Pereiti į pagrindinį turinį

S. Brundza: „litrų“ mokestis – absurdas

2014-02-13 16:00

Valdantieji nusprendė, kad pensijos bus kompensuojamos didinant alkoholio akcizus ir įvedant automobilių variklio galingumo mokestį. Lenktynininkas ir automobilių kolekcininkas Stasys Brundza tai vadina absurdu ir ragina sekti išmintingesniu kitų šalių pavyzdžiu.

Vytauto Liaudanskio nuotr.

Valdantieji nusprendė, kad pensijos bus kompensuojamos didinant alkoholio akcizus ir įvedant automobilių variklio galingumo mokestį. Lenktynininkas ir automobilių kolekcininkas Stasys Brundza tai vadina absurdu ir ragina sekti išmintingesniu kitų šalių pavyzdžiu.

Tikisi 300 mln. litų

Specialiai pensijų kompensavimo klausimui spręsti suburta darbo grupė vakar galutinai apsisprendė, kad per krizę sumažintos pensijos bus grąžintos iš pajamų, gautų iš didesnių alkoholio akcizų ir naujo automobilių mokesčio. Iš alkoholio akcizų tikimasi gauti apie 100 mln., iš automobilių mokesčio – dar 200 mln. litų papildomų pajamų per metus.

"Buvo sutarta, kad tai bus konkretūs šaltiniai, konkrečiais įstatymais paremtos pajamos. Vienas jų yra alkoholinių gėrimų akcizų didinimas, jis kitais metais atneštų apie 100 mln. litų papildomų pajamų į biudžetą. Antras šaltinis yra metinis transporto priemonių mokestis, kurį mokėtų visi automobilių savininkai. Šitas mokestis įsigaliotų spalio 1 d.", – trečiadienį po pensijų kompensavimo darbo grupės posėdžio žurnalistams sakė finansų ministras Rimantas Šadžius.

Ministro teigimu, automobilio mokestį siūloma skaičiuoti pagal jo variklio tūrį. Skelbiama, kad automobilio, kurio darbinis variklio tūris iki 1,5 l, savininkams per metus tektų mokėti 90 litų, 1,5–2,5 l – 240 litų, iki 3 l – 310 litų, iki 3,5 – 380 litų, iki 4 l – 450 litų, iki 5 l – 520 litų, daugiau nei 5 l – 590 litų.

Tarša – ne pati svarbiausia

"Mažiausiai kontroversiškas ir pats aiškiausias variantas mums pasirodė apmokestinimas pagal variklio tūrį. <...> Vienintelė ypatybė, į kurią neatsižvelgta, yra automobilio amžius, bet manau, kad Lietuvoje mes, atsižvelgdami į dabartinę parko struktūrą, turėtume pirma pereiti šitą etapą – apmokestinimą pagal tūrį, o paskui galvoti, kaip toliau skatinti naujų, mažiau aplinką teršiančių automobilių įsigijimą", – kalbėjo R.Šadžius.

Ministro teigimu, iš šio mokesčio šiemet planuojama surinkti 200 mln. litų, jį reikės sumokėti iki gruodžio 1 d.

Anot R.Šadžiaus, mokestį mokėtų visi automobilių savininkai, kurių automobiliai registruoti "Regitroje", – fiziniai asmenys, įmonės, savivaldybės ir valstybės institucijos. Nuo jo siūloma atleisti tik elektromobilių, specialiosios paskirties automobilių ir diplomatų automobilių savininkus.

Alus brangs 17 centų

Pasak finansų ministro, alkoholinių gėrimų akcizus siūloma didinti nuo 2015 m. pradžios.

"Siūloma stipriojo alkoholio akcizą didinti tik 5 proc., nes labiau padidinus mažėja apyvarta ir alkoholio gamyba ima slėptis šešėlyje. Daugiau apmokestinti siūloma silpnus vynus ir fermentuotus gėrimus, jiems tarifą siūloma padidinti 35 proc., bet gėrimų kaina didėtų apie 18 centų. Alaus akcizą siūlome padidinti 50 proc., bet nedidinti akcizo mažosioms alaus darykloms, kurios gamina ribotą kiekį alaus. Didelių daryklų alaus pusės litro pabrangimas siektų 17 centų", – aiškino finansų ministras.

Socialinės apsaugos ir darbo ministrė Algimanta Pabedinskienė teigė, kad pastarajame darbo grupės posėdyje priimti sprendimai bus svarstomi penktadienį Politinėje taryboje. O pensijų kompensavimas greičiausiai bus išdėliotas per dvejus metus, pradedant nuo šių metų pabaigos.

"Kompensavimą išdėliosime per tris laikotarpius. Pradedame 2014 m. ketvirtą ketvirtį – 20 proc. Toliau 2015-aisiais bus mokama ketvirčiais, bendra suma – 40 proc., ir 2016-aisiais taip pat 40 proc.", – vakar žurnalistams sakė ministrė.

Anot jos, pensijos bus kompensuotos maždaug 450 tūkst. gyventojų.

Mokestis – absurdas

Lenktynininkas, automobilių kolekcininkas Stasys Brundza, eismo saugumo klausimais patarinėjęs ankstesniam socialdemokratų premjerui Gediminui Kirkilui, sakė jau seniai siūlęs automobilių mokestį. Esą tai jis padarė dar 2008-aisiais, valdant tuometei Andriaus Kubiliaus Vyriausybei. Tiesa, jis rekomendavo mokestį susieti su tarša ir automobilių amžiumi, tad būtų nušauti net keli zuikiai – surinkta daugiau pajamų į biudžetą, skatinama prekyba naujais automobiliais, atnaujintas automobilių parkas, taigi, sumažinta tarša. Tad dabartinis siūlymas imti mokestį pagal litražą, jo manymu, – didžiausia ekonominė ir ekologinė nesąmonė.

"Reikėtų, mano galva, susieti mokestį su skatinimu pirkti naujesnius, geresnius automobilius, t. y. su konkrečia tarša, nes kuo naujesnis automobilis, tuo mažesnė tarša, tuo jis saugesnis. Būtų nušaunami du zuikiai. Taip yra Vokietijoje. Aišku, būtų galima paimti tik principą, nes vokiečių sistema pradžioje būtų gan sudėtinga, bet gal tik iš pirmo žvilgsnio. Ten, jei dyzeliniam automobiliui įstatai smulkiųjų dalelių filtrą, kompensuojama 350 eurų, tu gali pereiti į mažiau apmokestinamų automobilių grupę. Dabar daroma nesąmonė, nes nėra jokio tiesioginio sąlyčio tarp taršos ir variklio tūrio: gali būti naujas 5 l leksusas, kuris teršia mažiau, nei 25 metų senumo pasatas. Hibridinio variklio tūris gali būti ir didesnio tūrio, bet tu važinėji naudodamas beveik tik elektrą, tai tarša yra minimali. Žalą daro juk ne tūris, o išmetamų dalelių, anglies dioksido kiekis", – pasakojo S.Brundza.

Patarimų nereikėjo

Anot jo, būtų galima apmokestinti ir išmetamųjų dalelių bei anglies dioksido kiekį – tai padaryti bei mokestį administruoti esą būtų gana paprasta ir tai nieko nekainuotų – užtektų tai padaryti per techninę apžiūrą, kartą per dvejus metus.

Jis stebėjosi ir tuo, kad darbo grupė, rengdama apmokestinimo planą, nesikonsultavo su automobilių ekspertais.

"Jei būtų skatinamas naujų automobilių įsigijimas apmokestinant senus, tai būtų kitas vaizdelis Lietuvoje. Dabar saugaus eismo tvaraus pagerėjimo nėra, nes nėra bendros politikos. Pradžioje lyg ir buvo sutarta, kad galėsiu patarinėti premjerui. Kalbant apie saugų eismą - esu šia tema juk ir dvi disertacijas apsigynęs. Bet, matyt, niekam patarimų nereikia", – nusivylė jis.

Šiemet reikės 90 mln. litų

Anksčiau skaičiuota, kad pensijoms grąžinti reikės apie 1 mlrd. litų, vėliau ši suma sumažėjo iki 800 mln. litų. Dabar valdantieji skaičiuoja, kad pensijoms kompensuoti jau reikės tik apie 443 mln. litų. Šiemet tam reikės 88,6 mln. litų, o likusi suma bus kompensuota 2015–2016 m.

Gelbėdamas finansinėje duobėje esančią "Sodrą", Seimas 2009 m. gruodį dvejiems metams – 2010–2011 m. – buvo apkarpęs daugelį pensijų ir įvairių socialinių išmokų.

Naujausi komentarai

Komentarai

  • HTML žymės neleidžiamos.

Komentarai

  • HTML žymės neleidžiamos.
Atšaukti
Komentarų nėra
Visi komentarai (0)

Daugiau naujienų