ji papasakoja, kad drauge su kolege sukūrė vaikų pasiekimų knygeles su specialiomis užduotimis: „Vaikams jas atlikus, išsiaiškiname, kokiems gebėjimams reikia skirti daugiau laiko, ką tobulinti. Visus metus su vaikais dirbame diferencijuojant, individualizuojant užduotis ir metų gale matome padarytą pažangą. Taip sudaroma galimybė pagal kiekvieno vaiko gebėjimus maksimaliai paruošti vaiką mokyklai. Kiekvienais metais grupėje yra išleidžiama knyga, kurioje atsispindi visi vaikų pasiekimai. Tai – vaikų mintys, sukurti eilėraščiai, pasakos, pamąstymai, piešiniai, laimėjimai. Šiemet per išleistuves kiekvienas vaikas gaus asmeninę knygą su visais savo pasiekimais. Taip užfiksuoti vaikų pasiekimai padeda numatyti tolimesnius žingsnius.“

11:20–12:10 val. Vaikai jau pasirengę pasivaikščiojimui lauke. Vaikų darželio kieme – daržas. „Čia vaikai atsipalaiduoja prisiliesdami prie žemės, patirdami atradimo džiaugsmą. Patys augina daržoves. Šiemet sodinome moliūgus“, – komentuoja auklėtoja. Darželis „Dobilas“ dalyvauja ekologinio švietimo projekto „Eko karta“ sveikos ir saugios aplinkos kūrimo akcijoje „Žalia stotelė“. 2012 m. jis buvo išrinktas „žaliausia“ Lietuvos ugdymo įstaiga.

Dabar lauke vaikai išbando atnaujintas žaidimų aikšteles – čiuožyklas, mašinėles, traukinukus. „Kai būna šilčiau, atsinešame sportinį inventorių – kamuolių, kėglių, rakečių“, – pasakoja D. Borisovienė. Pasivaikščiojimo pabaigoje vaikai kartu su auklėtoja stebi netoliese esančią perėją ir aptaria žmonių elgesį gatvėje.

Vėliau auklėtoja papasakoja, kad kartais su vaikais keliauja ir kiek toliau – aplankyti netoli esančių mokyklų: „Kasmet į šias mokyklas išeina mūsų darželio vaikai iš priešmokyklinių grupių. Dar iki išėjimo į mokyklą, mokytojos susipažįsta su būsimais pirmokais, apsilanko grupėse, bendrauja su vaikais. O priešmokyklinių grupių vaikai eina susipažinti su mokyklomis, jų patalpomis: biblioteka, kompiuterių klasėmis, skaitykla, sporto sale, dalyvauja renginiuose. Mokytojos gauna informaciją apie kiekvieno vaiko gebėjimus. Taip palengvinama vaikų adaptacija, užtikrinamas tęstinumas. Be to, darželyje dar rudenį organizuojamas būsimų pirmokų mokytojų susitikimas su tėvais. Mokytojos pristato savo mokyklos modelius, popamokinę veiklą.“       

13:00–15:00 val. Grupėje tylu, visi vaikai miega. D. Borisovienė linksmai sako, kad vaikams pabudus jos laukia atsakinga užduotis – padaryti mergaitėms skirtingas šukuosenas. „Pastebiu, kad atėję į grupę, vaikai yra išsiilgę bendravimo. Bet ne visi žino, ką iš tikrųjų reiškia kalbėtis. Ne tik pačiam išsakyti savo nuomonę, bet ir išklausyti kitą žmogų, jį suprasti. Šito mokomės kasdien. Man atrodo, kad iš visų kompetencijų, kurias ugdome vaikų darželyje, socialinę kompetenciją ugdyti sudėtingiausia. Nemaža dalis dabartinių vaikų yra vieniši. Namuose jie nesijaučia saugūs, nes su jais mažai bendraujama, tėvai ne visada randa tam laiko. Tą pastebiu ne tik aš, bet ir kolegos. Kaip anksčiau vaikai valandų valandas praleisdavo prie televizoriaus, taip dabar užsibūna prie kompiuterio. Kalbamės apie tai su tėvais, nuolat kartoju, kad vaikams interneto ir televizoriaus reikia tiek, kiek šalia yra tėveliai. Dauguma tėvų į įspėjimus reaguoja, nes supranta, kokia rimta tai problema. Kai kada net iš vaiko piešinių galima pasakyti, kad prie kompiuterio jis praleidžia per daug laiko. Jau nekalbu apie agresyvų elgesį ar pasikeitusį charakterį“, – pasakoja pedagogė.

15:45 val. Prasideda vakarienė, po jos – žaidimai ir bendravimas su tėvais, atėjusiems pasiimti vaikų.

17:30 val. Auklėtojos Dijanos Borisovienės darbo dienos pabaiga. Namuose jos laukia du vaikai. „Dabar abiems paauglystė, tad nemažai diskutuoju su saviškiais, skatinu juos pasipasakoti, kaip sekėsi savaitės darbai“, – šypsosi pedagogė. Prisipažįsta, kad vakarais dažnai dirba – skaito profesinę literatūrą, susipažįsta su naujausiais tyrimais apie ikimokyklinį ir priešmokyklinį ugdymą. „Man darbas vaikų darželyje daugiau nei profesija. Tai pomėgis, gyvenimo būdas“, – sako ji.


Metai iki mokyklos – svarbus žingsnis

Švietimo ir mokslo ministras prof. Dainius Pavalkis

Švietimo ir mokslo ministerija rengia Švietimo įstatymo pataisas, iš kurių svarbiausioji – privalomas priešmokyklinis ugdymas nuo 2015-ųjų rugsėjo. Vienerius metus iki mokyklos trunkantis priešmokyklinis ugdymas padeda vaikui pasirengti mokyklai ir sėkmingai pradėti mokslus pirmoje klasėje. Todėl svarbu, kad šia galimybe pasinaudotų visi mūsų šešiamečiai. Dabar priešmokyklines grupes lanko daugiau kaip 90 proc. šešiamečių. Tarp nelankančiųjų - vaikai iš pačių jautriausių socialinių grupių, kaimo vietovių.
Siekiant sudaryti sąlygas visiems vaikams gauti kokybišką ugdymą įgyvendinamas ES struktūrinių fondų finansuojamas projektas  „Ikimokyklinio ir priešmokyklinio ugdymo plėtra”. Mažų vaikų ugdymas derinamas su konkrečioje vietovėje gyvenančių šeimų poreikiais: pakeistas ugdymo įstaigų darbo laikas, siūloma daugiau veiklų, įsteigtos naujos grupės. Didelis dėmesys skirtas ir ikimokyklinio, priešmokyklinio ugdymo kokybės gerinimui. Auklėtojams, darželių vadovams ir kitiems specialistams buvo organizuojami mokymai, sukurtos kvalifikacijos tobulinimo programos bei parengtos metodinės priemonės.

Naujausi komentarai

Komentarai

  • HTML žymės neleidžiamos.

Komentarai

  • HTML žymės neleidžiamos.
Atšaukti
Komentarų nėra