Trys ketvirtadaliai lietuvių jaučiasi nepakankamai apsaugoti galiojančių vartotojų teisių apsaugos priemonių. Kita vertus, tik nedidelė jų dalis (vos 6 proc.) imasi reikalauti to, kas jiems teisėtai priklauso, kai jų teisės yra pažeidžiamos. Dėl to Lietuvoje pirmą kartą renkamas sumaniausias vartotojas, kuris aktyviai ir sėkmingai pasinaudojo savo teisėmis.
Konkursas vyks nuo birželio 3 d. iki rugpjūčio pabaigos.
„Sumaniausio vartotojo rinkimais norime padrąsinti Lietuvos vartotojus imtis iniciatyvos ir naudotis savo teisėmis. Vartotojai turi tas pačias esmines teises visoje Europos Sąjungoje. Tačiau panašu, kad lietuviai nepakankamai jomis naudojasi. Ir pardavėjai, ir valstybinės ar nevyriausybinės organizacijos gali padėti vartotojams tik jų pačių iniciatyva”, - sako Kęstutis Sadauskas, Europos Komisijos atstovybės Lietuvoje vadovas.
Rinkimai yra Europos Sąjungos (ES) inicijuotos vartotojų informavimo kampanijos „Žinok savo teises ir laimėk“ dalis. EK atstovybės vadovas priduria, kad balandį startavusi kampanija gerokai padidino vartotojų aktyvumą, susidomėjimą savo teisėmis.
„Europos vartotojų centras, ginantis Lietuvos vartotojų teises užsienio valstybėse, skaičiuoja 4-5 kartus išaugusį savo internetinės svetainės lankomumą, beveik per pusę šoktelėjusį oficialių skundų skaičių. Daugiau žmonių ėmė pagalbos kreiptis ir į nevyriausybines vartotojų organizacijas“, - apie pirmuosius projekto rezultatus pasakoja K. Sadauskas.
Sumaniausio vartotojo rinkimuose dalyvauti gali visi vartotojai, kurie sėkmingai naudojosi savo teisėmis tokiose srityse, kaip pirkimas internetu, finansinės paslaugos ar keliavimas. Laimėtojas bus išrinktas rugsėjį. Jam bus įteikta speciali apdovanojimų statulėlė, sukurta žymaus skulptoriaus Vaido Ramoškos.
Sumaniausią vartotoją rinks internautai ir komisija
Norintieji dalyvauti konkurse tai gali padaryti internetinėje svetainėje www.ecc.lt. Jie turėtų parašyti istoriją apie tai, su kokia problema susidūrė, kaip gynė savo teises, į kokias organizacijas kreipėsi pagalbos ar patarimo.
Pasakojimus galima siųsti iki rugpjūčio pabaigos. Laimėtoju taps tas, kuris geriausiai išmano ir naudojasi vartotojų teisėmis. Trys geriausios istorijos bus atrinktos rinkimų komisijos, kurią sudaro vartotojų teisių ekspertai, žiniasklaidos atstovai.
Atrinktos istorijos bus patalpintos kampanijos tinklalapyje www.ecc.lt. Ten interneto vartotojai galės balsuoti už labiausiai patinkantį pasakojimą rugsėjo 7-27 d. Daugiausia balsų surinkusios istorijos autorius taps nugalėtoju. Be jau minėtos Vaido Ramoškos sukurtos statulėlės laimėtojas gaus ir vaizdo kamerą. Visiems kitiems dalyviams bus įteikti diplomai ir kampanijos suvenyrai.
Lietuviai nepakankamai naudojasi vartotojų teisėmis
Pagal Europos Sąjungos vartotojų rinkų suvestinę (ang. Consumer Markets Scoreboard), lietuvių pasitikėjimas valstybinėmis institucijomis lyginant su kitomis ES šalimis yra ganėtinai menkas. Tiesa, pasitikėjimas jomis per pastaruosius dvejus metus ūgtelėjo nuo 28 proc. iki 37 procentų. Tuo tarpu gerokai (19 proc.) sumažėjo vartotojų, kurie tiki, jog pardavėjai ar paslaugų tiekėjai paiso jų teisių (nuo 54 proc. 2006 m. iki 35 proc. pernai).
„Šiandien tik vienas ketvirtadalis vartotojų jaučiasi pakankamai apsaugoti galiojančių vartotojų teisių apsaugos priemonių. 2006 m. jomis pasitikėjo 44 procentai. Tai mažai lyginant ne tik su ES vidurkiu (54 proc. vartotojų jaučiasi ginami galiojančių apsaugos priemonių), bet ir su kaimyninėmis valstybėmis: 35 proc. latvių ir net pusė estų jaučiasi pakankamai apsaugoti esamų vartotojų teisių gynimo priemonių“, - aiškina Mykolas Okulič-Kazarinas, ES inicijuotos vartotojų informavimo kampanijos “Žinok savo teises ir laimėk” ekspertas.
Kita vertus, per pastaruosius dvylika mėnesių tik 6 proc. Lietuvos vartotojų skundėsi pardavėjui ar paslaugų tiekėjui. Dar 6 proc. teigia, kad turėjo pagrindo skųstis, tačiau nieko nedarė. 49 proc. pateikusiųjų skundą pardavėjui, valstybinėms institucijoms ar vartotojų organizacijoms sakė, kad jie liko patenkinti tuo, kaip skundas buvo išspręstas.
„Mes norime parodyti, kad visoje Europos Sąjungoje ginti vartotojų teises yra natūralu ir netgi ekonomiškai naudinga, pvz., galima nutraukti nesąžiningą sutartį ar grąžinti vartojimo paskolą, jeigu nebuvai informuotas apie jos galutinę kainą“, - teigia ekspertas.
Naujausi komentarai